EON Drive & Clever

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av taliz »

Jag ser ju det som en USP för SUC.
Skulle tro Tesla gör detsamma.
Att man har den funktionen gör ju folk mer benägna att nyttja SUC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Denna funktion saknar jag verkligen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av mati »

Hmpftfhdns skrev:
Finns en vid E4 Tönnebro norr om Gävle också. Verkar saknas på E20 Gbg-Örebro än så länge.
Jo, men där det dåligt rent generellt. Nu finns ju åtminstone Ionity i Mariestad, men annars är den sträckan extremt dåligt utrustad med laddare över 50kW. Nästan så att laddoperatörerna försöker undvika E20 av någon anledning.
Det finns tydligen en laddare hos nån bilhandlare i Alingsås, men det är ju ingenting man kan förlita sig på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av Zalman3 »

heldiggrisen skrev:
Zalman3 skrev:
Niklas Z skrev:
Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Värms inte batteriet en viss tid innan ankomst?
Man måste då hitta en SuC när andra laddaren?
Känns som en svår w/a i praktiken.
Det är väl inte jätteofta man behöver värma batteriet.
Normalt kan ju folk ladda fullt hemma. Så för kortkörning i stan finns inget behov av batterivärmning.
Är det riktigt kallt på vintern, då ser man ju till så man laddar hemma just innan avfärd så batteriet är hyfsat varmt.

Och på långkörning så har ju batteriet värmts upp ändå.

Och jag som inte kan ladda hemma, laddar ju ändå bara på SuC, och då funkar ju batterivärmningen.

Har ju lärt mig att efter en långtur, att inte falla för frestelsen att bara åka hem med ett tomt batteri, utan ladda till minst 50% innan jag åker hem.

Så jag aldrig hamnar i träsket med ett tomt och kallt batteri.
Är det riktigt kallt på vintern, då kan jag ju inte värma kupén om SoC är under 20%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Jag ser ju det som en USP för SUC.
Skulle tro Tesla gör detsamma.
Att man har den funktionen gör ju folk mer benägna att nyttja SUC.
Det är ju frestande att tro att dom tänker så, speciellt nu när allt fler får betala för laddningen…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
heldiggrisen skrev:
Zalman3 skrev:
Niklas Z skrev:
Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Värms inte batteriet en viss tid innan ankomst?
Man måste då hitta en SuC när andra laddaren?
Känns som en svår w/a i praktiken.
Det är väl inte jätteofta man behöver värma batteriet.
Normalt kan ju folk ladda fullt hemma. Så för kortkörning i stan finns inget behov av batterivärmning.
Är det riktigt kallt på vintern, då ser man ju till så man laddar hemma just innan avfärd så batteriet är hyfsat varmt.

Och på långkörning så har ju batteriet värmts upp ändå.

Och jag som inte kan ladda hemma, laddar ju ändå bara på SuC, och då funkar ju batterivärmningen.

Har ju lärt mig att efter en långtur, att inte falla för frestelsen att bara åka hem med ett tomt batteri, utan ladda till minst 50% innan jag åker hem.

Så jag aldrig hamnar i träsket med ett tomt och kallt batteri.
Är det riktigt kallt på vintern, då kan jag ju inte värma kupén om SoC är under 20%.
Eller så har man tex hyrt en stuga i Åre och ska åka ner i byn och "snabbladda" på InCharge 50kw laddare som tar betalt per minut.

Då är det jätteskoj å stå med kallt batteri pga -25C ute.
Ingen laddning i stugan pga skistar. Inga typ2 kontakter inom mer än en timmes promenad i sagda -25C.

En knappjävel hade varit najs då....
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av Gargamel »

[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
heldiggrisen skrev:
Zalman3 skrev:
Niklas Z skrev:
Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Värms inte batteriet en viss tid innan ankomst?
Man måste då hitta en SuC när andra laddaren?
Känns som en svår w/a i praktiken.
Det är väl inte jätteofta man behöver värma batteriet.
Normalt kan ju folk ladda fullt hemma. Så för kortkörning i stan finns inget behov av batterivärmning.
Är det riktigt kallt på vintern, då ser man ju till så man laddar hemma just innan avfärd så batteriet är hyfsat varmt.

Och på långkörning så har ju batteriet värmts upp ändå.

Och jag som inte kan ladda hemma, laddar ju ändå bara på SuC, och då funkar ju batterivärmningen.

Har ju lärt mig att efter en långtur, att inte falla för frestelsen att bara åka hem med ett tomt batteri, utan ladda till minst 50% innan jag åker hem.

Så jag aldrig hamnar i träsket med ett tomt och kallt batteri.
Är det riktigt kallt på vintern, då kan jag ju inte värma kupén om SoC är under 20%.
Eller så har man tex hyrt en stuga i Åre och ska åka ner i byn och "snabbladda" på InCharge 50kw laddare som tar betalt per minut.

Då är det jätteskoj å stå med kallt batteri pga -25C ute.
Ingen laddning i stugan pga skistar. Inga typ2 kontakter inom mer än en timmes promenad i sagda -25C.

En knappjävel hade varit najs då....
Kan ni inte bara hänge ut en förlängningssladd genom fönstret hela natten då? :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av taliz »

[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
heldiggrisen skrev:
Zalman3 skrev:
Niklas Z skrev:
Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Värms inte batteriet en viss tid innan ankomst?
Man måste då hitta en SuC när andra laddaren?
Känns som en svår w/a i praktiken.
Det är väl inte jätteofta man behöver värma batteriet.
Normalt kan ju folk ladda fullt hemma. Så för kortkörning i stan finns inget behov av batterivärmning.
Är det riktigt kallt på vintern, då ser man ju till så man laddar hemma just innan avfärd så batteriet är hyfsat varmt.

Och på långkörning så har ju batteriet värmts upp ändå.

Och jag som inte kan ladda hemma, laddar ju ändå bara på SuC, och då funkar ju batterivärmningen.

Har ju lärt mig att efter en långtur, att inte falla för frestelsen att bara åka hem med ett tomt batteri, utan ladda till minst 50% innan jag åker hem.

Så jag aldrig hamnar i träsket med ett tomt och kallt batteri.
Är det riktigt kallt på vintern, då kan jag ju inte värma kupén om SoC är under 20%.
Eller så har man tex hyrt en stuga i Åre och ska åka ner i byn och "snabbladda" på InCharge 50kw laddare som tar betalt per minut.

Då är det jätteskoj å stå med kallt batteri pga -25C ute.
Ingen laddning i stugan pga skistar. Inga typ2 kontakter inom mer än en timmes promenad i sagda -25C.

En knappjävel hade varit najs då....
Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av OfarligTesla »

[JM] skrev:

Eller så har man tex hyrt en stuga i Åre och ska åka ner i byn och "snabbladda" på InCharge 50kw laddare som tar betalt per minut.

Då är det jätteskoj å stå med kallt batteri pga -25C ute.
Ingen laddning i stugan pga skistar. Inga typ2 kontakter inom mer än en timmes promenad i sagda -25C.

En knappjävel hade varit najs då....
Tycker ju att man bör kunna starta den när man vill men just på skidresor så brukar jag iaf starta förvärmning i appen i 40 min. Batteriet värms då och att hamna kring max på en 50 kW laddare har inte varit några problem. Brukar ladda en stund varje gång vi handlade i Åre.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av [JM] »

taliz skrev:

Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25C

Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.

Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?

T
E
S
L
A
arnold
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 apr 2021 20:15

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av arnold »

[JM] skrev:
taliz skrev:

Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25C

Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.

Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?

T
E
S
L
A
Bastuaggregatet är väl inte inkopplat i motorvärmarstolpen antar jag så vad har det med saken att göra?

Motorvärmarstolpar är vanligtvis konstruerade för att ge full effekt en kortare tid, max 2 timmar. Vid kallt väder längre, då uttagen kyls ned naturligt.
Stoppar du in en bil som drar lika mycket men under säg 7 timmar riskerar uttaget att gå varmt och risk för brand. Men om det ett nytt eluttag som är tillverkat för att klara 16A, lär du kunna köra 10A i 7 timmar utan problem. Rekommendationerna från elsäkerhetsverket är generella för att inte riskera att folk börjar ladda sina bilar i 20 år gamla motorvärmaruttag.
Vill man inte lägga pengar på att gräva ned nya kablar skulle man kunna att byta ut uttagen till en typ2/schuko-kombination. Blir visserligen enbart 1-fas laddning men då kan fossiler värma sina bilar, och laddbilar ladda sina batterier, utan risk för varmgång, och alla blir glada.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av [JM] »

arnold skrev:
[JM] skrev:
taliz skrev:

Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25C

Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.

Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?

T
E
S
L
A
Bastuaggregatet är väl inte inkopplat i motorvärmarstolpen antar jag så vad har det med saken att göra?

Motorvärmarstolpar är vanligtvis konstruerade för att ge full effekt en kortare tid, max 2 timmar. Vid kallt väder längre, då uttagen kyls ned naturligt.
Stoppar du in en bil som drar lika mycket men under säg 7 timmar riskerar uttaget att gå varmt och risk för brand. Men om det ett nytt eluttag som är tillverkat för att klara 16A, lär du kunna köra 10A i 7 timmar utan problem. Rekommendationerna från elsäkerhetsverket är generella för att inte riskera att folk börjar ladda sina bilar i 20 år gamla motorvärmaruttag.
Vill man inte lägga pengar på att gräva ned nya kablar skulle man kunna att byta ut uttagen till en typ2/schuko-kombination. Blir visserligen enbart 1-fas laddning men då kan fossiler värma sina bilar, och laddbilar ladda sina batterier, utan risk för varmgång, och alla blir glada.
Det är intressant att man ska behöva återberätta en hel skidvecka i detalj med resor, diskussioner med icke insatta osv för att få rättfärdiga sin åsikt om att en knapp för förvärmning faktiskt är relevant.

Jag har har full koll på laddning och vad man kan/bör göra. Som du ser ovan så skrev jag avsiktligen sprillans nya motorvärmaruttaget för att slippa få kommentarer om deras ålder vs lämplighet att ladda från....
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av Hmpftfhdns »

Man kan ju tycka att det åtminstone borde aktiveras preconditioning vid lämplig tidpunkt när man ställer in en snabbladdare i navigationen oavsett om det är en SUC eller inte.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av wheels »

Verkar som att Eon och vattenfall går ihop, så att det är möjligt att "bara" ha en app
https://www.nyteknik.se/elbilar/vattenf ... en-7016668
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av RagWal »

arnold skrev:
[JM] skrev:
taliz skrev:

Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25C

Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.

Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?

T
E
S
L
A
Bastuaggregatet är väl inte inkopplat i motorvärmarstolpen antar jag så vad har det med saken att göra?

Motorvärmarstolpar är vanligtvis konstruerade för att ge full effekt en kortare tid, max 2 timmar. Vid kallt väder längre, då uttagen kyls ned naturligt.
Stoppar du in en bil som drar lika mycket men under säg 7 timmar riskerar uttaget att gå varmt och risk för brand. Men om det ett nytt eluttag som är tillverkat för att klara 16A, lär du kunna köra 10A i 7 timmar utan problem. Rekommendationerna från elsäkerhetsverket är generella för att inte riskera att folk börjar ladda sina bilar i 20 år gamla motorvärmaruttag.
Vill man inte lägga pengar på att gräva ned nya kablar skulle man kunna att byta ut uttagen till en typ2/schuko-kombination. Blir visserligen enbart 1-fas laddning men då kan fossiler värma sina bilar, och laddbilar ladda sina batterier, utan risk för varmgång, och alla blir glada.
Blir det varmt i ett gammalt uttag så spelar det ingen större roll om det är 30 minuter eller 20 timmar.
Dock brukar motorvärmaruttag ha rätt låg avsäkring. Inte sällan bara 6A. Det ger föga laddning om det är -15 grader då batteriet måste värmas.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av chaffis75 »

Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Incharg tar normalt 3kr per minut om jag förstår de rätt, för eon tar de 3.90.
Ja kanske inte så intressant med en app då. Beror visserligen på vad 3.90 per minut blir i kr/kWh eftersom de är så eon tar betalt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Incharg tar normalt 3kr per minut om jag förstår de rätt, för eon tar de 3.90.
Ja kanske inte så intressant med en app då. Beror visserligen på vad 3.90 per minut blir i kr/kWh eftersom de är så eon tar betalt.
Vid en 50kW-laddare blir det ju då minst 4,70kr/kWh. Troligen en bra bit över 5kr eftersom 50kW sällan är 50kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Incharg tar normalt 3kr per minut om jag förstår de rätt, för eon tar de 3.90.
Ja kanske inte så intressant med en app då. Beror visserligen på vad 3.90 per minut blir i kr/kWh eftersom de är så eon tar betalt.
Vid en 50kW-laddare blir det ju då minst 4,70kr/kWh. Troligen en bra bit över 5kr eftersom 50kW sällan är 50kW.
Precis.. Så visst ungefär samma som om man har ett eon kort.. Jag hade väl dock förväntat mig att de skulle vara eon prislistan på eon och incharge prislista på deras laddare.. Sen att man kunde använda vilket som av dessa kort/appar utan att de gör de mista skillnad.
Ja lite besviken men antar de ändå är ett steg i rätt riktning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av Swede1 »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
chaffis75 skrev:
Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Incharg tar normalt 3kr per minut om jag förstår de rätt, för eon tar de 3.90.
Ja kanske inte så intressant med en app då. Beror visserligen på vad 3.90 per minut blir i kr/kWh eftersom de är så eon tar betalt.
Vid en 50kW-laddare blir det ju då minst 4,70kr/kWh. Troligen en bra bit över 5kr eftersom 50kW sällan är 50kW.
Precis.. Så visst ungefär samma som om man har ett eon kort.. Jag hade väl dock förväntat mig att de skulle vara eon prislistan på eon och incharge prislista på deras laddare.. Sen att man kunde använda vilket som av dessa kort/appar utan att de gör de mista skillnad.
Ja lite besviken men antar de ändå är ett steg i rätt riktning.
På 50 kwh laddarna brukar Incharge ta 2,4 kr/min och eon 3,95 kr/kwh.
Ser inte varandras laddare i apparna än?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av chaffis75 »

