TaaS(Transport as a service)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

TaaS(Transport as a service)

Inlägg av Zalman3 »

TaaS(Transport as a service).
Hur snabbt kommer det att slå igenom?

Tony Seba spekulerar.
Screenshot_20210511-140609_Office.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: TaaS(Transport as a service)

Inlägg av BjornS »

Grafen är från 2017 och larvigt optimistisk. Den förutspår att bilförsäljningen i mitten av 2021 skulle ha krashat till hälften av 2019. Det är inte riktigt så verkligheten blev.

Väldigt många gillar att ha en egen bil. Det är dyrt och till viss del irrationellt, men den garanterade tillgängligheten hos en egen bil som alltid står redo är en stark attraktion för många.

När robotbilar kan erbjuda samma tillgänglighet, dvs placera sig själva på din garageuppfart, tror jag definitivt att TaaS kan konkurrera ut privat bilägande. Fram till dess ser jag bildelning främst som ett innerstadsfenomen och endast marginellt smidigare än hyrbil och taxi.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: TaaS(Transport as a service)

Inlägg av MWall »

Haha, va?

Jag har egen bil för att jag vill ha det. Jag bor i villa och det är många ärenden som kräver bil. Plus att jag har hundgaller, barnstolar, laddkablar, paraplyer osv i bilen.

Att jag skulle vänta 20+ minuter på att en självkörande bil skulle dyka upp från Uppsala skulle ju driva mig vansinnig. Plus att det skulle få köra tom både till mig och från mig säkert 75-90% av gångerna.

Det är så mycket mer runt en bil än att transportera sig själv till jobbet.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: TaaS(Transport as a service)

Inlägg av BjornS »

MWall skrev:
Att jag skulle vänta 20+ minuter på att en självkörande bil skulle dyka upp från Uppsala skulle ju driva mig vansinnig.
Det är dock ett antagande som inte nödvändigtvis är enda alternativet.

Redan idag har var och varannan mack ett par hyrbilar stående. I en hypotetisk framtid med robothyrbilar kan man tänka sig att de på motsvarande sätt skulle placeras ut nära kunderna så att de kan erbjuda snabb responstid. En sådan decentraliserad lösning skulle också kunna minska behovet av tomkörningar.

Den som lever får se.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: TaaS(Transport as a service)

Inlägg av MWall »

BjornS skrev:
MWall skrev:
Att jag skulle vänta 20+ minuter på att en självkörande bil skulle dyka upp från Uppsala skulle ju driva mig vansinnig.
Det är dock ett antagande som inte nödvändigtvis är enda alternativet.

Redan idag har var och varannan mack ett par hyrbilar stående. I en hypotetisk framtid med robothyrbilar kan man tänka sig att de på motsvarande sätt skulle placeras ut nära kunderna så att de kan erbjuda snabb responstid. En sådan decentraliserad lösning skulle också kunna minska behovet av tomkörningar.

Den som lever får se.

Det är 20 minuter till närmaste mack med hyrbilar. Dessutom kan vi inte ta vilken bil som helst med tanke på hunden. Både allergi samt utrymmes/säkerhetsskäl. Buren ska få plats osv. Och om man tycker det är jobbigt att bära med sig en cykelhjälm så kan man prova bära runt på en hundbur, två barnstolar osv...

Alltså, jag betalar gärna för egen bil. Jag hade kunnat skippa det redan nu annars. Jag har en cykel, det finns buss och taxi...
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: TaaS(Transport as a service)

Inlägg av Fredrik j »

Vet inte hur det ser ut i era bilar men jag har ju en del grejor i min. Att behöva tömma bilen helt efter varje resa känns ju inte så speciellt lockande.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: TaaS(Transport as a service)

Inlägg av Remuz »

Jag tror det dröjer galet länge innan vi som inte bor i stadskärnor faller in i TaaS. Skulle jag bott kvar på söder hade det legat närmare till hands för mig, men nu bor jag en bit utanför stan i Enskede och redan där är det ju en del bilåkande, letar man sig till ösmo blir det nog snabbt extremt mycket (kanske tom två bilar)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: TaaS(Transport as a service)

Inlägg av MWall »

Remuz skrev:
Jag tror det dröjer galet länge innan vi som inte bor i stadskärnor faller in i TaaS. Skulle jag bott kvar på söder hade det legat närmare till hands för mig, men nu bor jag en bit utanför stan i Enskede och redan där är det ju en del bilåkande, letar man sig till ösmo blir det nog snabbt extremt mycket (kanske tom två bilar)
Ja det är ett koncept som gjort för folk som bor mitt i stan och som mest använder bil till korta lokala transporter och som inte har en massa fast utrustning monterat. Med andra ord såna som klarar sig med taxi idag.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: TaaS(Transport as a service)

Inlägg av Gargamel »

taas kommer aldrig funka för mig.
Egenföretagare och kan bara hux flux behöva åka en resa på 55 mil enkelväg.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: TaaS(Transport as a service)

Inlägg av Smutt »

En äcklig bil där nån har åkt och kissat eller spytt, aldrig så länge jag har råd med bilar på parkeringen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar