2024 går vindkraft om kärnkraften

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av Zalman3 »


Vindkraften blåser förbi kärnkraften.

Med senaste kvartalets kontrakt adderade visar vår prognos att vindkraften redan i slutet av 2024, kommer att nå uppemot 54 TWh i normalårsproduktion, och då kommer att vara Sveriges näst största kraftslag efter vattenkraften.

Kärnkraften producerade 47 TWh under 2020.
https://www.di.se/nyheter/vindkraften-b ... g-bromsar/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av taliz »

”Elcertifikatsystemet stängs nu i förtid, efter att det nationella målet om ytterligare 18 TWh förnybar el till 2030 nåddes nästan tio år i förtid. Det innebär att den kraftiga utbyggnaden som nu fortsätter sker utan några som helst ekonomiska subventioner”, säger Daniel Badman.

Och enligt den nya prognosen är det stora pengar som fortsätter att investeras i svensk vindkraft.

”Bara under 2021 bedömer vi att investeringarna kommer att överstiga 30 miljarder kronor.”
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
”Elcertifikatsystemet stängs nu i förtid, efter att det nationella målet om ytterligare 18 TWh förnybar el till 2030 nåddes nästan tio år i förtid. Det innebär att den kraftiga utbyggnaden som nu fortsätter sker utan några som helst ekonomiska subventioner”, säger Daniel Badman.

Och enligt den nya prognosen är det stora pengar som fortsätter att investeras i svensk vindkraft.

”Bara under 2021 bedömer vi att investeringarna kommer att överstiga 30 miljarder kronor.”
Mycket intressant. Man har nu nått en tipping point, där man helt utan stöd bygger sol och vindkraft.
Många företag vill köpa PPAer som garanterar låga elpriser under lång tid.

Ny Teknik pratar om att Sverige kan exportera förnybar el för upp mot 100 miljarder per år.
Svensktillverkad el har alla förutsättningar att bli en framgångsrik exportvara och sänka övriga Europas koldioxidutsläpp med 60-70 miljoner ton per år; lika mycket som vi i Sverige släpper ut totalt idag, inklusive trafiken. En export skulle ge vinster på runt 100 miljarder kronor. Kan vi säga nej till detta?
www.nyteknik.se
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av chaffis75 »

Säger som jag brukar.. Trevligt, jag köper gärna bode sol och vind el men bara man konkurrerar på lika vilkor och säkrar upp ström till acceptabla priser även de dagar och nätter när solen eller vinden saknas..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av HX100 »

Fantastiskt. Om inte grinLeif67, surBengt57 och Co kommer klaga så pass mycket. Det är mycket omotiverat motstånd mot vindkraft. Det är bara hälsosamt med kritik men börjar bli trött på att gubbjävlar som jagar, äter kött och ser med stolthet på sin v8 spy ut avgaser försöker döma ut vindkraftverk för att de skulle störa fågellivet och att de låter mycket. Därmed slänger de bara ut sig "kärnkraft" som någon standardfras, vilket även "vätgas" blivit hos vissa lobotomerade medborgare så fort elbilar nämns.
Äsch förlåt jag är grinig idag.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
Säger som jag brukar.. Trevligt, jag köper gärna bode sol och vind el men bara man konkurrerar på lika vilkor och säkrar upp ström till acceptabla priser även de dagar och nätter när solen eller vinden saknas..
Exakt. Jag hoppas sannerligen att vindkraften får stå för kostnaderna för att ordna reservkraft också.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
chaffis75 skrev:
Säger som jag brukar.. Trevligt, jag köper gärna bode sol och vind el men bara man konkurrerar på lika vilkor och säkrar upp ström till acceptabla priser även de dagar och nätter när solen eller vinden saknas..
Exakt. Jag hoppas sannerligen att vindkraften får stå för kostnaderna för att ordna reservkraft också.
Jo jag sa väl det lite mellan raderna men bra du säger de tydligare, vindkraften och solelen måste ju stå för de kostnader som uppkommer och då ska man vet att jag själv äger en sol anläggning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av chaffis75 »

HX100 skrev:
Fantastiskt. Om inte grinLeif67, surBengt57 och Co kommer klaga så pass mycket. Det är mycket omotiverat motstånd mot vindkraft. Det är bara hälsosamt med kritik men börjar bli trött på att gubbjävlar som jagar, äter kött och ser med stolthet på sin v8 spy ut avgaser försöker döma ut vindkraftverk för att de skulle störa fågellivet och att de låter mycket. Därmed slänger de bara ut sig "kärnkraft" som någon standardfras, vilket även "vätgas" blivit hos vissa lobotomerade medborgare så fort elbilar nämns.
Äsch förlåt jag är grinig idag.
Antar du själv är redo att ha ett vindkraftverk på din bakgård? Jag är de inte.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av Zalman3 »

chaffis75 skrev:
HX100 skrev:
Fantastiskt. Om inte grinLeif67, surBengt57 och Co kommer klaga så pass mycket. Det är mycket omotiverat motstånd mot vindkraft. Det är bara hälsosamt med kritik men börjar bli trött på att gubbjävlar som jagar, äter kött och ser med stolthet på sin v8 spy ut avgaser försöker döma ut vindkraftverk för att de skulle störa fågellivet och att de låter mycket. Därmed slänger de bara ut sig "kärnkraft" som någon standardfras, vilket även "vätgas" blivit hos vissa lobotomerade medborgare så fort elbilar nämns.
Äsch förlåt jag är grinig idag.
Antar du själv är redo att ha ett vindkraftverk på din bakgård? Jag är de inte.

När får man se följande rubrik?

Billig Polsk vindkraft konkurrerar ut dyr svensk kärnkraft.
Equinor säkrar 1,4 gigawatt havsvind i Polen.

En månad efter att de polska myndigheterna tilldelade uppdelade kontrakt till Ørsted och RWE har det norska oljebolaget också tilldelats ett för dess första projekt med Polenergia.
Allt gott kommer till den som väntar tillräckligt länge. Nyligen tilldelade de polska myndigheterna både Equinor och Polenergia varsitt kontrakt för norsk/polska partnerskapets två första havsbaserade vindprojekt, Baltyk II och III, för totalt 1440 megawatt.
- CFD-utmärkelsen bekräftar vår fokuserade strategi när det gäller att skapa värde från tidig tillgång på attraktiva marknader, säger Pål Eitrheim, chef för Equinors sektion New Energy Solutions.
https://www.energinyheter.se/20210505/2 ... nd-i-polen

Och alla kärnkraftskramare, köp andelar i finsk kärnkraft, finns massor av säljare där.
Många finansiärer i finsk kärnkraft ser hur dyrt det blir, ångrar sig och vill ha billig vindkraft istället.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av fth »

chaffis75 skrev:
Antar du själv är redo att ha ett vindkraftverk på din bakgård? Jag är de inte.
Det är det väl ändå inte fråga om?

Vindkraftverken placeras ju normalt rätt långt från all ära och redlighet, att dom skulle hamna på någons bakgård känns extremt osannolikt. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är att för varje vindkraftverk som byggs, så sjunker lönsamheten för kärnkraften.
Så 2024 riskerar svensk kärnkraft göra förluster.

Och när Svensk kärnkraft har slut på pengar, då har man inte råd med slutförvaring.
Då måste skattebetalarna skjuta till pengar för att lösa slutförvaringen, eller så måste man stänga ner kärnkraften.
Med utgångspunkt i förslag till initiativ från Kristdemokraterna och Liberalerna föreslår utskottet ett tillkännagivande till regeringen.
Syftet är att snabba på regeringens beslut om byggstart för slutförvaret i Östhammar, kommunen där Forsmark ligger.
Men det gäller också en utbyggnad av mellanlagret i Oskarshamn, som Svensk Kärnbränslehantering (SKB) har varnat är på väg att bli fullt.
https://www.nyteknik.se/energi/riksdage ... et-7013143
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av chaffis75 »

fth skrev:
chaffis75 skrev:
Antar du själv är redo att ha ett vindkraftverk på din bakgård? Jag är de inte.
Det är det väl ändå inte fråga om?

Vindkraftverken placeras ju normalt rätt långt från all ära och redlighet, att dom skulle hamna på någons bakgård känns extremt osannolikt. ;)

/fth
Jag tror du förstår vad jag menar med uttrycket.. Så vat drycker du är långt? I Skåne bor vi tätt även på "landet".
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:
HX100 skrev:
Fantastiskt. Om inte grinLeif67, surBengt57 och Co kommer klaga så pass mycket. Det är mycket omotiverat motstånd mot vindkraft. Det är bara hälsosamt med kritik men börjar bli trött på att gubbjävlar som jagar, äter kött och ser med stolthet på sin v8 spy ut avgaser försöker döma ut vindkraftverk för att de skulle störa fågellivet och att de låter mycket. Därmed slänger de bara ut sig "kärnkraft" som någon standardfras, vilket även "vätgas" blivit hos vissa lobotomerade medborgare så fort elbilar nämns.
Äsch förlåt jag är grinig idag.
Antar du själv är redo att ha ett vindkraftverk på din bakgård? Jag är de inte.

När får man se följande rubrik?

Billig Polsk vindkraft konkurrerar ut dyr svensk kärnkraft.
Equinor säkrar 1,4 gigawatt havsvind i Polen.

En månad efter att de polska myndigheterna tilldelade uppdelade kontrakt till Ørsted och RWE har det norska oljebolaget också tilldelats ett för dess första projekt med Polenergia.
Allt gott kommer till den som väntar tillräckligt länge. Nyligen tilldelade de polska myndigheterna både Equinor och Polenergia varsitt kontrakt för norsk/polska partnerskapets två första havsbaserade vindprojekt, Baltyk II och III, för totalt 1440 megawatt.
- CFD-utmärkelsen bekräftar vår fokuserade strategi när det gäller att skapa värde från tidig tillgång på attraktiva marknader, säger Pål Eitrheim, chef för Equinors sektion New Energy Solutions.
https://www.energinyheter.se/20210505/2 ... nd-i-polen

Och alla kärnkraftskramare, köp andelar i finsk kärnkraft, finns massor av säljare där.
Många finansiärer i finsk kärnkraft ser hur dyrt det blir, ångrar sig och vill ha billig vindkraft istället.
Och på vilket sätt har detta med min kommentar att göra.. Svara på frågan stället om du vill ha ett vindkraftverk på din bakgård..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av fth »

chaffis75 skrev:
Jag tror du förstår vad jag menar med uttrycket.. Så vat drycker du är långt? I Skåne bor vi tätt även på "landet".
Så länge jag inte störs av ljud/ljus så har jag inga problem med att det byggs vindkraftverk i närheten, och buller, skuggeffekt etc finns det ju riktlinjer för som används vid projektering.

Jag vill givetvis inte ha en snurra på min "bakgård", men det kommer ju inte heller att inträffa.

Jag tror folk oroar sig i onödan för detta, klassiskt NIMBY-fenomen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av Zalman3 »

chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:
HX100 skrev:
Fantastiskt. Om inte grinLeif67, surBengt57 och Co kommer klaga så pass mycket. Det är mycket omotiverat motstånd mot vindkraft. Det är bara hälsosamt med kritik men börjar bli trött på att gubbjävlar som jagar, äter kött och ser med stolthet på sin v8 spy ut avgaser försöker döma ut vindkraftverk för att de skulle störa fågellivet och att de låter mycket. Därmed slänger de bara ut sig "kärnkraft" som någon standardfras, vilket även "vätgas" blivit hos vissa lobotomerade medborgare så fort elbilar nämns.
Äsch förlåt jag är grinig idag.
Antar du själv är redo att ha ett vindkraftverk på din bakgård? Jag är de inte.

När får man se följande rubrik?

Billig Polsk vindkraft konkurrerar ut dyr svensk kärnkraft.
Equinor säkrar 1,4 gigawatt havsvind i Polen.

En månad efter att de polska myndigheterna tilldelade uppdelade kontrakt till Ørsted och RWE har det norska oljebolaget också tilldelats ett för dess första projekt med Polenergia.
Allt gott kommer till den som väntar tillräckligt länge. Nyligen tilldelade de polska myndigheterna både Equinor och Polenergia varsitt kontrakt för norsk/polska partnerskapets två första havsbaserade vindprojekt, Baltyk II och III, för totalt 1440 megawatt.
- CFD-utmärkelsen bekräftar vår fokuserade strategi när det gäller att skapa värde från tidig tillgång på attraktiva marknader, säger Pål Eitrheim, chef för Equinors sektion New Energy Solutions.
https://www.energinyheter.se/20210505/2 ... nd-i-polen

Och alla kärnkraftskramare, köp andelar i finsk kärnkraft, finns massor av säljare där.
Många finansiärer i finsk kärnkraft ser hur dyrt det blir, ångrar sig och vill ha billig vindkraft istället.
Och på vilket sätt har detta med min kommentar att göra.. Svara på frågan stället om du vill ha ett vindkraftverk på din bakgård..
I norr finns det massor av ödemark, långt från boende, där man kan bygga vindkraft.

I söder kan man bygga havsbaserad vindkraft som inte stör någon annan än militären av någon outgrundlig anledning.

Förresten, hur skulle jag bli störd?
Angående ljudnivån så blåser det inte så är det tyst, och blåser det så drunknar ljudet från vindkraftverket från allt annat vinande.
Vet att de som har en villa där skuggan i vissa sällsynta fall når villan, så man skulle kunna få en blinkeffekt.
Då stannar man vindkraftverket de få timmar det skulle kunna hända.

Och att ha ett vindkraftverk +500m bort stör inte mig alls.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
MrRun
elbilist
Inlägg: 803
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av MrRun »

Tycker det bör satsas så mycket som möjligt på havsbaserad vindkraft, se t.ex SeaTwirl. Ser alldeles för mycket av vindkraftbyggen redan nu längs många av vägarna ut från stan här och det är inte lite avverkningar och byggande av tillfartsvägar osv som behövs för en vindkraftpark.
Ioniq 5 FE AWD
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av 12man »

chaffis75 skrev:
Jag tror du förstår vad jag menar med uttrycket.. Så vat drycker du är långt? I Skåne bor vi tätt även på "landet".
Nederländerna med drygt 3ggr så mkt folk per ytenhet har 4000MW landbaserad vindkraft, så det kan nog hamna lite på allas bakgårdar, vad har skåne idag 700MW?
ms 76132 "Eleamore"
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av HX100 »

chaffis75 skrev:
HX100 skrev:
Fantastiskt. Om inte grinLeif67, surBengt57 och Co kommer klaga så pass mycket. Det är mycket omotiverat motstånd mot vindkraft. Det är bara hälsosamt med kritik men börjar bli trött på att gubbjävlar som jagar, äter kött och ser med stolthet på sin v8 spy ut avgaser försöker döma ut vindkraftverk för att de skulle störa fågellivet och att de låter mycket. Därmed slänger de bara ut sig "kärnkraft" som någon standardfras, vilket även "vätgas" blivit hos vissa lobotomerade medborgare så fort elbilar nämns.
Äsch förlåt jag är grinig idag.
Antar du själv är redo att ha ett vindkraftverk på din bakgård? Jag är de inte.
Jag är uppväxt på den östgötska slätten mitt på en åker. Det är placerat ungefär synliga 20 vindkraftverk runt omkring huset. Jag har ärligt inte märkt av något ljud från de och då är jag ändå på autismspektrumet. Jag tycker de är jävligt vackra till och med. Har alltid haft en förkärlek till vindsnurror rent estetiskt gamla holländska kvarnar såsom nya moderna.

Nu har jag flyttat till en annan blåsig plats, Jämtland och jag har själv undersökt hur man kan bygga en privat vindsnurra på tomten men jag blev förvånad hur mycket regelverk det var runt omkring det. Enklare med solceller dock.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av Hedman »

Det dom aldrig pratar om är att ett vindkraftverk kostar i snitt 30 miljoner att bygga och ledningar och vägar till den kostar 10 miljoner.

Vi har styvt 4600st idag som har en installerad effekt på 10GW men med 25% verkningsgrad så är vi nere i 2.5GW.

40 miljoner x 4600st = 184 miljarder.

En reaktor kostar 30-50 miljarder att bygga (APR-1400).

2st reaktorer reaktorer ger 2.8GW till en kostnad av 60-100 miljarder och ger el 24/7.

Inte nog med att vindkraften är dyr och inte konstant och kräver någon typ av lagring för minst 100 miljarder så är det ingen poliker eller vindkraftverkskramare så säger att man måste ersätta dessa 3-5ggr (15-25år) under en kärnkraftverk liv på 75år...

Det är det väldigt tyst om och att man inte kan återvinna bladen idag. 25000år att bryta ner glasfibern sedan är spillet av microplaster något som inte heller nämns.

Så vindkraftverk ska ersättas 4ggr under tiden kärnkraftverkets livstid 184*4= 734miljarder kr.

Alltså kärnkraft kostar 60-100 miljarder kr för 2.8Gw
Vindkraftverk med (märk) medelproduktion på ett år kostar 734miljarder kr för 2.5Gw.... många gånger per år produceras någon procent, då krävs annan elproduktion.

