Hm, just det. Nu ser jag att den är grön.Jerker skrev:Grön diesel!
Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
Moderator: Redaktion
Re: Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
Dom som använder mackarna som ”knutpunkt” är inte där för att primärt tanka bilen.Pasjostrom skrev:En laddstation med tillhörande service bör fungera bättre som knytpunkt än en bensinstation eftersom man laddar längre än man tankar och därför har tid att göra annat (äta, handla, socialisera, whatever).
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
Det här är ju bara propaganda och skrämsel.
Det här har varit bestämt många år att alla gamla ledningar i mark ska bytas.
Det här har varit bestämt många år att alla gamla ledningar i mark ska bytas.
Re: Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
Ja, det finns en paradox i att mackarna säger att de inte tjänar något på bensinen men inte skulle klara sig utan att få sälja bränsle. Tycker de får välja en av alternativen om det ska funka med min logik.Pontus skrev:Missar jag något eller är det omöjligt för dessa knutpunkter att leva vidare utan att sälja bensin? Om dom är så viktiga som knutpunkter så borde väl den biten kunna stå på egna ben?
Jag besöker min mack ganska ofta, faktiskt mer än när jag hade diesel. De har paket utlämning vilket har fått mig att springa dit lite då och då. På det sättet har jag upptäckt att de faktiskt är en hyfsat bra och fräsch närbutik också. Väldigt ambitiös ägarinna (or) också som verkligen är affärsmässiga och kundorienterade.
Re: Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
Och du varken tankar eller laddar där antar jag? Precis som jag. Den typen av mack kommer säkert överleva.LarsL skrev:Ja, det finns en paradox i att mackarna säger att de inte tjänar något på bensinen men inte skulle klara sig utan att få sälja bränsle. Tycker de får välja en av alternativen om det ska funka med min logik.Pontus skrev:Missar jag något eller är det omöjligt för dessa knutpunkter att leva vidare utan att sälja bensin? Om dom är så viktiga som knutpunkter så borde väl den biten kunna stå på egna ben?
Jag besöker min mack ganska ofta, faktiskt mer än när jag hade diesel. De har paket utlämning vilket har fått mig att springa dit lite då och då. På det sättet har jag upptäckt att de faktiskt är en hyfsat bra och fräsch närbutik också. Väldigt ambitiös ägarinna (or) också som verkligen är affärsmässiga och kundorienterade.
Re: Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
Ja, den typen av ställen överlever ändå. Sen så har jag ju utnyttjat bränslepumparna också eftersom jag har traktor, grävare och åkgräsklippare som går på bränsle. Men när jag tankar så går jag ju i princip aldrig in i butiken.Fredrik j skrev:Och du varken tankar eller laddar där antar jag? Precis som jag. Den typen av mack kommer säkert överleva.
Re: Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
När du säger så där så får jag ett sånt sug efter en bensinmacka.current skrev:Idag skriver Aftonbladet om Mackdöden. Det finns 3500 bensinmackor i Sverige, av dom kan 500 tvingas stänga på grund av nya krav där mackarna behöver uppgradera rostskyddet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
Nej, man gör ju inte längre det.LarsL skrev:Men när jag tankar så går jag ju i princip aldrig in i butiken.
Re: Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
Pontus skrev:Missar jag något eller är det omöjligt för dessa knutpunkter att leva vidare utan att sälja bensin? Om dom är så viktiga som knutpunkter så borde väl den biten kunna stå på egna ben?
Självklart kan de leva vidare utan bensin/dieselförsäljningen. När jag jobbade åt OKQ8 i början av 2000-talet kunde en enda större tjuvtankning förstöra en hel dags vinst för en mack placerad ute på landsbygden, detta då marginalen för drivmedel var väldigt låg. Vinstmarginalen låg då, och ligger nog ännu mer idag, på att sälja tidningar, godis, matvaror, snabbmat med mera. Inte på att sälja drivmedel. Och de markägare som jag talat med idag säger att de lönsammaste kunderna idag är elbilskunderna, de stannar en stund, tar gärna en kaffe/te med något till.
Kia E-Niro 2019. Tidigare Nissan Leaf men tröttnade på Rapidgate..
Re: Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
Man vill inte gärna lägga ner mackar eftersom man då måste sanera marken, vilket kostar pengar.
Om staten skulle genomföra en kampanj där man bekostade saneringen av alla mackar som stängs innan till exempel 2025 är jag övertygad om att massor av stationer skulle försvinna.
En hel del mackar är registrerade som automatmackar, men har kvar den bemannade delen som en fristående närbutik. Därför ska nog statistiken över bemannade och obemannade tolkas försiktigt.
