EON Drive & Clever
Moderator: Redaktion
Re: EON Drive & Clever
Jag ser ju det som en USP för SUC.
Skulle tro Tesla gör detsamma.
Att man har den funktionen gör ju folk mer benägna att nyttja SUC.
Skulle tro Tesla gör detsamma.
Att man har den funktionen gör ju folk mer benägna att nyttja SUC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: EON Drive & Clever
Denna funktion saknar jag verkligen.Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: EON Drive & Clever
Jo, men där det dåligt rent generellt. Nu finns ju åtminstone Ionity i Mariestad, men annars är den sträckan extremt dåligt utrustad med laddare över 50kW. Nästan så att laddoperatörerna försöker undvika E20 av någon anledning.Hmpftfhdns skrev:Finns en vid E4 Tönnebro norr om Gävle också. Verkar saknas på E20 Gbg-Örebro än så länge.
Det finns tydligen en laddare hos nån bilhandlare i Alingsås, men det är ju ingenting man kan förlita sig på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: EON Drive & Clever
Det är väl inte jätteofta man behöver värma batteriet.heldiggrisen skrev:Värms inte batteriet en viss tid innan ankomst?Zalman3 skrev:Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Man måste då hitta en SuC när andra laddaren?
Känns som en svår w/a i praktiken.
Normalt kan ju folk ladda fullt hemma. Så för kortkörning i stan finns inget behov av batterivärmning.
Är det riktigt kallt på vintern, då ser man ju till så man laddar hemma just innan avfärd så batteriet är hyfsat varmt.
Och på långkörning så har ju batteriet värmts upp ändå.
Och jag som inte kan ladda hemma, laddar ju ändå bara på SuC, och då funkar ju batterivärmningen.
Har ju lärt mig att efter en långtur, att inte falla för frestelsen att bara åka hem med ett tomt batteri, utan ladda till minst 50% innan jag åker hem.
Så jag aldrig hamnar i träsket med ett tomt och kallt batteri.
Är det riktigt kallt på vintern, då kan jag ju inte värma kupén om SoC är under 20%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: EON Drive & Clever
Det är ju frestande att tro att dom tänker så, speciellt nu när allt fler får betala för laddningen…taliz skrev:Jag ser ju det som en USP för SUC.
Skulle tro Tesla gör detsamma.
Att man har den funktionen gör ju folk mer benägna att nyttja SUC.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: EON Drive & Clever
Eller så har man tex hyrt en stuga i Åre och ska åka ner i byn och "snabbladda" på InCharge 50kw laddare som tar betalt per minut.Zalman3 skrev:Det är väl inte jätteofta man behöver värma batteriet.heldiggrisen skrev:Värms inte batteriet en viss tid innan ankomst?Zalman3 skrev:Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Man måste då hitta en SuC när andra laddaren?
Känns som en svår w/a i praktiken.
Normalt kan ju folk ladda fullt hemma. Så för kortkörning i stan finns inget behov av batterivärmning.
Är det riktigt kallt på vintern, då ser man ju till så man laddar hemma just innan avfärd så batteriet är hyfsat varmt.
Och på långkörning så har ju batteriet värmts upp ändå.
Och jag som inte kan ladda hemma, laddar ju ändå bara på SuC, och då funkar ju batterivärmningen.
Har ju lärt mig att efter en långtur, att inte falla för frestelsen att bara åka hem med ett tomt batteri, utan ladda till minst 50% innan jag åker hem.
Så jag aldrig hamnar i träsket med ett tomt och kallt batteri.
Är det riktigt kallt på vintern, då kan jag ju inte värma kupén om SoC är under 20%.
Då är det jätteskoj å stå med kallt batteri pga -25C ute.
Ingen laddning i stugan pga skistar. Inga typ2 kontakter inom mer än en timmes promenad i sagda -25C.
En knappjävel hade varit najs då....
Re: EON Drive & Clever
Kan ni inte bara hänge ut en förlängningssladd genom fönstret hela natten då?[JM] skrev:Eller så har man tex hyrt en stuga i Åre och ska åka ner i byn och "snabbladda" på InCharge 50kw laddare som tar betalt per minut.Zalman3 skrev:Det är väl inte jätteofta man behöver värma batteriet.heldiggrisen skrev:Värms inte batteriet en viss tid innan ankomst?Zalman3 skrev:Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Man måste då hitta en SuC när andra laddaren?
Känns som en svår w/a i praktiken.
Normalt kan ju folk ladda fullt hemma. Så för kortkörning i stan finns inget behov av batterivärmning.
Är det riktigt kallt på vintern, då ser man ju till så man laddar hemma just innan avfärd så batteriet är hyfsat varmt.
Och på långkörning så har ju batteriet värmts upp ändå.
Och jag som inte kan ladda hemma, laddar ju ändå bara på SuC, och då funkar ju batterivärmningen.
Har ju lärt mig att efter en långtur, att inte falla för frestelsen att bara åka hem med ett tomt batteri, utan ladda till minst 50% innan jag åker hem.
Så jag aldrig hamnar i träsket med ett tomt och kallt batteri.
Är det riktigt kallt på vintern, då kan jag ju inte värma kupén om SoC är under 20%.
Då är det jätteskoj å stå med kallt batteri pga -25C ute.
Ingen laddning i stugan pga skistar. Inga typ2 kontakter inom mer än en timmes promenad i sagda -25C.
En knappjävel hade varit najs då....
Re: EON Drive & Clever
Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.[JM] skrev:Eller så har man tex hyrt en stuga i Åre och ska åka ner i byn och "snabbladda" på InCharge 50kw laddare som tar betalt per minut.Zalman3 skrev:Det är väl inte jätteofta man behöver värma batteriet.heldiggrisen skrev:Värms inte batteriet en viss tid innan ankomst?Zalman3 skrev:Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Man måste då hitta en SuC när andra laddaren?
Känns som en svår w/a i praktiken.
Normalt kan ju folk ladda fullt hemma. Så för kortkörning i stan finns inget behov av batterivärmning.
Är det riktigt kallt på vintern, då ser man ju till så man laddar hemma just innan avfärd så batteriet är hyfsat varmt.
Och på långkörning så har ju batteriet värmts upp ändå.
Och jag som inte kan ladda hemma, laddar ju ändå bara på SuC, och då funkar ju batterivärmningen.
Har ju lärt mig att efter en långtur, att inte falla för frestelsen att bara åka hem med ett tomt batteri, utan ladda till minst 50% innan jag åker hem.
Så jag aldrig hamnar i träsket med ett tomt och kallt batteri.
Är det riktigt kallt på vintern, då kan jag ju inte värma kupén om SoC är under 20%.
Då är det jätteskoj å stå med kallt batteri pga -25C ute.
Ingen laddning i stugan pga skistar. Inga typ2 kontakter inom mer än en timmes promenad i sagda -25C.
En knappjävel hade varit najs då....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: EON Drive & Clever
Tycker ju att man bör kunna starta den när man vill men just på skidresor så brukar jag iaf starta förvärmning i appen i 40 min. Batteriet värms då och att hamna kring max på en 50 kW laddare har inte varit några problem. Brukar ladda en stund varje gång vi handlade i Åre.[JM] skrev:
Eller så har man tex hyrt en stuga i Åre och ska åka ner i byn och "snabbladda" på InCharge 50kw laddare som tar betalt per minut.
Då är det jätteskoj å stå med kallt batteri pga -25C ute.
Ingen laddning i stugan pga skistar. Inga typ2 kontakter inom mer än en timmes promenad i sagda -25C.
En knappjävel hade varit najs då....
Re: EON Drive & Clever
Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25Ctaliz skrev:
Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.
Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?
