Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av IcePic »

jonasl skrev:
Ang kontanthantering - det har ju varit en hel del problem med strömavbrott på Gotland, kanske ännu mer för några år sen. Ett av avbrotten var när vi var där på sommaren. Vi lyckades hitta en resturang som var öppen - det var ett rökeri så de hade mest kall mat - men betalningen var något av ett problem. Swish funkade till slut när nån mobilmast verkade vakna till liv men flera timmars strömavbrott ställer till stora problem bara det.
Funderar på om ett lite längre avbrott skulle betyda att man ändå inte kommer nån vart med kontanter heller, för många kassasystem kräver ju sin el, så att vi är känsliga är ju sant, men om det skulle vara så stor vinst att alla gick med ett par tusen i fickan tror jag inte hjälper så mycket efter säg 24h av strömavbrott.
Kan inte tänka mig att lill-ICAn på hörnet håller öppet och tar kontanter efter ett dygn utan el, så vad ska jag med pengar i fickan/madrassen till då om det ändå inte går att köpa bröd och mjölk vare sig med eller utan kort vid längre incidenter?
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av jonasl »

Nej, då får vi återgå till byteshandel! :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
mati skrev:
De tycker att svenskarna är totalt dumma i huvudet med all data och information som finns fritt tillgänglig för vem som helst. Där nere är det precis tvärtom. Integritetsskyddet är överdrivet stort.
Det finns ju historiska förklaringar till varför det är känsligare i Tyskland. Jag tycker de har en sund inställning i grunden, här verkar alla fullkomligt strunta i FRA-lagar och generell övervakning och tycka att det är helt OK. Det har missbrukats och det kommer att missbrukas. Men jag har slutat bry mig eftersom den typen av frågor aldrig får något grepp i den allmänna debatten. Antagligen för att man behöver vara ganska teknisk för att förstå hela sammanhanget.
Jag håller absolut med. I Sverige har det gått lite överstyr åt andra hållet. Jag har nu alltså levt med båda filosofierna, dvs allt är hemligt vs allt är öppet. Det är lite ambivalent. Jag tycker att tyskarnas extrema integritetsvurm går alldeles för långt. Också med tanke på att man gärna använder integritetsskyddet som skenargument i alla möjliga sammanhang om man vill förhindra nånting som ska införas eller så. För man får ju inte tro att allting verkligen är så hemligt som det påstås. Visst kan du t.ex. låta bli att betala skatt, och har du tur så märker inte skattemyndigheterna nånting. Men rätt vad det är så kommer de på dig. De har alltså ändå någon form av övervakning, även om det inte sker automatiskt som i Sverige utan helt manuellt. Men visst finns man nånstans i nåt register. Det är bara dumt att tro nånting annat. Det är bara att det inte sköts centralt, utan individuellt i varje kommun/stad. Det enda som faktiskt är centralt i hela Tyskland är "trafiksyndarregistret". Lite konstigt. Jag tror att många tyskar lever i en falsk trygghet och tror att de är helt anonyma, men det är man ju aldrig i dagens digitala samhälle. Jag tror att lite mer öppenhet och lite mindre strikta regler hade underlättat. Men det är ett känsligt ämne.
I Sverige däremot är det ju extremt på det viset att även känslig information är öppen. Nu kan man ju åtminstone inte längre se på ratsit vad folk tjänar, men det går ju fortfarande att ta reda på om man vill. För mig som växte upp i informationsnojan i Tyskland var det lite svårt i början att acceptera detta. För det är ju bara acceptera, det finns liksom inget annat. Sen inser man ju att öppenheten har sina uppenbara fördelar också. Just för att allting blir så enkelt och obyråkratiskt. Om man måste välja så föredrar jag det svenska systemet, men om jag hade kunnat bestämma så hade jag nog valt nånting mittemellan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av Remuz »