Swede1 skrev:
chaffis75 skrev:
mati skrev:
chaffis75 skrev:
Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Incharg tar normalt 3kr per minut om jag förstår de rätt, för eon tar de 3.90.
Ja kanske inte så intressant med en app då. Beror visserligen på vad 3.90 per minut blir i kr/kWh eftersom de är så eon tar betalt.
Vid en 50kW-laddare blir det ju då minst 4,70kr/kWh. Troligen en bra bit över 5kr eftersom 50kW sällan är 50kW.
Precis.. Så visst ungefär samma som om man har ett eon kort.. Jag hade väl dock förväntat mig att de skulle vara eon prislistan på eon och incharge prislista på deras laddare.. Sen att man kunde använda vilket som av dessa kort/appar utan att de gör de mista skillnad.
Ja lite besviken men antar de ändå är ett steg i rätt riktning.
På 50 kwh laddarna brukar Incharge ta 2,4 kr/min och eon 3,95 kr/kwh.
Ser inte varandras laddare i apparna än?
Som jag skrev, i incharge ser jag eon laddare.
Eon tar 4.95 kr/kWh på tex centersyd lödde, kollade i min app precis.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av Swede1 »

Aha, löddeköpinge, i min eon app är det 3,95 kr/kwh för 50 kw laddaren och 5,25 kr/kwh på 175 kw laddaren, och min incharge app så har incharge en 50 kw laddare för 2,4 kr/min. Men jag har ingen praktisk erfarenhet av området.

Näe, ingen eon kund, men kopplat konto till eon som drar 200 kronor när saldot blivit lågt, så det är några kronor på eon kontot alltid. Dock vattenfallkund, men de har man inga fördelar för vad jag hört.

Vad har du för appar?
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 2 gång.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av chaffis75 »

Swede1 skrev:
Aha, löddeköpinge, i min eon app är det 3,95 kr/kwh för 50 kw laddaren och 5,25 kr/kwh på 175 kw laddaren, och min incharge app så har incharge en 50 kw laddare för 2,4 kr/min. Men jag har ingen praktisk erfarenhet av området.

Vad har du för appar?
Aa, är de inte så att du är eon kund till villan också, har får mig man då får bättre pris..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av heldiggrisen »

chaffis75 skrev:
Swede1 skrev:
Aha, löddeköpinge, i min eon app är det 3,95 kr/kwh för 50 kw laddaren och 5,25 kr/kwh på 175 kw laddaren, och min incharge app så har incharge en 50 kw laddare för 2,4 kr/min. Men jag har ingen praktisk erfarenhet av området.

Vad har du för appar?
Aa, är de inte så att du är eon kund till villan också, har får mig man då får bättre pris..
Stämmer, om du har EON som elleverantör, inte om man enbart har de som nätägare.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av Swede1 »

Nej, jag är har inte Eon som leverantör, bara deras laddkort. Tycker deras priser är rimliga, men inte mer, ca 1 kr mindre per kwh borde det vara. Annars är det för nära kostnaden för bensin, som är det snabbaste sättet att få ny räckvidd, vilket kan vara värt nån krona när man börjar räkna tiden.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: EON Drive & Clever

Inlägg av thebishop »

Bjelke skrev:
Niklas Z skrev:
Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Känns som att det skulle vara en av dom absolut vanligaste önskemålen bland ägarna om Tesla skulle ha en
enkät om förbättringar, typ alla som bor i områden med svalare klimat under en del av året ungefär…
Dom kan omöjligt vara omedvetna om det här så jag gissar/hoppas/tror att det kommer men konstigt nog så
dröjer det fast det borde vara svinenkelt att införa.
De skall ju göra en AI lösning med maskininlärning - att det sedan tar 5 år och inte alltid kommer funka och att lägga in en knapp skulle ta ungefär 5 minuter (samma ställe som man kan välja att undvika färjor/tullar för GPS skulle man kunna välja *förvärm*…) är en annan sak. Så vi väntar på Dojo och 11 betareleaser först.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Skriv svar