Bilsemester i Europa juni-juli

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Bilsemester i Europa juni-juli

Inlägg av David_H »

Hej alla kloka!
Jag är nog inte den ende som är sugen på att ge mig ut på roadtrip i EU i sommar. Har bokat hus på Rivieran den 1 juli och den stora frågan är hur man tar sig dit. Skulle helst bila (uppgraderar min etron 50 till en 55:a om någon vecka) för att på så sätt kunna stanna i alperna ett tag också.
Hela familjen har haft covid redan och har antikroppar men tveksamt om vi kommer att hinna få vaccin i tid (första sprutan på sin höjd) så worst case är att vi får förlita oss på negativa PCR-tester för att komma över gränserna. Ett negativt test i Sverige är giltigt i 48 timmar men vi hinner inte ned till Rivieran så snabbt med två barn och hund i bilen. Så eventuellt skulle vi behöva testa oss på vägen. Någon som har erfarenhet av detta meck nu senaste månaden? Går det lätt att testa sig i Tyskland vid gränsen till Schweiz och sedan i Frankrike inför hemfärd?

Flyg till Nice går ju alltid men roligare att köra (enligt mig).
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Bilsemester i Europa juni-juli

Inlägg av thnis »

David_H skrev:
Hej alla kloka!
Jag är nog inte den ende som är sugen på att ge mig ut på roadtrip i EU i sommar. Har bokat hus på Rivieran den 1 juli och den stora frågan är hur man tar sig dit. Skulle helst bila (uppgraderar min etron 50 till en 55:a om någon vecka) för att på så sätt kunna stanna i alperna ett tag också.
Hela familjen har haft covid redan och har antikroppar men tveksamt om vi kommer att hinna få vaccin i tid (första sprutan på sin höjd) så worst case är att vi får förlita oss på negativa PCR-tester för att komma över gränserna. Ett negativt test i Sverige är giltigt i 48 timmar men vi hinner inte ned till Rivieran så snabbt med två barn och hund i bilen. Så eventuellt skulle vi behöva testa oss på vägen. Någon som har erfarenhet av detta meck nu senaste månaden? Går det lätt att testa sig i Tyskland vid gränsen till Schweiz och sedan i Frankrike inför hemfärd?

Flyg till Nice går ju alltid men roligare att köra (enligt mig).
Tack på förhand!
Vet inte vad som gäller för Frankrike men ska man till Spanien så får du ha ett negativt PCR-test som är max 72 timmar gammalt. Men men, det hinner ju förändra sig flera gånger om innan i sommar. :roll:
Kort komplettering, ett 72 timmar gammalt negativt PCR-test gäller även för Frankrike i nuläget i alla fall.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Bilsemester i Europa juni-juli

Inlägg av EnTraktor »

Reglerna ändras varje vecka så det är lite väl lång framförhållning att spekulera vilka regler som kommer gälla 1 juli. Själv ska jag bila upp från Spanien till Sverige direkt efter midsommar och räknar inte med några problem.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Skriv svar