Trafikflygskola med elflygplan startar i Skellefteå.
Moderator: Redaktion
Trafikflygskola med elflygplan startar i Skellefteå.
En flygskola för att utbilda Trafikpiloter som kan flyga elflygplan startar i Skellefte. Verksamheten drar igång i höst och de första eleverna börjar i början av 2022.
En flygsimulator är redan installerad och 10 stycken elflygplan kommer att köpas in till en början 2-3 för att användas i utbildningen på Skellefteå airport.
100 elever årligen ska utbildas och utbildningen är mellan 18-24 månader.
https://norran.se/nyheter/artikel/trafi ... n/j8ppvd4l
En flygsimulator är redan installerad och 10 stycken elflygplan kommer att köpas in till en början 2-3 för att användas i utbildningen på Skellefteå airport.
100 elever årligen ska utbildas och utbildningen är mellan 18-24 månader.
https://norran.se/nyheter/artikel/trafi ... n/j8ppvd4l
Re: Trafikflygskola med elflygplan startar i Skellefteå.
Här är en informerande artikel på Skellefteå airports hemsida behövs ingen premium eller så.
https://skellefteaairport.se/gron-inter ... kelleftea/
https://skellefteaairport.se/gron-inter ... kelleftea/
Re: Trafikflygskola med elflygplan startar i Skellefteå.
Fattar inte hur själva flygutbildningen skiljer sig från en traditionell. En pilot med licens sedan tidigare kan väl flyga in sig på ett elflygplan när det blir dags. Att utbilda sig på en flygplanstyp som ännu inte finns kommersiellt i någon större omfattning begränsar väl möjligheterna? Vad är fördelen för dessa elever?
Re: Trafikflygskola med elflygplan startar i Skellefteå.
Det är ingen skillnad så.Fredrik j skrev:Fattar inte hur själva flygutbildningen skiljer sig från en traditionell. En pilot med licens sedan tidigare kan väl flyga in sig på ett elflygplan när det blir dags. Att utbilda sig på en flygplanstyp som ännu inte finns kommersiellt i någon större omfattning begränsar väl möjligheterna? Vad är fördelen för dessa elever?
Handlar nog inte överhuvudtaget om flygskolan på så vis utan bara just att den ska använda elektrifierade kärror vilket antagligen blir mer miljövänligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Trafikflygskola med elflygplan startar i Skellefteå.
Men man marknadsför ju att man ska utbilda trafikpiloter för elflygplan. Själva grundutbildningen kan väl göras i vilket litet flygplan som helst. När man sen ska börja arbeta som trafikpilot behöver man väl utbilda sig på den flygplanstyp man sen ska flyga.AAKEE skrev:Det är ingen skillnad så.Fredrik j skrev:Fattar inte hur själva flygutbildningen skiljer sig från en traditionell. En pilot med licens sedan tidigare kan väl flyga in sig på ett elflygplan när det blir dags. Att utbilda sig på en flygplanstyp som ännu inte finns kommersiellt i någon större omfattning begränsar väl möjligheterna? Vad är fördelen för dessa elever?
Handlar nog inte överhuvudtaget om flygskolan på så vis utan bara just att den ska använda elektrifierade kärror vilket antagligen blir mer miljövänligt.
Finns det ens eldrivna trafikflygplan ännu?
Re: Trafikflygskola med elflygplan startar i Skellefteå.
Det är ju precis det jag påstår.Fredrik j skrev:Men man marknadsför ju att man ska utbilda trafikpiloter för elflygplan. Själva grundutbildningen kan väl göras i vilket litet flygplan som helst. När man sen ska börja arbeta som trafikpilot behöver man väl utbilda sig på den flygplanstyp man sen ska flyga.
Finns det ens eldrivna trafikflygplan ännu?
Det finns inget specifikt certifikat för eldrivna flygplan, lika lite som ett körkort för elbilar. Man kan alltså inte utbilda speciellt för eldrivna flygplan.
Det finns än så länge endast ett fåtal mindre eldrivna flygplan, med relativt kort räckvidd etc. Man kan möjligen grundskola vackert-väderflygning med dem.
Flygutbildning kommer i mycket liten utsträckning handla om att flyga just flygplan med elmotorer. Flyga med elmotor kommer såklart vara enklare än med en gammal boxermotor och förgasare.
Nej, det finns inga certifierade eldrivna trafikkärror (”än”). Sannolikt måste man ha bränsleceller för att det ska bli rimlig vikt på det hela.
Och ja, en typinflygning krävs för alla maskiner man kan kalla trafikflygplan och där ingår utbildning på hur motorer opereras så har man inte flugit eldrivet innan så lär man sig då.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Trafikflygskola med elflygplan startar i Skellefteå.
Så troligtvis handlar det om marknadsföring.
Inte någon direkt fördel för dom nyutbildade trafikpiloterna som förmodligen kommer flyga med förbränningsmotorer långt efter vi har gått över till elbilar.
Inte någon direkt fördel för dom nyutbildade trafikpiloterna som förmodligen kommer flyga med förbränningsmotorer långt efter vi har gått över till elbilar.
Re: Trafikflygskola med elflygplan startar i Skellefteå.
Fredrik j skrev:Så troligtvis handlar det om marknadsföring.
Inte någon direkt fördel för dom nyutbildade trafikpiloterna som förmodligen kommer flyga med förbränningsmotorer långt efter vi har gått över till elbilar.
AAKEE skrev:Det är ingen skillnad så.
Handlar nog inte överhuvudtaget om flygskolan på så vis utan bara just att den ska använda elektrifierade kärror vilket antagligen blir mer miljövänligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Trafikflygskola med elflygplan startar i Skellefteå.
Kostnader !!!!Fredrik j skrev:Fattar inte hur själva flygutbildningen skiljer sig från en traditionell. En pilot med licens sedan tidigare kan väl flyga in sig på ett elflygplan när det blir dags. Att utbilda sig på en flygplanstyp som ännu inte finns kommersiellt i någon större omfattning begränsar väl möjligheterna? Vad är fördelen för dessa elever?
Lägre driftskostnader och underhållskostnader.
Används bara under grundutbildningen. Finns bara ännu som ”sportflygplan”.
Pipistrel Velis Electro, 2 sitsigt, slovenskt, typcertat. Finns på Säve flygplats.
Re: Trafikflygskola med elflygplan startar i Skellefteå.
Ja troligtvis handlar det om kostnaden för utbildningen och utsläpp under tiden. Det har ingenting att göra med framtidens eventuella eldrivna trafikflygplan.Bonden Roger skrev:Kostnader !!!!Fredrik j skrev:Fattar inte hur själva flygutbildningen skiljer sig från en traditionell. En pilot med licens sedan tidigare kan väl flyga in sig på ett elflygplan när det blir dags. Att utbilda sig på en flygplanstyp som ännu inte finns kommersiellt i någon större omfattning begränsar väl möjligheterna? Vad är fördelen för dessa elever?
Lägre driftskostnader och underhållskostnader.
Används bara under grundutbildningen. Finns bara ännu som ”sportflygplan”.
Pipistrel Velis Electro, 2 sitsigt, slovenskt, typcertat. Finns på Säve flygplats.
”En flygskola som använder elflygplan för att utbilda Trafikpiloter startar i Skellefte.”, hade ju varit tydligare.Vasp skrev:En flygskola för att utbilda Trafikpiloter som kan flyga elflygplan startar i Skellefte.
När jag läste inlägget fick jag intrycket att man utbildade trafikpiloter för att speciellt flyga elflygplan som om själva flygningen var annorlunda.