T
E
S
L
A
Re: EON Drive & Clever
Bastuaggregatet är väl inte inkopplat i motorvärmarstolpen antar jag så vad har det med saken att göra?[JM] skrev:Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25Ctaliz skrev:
Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.
Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?
T
E
S
L
A
Motorvärmarstolpar är vanligtvis konstruerade för att ge full effekt en kortare tid, max 2 timmar. Vid kallt väder längre, då uttagen kyls ned naturligt.
Stoppar du in en bil som drar lika mycket men under säg 7 timmar riskerar uttaget att gå varmt och risk för brand. Men om det ett nytt eluttag som är tillverkat för att klara 16A, lär du kunna köra 10A i 7 timmar utan problem. Rekommendationerna från elsäkerhetsverket är generella för att inte riskera att folk börjar ladda sina bilar i 20 år gamla motorvärmaruttag.
Vill man inte lägga pengar på att gräva ned nya kablar skulle man kunna att byta ut uttagen till en typ2/schuko-kombination. Blir visserligen enbart 1-fas laddning men då kan fossiler värma sina bilar, och laddbilar ladda sina batterier, utan risk för varmgång, och alla blir glada.
Re: EON Drive & Clever
Det är intressant att man ska behöva återberätta en hel skidvecka i detalj med resor, diskussioner med icke insatta osv för att få rättfärdiga sin åsikt om att en knapp för förvärmning faktiskt är relevant.arnold skrev:Bastuaggregatet är väl inte inkopplat i motorvärmarstolpen antar jag så vad har det med saken att göra?[JM] skrev:Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25Ctaliz skrev:
Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.
Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?
T
E
S
L
A
Motorvärmarstolpar är vanligtvis konstruerade för att ge full effekt en kortare tid, max 2 timmar. Vid kallt väder längre, då uttagen kyls ned naturligt.
Stoppar du in en bil som drar lika mycket men under säg 7 timmar riskerar uttaget att gå varmt och risk för brand. Men om det ett nytt eluttag som är tillverkat för att klara 16A, lär du kunna köra 10A i 7 timmar utan problem. Rekommendationerna från elsäkerhetsverket är generella för att inte riskera att folk börjar ladda sina bilar i 20 år gamla motorvärmaruttag.
Vill man inte lägga pengar på att gräva ned nya kablar skulle man kunna att byta ut uttagen till en typ2/schuko-kombination. Blir visserligen enbart 1-fas laddning men då kan fossiler värma sina bilar, och laddbilar ladda sina batterier, utan risk för varmgång, och alla blir glada.
Jag har har full koll på laddning och vad man kan/bör göra. Som du ser ovan så skrev jag avsiktligen sprillans nya motorvärmaruttaget för att slippa få kommentarer om deras ålder vs lämplighet att ladda från....
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: EON Drive & Clever
Man kan ju tycka att det åtminstone borde aktiveras preconditioning vid lämplig tidpunkt när man ställer in en snabbladdare i navigationen oavsett om det är en SUC eller inte.
Re: EON Drive & Clever
Verkar som att Eon och vattenfall går ihop, så att det är möjligt att "bara" ha en app
https://www.nyteknik.se/elbilar/vattenf ... en-7016668
https://www.nyteknik.se/elbilar/vattenf ... en-7016668
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: EON Drive & Clever
Blir det varmt i ett gammalt uttag så spelar det ingen större roll om det är 30 minuter eller 20 timmar.arnold skrev:Bastuaggregatet är väl inte inkopplat i motorvärmarstolpen antar jag så vad har det med saken att göra?[JM] skrev:Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25Ctaliz skrev:
Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.
Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?
T
E
S
L
A
Motorvärmarstolpar är vanligtvis konstruerade för att ge full effekt en kortare tid, max 2 timmar. Vid kallt väder längre, då uttagen kyls ned naturligt.
Stoppar du in en bil som drar lika mycket men under säg 7 timmar riskerar uttaget att gå varmt och risk för brand. Men om det ett nytt eluttag som är tillverkat för att klara 16A, lär du kunna köra 10A i 7 timmar utan problem. Rekommendationerna från elsäkerhetsverket är generella för att inte riskera att folk börjar ladda sina bilar i 20 år gamla motorvärmaruttag.
Vill man inte lägga pengar på att gräva ned nya kablar skulle man kunna att byta ut uttagen till en typ2/schuko-kombination. Blir visserligen enbart 1-fas laddning men då kan fossiler värma sina bilar, och laddbilar ladda sina batterier, utan risk för varmgång, och alla blir glada.
Dock brukar motorvärmaruttag ha rätt låg avsäkring. Inte sällan bara 6A. Det ger föga laddning om det är -15 grader då batteriet måste värmas.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: EON Drive & Clever
Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Incharg tar normalt 3kr per minut om jag förstår de rätt, för eon tar de 3.90.
Ja kanske inte så intressant med en app då. Beror visserligen på vad 3.90 per minut blir i kr/kWh eftersom de är så eon tar betalt.
Incharg tar normalt 3kr per minut om jag förstår de rätt, för eon tar de 3.90.
Ja kanske inte så intressant med en app då. Beror visserligen på vad 3.90 per minut blir i kr/kWh eftersom de är så eon tar betalt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: EON Drive & Clever
Vid en 50kW-laddare blir det ju då minst 4,70kr/kWh. Troligen en bra bit över 5kr eftersom 50kW sällan är 50kW.chaffis75 skrev:Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Incharg tar normalt 3kr per minut om jag förstår de rätt, för eon tar de 3.90.
Ja kanske inte så intressant med en app då. Beror visserligen på vad 3.90 per minut blir i kr/kWh eftersom de är så eon tar betalt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: EON Drive & Clever
Precis.. Så visst ungefär samma som om man har ett eon kort.. Jag hade väl dock förväntat mig att de skulle vara eon prislistan på eon och incharge prislista på deras laddare.. Sen att man kunde använda vilket som av dessa kort/appar utan att de gör de mista skillnad.mati skrev:Vid en 50kW-laddare blir det ju då minst 4,70kr/kWh. Troligen en bra bit över 5kr eftersom 50kW sällan är 50kW.chaffis75 skrev:Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Incharg tar normalt 3kr per minut om jag förstår de rätt, för eon tar de 3.90.
Ja kanske inte så intressant med en app då. Beror visserligen på vad 3.90 per minut blir i kr/kWh eftersom de är så eon tar betalt.
Ja lite besviken men antar de ändå är ett steg i rätt riktning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: EON Drive & Clever
På 50 kwh laddarna brukar Incharge ta 2,4 kr/min och eon 3,95 kr/kwh.chaffis75 skrev:Precis.. Så visst ungefär samma som om man har ett eon kort.. Jag hade väl dock förväntat mig att de skulle vara eon prislistan på eon och incharge prislista på deras laddare.. Sen att man kunde använda vilket som av dessa kort/appar utan att de gör de mista skillnad.mati skrev:Vid en 50kW-laddare blir det ju då minst 4,70kr/kWh. Troligen en bra bit över 5kr eftersom 50kW sällan är 50kW.chaffis75 skrev:Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Incharg tar normalt 3kr per minut om jag förstår de rätt, för eon tar de 3.90.
Ja kanske inte så intressant med en app då. Beror visserligen på vad 3.90 per minut blir i kr/kWh eftersom de är så eon tar betalt.
Ja lite besviken men antar de ändå är ett steg i rätt riktning.
Ser inte varandras laddare i apparna än?
Re: EON Drive & Clever
Som jag skrev, i incharge ser jag eon laddare.Swede1 skrev:På 50 kwh laddarna brukar Incharge ta 2,4 kr/min och eon 3,95 kr/kwh.chaffis75 skrev:Precis.. Så visst ungefär samma som om man har ett eon kort.. Jag hade väl dock förväntat mig att de skulle vara eon prislistan på eon och incharge prislista på deras laddare.. Sen att man kunde använda vilket som av dessa kort/appar utan att de gör de mista skillnad.mati skrev:Vid en 50kW-laddare blir det ju då minst 4,70kr/kWh. Troligen en bra bit över 5kr eftersom 50kW sällan är 50kW.chaffis75 skrev:Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Incharg tar normalt 3kr per minut om jag förstår de rätt, för eon tar de 3.90.
Ja kanske inte så intressant med en app då. Beror visserligen på vad 3.90 per minut blir i kr/kWh eftersom de är så eon tar betalt.
Ja lite besviken men antar de ändå är ett steg i rätt riktning.
Ser inte varandras laddare i apparna än?
Eon tar 4.95 kr/kWh på tex centersyd lödde, kollade i min app precis.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: EON Drive & Clever
Aha, löddeköpinge, i min eon app är det 3,95 kr/kwh för 50 kw laddaren och 5,25 kr/kwh på 175 kw laddaren, och min incharge app så har incharge en 50 kw laddare för 2,4 kr/min. Men jag har ingen praktisk erfarenhet av området.
Näe, ingen eon kund, men kopplat konto till eon som drar 200 kronor när saldot blivit lågt, så det är några kronor på eon kontot alltid. Dock vattenfallkund, men de har man inga fördelar för vad jag hört.
Vad har du för appar?
Näe, ingen eon kund, men kopplat konto till eon som drar 200 kronor när saldot blivit lågt, så det är några kronor på eon kontot alltid. Dock vattenfallkund, men de har man inga fördelar för vad jag hört.
Vad har du för appar?
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 2 gång.
Re: EON Drive & Clever
Aa, är de inte så att du är eon kund till villan också, har får mig man då får bättre pris..Swede1 skrev:Aha, löddeköpinge, i min eon app är det 3,95 kr/kwh för 50 kw laddaren och 5,25 kr/kwh på 175 kw laddaren, och min incharge app så har incharge en 50 kw laddare för 2,4 kr/min. Men jag har ingen praktisk erfarenhet av området.
Vad har du för appar?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: EON Drive & Clever
Stämmer, om du har EON som elleverantör, inte om man enbart har de som nätägare.chaffis75 skrev:Aa, är de inte så att du är eon kund till villan också, har får mig man då får bättre pris..Swede1 skrev:Aha, löddeköpinge, i min eon app är det 3,95 kr/kwh för 50 kw laddaren och 5,25 kr/kwh på 175 kw laddaren, och min incharge app så har incharge en 50 kw laddare för 2,4 kr/min. Men jag har ingen praktisk erfarenhet av området.
Vad har du för appar?
Re: EON Drive & Clever
Nej, jag är har inte Eon som leverantör, bara deras laddkort. Tycker deras priser är rimliga, men inte mer, ca 1 kr mindre per kwh borde det vara. Annars är det för nära kostnaden för bensin, som är det snabbaste sättet att få ny räckvidd, vilket kan vara värt nån krona när man börjar räkna tiden.
Re: EON Drive & Clever
De skall ju göra en AI lösning med maskininlärning - att det sedan tar 5 år och inte alltid kommer funka och att lägga in en knapp skulle ta ungefär 5 minuter (samma ställe som man kan välja att undvika färjor/tullar för GPS skulle man kunna välja *förvärm*…) är en annan sak. Så vi väntar på Dojo och 11 betareleaser först.Bjelke skrev:Känns som att det skulle vara en av dom absolut vanligaste önskemålen bland ägarna om Tesla skulle ha enNiklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
enkät om förbättringar, typ alla som bor i områden med svalare klimat under en del av året ungefär…
Dom kan omöjligt vara omedvetna om det här så jag gissar/hoppas/tror att det kommer men konstigt nog så
dröjer det fast det borde vara svinenkelt att införa.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Model 3 LR (2021)