Om staten skulle genomföra en kampanj där man bekostade saneringen av alla mackar som stängs innan till exempel 2025 är jag övertygad om att massor av stationer skulle försvinna.
En hel del mackar är registrerade som automatmackar, men har kvar den bemannade delen som en fristående närbutik. Därför ska nog statistiken över bemannade och obemannade tolkas försiktigt.
Re: Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
Precis. En del av intäkterna till närbutiken är att vara "stationsfogde", dvs sköta om den, tömma papperskorgar, se till att fylla på torkpapper, städa, skylta om priset i de fall det är en manuell hantering, fylla på blankettlådan etc. Min bror har varit stationsfogde för två mackar under snart 20 år och det räknas som en halvtidstjänst.HenrikC skrev:Man vill inte gärna lägga ner mackar eftersom man då måste sanera marken, vilket kostar pengar.
Om staten skulle genomföra en kampanj där man bekostade saneringen av alla mackar som stängs innan till exempel 2025 är jag övertygad om att massor av stationer skulle försvinna.
En hel del mackar är registrerade som automatmackar, men har kvar den bemannade delen som en fristående närbutik. Därför ska nog statistiken över bemannade och obemannade tolkas försiktigt.
Re: Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
Man måste ju också ta till sig att bensinmackar ännu är en viktig del i infrastrukturen i glesbygd.Jerker skrev:Precis. En del av intäkterna till närbutiken är att vara "stationsfogde", dvs sköta om den, tömma papperskorgar, se till att fylla på torkpapper, städa, skylta om priset i de fall det är en manuell hantering, fylla på blankettlådan etc. Min bror har varit stationsfogde för två mackar under snart 20 år och det räknas som en halvtidstjänst.HenrikC skrev:Man vill inte gärna lägga ner mackar eftersom man då måste sanera marken, vilket kostar pengar.
Om staten skulle genomföra en kampanj där man bekostade saneringen av alla mackar som stängs innan till exempel 2025 är jag övertygad om att massor av stationer skulle försvinna.
En hel del mackar är registrerade som automatmackar, men har kvar den bemannade delen som en fristående närbutik. Därför ska nog statistiken över bemannade och obemannade tolkas försiktigt.
Om 5 av 10 mackar stänger i medelstora städer spelar ju ingen roll. Man skulle ju klara sig med en enda mack för att försörja personbilar med drivmedel. Problemet kommer ju om det blir 10mil till närmaste mack.
Re: Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
Redan ett stort problem ute i glesbygden. Med bränslebil så kan man ju inte ladda hemma och alltid kunna ta sig ut till första laddaren. Skulle våran närmsta mack som ligger 1 km bort försvinna så skulle det vara mer än 1 mil till nästa station. Det skulle inte vara roligt om man hade fossilbil. Att det är 2 mil till nästa snabbladdare spelar ju ingen roll alls.Fredrik j skrev:Man måste ju också ta till sig att bensinmackar ännu är en viktig del i infrastrukturen i glesbygd.
Om 5 av 10 mackar stänger i medelstora städer spelar ju ingen roll. Man skulle ju klara sig med en enda mack för att försörja personbilar med drivmedel. Problemet kommer ju om det blir 10mil till närmaste mack.
Edit: och då bor jag på landsbygden och inte glesbygd.
Re: Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
En mil till bensinmacken är väl inget problem? Om du bara kör runt hemma runt huset kanske men antar att man också åker förbi orter där det finns en mack?LarsL skrev:Redan ett stort problem ute i glesbygden. Med bränslebil så kan man ju inte ladda hemma och alltid kunna ta sig ut till första laddaren. Skulle våran närmsta mack som ligger 1 km bort försvinna så skulle det vara mer än 1 mil till nästa station. Det skulle inte vara roligt om man hade fossilbil. Att det är 2 mil till nästa snabbladdare spelar ju ingen roll alls.Fredrik j skrev:Man måste ju också ta till sig att bensinmackar ännu är en viktig del i infrastrukturen i glesbygd.
Om 5 av 10 mackar stänger i medelstora städer spelar ju ingen roll. Man skulle ju klara sig med en enda mack för att försörja personbilar med drivmedel. Problemet kommer ju om det blir 10mil till närmaste mack.
Edit: och då bor jag på landsbygden och inte glesbygd.
Jag bor i en stad och anser att jag bensinmackar lätt tillgängliga men när jag mäter avståndet till bostaden så ligger macken jag brukar använda 5km hemifrån. Men relativt ofta passerar jag den ändå. Man åker ju inte speciellt för att tanka bilen.