Alltid sommar?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Alltid sommar?

Inlägg av Zalman3 »

Ett sätt att öka trafiksäkerheten vore att manipulera den bild som bilföraren ser så att det alltid är sommar, dagsljus och fint väder.

Intel visar ett sätt att manipulera bilder.

Med hjälp av maskininlärning får spelet ett nytt fotorealistiskt utseende baserat på bilder från tyska städer.

Grand Theft Auto V (GTA V) utspelar sig i soliga Kalifornien och har en grafisk stil som redan lutar åt det mer realistiska hållet. En forskartrio på Intel har nu tagit det ytterligare ett steg, och visar upp ett videoklipp där de använder maskininlärning för att ge spelet ett fotorealistiskt utseende.

I projektet "Enhancing photorealism enhancement" används vad som kallas för faltningsnätverk (eng. convolutional neural network), ett särskilt slags artificiellt neuralt nätverk anpassat för att söka igenom och känna igen bilder. Nätverket har som grund matats med bilder från tyska städer, med hjälp av databasen Cityscapes.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Alltid sommar?

Inlägg av mikebike »

Det verkar kanon, då kan man hålla samma hastighet året runt, eftersom väglaget alltid ser bra ut.
Jag skulle ha behövt det igår genom Borås. Det regnade så att man knappt såg vägen. Om jag hade fått en torr somnarväg projicerad framför mig så jag kunnat köra som vanligt. Eller?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Alltid sommar?

Inlägg av Zalman3 »

mikebike skrev:
Det verkar kanon, då kan man hålla samma hastighet året runt, eftersom väglaget alltid ser bra ut.
Jag skulle ha behövt det igår genom Borås. Det regnade så att man knappt såg vägen. Om jag hade fått en torr somnarväg projicerad framför mig så jag kunnat köra som vanligt. Eller?
Att man får bättre sikt är inte samma sak som att man kan köra fortare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Alltid sommar?

Inlägg av mikebike »

Zalman3 skrev:
mikebike skrev:
Det verkar kanon, då kan man hålla samma hastighet året runt, eftersom väglaget alltid ser bra ut.
Jag skulle ha behövt det igår genom Borås. Det regnade så att man knappt såg vägen. Om jag hade fått en torr somnarväg projicerad framför mig så jag kunnat köra som vanligt. Eller?
Att man får bättre sikt är inte samma sak som att man kan köra fortare.
Det var ironi. Jag anser att information om den aktuella verkligheten överträffar information om någon slags ideal verklighet.
På samma sätt som att jag tycker att det är bättre att bilen visar aktuell skyltad hastighet än att den visar vilken hastighet som gällde förra året. Som min Model 3 tydligen gör på E4.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar