Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av Erxon »

Jerker skrev:
En effekt av den där krocken och branden blev att en rad olika brandmän eller "experter" har gått ut i media och pratat om hur farligt och svårt det är att släcka elbilsbränder. Detta trots att det på senaste tiden har publicerats rapporter som bevisar att det inte är så värst märkvärdigt med en elbilsbrand men att vissa åtgärder som brandpersonalen måste vidta är lite speciella. Men svårare eller farligare är det inte, bara lite annorlunda.

Sen blir ju effekten av den uppmärksamhet som den här händelsen har fått att folks undermedvetna matas med känslan av att elbilar är farligare än avgasbilar. Skulle man ägna lika mycket medieuppmärksamhet varje gång en bensin- eller dieselbil brinner så skulle det bli lika frekvent som rapporteringen om Trumps stolligheter när han var president.
Detta att brandmän har synpunkter har jag fått veta. :)
Speciellt en som är deltidsbrandman på en av våra verkstäder jag besöker och varje gång tar han upp detta. Senast i veckan fick jag hör att han sa något i stil med att räddningstjänsten vill veta varje gång en bilverkstad tar in en elbil i verkstaden och något när man reparerar en elbil som vart med om en olycka att den skall stå i 14 dagar innan man tar in den. Nu måste jag också erkänna att det var så jag uppfattade det han sa då mitt filter kopplades på för jag orkar inte höra samma saker varenda gång man är där...
Däremot var jag mer förvånad att han inte lyfte just denna händelse...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av martinot »

Erxon skrev:
Jerker skrev:
En effekt av den där krocken och branden blev att en rad olika brandmän eller "experter" har gått ut i media och pratat om hur farligt och svårt det är att släcka elbilsbränder. Detta trots att det på senaste tiden har publicerats rapporter som bevisar att det inte är så värst märkvärdigt med en elbilsbrand men att vissa åtgärder som brandpersonalen måste vidta är lite speciella. Men svårare eller farligare är det inte, bara lite annorlunda.

Sen blir ju effekten av den uppmärksamhet som den här händelsen har fått att folks undermedvetna matas med känslan av att elbilar är farligare än avgasbilar. Skulle man ägna lika mycket medieuppmärksamhet varje gång en bensin- eller dieselbil brinner så skulle det bli lika frekvent som rapporteringen om Trumps stolligheter när han var president.
Detta att brandmän har synpunkter har jag fått veta. :)
Speciellt en som är deltidsbrandman på en av våra verkstäder jag besöker och varje gång tar han upp detta. Senast i veckan fick jag hör att han sa något i stil med att räddningstjänsten vill veta varje gång en bilverkstad tar in en elbil i verkstaden och något när man reparerar en elbil som vart med om en olycka att den skall stå i 14 dagar innan man tar in den. Nu måste jag också erkänna att det var så jag uppfattade det han sa då mitt filter kopplades på för jag orkar inte höra samma saker varenda gång man är där...
Däremot var jag mer förvånad att han inte lyfte just denna händelse...
Gäller det även laddhybrider enligt honom, eller BEV med små/mindre batteripaket?

Stackars person tänker jag annars rent generellt. Tänk när 50% av flottan är elbilar! :lol:

Blir mycket samtal och många bilar att hålla reda på då i samhället...

Kanske han får en heltidsanställning då bara för att uppdatera var alla bilar i samhället befinner sig (finns ju rätt många verkstäder och garage att ha koll på).

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Bild
Åh! Har du en bild på detta! Jag har ofta nämnt de absurda reglerna som kom i Storbritannien när bilarna var nya, men aldrig sett en bild på det! Kul!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
martinot skrev:
Bild
Åh! Har du en bild på detta! Jag har ofta nämnt de absurda reglerna som kom i Storbritannien när bilarna var nya, men aldrig sett en bild på det! Kul!
Bilden är Tibors, och kommer från denna mycket läsvärda artikel som handlar om den amerikanska motsvarighet till den fåniga VESS (som ljudvarnaren heter i EU):

https://teslaclubsweden.se/losning-pa-problemet/
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av Fredrik j »

