Skåne får Sveriges största solcellspark

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Skåne får Sveriges största solcellspark

Inlägg av tor-ake »

Zalman3 skrev:
tor-ake skrev:
Propaganda.

Gräset växer för att de måste spola av ökendammet från panelerna regelbundet. Det hade blivit samma "positiva" effekt om de hade ställt dit vindkraftverk och satt upp vattenspridare.

Var kommer vattnet de använder ifrån? Pumpar de dit det från floden, är det grundvatten? Vilka negativa bieffekter har "konstbevattningen"?

Kan tänka mig att solcellerna skapar skugga, sänker växters temperatur, minskar avdunstning, minskar vindarna, minskar jorderosion och ökar kondensen så vatten rinner ner på marken från solcellerna på natten.

Hörde att i en stad som planerar träd kan mycket varma dagar sänka temperaturen i marknivå med 5 grader.
Så att AC inte behövs i samma utsträckning.
Det kan jag också tänka mig, men en propagandavideo betald av kinesiska staten tar jag snarare som ett bevis på att där finns några negativa effekter som de måste försöka släta över. De är inte trovärdiga som källa för solpanelers positiva effekter, helt enkelt.

Faktiskt är det så att innan jag såg videon var jag mer positiv till solcellsparker i ökenområden än efter. Men det kan ju å andra sidan vara bara jag... :geek:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar