https://www.electrive.com/2021/06/02/vo ... batteries/Volvo Penta acquires ZEM AS for maritime batteries.
Volvo Penta has acquired a majority stake in ZEM AS, a Norwegian supplier of batteries and complete electric propulsion solutions for ships and boats.
In doing so, ZEM is to further expand its battery and propulsion business and successively develop and offer complete packages in collaboration with Volvo Penta.
Volvo Penta acquires ZEM AS for maritime batteries
Moderator: Redaktion
Volvo Penta acquires ZEM AS for maritime batteries
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1121
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Volvo Penta acquires ZEM AS for maritime batteries
Hur går det med elektrifieringen på sjön, någon som kan bidra med en spaning kring hur det ser ut?
Kollade in denna sidan https://goelectric.se/electric-boats/ som visar lite alternativ, förstår att spännvidden är rätt så stor när det gäller sprillans nya båtar..
En befintlig båt borde ju annars vara rätt tacksam att konvertera?
Kollade in denna sidan https://goelectric.se/electric-boats/ som visar lite alternativ, förstår att spännvidden är rätt så stor när det gäller sprillans nya båtar..
En befintlig båt borde ju annars vara rätt tacksam att konvertera?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Volvo Penta acquires ZEM AS for maritime batteries
För att elektrifiering ska vara vettigt krävs låg fart eller bärplan. Gällande bärplan är det Candela som är världsledande. Mantaray siktar på att komma ikapp. Kul att två svenska bolag är så framstående.bjornnilsson skrev:Hur går det med elektrifieringen på sjön, någon som kan bidra med en spaning kring hur det ser ut?
Kollade in denna sidan https://goelectric.se/electric-boats/ som visar lite alternativ, förstår att spännvidden är rätt så stor när det gäller sprillans nya båtar..
En befintlig båt borde ju annars vara rätt tacksam att konvertera?
Konvertering av gamla båtar fungerar för t ex snipor eller änne hellre segelbåtar. Segelbåtar har ju en naturlig räckviddsförlängare som fungerar bra...
Re: Volvo Penta acquires ZEM AS for maritime batteries
Som redan påpekats är bärplan eller deplacementskrov redan lämpade för eldrift men jag har även sett konverterade daycruisers som verkar fungera mycket väl. Räckviddsångest är kanske ännu större på sjön, men de flesta fritidsbåtar går varken långa sträckor eller långa perioder utan lång bryggtid. Jag tror det är en fråga om pris på celler, utbud av produkter och i någon mån obefintlig laddinfra som gör att det går långsamt. Jag tror 90% av svenska daycruisers, wakeboardbåtar och sportfiskebåtar skulle kunna gå på el om det fanns alternativ, även med klassiska planande v-bottnar. Bobåtar etc är väl mer lämpligt att ha hybridmotorer. Jag är ingen expert men luftsmorda lätta skrov (aluminium), eventuellt med lyftande (ej svävande) bärplan borde ju vara framtiden.
Re: Volvo Penta acquires ZEM AS for maritime batteries
Jag gillar norrmännen https://www.evoy.no/. Men det är dyrt som attans än så länge. Blir intressant att se vem som blir den första högvolym tillverkaren. Vore ju spännande om Mercury, Honda eller någon existerande tog lead men kanske inte så troligtbjornnilsson skrev:Hur går det med elektrifieringen på sjön, någon som kan bidra med en spaning kring hur det ser ut?
Kollade in denna sidan https://goelectric.se/electric-boats/ som visar lite alternativ, förstår att spännvidden är rätt så stor när det gäller sprillans nya båtar..
En befintlig båt borde ju annars vara rätt tacksam att konvertera?
Re: Volvo Penta acquires ZEM AS for maritime batteries
Jag skulle önska batterier som typ lego byggstenar med rimlig vikt på. Då kunde jag enkelt utöka båtens kapacitet men framförallt ta hem batterierna och använda i huset eller något annat på vintern/när inte båten används på länge. Som det är nu är det nu är det väldigt dyrt med batterier som endast används 20 ggr per år. En liten större båt behöver ju ordentlig med batterier.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1121
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Volvo Penta acquires ZEM AS for maritime batteries
En riktigt fin idé. Lego-batterier som man kan köra på släpvagnen efter sin elbil och vipps har man dubblat sin range.. Placeras tillsammans i större lådor med inbyggd kyla..? .. och koppla in samma batterier i husvagnen eller ta med till sommarstugan och sedan plocka ner dom i båten eller ner i åkgräsklipparen eller i motorcykeln.. Det som talar emot är kanske bekvämligheten i att lyfta omkring på batterier, å andra sidan är valmöjligheter alltid en fördel. Gör man modulerna tillräckligt små så kanske det inte behöver bli så svettigt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016