StefL skrev:
Jerker skrev:
På samma affär har jag ett antal ggr betalat med Klarna när jag har glömt plånboken.
Nu måste jag som novis och teknisk (?) idiot fråga hur man "betalar med Klarna" i en affär? (Det är en annan fråga om man kan vara teknisk idiot och civilingenjör samtidigt...)
För mig är Klarna bara ett företag som sköter fakturering åt andra företag när man t.ex. e-handlar och det är fullkomligt obegripligt för mig hur de kan anses vara banbrytande och värda miljarder. Det känns inte som rocket-science det de håller på med. Tydligen är det något speciellt med dem som skiljer ut dem från t.ex. kreditkortsföretag som Visa och MasterCard men jag kan för mitt liv inte begripa vad.
Att "betala med Klarna" i en affär måste ju betyda att man får något slags kredit av Klarna som gör att affären får betalt, på samma sätt som en kortbetalning, eller vad?
Det klara tar betalt för är att absorbera risken, precis som kortutgivare. Klarna ger butiken betalt direkt minus avgift (strax under 3% för små butiker). Om Klarna sedan Inte får betalt får dom driva in det. Som kund är du inte kreditkund hos tex city gross utan hos Klarna, precis som kreditgivaren av ett kreditkort står risken tills du betalt din kreditfaktura.

Klarna behöver inte använda kortens nätverk och kan då äter av kakan själva, dessutom har dom gjort det så lätt att betala i e-handel så dom garanterar högre konvertering, det sista är det som är värt miljarder.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av fth »

Remuz skrev:
Klarna behöver inte använda kortens nätverk och kan då äter av kakan själva, dessutom har dom gjort det så lätt att betala i e-handel så dom garanterar högre konvertering, det sista är det som är värt miljarder.
Exakt, det sista är en enorm USP för Klarna, köp i svenska butiker på nätet har ju blivit enormt mycket smidigare med Klarna, man får ju nästan hejda sig ibland. :D

Det påminner lite om när Amazon införde "1-click"-beställningar, många analytiker bedömer att konverteringsgraden gick upp med 5-10% bara pga detta, vilket innebar ökade intäkter för Amazon på typ 2-5 miljarder USD per år :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av jonasl »

Haha, Amazons 1-click-beställningar är livsfarliga. Nu har jag nog aldrig "förköpt mig" men känns ändå som att det går väldigt fort när man liksom förväntar sig att köpbeslutet ska få "mogna" lite i hjärnan innan det går iväg.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av fth »

jonasl skrev:
Haha, Amazons 1-click-beställningar är livsfarliga. Nu har jag nog aldrig "förköpt mig" men känns ändå som att det går väldigt fort när man liksom förväntar sig att köpbeslutet ska få "mogna" lite i hjärnan innan det går iväg.
Det är liksom hela tanken, istället för den vanliga "Gå till Varukorg/Välj leveransform/Ange betalsätt/Bekräfta order/Är du riktigt säker?" så klickar man bara en gång så är man av med pengarna :D

Det ska ju mycket till för att man i det läget skall gå tillbaka och ångra köpet, den tröskeln är betydligt högre.

Klarna bygger ju på en liknande modell, en stor finess med Klarna är också att det fungerar över alla anslutna butiker, du behöver ju inte skriva in dina uppgifter på nytt även om du aldrig tidigare har besökt aktuell butik.

Jag tycker Klarna förtjänar sin värdering, alla dom som grymtar om att "det där kunde ju vem som helst ha gjort" får ställa sig frågan varför inte någon annan faktiskt gjorde det ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av StefL »

Jerker skrev:
Jo, man säger till i kassan att man vill betala med Klarna. Då ber kassören om ens mobilnummer. Man får ett SMS med en länk som aktiverar den Klarnaapp som man har på mobilen och där kan man välja hur man vill betala, precis som om man gör ett Internetköp där sajten har Klarna som betaltjänst.

Detta är ett mycket krångligare sätt att betala med men är bra som nödlösning om man glömt plånboken. Jag ska nog undersöka fler möjligheter att betala med mobilen. Mina barn säger att de i princip aldrig använder nåt betalkort när de handlar utan enbart mobilen. Jag har tidigare aldrig haft nåt incitament att undersöka detta närmare. Kortet är ju så enkelt och smidigt.
Så det innebär alltså att man får en faktura mailad på beloppet man handlat för - om det är det betalsätt man brukar använda? Det betyder för mig fortfarande att Klarna inte på något sätt jag kan begripa skiljer ut sig från Visa, MasterCard, Amex eller några andra kreditkortsföretag, men tydligen är de tillräckligt annorlunda eller har någon slags "USP" som gör att de lyckats dra till sig miljarder i investeringskapital...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av Jerker »

StefL skrev:
Jerker skrev:
Jo, man säger till i kassan att man vill betala med Klarna. Då ber kassören om ens mobilnummer. Man får ett SMS med en länk som aktiverar den Klarnaapp som man har på mobilen och där kan man välja hur man vill betala, precis som om man gör ett Internetköp där sajten har Klarna som betaltjänst.

