Detta produceras inte i en "skurkstat"

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Detta produceras inte i en "skurkstat"

Inlägg av StefL »

OlleBack skrev:
StefL skrev:
mati skrev:
fth skrev:
Med billiga skitverktyg gör det ont i själen varje gång du använder dom.
/fth
Inte bara det. Jag har haft en granne som har sågat av sig några fingrar med en cirkelsåg av märke skitmodell från Jula. För det första så saknade den säkerhetsknappen för tummen vilket gjorde att sågen gick igång när han vände på den för att titta varför den inte funkade. Och så just att den plötsligt slutade fungera som gjorde att han överhuvudtaget kom på den dåliga idén att vända på den med sladden inkopplad.
Håller f ö med. Fina verktyg ska kosta. Det är bara en plåga att använda dåliga verktyg.
Själv kör jag främst med Makita och blåa Bosch. Just Makita har faktiskt en fabrik i Kina också. Jag vet inte hur många av verktygen och komponenterna som säljs här har sitt ursprung i Kina.
För att återgå till trådens ämne är jag själv i läget att jag tänkte "köpa in mig" i lämpligt batterisystem. Har en proffsbutik/verkstad för elverktyg som granne och ägaren som nyligen tog över den har tidigare jobbat för Makita, som jag just nu lutar åt. Inte just för hans skull men det skadar inte att ha någon att dryfta saken med. Tydligen har de mycket riktigt tillverkning i bl.a. Kina, men efter vad han berättat är de alltid noga med att när de tar fram nya produkter först köra tillverkningen i Japan tills man löst eventuella barnsjukdomar eller kvalitetsproblem i processen så det ska inte vara någon skillnad i kvalitet beroende på var tillverkningen görs (även om man förstås kan ha sina dubier mot att handla sånt som tillverkats i Kina).

Ett skäl för att välja Makita är att en maskin jag vill ha är kedjesåg, och de har en som kör två 18V-batterier för att få 36V, så man slipper köpa en såg med helt egna batterier vilket annars förstås är ett alternativ. De lär också vara störst på batterimaskinsidan med över 300 produkter - även om jag kan tänka mig att en batteridriven kaffebryggare för kanske 1500 är lite överkurs för en hobbypulare :lol:
Annars är känslan att det man primärt behöver är en bra borrskruvdragare, någon form av såg (sticksåg eller tigersåg) samt en slipmaskin. Sen får man väl komplettera med annat vad det lider.
Batteridriven cirkelsåg är också guld! :) Hade med mig på hornbach och kapade formplyfa för att få plats i bilen. Värt varenda krona. Lät en del dock hehe
Jo någon form av cirkelsåg lär man väl också behöva vad det lider. Det jag inte blivit helt klok på är dock om man kan köpa en och använda den till såväl vanligt kaparbete av den typ du beskriver och även fästa den i ett stativ så man får en kap- och gersåg som går att ställa in. Annars blir det ju till att köpa flera även av den typen, för en stativmonterad kap- och gersåg känns också som något man kommer att behöva när det blir dags för mer omfattande renoveringsarbeten (vilket troligen blir först nästa år).
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar