Precis. En del av intäkterna till närbutiken är att vara "stationsfogde", dvs sköta om den, tömma papperskorgar, se till att fylla på torkpapper, städa, skylta om priset i de fall det är en manuell hantering, fylla på blankettlådan etc. Min bror har varit stationsfogde för två mackar under snart 20 år och det räknas som en halvtidstjänst.HenrikC skrev:Man vill inte gärna lägga ner mackar eftersom man då måste sanera marken, vilket kostar pengar.
Om staten skulle genomföra en kampanj där man bekostade saneringen av alla mackar som stängs innan till exempel 2025 är jag övertygad om att massor av stationer skulle försvinna.
En hel del mackar är registrerade som automatmackar, men har kvar den bemannade delen som en fristående närbutik. Därför ska nog statistiken över bemannade och obemannade tolkas försiktigt.
Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
Moderator: Redaktion
Re: Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
Re: Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
Man måste ju också ta till sig att bensinmackar ännu är en viktig del i infrastrukturen i glesbygd.Jerker skrev:Precis. En del av intäkterna till närbutiken är att vara "stationsfogde", dvs sköta om den, tömma papperskorgar, se till att fylla på torkpapper, städa, skylta om priset i de fall det är en manuell hantering, fylla på blankettlådan etc. Min bror har varit stationsfogde för två mackar under snart 20 år och det räknas som en halvtidstjänst.HenrikC skrev:Man vill inte gärna lägga ner mackar eftersom man då måste sanera marken, vilket kostar pengar.
Om staten skulle genomföra en kampanj där man bekostade saneringen av alla mackar som stängs innan till exempel 2025 är jag övertygad om att massor av stationer skulle försvinna.
En hel del mackar är registrerade som automatmackar, men har kvar den bemannade delen som en fristående närbutik. Därför ska nog statistiken över bemannade och obemannade tolkas försiktigt.
Om 5 av 10 mackar stänger i medelstora städer spelar ju ingen roll. Man skulle ju klara sig med en enda mack för att försörja personbilar med drivmedel. Problemet kommer ju om det blir 10mil till närmaste mack.
Re: Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
Redan ett stort problem ute i glesbygden. Med bränslebil så kan man ju inte ladda hemma och alltid kunna ta sig ut till första laddaren. Skulle våran närmsta mack som ligger 1 km bort försvinna så skulle det vara mer än 1 mil till nästa station. Det skulle inte vara roligt om man hade fossilbil. Att det är 2 mil till nästa snabbladdare spelar ju ingen roll alls.Fredrik j skrev:Man måste ju också ta till sig att bensinmackar ännu är en viktig del i infrastrukturen i glesbygd.
Om 5 av 10 mackar stänger i medelstora städer spelar ju ingen roll. Man skulle ju klara sig med en enda mack för att försörja personbilar med drivmedel. Problemet kommer ju om det blir 10mil till närmaste mack.
Edit: och då bor jag på landsbygden och inte glesbygd.
Re: Mackdöden: Runt 500 bensin-stationer kan tvingas stänga
En mil till bensinmacken är väl inget problem? Om du bara kör runt hemma runt huset kanske men antar att man också åker förbi orter där det finns en mack?LarsL skrev:Redan ett stort problem ute i glesbygden. Med bränslebil så kan man ju inte ladda hemma och alltid kunna ta sig ut till första laddaren. Skulle våran närmsta mack som ligger 1 km bort försvinna så skulle det vara mer än 1 mil till nästa station. Det skulle inte vara roligt om man hade fossilbil. Att det är 2 mil till nästa snabbladdare spelar ju ingen roll alls.Fredrik j skrev:Man måste ju också ta till sig att bensinmackar ännu är en viktig del i infrastrukturen i glesbygd.
Om 5 av 10 mackar stänger i medelstora städer spelar ju ingen roll. Man skulle ju klara sig med en enda mack för att försörja personbilar med drivmedel. Problemet kommer ju om det blir 10mil till närmaste mack.
Edit: och då bor jag på landsbygden och inte glesbygd.
Jag bor i en stad och anser att jag bensinmackar lätt tillgängliga men när jag mäter avståndet till bostaden så ligger macken jag brukar använda 5km hemifrån. Men relativt ofta passerar jag den ändå. Man åker ju inte speciellt för att tanka bilen.