Reserverade publika laddplatser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Reserverade publika laddplatser

Inlägg av marcusw »

martinot skrev:
marcusw skrev:
Fredrik j skrev:
Naturvårdsverket ger väl även bidrag till helt privata laddstationer hemma hos folk?
Även till icke-publika laddstationer som är företagsägda?
Jag fick 50% bidrag till mitt egna företags laddbox hemma. Den är bara till för mitt företags tjänstebil och eventuella kunders elbilar som är på besök.

Den är inte offentlig, och inte öppen för laddning av vem som helst (även om jag tekniskt inte spärrat den för det).

(Däremot så är den inte heller med i någon app som offentlig laddplats.)
Ok, så Naturvårdsverket bryr sig inte om huruvida den är publik eller ej, oberoende av vilken typ av bidrag som betalats ut?
Jag pratade nämligen med en kompis om detta, på deras jobb (en bilfirma) har de fått bidrag från Naturvårdsverket och för att de skulle få det påstod han att den behövde vara publik. Detta är en Mer/Bee-laddare.
De hade en helg ställt en demo-elbil på denna plats, och när de kom på måndagen satt det lappar på rutan och de hade fått arga mail om att platsen var publik.
Efter detta funderar de på att betala tillbaka bidraget så de kan göra den icke-publik och kunna ladda sina demo-bilar under helgen, därav min fråga kring dessa andra publika laddare som inte verkar vara publika.
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Reserverade publika laddplatser

Inlägg av Off Grid Byggaren »

VAG byggde ju upp ett laddnätverk med 50 kW laddare vid många av bilhallarna.

De tog 13,50:- SEK per kWh, så nästan ingen laddade där.

Jag hade dock inget annat att välja på, då Ionity inte fanns i Sundsvall år 2019, och BEE-laddaren var trasig.

Nu har administrationen flyttats till MER, och priset sänkt till 5:- istället.

Förmodar att de sökt bidrag för publik laddning och fått kritik.

Just nu går det även att söka bidrag för icke publik snabbladdning.
Audi-2.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Reserverade publika laddplatser

Inlägg av martinot »

marcusw skrev:
martinot skrev:
marcusw skrev:
Fredrik j skrev:
Naturvårdsverket ger väl även bidrag till helt privata laddstationer hemma hos folk?
Även till icke-publika laddstationer som är företagsägda?
Jag fick 50% bidrag till mitt egna företags laddbox hemma. Den är bara till för mitt företags tjänstebil och eventuella kunders elbilar som är på besök.

Den är inte offentlig, och inte öppen för laddning av vem som helst (även om jag tekniskt inte spärrat den för det).

(Däremot så är den inte heller med i någon app som offentlig laddplats.)
Ok, så Naturvårdsverket bryr sig inte om huruvida den är publik eller ej, oberoende av vilken typ av bidrag som betalats ut?
.
Nej, inget krav på offentlighet för mig. Detta bidraget jag fick godkänt avser främst anställda (som företag och organisationer) eller boende (om BRF).

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... Anstallda/

Dett avser alltså Typ2 AC-boxar.

För kompletta laddstationer för snabbladdning med DC, så gäller troligen helt andra regler. Där finns troligen krav på att de skall komma alla elbilister tillgodo skulle jag gissa på (utan att kikat på reglerna, då det aldrig varit aktuellt för mig).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar