EON Drive & Clever

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

arnold
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 apr 2021 20:15

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av arnold »

[JM] skrev:
taliz skrev:

Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25C

Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.

Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?

T
E
S
L
A
Bastuaggregatet är väl inte inkopplat i motorvärmarstolpen antar jag så vad har det med saken att göra?

Motorvärmarstolpar är vanligtvis konstruerade för att ge full effekt en kortare tid, max 2 timmar. Vid kallt väder längre, då uttagen kyls ned naturligt.
Stoppar du in en bil som drar lika mycket men under säg 7 timmar riskerar uttaget att gå varmt och risk för brand. Men om det ett nytt eluttag som är tillverkat för att klara 16A, lär du kunna köra 10A i 7 timmar utan problem. Rekommendationerna från elsäkerhetsverket är generella för att inte riskera att folk börjar ladda sina bilar i 20 år gamla motorvärmaruttag.
Vill man inte lägga pengar på att gräva ned nya kablar skulle man kunna att byta ut uttagen till en typ2/schuko-kombination. Blir visserligen enbart 1-fas laddning men då kan fossiler värma sina bilar, och laddbilar ladda sina batterier, utan risk för varmgång, och alla blir glada.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av [JM] »

arnold skrev:
[JM] skrev:
taliz skrev:

Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25C

Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.

Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?

T
E
S
L
A
Bastuaggregatet är väl inte inkopplat i motorvärmarstolpen antar jag så vad har det med saken att göra?

Motorvärmarstolpar är vanligtvis konstruerade för att ge full effekt en kortare tid, max 2 timmar. Vid kallt väder längre, då uttagen kyls ned naturligt.
Stoppar du in en bil som drar lika mycket men under säg 7 timmar riskerar uttaget att gå varmt och risk för brand. Men om det ett nytt eluttag som är tillverkat för att klara 16A, lär du kunna köra 10A i 7 timmar utan problem. Rekommendationerna från elsäkerhetsverket är generella för att inte riskera att folk börjar ladda sina bilar i 20 år gamla motorvärmaruttag.
Vill man inte lägga pengar på att gräva ned nya kablar skulle man kunna att byta ut uttagen till en typ2/schuko-kombination. Blir visserligen enbart 1-fas laddning men då kan fossiler värma sina bilar, och laddbilar ladda sina batterier, utan risk för varmgång, och alla blir glada.
Det är intressant att man ska behöva återberätta en hel skidvecka i detalj med resor, diskussioner med icke insatta osv för att få rättfärdiga sin åsikt om att en knapp för förvärmning faktiskt är relevant.

Jag har har full koll på laddning och vad man kan/bör göra. Som du ser ovan så skrev jag avsiktligen sprillans nya motorvärmaruttaget för att slippa få kommentarer om deras ålder vs lämplighet att ladda från....
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av Hmpftfhdns »

Man kan ju tycka att det åtminstone borde aktiveras preconditioning vid lämplig tidpunkt när man ställer in en snabbladdare i navigationen oavsett om det är en SUC eller inte.
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av wheels »

Verkar som att Eon och vattenfall går ihop, så att det är möjligt att "bara" ha en app
https://www.nyteknik.se/elbilar/vattenf ... en-7016668
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av RagWal »

arnold skrev:
[JM] skrev:
taliz skrev:

Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25C

Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.

Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?

T
E
S
L
A
Bastuaggregatet är väl inte inkopplat i motorvärmarstolpen antar jag så vad har det med saken att göra?

Motorvärmarstolpar är vanligtvis konstruerade för att ge full effekt en kortare tid, max 2 timmar. Vid kallt väder längre, då uttagen kyls ned naturligt.
Stoppar du in en bil som drar lika mycket men under säg 7 timmar riskerar uttaget att gå varmt och risk för brand. Men om det ett nytt eluttag som är tillverkat för att klara 16A, lär du kunna köra 10A i 7 timmar utan problem. Rekommendationerna från elsäkerhetsverket är generella för att inte riskera att folk börjar ladda sina bilar i 20 år gamla motorvärmaruttag.
Vill man inte lägga pengar på att gräva ned nya kablar skulle man kunna att byta ut uttagen till en typ2/schuko-kombination. Blir visserligen enbart 1-fas laddning men då kan fossiler värma sina bilar, och laddbilar ladda sina batterier, utan risk för varmgång, och alla blir glada.
Blir det varmt i ett gammalt uttag så spelar det ingen större roll om det är 30 minuter eller 20 timmar.
Dock brukar motorvärmaruttag ha rätt låg avsäkring. Inte sällan bara 6A. Det ger föga laddning om det är -15 grader då batteriet måste värmas.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av chaffis75 »

Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Incharg tar normalt 3kr per minut om jag förstår de rätt, för eon tar de 3.90.
Ja kanske inte så intressant med en app då. Beror visserligen på vad 3.90 per minut blir i kr/kWh eftersom de är så eon tar betalt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Incharg tar normalt 3kr per minut om jag förstår de rätt, för eon tar de 3.90.
Ja kanske inte så intressant med en app då. Beror visserligen på vad 3.90 per minut blir i kr/kWh eftersom de är så eon tar betalt.
Vid en 50kW-laddare blir det ju då minst 4,70kr/kWh. Troligen en bra bit över 5kr eftersom 50kW sällan är 50kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Incharg tar normalt 3kr per minut om jag förstår de rätt, för eon tar de 3.90.
Ja kanske inte så intressant med en app då. Beror visserligen på vad 3.90 per minut blir i kr/kWh eftersom de är så eon tar betalt.
Vid en 50kW-laddare blir det ju då minst 4,70kr/kWh. Troligen en bra bit över 5kr eftersom 50kW sällan är 50kW.
Precis.. Så visst ungefär samma som om man har ett eon kort.. Jag hade väl dock förväntat mig att de skulle vara eon prislistan på eon och incharge prislista på deras laddare.. Sen att man kunde använda vilket som av dessa kort/appar utan att de gör de mista skillnad.
Ja lite besviken men antar de ändå är ett steg i rätt riktning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av Swede1 »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
chaffis75 skrev:
Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Incharg tar normalt 3kr per minut om jag förstår de rätt, för eon tar de 3.90.
Ja kanske inte så intressant med en app då. Beror visserligen på vad 3.90 per minut blir i kr/kWh eftersom de är så eon tar betalt.
Vid en 50kW-laddare blir det ju då minst 4,70kr/kWh. Troligen en bra bit över 5kr eftersom 50kW sällan är 50kW.
Precis.. Så visst ungefär samma som om man har ett eon kort.. Jag hade väl dock förväntat mig att de skulle vara eon prislistan på eon och incharge prislista på deras laddare.. Sen att man kunde använda vilket som av dessa kort/appar utan att de gör de mista skillnad.
Ja lite besviken men antar de ändå är ett steg i rätt riktning.
På 50 kwh laddarna brukar Incharge ta 2,4 kr/min och eon 3,95 kr/kwh.
Ser inte varandras laddare i apparna än?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av chaffis75 »

Swede1 skrev:
chaffis75 skrev:
mati skrev:
chaffis75 skrev:
Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Incharg tar normalt 3kr per minut om jag förstår de rätt, för eon tar de 3.90.
Ja kanske inte så intressant med en app då. Beror visserligen på vad 3.90 per minut blir i kr/kWh eftersom de är så eon tar betalt.
Vid en 50kW-laddare blir det ju då minst 4,70kr/kWh. Troligen en bra bit över 5kr eftersom 50kW sällan är 50kW.
Precis.. Så visst ungefär samma som om man har ett eon kort.. Jag hade väl dock förväntat mig att de skulle vara eon prislistan på eon och incharge prislista på deras laddare.. Sen att man kunde använda vilket som av dessa kort/appar utan att de gör de mista skillnad.
Ja lite besviken men antar de ändå är ett steg i rätt riktning.
På 50 kwh laddarna brukar Incharge ta 2,4 kr/min och eon 3,95 kr/kwh.
Ser inte varandras laddare i apparna än?
Som jag skrev, i incharge ser jag eon laddare.
Eon tar 4.95 kr/kWh på tex centersyd lödde, kollade i min app precis.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av Swede1 »

Aha, löddeköpinge, i min eon app är det 3,95 kr/kwh för 50 kw laddaren och 5,25 kr/kwh på 175 kw laddaren, och min incharge app så har incharge en 50 kw laddare för 2,4 kr/min. Men jag har ingen praktisk erfarenhet av området.

Näe, ingen eon kund, men kopplat konto till eon som drar 200 kronor när saldot blivit lågt, så det är några kronor på eon kontot alltid. Dock vattenfallkund, men de har man inga fördelar för vad jag hört.

Vad har du för appar?
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 2 gång.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av chaffis75 »

Swede1 skrev:
Aha, löddeköpinge, i min eon app är det 3,95 kr/kwh för 50 kw laddaren och 5,25 kr/kwh på 175 kw laddaren, och min incharge app så har incharge en 50 kw laddare för 2,4 kr/min. Men jag har ingen praktisk erfarenhet av området.

Vad har du för appar?
Aa, är de inte så att du är eon kund till villan också, har får mig man då får bättre pris..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av heldiggrisen »

chaffis75 skrev:
Swede1 skrev:
Aha, löddeköpinge, i min eon app är det 3,95 kr/kwh för 50 kw laddaren och 5,25 kr/kwh på 175 kw laddaren, och min incharge app så har incharge en 50 kw laddare för 2,4 kr/min. Men jag har ingen praktisk erfarenhet av området.

Vad har du för appar?
Aa, är de inte så att du är eon kund till villan också, har får mig man då får bättre pris..
Stämmer, om du har EON som elleverantör, inte om man enbart har de som nätägare.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av Swede1 »

Nej, jag är har inte Eon som leverantör, bara deras laddkort. Tycker deras priser är rimliga, men inte mer, ca 1 kr mindre per kwh borde det vara. Annars är det för nära kostnaden för bensin, som är det snabbaste sättet att få ny räckvidd, vilket kan vara värt nån krona när man börjar räkna tiden.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1367
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av thebishop »

Bjelke skrev:
Niklas Z skrev:
Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Känns som att det skulle vara en av dom absolut vanligaste önskemålen bland ägarna om Tesla skulle ha en
enkät om förbättringar, typ alla som bor i områden med svalare klimat under en del av året ungefär…
Dom kan omöjligt vara omedvetna om det här så jag gissar/hoppas/tror att det kommer men konstigt nog så
dröjer det fast det borde vara svinenkelt att införa.
De skall ju göra en AI lösning med maskininlärning - att det sedan tar 5 år och inte alltid kommer funka och att lägga in en knapp skulle ta ungefär 5 minuter (samma ställe som man kan välja att undvika färjor/tullar för GPS skulle man kunna välja *förvärm*…) är en annan sak. Så vi väntar på Dojo och 11 betareleaser först.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av chaffis75 »

Swede1 skrev:
Nej, jag är har inte Eon som leverantör, bara deras laddkort. Tycker deras priser är rimliga, men inte mer, ca 1 kr mindre per kwh borde det vara. Annars är det för nära kostnaden för bensin, som är det snabbaste sättet att få ny räckvidd, vilket kan vara värt nån krona när man börjar räkna tiden.
Ok.. Intressant.. Då har du bättre pris än alla andra eller ja samma som de som har eon som el leverantör.

Här är deras prislista..

https://www.eon.se/elbil/ladda#priser
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av Swede1 »

Haha, ja Eon tycker jag är så bra och viktig bonuskund, eller så har jag gamla priser som gammal trotjänare… Laddade senast 29 maj för 3,95 kr/kwh på 50 kw laddare, i appen står det 3,95 kr. Intressant att man har 4,95 kr/kwh på vattenfall, kan bli billigare än 2,40 kr/min om man laddar långsamt, under 0,48 kwh/min dvs 29 kw. Åh, vad man kan hålla på. :| Bra med trängselavgift efter 45 minuter, annars står nån gammal Leaf och blockerar laddaren som på Bee. Eon kanske känner till att jag inte laddar om det kostar 5 kr/kwh, då tankar jag bensin istället. Om alla elbilar hade en rex så skulle Ionity sänka priset. 8-)

När fylls laddkortet på automatiskt? Jag har bara 74 kr kvar, trodde det fylldes på under 100 kr?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
Om alla elbilar hade en rex så skulle Ionity sänka priset. 8-)
Gör du inte en tankevurpa nu? Om alla elbilar hade haft en REX så skulle inte Ionity finnas. Och inte någon annan laddoperatör heller. För då hade vi i praktiken haft samma situation som om alla bilar vore rena fossilbilar. Åtminstone på långfärd. Och annars laddar man ju hemma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av martinot »

Swede1 skrev:
Haha, ja Eon tycker jag är så bra och viktig bonuskund, eller så har jag gamla priser som gammal trotjänare… Laddade senast 29 maj för 3,95 kr/kwh på 50 kw laddare, i appen står det 3,95 kr. Intressant att man har 4,95 kr/kwh på vattenfall, kan bli billigare än 2,40 kr/min om man laddar långsamt, under 0,48 kwh/min dvs 29 kw. Åh, vad man kan hålla på. :| Bra med trängselavgift efter 45 minuter, annars står nån gammal Leaf och blockerar laddaren som på Bee. Eon kanske känner till att jag inte laddar om det kostar 5 kr/kwh, då tankar jag bensin istället. Om alla elbilar hade en rex så skulle Ionity sänka priset. 8-)

När fylls laddkortet på automatiskt? Jag har bara 74 kr kvar, trodde det fylldes på under 100 kr?
Enligt mitt avtal med EON (kikade på det idag av en slump) så står det att de drar automatiskt 200 kronor från registrerat kredikort när laddkortets belopp sjunker under 100 kronor.

Själv tycker jag det är lite rackarlösning. Hade varit mycket bättre om de bara drog hela summan direkt från registrerat kreditkort. Bra mycket enklare, och mer schysst villkor med en sådan variant istället för deras nuvarande.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av 12man »

Liknar ju lite gamla tiders gaspoletter,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av Black »

Ang EON som drar 10kr/mån i minsta avgift för att du har konto där och sedan drar 200kr.
Vilken bensinbilsägare hade accepterat detta, och hur kan en enda elbilsägare acceptera det???
Många (inte alla) elbilsägare är företagare, högutbildade, välbetalda, mm och väldigt ekonomiska när det gäller allt annat, men när det gäller laddning verkar de acceptera vilka priser som helst och till vilka villkor som helst... Varför???
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av taliz »

Hmm drar eon 10kr/mån?
Är det inte virta som gör det om man signat upp via dom?
Jag har eon men inte virta av den anledningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av LarsL »

Såg att E.On (och vattenfall???) infört trängselkostnad om man laddar mer än 45 min på deras snabbladdare. Du kanaltjänst få Max 37,5 kWh på deras 50 kW laddare.
Bilar som står vid en snabbladdare längre än 45 minuter kommer att beläggas med en trängselkostnad på 3 kr/minut (3,60 kr/min vid engångsbetalning). Detta sker för att undvika att laddstationen är belagd utanför den tid som skyltningen tillåter.
https://www.eon.se/elbil/ladda?utm_cont ... 76#villkor
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av mati »

Då gäller det ju att man har en bil som klarar av att trycka i sig den nödvändiga energimängden i under 45 minuter, och framförallt så måste laddaren orka med detta också. Om de nu ska ha en sådan avgift hade 1 timme varit lite mer lämpligt kan jag tycka.
Också med tanke på att de kallar <50kW för "snabbladdning".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Då gäller det ju att man har en bil som klarar av att trycka i sig den nödvändiga energimängden i under 45 minuter, och framförallt så måste laddaren orka med detta också. Om de nu ska ha en sådan avgift hade 1 timme varit lite mer lämpligt kan jag tycka.
Också med tanke på att de kallar <50kW för "snabbladdning".
Ja, 50 kW (i realiteten kanske snarare drygt 40 kW) under 45 minuter ger ju inte ens halvfullt batteri.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar