Hålla koll på Teslan med Windows/Mac/Linux - intressant?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Hålla koll på Teslan med Windows/Mac/Linux - intressant?

Inlägg av Henrik »

Hej,

Vi har jobbat i ca 3 år nu med Teslas API och lagt ner mycket på att skapa egna algoritmer och egna API-baserade lösningar för att koppla upp mot Teslas bilar.

För några år sedan hade jag allt kopplat till bilen från huset, då satte bilen igång värmaren och fixade laddning etc själv - När huset inte förbrukade mycket så gick Teslans laddning igång etc (proppen gick när bastu och tvätt & diskmaskin var igång..)

Nyligen så lanserade vi en produkt som använder sig av att koppla upp mot Teslas API och kom på att vi har ett helt kit för att kunna bygga en lokal "styrenhet".

Jag ser framför mig i framtiden att körjournal (har företagsägd bil) och mycket annat ligger lokalt på datorn och inte genom någon prenumerationstjänst eller någons moln... (Utan man får bestämma själv). Säkrare så också. Kör enbart token, tänker också lägga in mail-autentisering.

Så tog fram ett litet någorlunda proffsigt verktyg på en terminal/central som man kan ha i köket/datorn/jobbet/ touchskärm etc utan att behöva känna sig osäker på sitt Teslakonto. (Inte signat windows-appen så den kommer väl tjura lite när man öppnar)

Ser också framför mig att man ta ut mer än från OBD genom ett trick så att man slipper koppla in i bilen och se batteridata/loggar från sängen ist!

Tänker att de som är intresserade kan prova om de vill, kan lägga in ALLT. Precis ALLT. Men frågan är också.. är det värt? Det är det tycker jag om folk uppskattar det.

Henrik

Ladda ner här:

https://www.nuxon.se/controller

Lite bilder nedan.

Bild

Bild
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hålla koll på Teslan med Windows/Mac/Linux - intressant?

Inlägg av martinot »

Kul att du släpper till "communityn" och skall bli spännande att testa! :)

Laddade ner precis på min mac, och fick en massa varningar både om potentiella virus i zip-filen, och varningar att starta appen (antar att det är liknande som på Windows), men det är Ok (på sikt hade man ju helst sett den på både Mac App Store och Windows Store).

Det som jag dock har lite värre problem med (och jag hoppas att du inte tar illa upp att jag rapporterar det, och har inga krav på er att fixa det då det är helt goodwill från eran sida) är att den är så grymt liten i typsnitt och interface att jag knappt kan urskilja vad det står på min lilla bärbara MacBook Air (liten 13" skärm på den):
Skärmavbild 2021-06-16 kl. 00.13.56.png
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 3 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Hålla koll på Teslan med Windows/Mac/Linux - intressant?

Inlägg av Henrik »

martinot skrev:
Kul att du släpper till "communityn" och skall bli spännande att testa!

Laddade ner precis på min mac, och fick en massa varningar både om potentiella virus i zip-filen, och varningar att starta appen (antar att det är liknande som på Windows), men det är Ok (på sikt hade man ju helst sett den på både Mac App Store och Windows Store).

Det som jag dock har lite värre problem med är att den är så grymt liten i typsnitt och interface att jag knappt kan urskilja vad det står på min lilla bärbara skärm:
Skärmavbild 2021-06-16 kl. 00.13.56.png
Ja, mac gillar inte zip.. får också det (man ska signera ett package sen). Prova dra ut fönstret! finns en helskärmsknapp också längst ner till höger när man loggat in.

Om många är intresserade går vi all in och gör något riktigt stort av det här..
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hålla koll på Teslan med Windows/Mac/Linux - intressant?

Inlägg av martinot »

Henrik skrev:
martinot skrev:
Kul att du släpper till "communityn" och skall bli spännande att testa!

Laddade ner precis på min mac, och fick en massa varningar både om potentiella virus i zip-filen, och varningar att starta appen (antar att det är liknande som på Windows), men det är Ok (på sikt hade man ju helst sett den på både Mac App Store och Windows Store).

Det som jag dock har lite värre problem med är att den är så grymt liten i typsnitt och interface att jag knappt kan urskilja vad det står på min lilla bärbara skärm:
Skärmavbild 2021-06-16 kl. 00.13.56.png
Ja, mac gillar inte zip.. får också det (man ska signera ett package sen). Prova dra ut fönstret! finns en helskärmsknapp också längst ner till höger.

Om många är intresserade går vi all in och gör något riktigt stort av det här..
Gick bättre när jag drog i hörnet på den. Var inte helt tydligt att det gick, men tack för tipset! :)

Lyckas dock inte logga in. Är det pga. att jag kör med MFA?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Hålla koll på Teslan med Windows/Mac/Linux - intressant?

Inlägg av Henrik »

martinot skrev:
Henrik skrev:
martinot skrev:
Kul att du släpper till "communityn" och skall bli spännande att testa!

Laddade ner precis på min mac, och fick en massa varningar både om potentiella virus i zip-filen, och varningar att starta appen (antar att det är liknande som på Windows), men det är Ok (på sikt hade man ju helst sett den på både Mac App Store och Windows Store).

Det som jag dock har lite värre problem med är att den är så grymt liten i typsnitt och interface att jag knappt kan urskilja vad det står på min lilla bärbara skärm:
Skärmavbild 2021-06-16 kl. 00.13.56.png
Ja, mac gillar inte zip.. får också det (man ska signera ett package sen). Prova dra ut fönstret! finns en helskärmsknapp också längst ner till höger.

Om många är intresserade går vi all in och gör något riktigt stort av det här..
Gick bättre när jag drog i hörnet på den. Var inte helt tydligt att det gick, men tack för tipset! :)

Lyckas dock inte logga in. Är det pga. att jag kör med MFA?
Ah antagligen, inte lagt in det på just den applikationen tyvärr

Har inte det aktiverat själv nu, men kan lägga in det.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hålla koll på Teslan med Windows/Mac/Linux - intressant?

Inlägg av martinot »

Henrik skrev:
martinot skrev:
Henrik skrev:
martinot skrev:
Kul att du släpper till "communityn" och skall bli spännande att testa!

Laddade ner precis på min mac, och fick en massa varningar både om potentiella virus i zip-filen, och varningar att starta appen (antar att det är liknande som på Windows), men det är Ok (på sikt hade man ju helst sett den på både Mac App Store och Windows Store).

Det som jag dock har lite värre problem med är att den är så grymt liten i typsnitt och interface att jag knappt kan urskilja vad det står på min lilla bärbara skärm:
Skärmavbild 2021-06-16 kl. 00.13.56.png
Ja, mac gillar inte zip.. får också det (man ska signera ett package sen). Prova dra ut fönstret! finns en helskärmsknapp också längst ner till höger.

Om många är intresserade går vi all in och gör något riktigt stort av det här..
Gick bättre när jag drog i hörnet på den. Var inte helt tydligt att det gick, men tack för tipset! :)

Lyckas dock inte logga in. Är det pga. att jag kör med MFA?
Ah antagligen, inte lagt in det på just den applikationen tyvärr
Vill tyvärr inte sänka säkerheten på mina konton. Så jag får nog vänta tills det är på plats.

Kör i princip MFA på alla mina konton, och bilarna är nog ett par av mina dyrare prylar så inte riktigt beredd att kompromissa med säkerheten där.

MFA är ju själv orsaken att jag vågar ens testa okända appar, som potentiellt skulle kunna vara trojanska hästar (även om jag inte misstänker specifikt just dig). Hjälper ju inte att appen inte finns på kurerade butiker hos Apple och Microsoft, och dessutom saknar utvecklarsignering (även om det är värt lite mindre säkerhetsmässigt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Hålla koll på Teslan med Windows/Mac/Linux - intressant?

Inlägg av Henrik »

martinot skrev:

Vill tyvärr inte sänka säkerheten på mina konton. Så jag får nog vänta tills det är på plats.

Kör i princip MFA på alla mina konton, och bilarna är nog ett par av mina dyrare prylar så inte riktigt beredd att kompromissa med säkerheten där. MFA är ju själv orsaken att jag vågar ens testa okända appar, som potentiellt skulle kunna vara trojanska hästar (även om jag inte misstänker specifikt just dig). Hjälper ju inte att appen inte finns på kurerade butiker hos Apple och Microsoft, och dessutom saknar utvecklarsignering (även om det är värt lite mindre säkerhetsmässigt).
Ja, förstår dig! Faktiskt glömt bort att det existerar..

Ska kika på att lägga in det i veckan!
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hålla koll på Teslan med Windows/Mac/Linux - intressant?

Inlägg av martinot »

Henrik skrev:
martinot skrev:

Vill tyvärr inte sänka säkerheten på mina konton. Så jag får nog vänta tills det är på plats.

Kör i princip MFA på alla mina konton, och bilarna är nog ett par av mina dyrare prylar så inte riktigt beredd att kompromissa med säkerheten där. MFA är ju själv orsaken att jag vågar ens testa okända appar, som potentiellt skulle kunna vara trojanska hästar (även om jag inte misstänker specifikt just dig). Hjälper ju inte att appen inte finns på kurerade butiker hos Apple och Microsoft, och dessutom saknar utvecklarsignering (även om det är värt lite mindre säkerhetsmässigt).
Ja, förstår dig! Faktiskt glömt bort att det existerar..

Ska kika på att lägga in det i veckan!
Gott! Hoppas att jag inte framstod som allt för negativ. Skall bli superkul att följa, och uppskattar verkligen det! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Hålla koll på Teslan med Windows/Mac/Linux - intressant?

Inlägg av Henrik »

martinot skrev:
Gott! Hoppas att jag inte framstod som allt för negativ. Skall bli superkul att följa, och uppskattar verkligen det! :D
Nejdå :D Kul!

Bara bra om jag lägger in det - Tror ingen annan Tesla 3:e-partstjänst använder det?

EDIT: Fixat en MFA lösning men uppdatering kommer imorrn!
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Hålla koll på Teslan med Windows/Mac/Linux - intressant?

Inlägg av pinussen »

Låter ju trevligt! Funkar det på en Raspberry tro? Den är väl i stort sett en Linux.
Användarvisningsbild
Thobey
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 apr 2021 21:24

Re: Hålla koll på Teslan med Windows/Mac/Linux - intressant?

Inlägg av Thobey »

Intressant! Har lite funderingar:
- Varför har du valt Unity, kontra en "vanlig" webapp eller liknande?
- Vore grymt om du ville open-sourca det hela och lägga på Github eller dyl.

Funktionaliteten som jag är mest intresserad av är att kunna dra ut resor etc för att kunna göra en smidig körjournal.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Hålla koll på Teslan med Windows/Mac/Linux - intressant?

Inlägg av Henrik »

Fixat MFA nu, tog ett tag att få in det helt i vårt system :roll:

Började dock kl 5 idag och blev klar nu, så laddar upp det till imorgon istället!

Kan såklart göra vanlig webapp etc - Men tänker här att det hade varit häftigt med en riktig spp/program på Mac/Windows/Linux som kan köra utan beroende av webbserver el dylikt.

Men finns säkert saker som vi kan experimentera med :D

Kan fixa github etc såsmåningom, först ville jag bara se om det här är något som är intressant för forumet - då skulle vi alla tillsammans kunna göra massa roliga saker framöver i "kodvärlden".
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Hålla koll på Teslan med Windows/Mac/Linux - intressant?

Inlägg av bjornnilsson »

Ser fram emot uppdateringen. :)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Hålla koll på Teslan med Windows/Mac/Linux - intressant?

Inlägg av Henrik »

På G!

Ska bara fixa signering nu på windows och mac så det inte blir taggat som okänt program.. Apple bråkar lite med certifikaten
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Hålla koll på Teslan med Windows/Mac/Linux - intressant?

Inlägg av Henrik »

Nu är MFA inlagt!

Som sagt vi kan lägga in precis hur många funktioner som helst.. Bara att börja lista det man vill ha (vi kan kombinera alla API:er, typ laddbox, uppkpplade kylskåpet, värma upp kaffet när man kommer hem.... tända lampor, öppna garaget..)

All kod ligger i programmet men har bara kopplat batteri + några funktioner än så länge så har inte för höga förhoppningar innan du testar.

Leker också med lite bilder men är mycket jobb med det - om många vill ha kan jag fixa!

Jag har lagt in MFA på mitt Teslakonto nu också! Känns mycket bättre nu. Tack för påminnelsen!

Testa gärna (signat alla förutom windows appen ännu då jag inte är helt 100 än om det blir en app via app store eller helt enkelt ett program till windows)

http://www.nuxon.se/controller

Så här kan det se ut med bilder:

Bild
TESLA Model S | P85+
Skriv svar