Vad är klokast vad är bäst?
Läs igen tills du säger kärnkraft.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av Elof »

Du Hedman som verkar ha räknat på detta, vad blir kostnaden per kWh för vindkraft respektive kärnkraft, allt inkluderat (utom skatter/subventioner och eventuell backup för vindkraften)? Och varifrån har du fått dina siffror?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av Credde »

Hedman skrev:
Det dom aldrig pratar om är att ett vindkraftverk kostar i snitt 30 miljoner att bygga och ledningar och vägar till den kostar 10 miljoner.

Vi har styvt 4600st idag som har en installerad effekt på 10GW men med 25% verkningsgrad så är vi nere i 2.5GW.

40 miljoner x 4600st = 184 miljarder.

En reaktor kostar 30-50 miljarder att bygga (APR-1400).

2st reaktorer reaktorer ger 2.8GW till en kostnad av 60-100 miljarder och ger el 24/7.

Inte nog med att vindkraften är dyr och inte konstant och kräver någon typ av lagring för minst 100 miljarder så är det ingen poliker eller vindkraftverkskramare så säger att man måste ersätta dessa 3-5ggr (15-25år) under en kärnkraftverk liv på 75år...

Det är det väldigt tyst om och att man inte kan återvinna bladen idag. 25000år att bryta ner glasfibern sedan är spillet av microplaster något som inte heller nämns.

Så vindkraftverk ska ersättas 4ggr under tiden kärnkraftverkets livstid 184*4= 734miljarder kr.

Alltså kärnkraft kostar 60-100 miljarder kr för 2.8Gw
Vindkraftverk med (märk) medelproduktion på ett år kostar 734miljarder kr för 2.5Gw.... många gånger per år produceras någon procent, då krävs annan elproduktion.

Vad är klokast vad är bäst?
Läs igen tills du säger kärnkraft.
Du glömmer vist en sak i dina beräkningar. OPEX och inte bara CAPEX - man ska se på hela cykeln inte bara vad det kostar att bygga. Just nu är sol och vind faktisk de billigaste energi resurser, LCOE (levelized cost of Energy)

https://www.pv-magazine.com/2020/10/23/ ... al-plants/

Just nu är det sant, att enbart 90% av et vindkraftverk går att återvinnas och det är bladen som är boven. Det är något som industrien är medvetna om och man försöker att göra vad man kan (titta på nya lösningar t.ex).

https://www.utilitydive.com/news/ge-ann ... ia/591869/

Här är en intressant insändare av Lemnar Söder som är professor i elkraft på hur mycket ny kärnkraft skulle kunna kosta i Sverige
https://second-opinion.se/soder-sa-myck ... karnkraft/

I Sverige förväntas vindkraften i år att producera 29,5 TWh.
Senast redigerad av Credde, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av Zalman3 »

Kärnkraft kostar ca 150 öre per kWh.
Sol och vindkraft under 30 öre per kWh.
Screenshot_20210514-221451_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av Gargamel »

Zalman3 skrev:
Kärnkraft kostar ca 150 öre per kWh.
Sol och vindkraft under 30 öre per kWh.
Screenshot_20210514-221451_YouTube.jpg
Det är ju för att de är sponsrade med en massa rabatter på skatten.

Skulle vindskiten få betala 100% så skulle inte en jävel vilja se skiten.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av HX100 »

Gargamel skrev:
Zalman3 skrev:
Kärnkraft kostar ca 150 öre per kWh.
Sol och vindkraft under 30 öre per kWh.
Screenshot_20210514-221451_YouTube.jpg
Det är ju för att de är sponsrade med en massa rabatter på skatten.

Skulle vindskiten få betala 100% så skulle inte en jävel vilja se skiten.
Det står ju i första sidan, inlägg 3 typ att vindkraften har sjunkit i pris och etablerat sig så fort att subventionera tagit slut och att det helt betalar sig själv...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 2024 går vindkraft om kärnkraften

Inlägg av fth »

Gargamel skrev:
Zalman3 skrev:
Kärnkraft kostar ca 150 öre per kWh.
Sol och vindkraft under 30 öre per kWh.
Screenshot_20210514-221451_YouTube.jpg
Det är ju för att de är sponsrade med en massa rabatter på skatten.

Skulle vindskiten få betala 100% så skulle inte en jävel vilja se skiten.
Vilka rabatter syftar du på då? Statliga subventionerna till vindkraft togs bort typ 2010, tillskottet via elcertifikat är väl nere på runt 3 öre per kWh nu, vindkraft projekteras idag helt utan förväntade intäkter från dessa och har ändå bra lönsamhet i kalkylerna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar