Reserverade publika laddplatser
Moderator: Redaktion
Reserverade publika laddplatser
Jag har upptäckt ett parkeringsgarage där det enligt laddkartan hos Mer (Bee) ska finnas 15 laddplatser. När man väl kör ner i garaget visar det sig att 11 av de parkeringsplatserna där laddboxarna hänger är reserverade för företag i byggnaden. Därav finns det enbart 4 platser med laddbox som inte är reserverade.
Är det tillåtet att reservera en parkeringsplats till ett visst företag där det finns en laddbox som anges som publik?
Är det tillåtet att reservera en parkeringsplats till ett visst företag där det finns en laddbox som anges som publik?
M3 SR+ 2021 MiC
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Reserverade publika laddplatser
Tillåtet? Tveksamt om du har lagstöd i ryggen om du väljer gå till rätten.marcusw skrev:Jag har upptäckt ett parkeringsgarage där det enligt laddkartan hos Mer (Bee) ska finnas 15 laddplatser. När man väl kör ner i garaget visar det sig att 11 av de parkeringsplatserna där laddboxarna hänger är reserverade för företag i byggnaden. Därav finns det enbart 4 platser med laddbox som inte är reserverade.
Är det tillåtet att reservera en parkeringsplats till ett visst företag där det finns en laddbox som anges som publik?
Jag hade skickat et Mail till Mer och frågat om de kan uppdatera kartan till 4 publika laddplatser isf 15.
Re: Reserverade publika laddplatser
Om vi blandar in att de möjligtvis fått bidrag från Naturvårdsverket, finns det inte ett krav från deras håll då att laddaren som det getts bidrag till ska vara publik?heldiggrisen skrev:Tillåtet? Tveksamt om du har lagstöd i ryggen om du väljer gå till rätten.marcusw skrev:Jag har upptäckt ett parkeringsgarage där det enligt laddkartan hos Mer (Bee) ska finnas 15 laddplatser. När man väl kör ner i garaget visar det sig att 11 av de parkeringsplatserna där laddboxarna hänger är reserverade för företag i byggnaden. Därav finns det enbart 4 platser med laddbox som inte är reserverade.
Är det tillåtet att reservera en parkeringsplats till ett visst företag där det finns en laddbox som anges som publik?
Jag hade skickat et Mail till Mer och frågat om de kan uppdatera kartan till 4 publika laddplatser isf 15.
M3 SR+ 2021 MiC
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Reserverade publika laddplatser
Hur länge gäller det? För all framtid som stolpen står kvar?marcusw skrev:Om vi blandar in att de möjligtvis fått bidrag från Naturvårdsverket, finns det inte ett krav från deras håll då att laddaren som det getts bidrag till ska vara publik?heldiggrisen skrev:Tillåtet? Tveksamt om du har lagstöd i ryggen om du väljer gå till rätten.marcusw skrev:Jag har upptäckt ett parkeringsgarage där det enligt laddkartan hos Mer (Bee) ska finnas 15 laddplatser. När man väl kör ner i garaget visar det sig att 11 av de parkeringsplatserna där laddboxarna hänger är reserverade för företag i byggnaden. Därav finns det enbart 4 platser med laddbox som inte är reserverade.
Är det tillåtet att reservera en parkeringsplats till ett visst företag där det finns en laddbox som anges som publik?
Jag hade skickat et Mail till Mer och frågat om de kan uppdatera kartan till 4 publika laddplatser isf 15.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Reserverade publika laddplatser
Naturvårdsverket ger väl även bidrag till helt privata laddstationer hemma hos folk?
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Reserverade publika laddplatser
Lika sannolikt är nog att företagen har gått samman om ”Mer - ladda på jobbet” och samtidig satt upp 4 platsar för besökande, så har Mer missat att enbart 4 av 15 är avsatt för publik laddning.marcusw skrev:Om vi blandar in att de möjligtvis fått bidrag från Naturvårdsverket, finns det inte ett krav från deras håll då att laddaren som det getts bidrag till ska vara publik?heldiggrisen skrev:Tillåtet? Tveksamt om du har lagstöd i ryggen om du väljer gå till rätten.marcusw skrev:Jag har upptäckt ett parkeringsgarage där det enligt laddkartan hos Mer (Bee) ska finnas 15 laddplatser. När man väl kör ner i garaget visar det sig att 11 av de parkeringsplatserna där laddboxarna hänger är reserverade för företag i byggnaden. Därav finns det enbart 4 platser med laddbox som inte är reserverade.
Är det tillåtet att reservera en parkeringsplats till ett visst företag där det finns en laddbox som anges som publik?
Jag hade skickat et Mail till Mer och frågat om de kan uppdatera kartan till 4 publika laddplatser isf 15.
https://se.mer.eco/laddlosning/foretag/
Re: Reserverade publika laddplatser
Även till icke-publika laddstationer som är företagsägda?Fredrik j skrev:Naturvårdsverket ger väl även bidrag till helt privata laddstationer hemma hos folk?
M3 SR+ 2021 MiC
Re: Reserverade publika laddplatser
Har kontaktat Mer för att få klarhet i vad som gäller för de specifika boxarna.heldiggrisen skrev:Lika sannolikt är nog att företagen har gått samman om ”Mer - ladda på jobbet” och samtidig satt upp 4 platsar för besökande, så har Mer missat att enbart 4 av 15 är avsatt för publik laddning.marcusw skrev:Om vi blandar in att de möjligtvis fått bidrag från Naturvårdsverket, finns det inte ett krav från deras håll då att laddaren som det getts bidrag till ska vara publik?heldiggrisen skrev:Tillåtet? Tveksamt om du har lagstöd i ryggen om du väljer gå till rätten.marcusw skrev:Jag har upptäckt ett parkeringsgarage där det enligt laddkartan hos Mer (Bee) ska finnas 15 laddplatser. När man väl kör ner i garaget visar det sig att 11 av de parkeringsplatserna där laddboxarna hänger är reserverade för företag i byggnaden. Därav finns det enbart 4 platser med laddbox som inte är reserverade.
Är det tillåtet att reservera en parkeringsplats till ett visst företag där det finns en laddbox som anges som publik?
Jag hade skickat et Mail till Mer och frågat om de kan uppdatera kartan till 4 publika laddplatser isf 15.
https://se.mer.eco/laddlosning/foretag/
M3 SR+ 2021 MiC
Re: Reserverade publika laddplatser
Vad är skillnaden?marcusw skrev:Även till icke-publika laddstationer som är företagsägda?Fredrik j skrev:Naturvårdsverket ger väl även bidrag till helt privata laddstationer hemma hos folk?
Jag håller naturligtvis med om att det borde framgå i söktjänsterna att det bara finns 4 laddare. Söker man efter bensinmackar får man ju inte upp böndernas farmartankar helt oavsett vilka bidrag dom fått del av.
Re: Reserverade publika laddplatser
Jag fick 50% bidrag till mitt egna företags laddbox hemma. Den är bara till för mitt företags tjänstebil och eventuella kunders elbilar som är på besök.marcusw skrev:Även till icke-publika laddstationer som är företagsägda?Fredrik j skrev:Naturvårdsverket ger väl även bidrag till helt privata laddstationer hemma hos folk?
Den är inte offentlig, och inte öppen för laddning av vem som helst (även om jag tekniskt inte spärrat den för det).
(Däremot så är den inte heller med i någon app som offentlig laddplats.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Reserverade publika laddplatser
Ok, så Naturvårdsverket bryr sig inte om huruvida den är publik eller ej, oberoende av vilken typ av bidrag som betalats ut?martinot skrev:Jag fick 50% bidrag till mitt egna företags laddbox hemma. Den är bara till för mitt företags tjänstebil och eventuella kunders elbilar som är på besök.marcusw skrev:Även till icke-publika laddstationer som är företagsägda?Fredrik j skrev:Naturvårdsverket ger väl även bidrag till helt privata laddstationer hemma hos folk?
Den är inte offentlig, och inte öppen för laddning av vem som helst (även om jag tekniskt inte spärrat den för det).
(Däremot så är den inte heller med i någon app som offentlig laddplats.)
Jag pratade nämligen med en kompis om detta, på deras jobb (en bilfirma) har de fått bidrag från Naturvårdsverket och för att de skulle få det påstod han att den behövde vara publik. Detta är en Mer/Bee-laddare.
De hade en helg ställt en demo-elbil på denna plats, och när de kom på måndagen satt det lappar på rutan och de hade fått arga mail om att platsen var publik.
Efter detta funderar de på att betala tillbaka bidraget så de kan göra den icke-publik och kunna ladda sina demo-bilar under helgen, därav min fråga kring dessa andra publika laddare som inte verkar vara publika.
M3 SR+ 2021 MiC
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Reserverade publika laddplatser
VAG byggde ju upp ett laddnätverk med 50 kW laddare vid många av bilhallarna.
De tog 13,50:- SEK per kWh, så nästan ingen laddade där.
Jag hade dock inget annat att välja på, då Ionity inte fanns i Sundsvall år 2019, och BEE-laddaren var trasig.
Nu har administrationen flyttats till MER, och priset sänkt till 5:- istället.
Förmodar att de sökt bidrag för publik laddning och fått kritik.
Just nu går det även att söka bidrag för icke publik snabbladdning.
De tog 13,50:- SEK per kWh, så nästan ingen laddade där.
Jag hade dock inget annat att välja på, då Ionity inte fanns i Sundsvall år 2019, och BEE-laddaren var trasig.
Nu har administrationen flyttats till MER, och priset sänkt till 5:- istället.
Förmodar att de sökt bidrag för publik laddning och fått kritik.
Just nu går det även att söka bidrag för icke publik snabbladdning.
Re: Reserverade publika laddplatser
Nej, inget krav på offentlighet för mig. Detta bidraget jag fick godkänt avser främst anställda (som företag och organisationer) eller boende (om BRF).marcusw skrev:Ok, så Naturvårdsverket bryr sig inte om huruvida den är publik eller ej, oberoende av vilken typ av bidrag som betalats ut?martinot skrev:Jag fick 50% bidrag till mitt egna företags laddbox hemma. Den är bara till för mitt företags tjänstebil och eventuella kunders elbilar som är på besök.marcusw skrev:Även till icke-publika laddstationer som är företagsägda?Fredrik j skrev:Naturvårdsverket ger väl även bidrag till helt privata laddstationer hemma hos folk?
Den är inte offentlig, och inte öppen för laddning av vem som helst (även om jag tekniskt inte spärrat den för det).
(Däremot så är den inte heller med i någon app som offentlig laddplats.)
.
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... Anstallda/
Dett avser alltså Typ2 AC-boxar.
För kompletta laddstationer för snabbladdning med DC, så gäller troligen helt andra regler. Där finns troligen krav på att de skall komma alla elbilister tillgodo skulle jag gissa på (utan att kikat på reglerna, då det aldrig varit aktuellt för mig).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik