180 hk el utombordare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: 180 hk el utombordare

Inlägg av JoeMad »

fth skrev:
JoeMad skrev:
Planande eller halvplanande båtar kommer inte utan någon form av teknologiskt genombrott kunna köras på el.
Nja, det är väl inte riktigt sant, du kan förstås inte bränna 100 distans i 30 knop på el ännu, men det finns ju flera alternativ där du kan ta dig hyfsat långt om du är beredd att färdas i maklig takt. De båtar som finns idag är ju fortfarande väldigt dyra, men priserna kommer garanterat att krypa nedåt i takt med att volymerna ökar.

Titta t.ex. på Domani E32, svenska X Shore, FAP 1600 Dogado, etc.

Större deplacerande båtar med 100% eldrift finns ju också, Silent Yachts är ju otroligt häftiga, dom kan färdas nonstop, dygnet runt, i typ 4-5 knop, även med full användning av dom mycket omfattande bekvämligheterna ombord.

Alla dessa är som sagt väldigt dyra idag, men fullt användbara alternativ, och när priserna går nedåt tror jag detta kommer att slå igenom på bred front.

På många ställen är det ju idag varken lätt eller billigt att tanka fossilt bränsle heller, eldrift har ju potentialen att både förenkla båtlivet, förutom att vara bra för miljö och klimat.

/fth

Maklig takt är väl inte halv/hel-planande?
Men fel av mig. Jag menade så klart semesterbåtar/övernattningsbara båtar. I 4-5 knop åker man inte på långsemester om inte båten är i storleksklassen "mindre lägenhet".
Dessutom finns så många andra etableringshinder förutom priset. En båt har till exempel väldigt lång livslängd vilket gör att föryngringen går mycket långsamt.

Tankning vs. Laddning ser jag som oförändrad i framtiden. Blir ungefär lika svårt skulle jag gissa.

Älskar alla innovativa företag som finns där ute, men hävdar fortfarande att något drastiskt måste ske för att göra det tillgängligt för den breda massan.

Jag vill ha en Tesla Model 3/Y för sjön!
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: 180 hk el utombordare

Inlägg av GreenMachine »

Bjelke skrev:
Lite ballt faktiskt :)
60kWh hur långt räcker det på sjön ungefär?
Lika länge som en Nissan Leaf på AUTOBAHN ...

Har faktiskt aldrig fattat varför någon ens håller på med batteribåtar utöver att blåsa investerare eller korkade köpare? Elmotor är ju en sak och en sedan länge en bevisat drivlina till sjöss, men elbåt med batterier är ju galet tramsigt. Visst kan det finnas en potential i vissa väldigt specifika och nischade applikationer som ex kortare färjetrafik eller uthyrningbåter i någon kanal etc eller men för ”vanliga” båtar så finns det ingen som helst poäng.

Men det brukar bli så när man direktöversätter ”båt” till den marin motsvarigheten till "bil" vilket är lika dumt som att påstå att ”simma” är som att ”gå” till sjöss (as-in gå och handla mjölk) eller att paddla, as-in "cykla och hämta barnen på dagis" :D :D

Båtar är båtar helt enkelt med helt egna förutsättningar som inte har något gemensamt med t ex bilar så därför tror jag inte att det kommer någon elbåt ala Tesla.

En modern utombordare kan lite lågt räknat omvandla ca 40% av energin i bensinen till propeller. En liter bensin motsvarar ca 9 kWh så om vi räknar bort den delen så motsvara alltså 1 liter bensin omkring 3,6 kWh batteri.

180 hk är rätt lagom på en modern 7-8 metersbåt som då gör då ca 40 knop. Till skillnad från bilar ex. så drar inte en båt (planade enskrovs) mindre energi för att man sänker farten, utan tvärt om (upp till en viss gräns). Det betyder att båten drar minst energi vid ca 70-80% av toppfart vilket skulle bli jäkligt fort i min MX. Vid maxfart drar en bensinare ca 70-75 liter i timmen men om man då håller en lagom marschfart på omkring 30 knop så landar man istället på ca 35-45 liter i timmen eller då ca 1,2-1,4 liter nm (1,85km) vilket då på batteri blir ca 5 kWh per nm. Det blir alltså mellan 10-12 nm enkel resa eller t/r 5-6 nm om man då vill komma hem igen. Och då har vi ändå räknat på att man kör 100%-0% urladdning.

Det är 3,2 nm till Fjäderholmarna från Slussen i Stockholm och ca 5 nm till Lidingö och 11 till Vaxholm. Någon sjö-Ionity låter rätt osanorlikt. Inte bara utifrån att starkström och vatten som bekant inte är någon vidare bra bra combo, utan också av en mängd andra praktiska skäl. Vad man brukar få tag på är 10A enfas i gästhamnar och i vissa större hamnar ibland även trefas men säg att vi skulle får tag i 11kWh ladding. Då tar det i alla fall ca 6 timmar att ladda. Så om du ska åka en tur från Stockholm till Sandhamn vilket är ca 30 nm, så kommer du ändå att komma fram snabbare om du valde att segla istället vilket t o m är snäppet miljövänligare än el.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: 180 hk el utombordare

Inlägg av RagWal »

GreenMachine skrev:
Har faktiskt aldrig fattat varför någon ens håller på med batteribåtar utöver att blåsa investerare eller korkade köpare? Elmotor är ju en sak och en sedan länge en bevisat drivlina till sjöss, men elbåt med batterier är ju galet tramsigt. Visst kan det finnas en potential i vissa väldigt specifika och nischade applikationer som ex kortare färjetrafik eller uthyrningbåter i någon kanal etc eller men för ”vanliga” båtar så finns det ingen som helst poäng.
I kategorin konventionellt planande skrov jag beredd att instämma. Långsamtgående "snipa" (handfull knop) eller lite mer avancerade byggen med bärplanslösningar är nog ett måste för att få användbar räckvidd.

Men du får nog långt ifrån 40% verkningsgrad från bensin till propeller.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: 180 hk el utombordare

Inlägg av GreenMachine »

RagWal skrev:
GreenMachine skrev:
Har faktiskt aldrig fattat varför någon ens håller på med batteribåtar utöver att blåsa investerare eller korkade köpare? Elmotor är ju en sak och en sedan länge en bevisat drivlina till sjöss, men elbåt med batterier är ju galet tramsigt. Visst kan det finnas en potential i vissa väldigt specifika och nischade applikationer som ex kortare färjetrafik eller uthyrningbåter i någon kanal etc eller men för ”vanliga” båtar så finns det ingen som helst poäng.
I kategorin konventionellt planande skrov jag beredd att instämma. Långsamtgående "snipa" (handfull knop) eller lite mer avancerade byggen med bärplanslösningar är nog ett måste för att få användbar räckvidd.

Men du får nog långt ifrån 40% verkningsgrad från bensin till propeller.
Kanske, men även om vi räknar på 30% så går det ändå snabbare att segla :D När det kommer till bärplan etc. så är det ett väldigt intressant område som det säkert kommer att hända en massa spännande inom, men det förändrar ju i sig inget i förhållandet då den typen av teknik samtidigt även skulle minimera fossilförbrukningen.
BTW så seglar ju Americas Cup båtarna i 50 knop utan vare sig el eller bensin och den typen av teknik kanske kan göra att man får en slags rimlig räckvidd ändå. Även om en bärplansbåt är trevligt att åka i, så kommer nog dom flesta att å andra sidan inte acceptera nackdelarna och du inte kan använda den som en ”vanlig” båt.

Om jag däremot kunde hitta en 12 meters diesel-elektrisk arbetsbåt i aluminum som gör 40 knop och har infällbara bärplan för rimlig peng så skulle jag köpa den idag.
Skriv svar