fth skrev:Nja, det är väl inte riktigt sant, du kan förstås inte bränna 100 distans i 30 knop på el ännu, men det finns ju flera alternativ där du kan ta dig hyfsat långt om du är beredd att färdas i maklig takt. De båtar som finns idag är ju fortfarande väldigt dyra, men priserna kommer garanterat att krypa nedåt i takt med att volymerna ökar.JoeMad skrev:Planande eller halvplanande båtar kommer inte utan någon form av teknologiskt genombrott kunna köras på el.
Titta t.ex. på Domani E32, svenska X Shore, FAP 1600 Dogado, etc.
Större deplacerande båtar med 100% eldrift finns ju också, Silent Yachts är ju otroligt häftiga, dom kan färdas nonstop, dygnet runt, i typ 4-5 knop, även med full användning av dom mycket omfattande bekvämligheterna ombord.
Alla dessa är som sagt väldigt dyra idag, men fullt användbara alternativ, och när priserna går nedåt tror jag detta kommer att slå igenom på bred front.
På många ställen är det ju idag varken lätt eller billigt att tanka fossilt bränsle heller, eldrift har ju potentialen att både förenkla båtlivet, förutom att vara bra för miljö och klimat.
/fth
Maklig takt är väl inte halv/hel-planande?
Men fel av mig. Jag menade så klart semesterbåtar/övernattningsbara båtar. I 4-5 knop åker man inte på långsemester om inte båten är i storleksklassen "mindre lägenhet".
Dessutom finns så många andra etableringshinder förutom priset. En båt har till exempel väldigt lång livslängd vilket gör att föryngringen går mycket långsamt.
Tankning vs. Laddning ser jag som oförändrad i framtiden. Blir ungefär lika svårt skulle jag gissa.
Älskar alla innovativa företag som finns där ute, men hävdar fortfarande att något drastiskt måste ske för att göra det tillgängligt för den breda massan.
Jag vill ha en Tesla Model 3/Y för sjön!