Det är väl klart att åtgärder vid olyckor förändras. För var ju fokus på sanering av miljöfarliga vätskor. Nu handlar det om att säkerställa att ett krockat batteri inte har kortslutna celler. Det är väl det man menar med att inte ställa in en krockad bil direkt utan att förvissa sig om att det inte finns kortslutningar.
Att avvakta lite låter som en praktisk metod.
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av Erxon »

martinot skrev:
Erxon skrev:
Jerker skrev:
En effekt av den där krocken och branden blev att en rad olika brandmän eller "experter" har gått ut i media och pratat om hur farligt och svårt det är att släcka elbilsbränder. Detta trots att det på senaste tiden har publicerats rapporter som bevisar att det inte är så värst märkvärdigt med en elbilsbrand men att vissa åtgärder som brandpersonalen måste vidta är lite speciella. Men svårare eller farligare är det inte, bara lite annorlunda.

Sen blir ju effekten av den uppmärksamhet som den här händelsen har fått att folks undermedvetna matas med känslan av att elbilar är farligare än avgasbilar. Skulle man ägna lika mycket medieuppmärksamhet varje gång en bensin- eller dieselbil brinner så skulle det bli lika frekvent som rapporteringen om Trumps stolligheter när han var president.
Detta att brandmän har synpunkter har jag fått veta. :)
Speciellt en som är deltidsbrandman på en av våra verkstäder jag besöker och varje gång tar han upp detta. Senast i veckan fick jag hör att han sa något i stil med att räddningstjänsten vill veta varje gång en bilverkstad tar in en elbil i verkstaden och något när man reparerar en elbil som vart med om en olycka att den skall stå i 14 dagar innan man tar in den. Nu måste jag också erkänna att det var så jag uppfattade det han sa då mitt filter kopplades på för jag orkar inte höra samma saker varenda gång man är där...
Däremot var jag mer förvånad att han inte lyfte just denna händelse...
Gäller det även laddhybrider enligt honom, eller BEV med små/mindre batteripaket?

Stackars person tänker jag annars rent generellt. Tänk när 50% av flottan är elbilar! :lol:

Blir mycket samtal och många bilar att hålla reda på då i samhället...

Kanske han får en heltidsanställning då bara för att uppdatera var alla bilar i samhället befinner sig (finns ju rätt många verkstäder och garage att ha koll på).

Bild

Ärligt, så ser jag bara ut att lyssna när han matar på, men inte tänkt på detta mer är att han menar 100% el.
Skall försöka komma ihåg detta tills nästa gång jag är där och fråga honom då om han även menar plug-in och det nya "mildhybrid", typ Toyotas självladdande :o bilar
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av Leo »

Bilverkstäderna har vad jag vet särskilda rutiner de ska följa när det kommer in krockade bilar med HV-batterier. Där HV-teknikern läser av hur de mår i batteriet och avgör hur bilen ska hanteras och vilka åtgärder som behövs vidtas.

Innan det är gjort tror jag de ska förvaras på en speciell utmärkt plats utomhus.

Osäker på vad bärgarna har för direktiv. De bärgare jag pratat med har inte fått någon utbildning eller har några direktiv.

Inom räddningstjänsten är det också olika hur utbildade/upplysta/uppdaterade de är. Har mött flera som ännu inte fått någon speciell utbildning. De har väl sen länge någon databas/fordonskort där respektive importör ska förse de med information om hur olika bilmodeller ska hanteras, var de får klippas, placering av airbags, nödavstängning osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av Fredrik j »

Leo skrev:
Bilverkstäderna har vad jag vet särskilda rutiner de ska följa när det kommer in krockade bilar med HV-batterier. Där HV-teknikern läser av hur de mår i batteriet och avgör hur bilen ska hanteras och vilka åtgärder som behövs vidtas.

Innan det är gjort tror jag de ska förvaras på en speciell utmärkt plats utomhus.

Osäker på vad bärgarna har för direktiv. De bärgare jag pratat med har inte fått någon utbildning eller har några direktiv.

Inom räddningstjänsten är det också olika hur utbildade/upplysta/uppdaterade de är. Har mött flera som ännu inte fått någon speciell utbildning. De har väl sen länge någon databas/fordonskort där respektive importör ska förse de med information om hur olika bilmodeller ska hanteras, var de får klippas, placering av airbags, nödavstängning osv.

Egentligen inte så stor skillnad mot hur bärgare ska hantera krockade fossilbilar. Får ju inte ställas hur som helst på grund av utsläppstesten.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av LarsL »

Är detta en av de brandmännen som försöker göra karriär på att prata om riskerna med elbilar?
919E4AE7-3DEF-4E2D-8B88-8DE6CD13C108.png
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av martinot »

Apropå hur man krocktestar elbilar mot hur man testar bensinbilar. En bensinbil har tanken full med vatten vid krocktest och certifiering. Detta pga. av att ha massa bensin som sprutar runt i anläggningen och riskeras att antändas är livsfarligt. Däremot krocktestas elbilar alltid med fulladdat batteri monterat och inkopplat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Apropå hur man krocktestar elbilar mot hur man testar bensinbilar. En bensinbil har tanken full med vatten vid krocktest och certifiering. Detta pga. av att ha massa bensin som sprutar runt i anläggningen och riskeras att antändas är livsfarligt. Däremot krocktestas elbilar alltid med fulladdat batteri monterat och inkopplat.
Säger ju en hel del om skillnaden i risker mellan bensin och batterier.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av Tellus »

Hittade en "rolig" video där några entusiastiska orädda "forskare" har sönder batterier



Nissan leaf battericeller verkar mer brandsäkra

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av LarsL »

5 liter bensin på en brasa.



Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av Gustafsson »

Det skrivs allt om bensinbilar som brinner, även Volvo.
A289B034-94C5-40CF-8443-50703289D162.png
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Det skrivs allt om bensinbilar som brinner, även Volvo.
Ser ingenstans att det är en bensinbil?

Kan lika gärna vara en diesel (om jag inte missat något i nyhetsartikeln).

Felet media gör är att de glömmer att påpeka vilket drivmedel som det rör sig om.

Dvs. om det är ett fossilt drivmedel så "glömmer" de bort det (vilket jag misstänker att de inte glömmer lika ofta om de vet att det är el).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av Gustafsson »

martinot skrev:
Gustafsson skrev:
Det skrivs allt om bensinbilar som brinner, även Volvo.
Ser ingenstans att det är en bensinbil?

Kan lika gärna vara en diesel (om jag inte missat något i nyhetsartikeln).

Felet media gör är att de glömmer att påpeka vilket drivmedel som det rör sig om.

Dvs. om det är ett fossilt drivmedel så "glömmer" de bort det (vilket jag misstänker att de inte glömmer lika ofta om de vet att det är el).
Du förstod nog att jag menade ”icke elbil” och Volvo. Bil som går på flytande brännbart borde det ha stått ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
martinot skrev:
Gustafsson skrev:
Det skrivs allt om bensinbilar som brinner, även Volvo.
Ser ingenstans att det är en bensinbil?

Kan lika gärna vara en diesel (om jag inte missat något i nyhetsartikeln).

Felet media gör är att de glömmer att påpeka vilket drivmedel som det rör sig om.

Dvs. om det är ett fossilt drivmedel så "glömmer" de bort det (vilket jag misstänker att de inte glömmer lika ofta om de vet att det är el).
Du förstod nog att jag menade ”icke elbil” och Volvo. Bil som går på flytande brännbart borde det ha stått ...
Nej. Poängen, som jag ville göra, är att media inte alls skriver om drivmedel. Varken vid olyckor eller bränder.

Såvida det just inte är elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av Tellus »

LarsL skrev:
5 liter bensin på en brasa.



Vilken jävla smäll :D
Förbjud fossiler :lol:
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av kenjon »

5 gallon, inte 5 liter....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2405
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av NiklasTesla »

Tellus skrev:
LarsL skrev:
5 liter bensin på en brasa.



Vilken jävla smäll :D
Förbjud fossiler :lol:
:lol: :lol: :lol: Ja sjukt kul video som säger allt!
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av bonath »

Har det framkommit vad det var för bil????
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
guinness
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 sep 2017 09:00

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av guinness »

bonath skrev:
Har det framkommit vad det var för bil????
Ja, en TMS
https://elbil.ifokus.se/discussion/1503 ... a-i-gnesta
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Krock och elbilsbrand i Gnesta 29/5

Inlägg av nek0 »

Tellus skrev:
LarsL skrev:
5 liter bensin på en brasa.



Vilken jävla smäll :D
Förbjud fossiler :lol:
Skriv svar