Detta är ett mycket krångligare sätt att betala med men är bra som nödlösning om man glömt plånboken. Jag ska nog undersöka fler möjligheter att betala med mobilen. Mina barn säger att de i princip aldrig använder nåt betalkort när de handlar utan enbart mobilen. Jag har tidigare aldrig haft nåt incitament att undersöka detta närmare. Kortet är ju så enkelt och smidigt.
Så det innebär alltså att man får en faktura mailad på beloppet man handlat för - om det är det betalsätt man brukar använda? Det betyder för mig fortfarande att Klarna inte på något sätt jag kan begripa skiljer ut sig från Visa, MasterCard, Amex eller några andra kreditkortsföretag, men tydligen är de tillräckligt annorlunda eller har någon slags "USP" som gör att de lyckats dra till sig miljarder i investeringskapital...
Nja, jag har ju ett bankkonto registrerat hos Klarna, så det jag gör är att jag godkänner att de får dra det beloppet från mitt konto. Det är så betalningen går till. Klarna erbjuder ju alltid att man kan dela upp betalningen eller att skjuta upp den till ett senare tillfälle, allt utan extra kostnad. Men om man missar betalningen då eller blir sen så kan de ju börja ta ut avgifter och det är det som de tjänar pengar på. De vet att en tillräckligt stor andel missköter sig, så att det blir garanterade inkomster på detta. De har ju sin egen inkassoverksamhet också, så alla pengar hamnar i deras ficka. Men jag väljer alltid "Betala nu" som dras med autogiro, så jag riskerar inte detta.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av fth »

StefL skrev:
Det betyder för mig fortfarande att Klarna inte på något sätt jag kan begripa skiljer ut sig från Visa, MasterCard, Amex eller några andra kreditkortsföretag, men tydligen är de tillräckligt annorlunda eller har någon slags "USP" som gör att de lyckats dra till sig miljarder i investeringskapital...
Se ovan om konverteringsgrad, det är nog deras största USP, varje procent som Klarna ökar handlarnas konvertering med är ju värt enorma pengar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av StefL »

Jerker skrev:
StefL skrev:
Jerker skrev:
Jo, man säger till i kassan att man vill betala med Klarna. Då ber kassören om ens mobilnummer. Man får ett SMS med en länk som aktiverar den Klarnaapp som man har på mobilen och där kan man välja hur man vill betala, precis som om man gör ett Internetköp där sajten har Klarna som betaltjänst.

Detta är ett mycket krångligare sätt att betala med men är bra som nödlösning om man glömt plånboken. Jag ska nog undersöka fler möjligheter att betala med mobilen. Mina barn säger att de i princip aldrig använder nåt betalkort när de handlar utan enbart mobilen. Jag har tidigare aldrig haft nåt incitament att undersöka detta närmare. Kortet är ju så enkelt och smidigt.
Så det innebär alltså att man får en faktura mailad på beloppet man handlat för - om det är det betalsätt man brukar använda? Det betyder för mig fortfarande att Klarna inte på något sätt jag kan begripa skiljer ut sig från Visa, MasterCard, Amex eller några andra kreditkortsföretag, men tydligen är de tillräckligt annorlunda eller har någon slags "USP" som gör att de lyckats dra till sig miljarder i investeringskapital...
Nja, jag har ju ett bankkonto registrerat hos Klarna, så det jag gör är att jag godkänner att de får dra det beloppet från mitt konto. Det är så betalningen går till. Klarna erbjuder ju alltid att man kan dela upp betalningen eller att skjuta upp den till ett senare tillfälle, allt utan extra kostnad. Men om man missar betalningen då eller blir sen så kan de ju börja ta ut avgifter och det är det som de tjänar pengar på. De vet att en tillräckligt stor andel missköter sig, så att det blir garanterade inkomster på detta. De har ju sin egen inkassoverksamhet också, så alla pengar hamnar i deras ficka. Men jag väljer alltid "Betala nu" som dras med autogiro, så jag riskerar inte detta.
OK så i princip funkar det som när du betalar med ditt vanliga bankkort - pengarna dras direkt från kontot. Same, same alltså - men ändå på något vis different på ett sätt som attraherar miljarder :D

Och jag läste även ovan om konverteringsgrad - ett ord jag aldrig hört förut. Det betyder alltså att man utnyttjar att många har dålig självkontroll? Då begriper jag varför jag inte begripit vad som är grejen med Klarna...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
StefL skrev:
Jerker skrev:
Jo, man säger till i kassan att man vill betala med Klarna. Då ber kassören om ens mobilnummer. Man får ett SMS med en länk som aktiverar den Klarnaapp som man har på mobilen och där kan man välja hur man vill betala, precis som om man gör ett Internetköp där sajten har Klarna som betaltjänst.

Detta är ett mycket krångligare sätt att betala med men är bra som nödlösning om man glömt plånboken. Jag ska nog undersöka fler möjligheter att betala med mobilen. Mina barn säger att de i princip aldrig använder nåt betalkort när de handlar utan enbart mobilen. Jag har tidigare aldrig haft nåt incitament att undersöka detta närmare. Kortet är ju så enkelt och smidigt.
Så det innebär alltså att man får en faktura mailad på beloppet man handlat för - om det är det betalsätt man brukar använda? Det betyder för mig fortfarande att Klarna inte på något sätt jag kan begripa skiljer ut sig från Visa, MasterCard, Amex eller några andra kreditkortsföretag, men tydligen är de tillräckligt annorlunda eller har någon slags "USP" som gör att de lyckats dra till sig miljarder i investeringskapital...
Nja, jag har ju ett bankkonto registrerat hos Klarna, så det jag gör är att jag godkänner att de får dra det beloppet från mitt konto. Det är så betalningen går till. Klarna erbjuder ju alltid att man kan dela upp betalningen eller att skjuta upp den till ett senare tillfälle, allt utan extra kostnad. Men om man missar betalningen då eller blir sen så kan de ju börja ta ut avgifter och det är det som de tjänar pengar på. De vet att en tillräckligt stor andel missköter sig, så att det blir garanterade inkomster på detta. De har ju sin egen inkassoverksamhet också, så alla pengar hamnar i deras ficka. Men jag väljer alltid "Betala nu" som dras med autogiro, så jag riskerar inte detta.
Klarnas affärsmodell är ju att erbjuda en enkel transaktion och sen erbjuda möjligheter till delbetalning för att fånga köpsvaga kunder (människor som inte har pengar nu men eventuellt har det sen) och tjäna pengar på ränta.

Jag har ett Klarna-kort eftersom dom inte tar ut någon avgift för valutaväxling. Dom kör rakt av med VISAs kurs vilket är mycket nära riksbankens bedömning av kurs.
Andra kort brukar ju ha 1,5% vilket lätt drar iväg.
En liten nackdel med Klarnas kort är att dom inte har något fastställt kreditutrymme utan det avgörs från fall till fall på lite grumliga grunder.
Sen är det smidigt att dom skickar push direkt vid köp t.ex.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av Remuz »


Och jag läste även ovan om konverteringsgrad - ett ord jag aldrig hört förut. Det betyder alltså att man utnyttjar att många har dålig självkontroll? Då begriper jag varför jag inte begripit vad som är grejen med Klarna...
Konvertering är hur många kunder som kommer till handelssidan och sedan blir just kunder, dvs köper något. Tittar man på checkoutflödet var det att skapa konto på e-handelssidan som fick folk att inte handla. Klarna spar dina uppgifter och tar dom till e-handlaren så du behöver inte ge adress eller skapa konto.

3D-secure på kort var en annan stor barriär när man skulle minnas nån skum kod innan det blev bankid för detta.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av fth »

Remuz skrev:
Konvertering är hur många kunder som kommer till handelssidan och sedan blir just kunder, dvs köper något. Tittar man på checkoutflödet var det att skapa konto på e-handelssidan som fick folk att inte handla. Klarna spar dina uppgifter och tar dom till e-handlaren så du behöver inte ge adress eller skapa konto.

3D-secure på kort var en annan stor barriär när man skulle minnas nån skum kod innan det blev bankid för detta.
Detta är ju centralt när det handlar om "villhöver"-artiklar, minsta lilla motstånd, som t.ex. att behöva registrera sig eller komma ihåg något gammalt lösenord etc, gör ju att man lätt skippar köpet, bra för den egna ekonomin, mindre bra för handlaren ;)

Amazon 1-click och Klarnas (i mina ögon ganska briljanta) lösning minimerar ju det motståndet.

Som sagt ovan, i Amazons fall har alltså "1-click" sannolikt resulterat i flera miljarder USD per år i ökade intäkter.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av JGur »

Jerker skrev:
Detta är ett mycket krångligare sätt att betala med men är bra som nödlösning om man glömt plånboken. Jag ska nog undersöka fler möjligheter att betala med mobilen. Mina barn säger att de i princip aldrig använder nåt betalkort när de handlar utan enbart mobilen. Jag har tidigare aldrig haft nåt incitament att undersöka detta närmare. Kortet är ju så enkelt och smidigt.
Men du har med dig mobilen? Lägg in dina kort i Apple Pay så har du dem också alltid med dig. Blipp med mobilen istället för kortet. Eller i Apple Watch.

Google Pay är väl liknande på Android (aldrig provat).

Bara på Emporia i Malmö man måste ha kort med sig. Parkeringsautomaterna behöver ett fysiskt kort.

Jag har använt min klocka att betala med bra länge nu.

Saknar din bank stöd för Apple Pay så kan du välja ett virtuellt kort att lägga framför, tex Curve.
// Mikael
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av JGur »

Tyskland och integritet kan verkligen skilja sig mot här. Hade nyligen ett case på jobb där en tysk medarbetare drev en sak för att slippa tidrapportering. Han menade att huvudkontoret i Sverige inte skulle veta när han kom och gick… Lite kul är det då han jobbar som service-tekniker där hans timmar faktureras. Att registrera sjukdom var också helt omöjligt. Frånvaro på sin höjd men inte anledning.

Från Tyskland fick vi också backning på att inkludera närmaste team-medlemmar i den app vi byggde. Vi pratar om 5-8 av de närmaste medarbetarna i ett service team. Personuppgifter fick absolut inte spridas så!
// Mikael
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av Jerker »

JGur skrev:
Jerker skrev:
Detta är ett mycket krångligare sätt att betala med men är bra som nödlösning om man glömt plånboken. Jag ska nog undersöka fler möjligheter att betala med mobilen. Mina barn säger att de i princip aldrig använder nåt betalkort när de handlar utan enbart mobilen. Jag har tidigare aldrig haft nåt incitament att undersöka detta närmare. Kortet är ju så enkelt och smidigt.
Men du har med dig mobilen? Lägg in dina kort i Apple Pay så har du dem också alltid med dig. Blipp med mobilen istället för kortet. Eller i Apple Watch.

Google Pay är väl liknande på Android (aldrig provat).

Bara på Emporia i Malmö man måste ha kort med sig. Parkeringsautomaterna behöver ett fysiskt kort.

Jag har använt min klocka att betala med bra länge nu.

Saknar din bank stöd för Apple Pay så kan du välja ett virtuellt kort att lägga framför, tex Curve.
Ja, som sagt, jag har inte engagerat mig i det tidigare men ska nog göra det. Har Android och Swedbank.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av martinot »

JGur skrev:
Jerker skrev:
Detta är ett mycket krångligare sätt att betala med men är bra som nödlösning om man glömt plånboken. Jag ska nog undersöka fler möjligheter att betala med mobilen. Mina barn säger att de i princip aldrig använder nåt betalkort när de handlar utan enbart mobilen. Jag har tidigare aldrig haft nåt incitament att undersöka detta närmare. Kortet är ju så enkelt och smidigt.
Men du har med dig mobilen? Lägg in dina kort i Apple Pay så har du dem också alltid med dig. Blipp med mobilen istället för kortet. Eller i Apple Watch.

Google Pay är väl liknande på Android (aldrig provat).

Bara på Emporia i Malmö man måste ha kort med sig. Parkeringsautomaterna behöver ett fysiskt kort.

Jag har använt min klocka att betala med bra länge nu.

Saknar din bank stöd för Apple Pay så kan du välja ett virtuellt kort att lägga framför, tex Curve.
Intressant! Har en AW och kanske skall testa detta med Apple Pay.

Tar dessa "mellankort" som Curve några avgifter, eller hur finansierar de sina tjänster? Säljer de data vidare om dig till tredje part?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
JGur skrev:
Jerker skrev:
Detta är ett mycket krångligare sätt att betala med men är bra som nödlösning om man glömt plånboken. Jag ska nog undersöka fler möjligheter att betala med mobilen. Mina barn säger att de i princip aldrig använder nåt betalkort när de handlar utan enbart mobilen. Jag har tidigare aldrig haft nåt incitament att undersöka detta närmare. Kortet är ju så enkelt och smidigt.
Men du har med dig mobilen? Lägg in dina kort i Apple Pay så har du dem också alltid med dig. Blipp med mobilen istället för kortet. Eller i Apple Watch.

Google Pay är väl liknande på Android (aldrig provat).

Bara på Emporia i Malmö man måste ha kort med sig. Parkeringsautomaterna behöver ett fysiskt kort.

Jag har använt min klocka att betala med bra länge nu.

Saknar din bank stöd för Apple Pay så kan du välja ett virtuellt kort att lägga framför, tex Curve.
Intressant! Har en AW och kanske skall testa detta med Apple Pay.

Tar dessa "mellankort" som Curve några avgifter, eller hur finansierar de sina tjänster? Säljer de data vidare om dig till tredje part?
Bra frågor! Jag installerade just Google Pay nu och det funkar så att man lägger till sitt betalkort i appen. Den sände en förfrågan till min bank som skickade mig en verifieringskod. Man måste ha och aktivera NFC (ej att förväxla med Nationellt Forensiskt Centrum) i mobilen. Så i praktiken blir telefonen en kopia av betalkortet. Man blippar med mobilen istf med kortet.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av mans71 »

StefL skrev:
Jerker skrev:
På samma affär har jag ett antal ggr betalat med Klarna när jag har glömt plånboken.
Nu måste jag som novis och teknisk (?) idiot fråga hur man "betalar med Klarna" i en affär? (Det är en annan fråga om man kan vara teknisk idiot och civilingenjör samtidigt...)
För mig är Klarna bara ett företag som sköter fakturering åt andra företag när man t.ex. e-handlar och det är fullkomligt obegripligt för mig hur de kan anses vara banbrytande och värda miljarder. Det känns inte som rocket-science det de håller på med. Tydligen är det något speciellt med dem som skiljer ut dem från t.ex. kreditkortsföretag som Visa och MasterCard men jag kan för mitt liv inte begripa vad.
Att "betala med Klarna" i en affär måste ju betyda att man får något slags kredit av Klarna som gör att affären får betalt, på samma sätt som en kortbetalning, eller vad?
Det banbrytande är enkelhet och det faktum att Klarna tar risken. Tidigare kunde handlare bli blåsta och fick ta konsekvensen. Ganska jobbigt som liten handlare att göra alla kontroller.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Apropå byråkrati så kräver nu flera banker att man skaffar kontobevis översatta och stämplade av notarius publicus för överföring till personliga konton i vissa länder. Kan ta ett tag och kommer kosta en del för de som vill föra över pengar till familjemedlemmar i andra länder. Köper man mark så måste man fixa fram översättningar på lagfart eller liknande så att banken kan granska detta. Dessa regler gäller hos flera av de svenska bankerna. Att ta med kontanter till landet är enklare och billigare om man undantar själva resan dit. Så var det inte förr men de allt mer byråkratiska reglerna gör det svårare på vissa sätt att hantera kontanter men ökar kontanthanteringen på andra sätt.
Borde vara lätt att lösa med Bitcoin eller liknande krypto valuta.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av LarsL »

Jaga har inga kontanter och har inte använt kontanter på minst ett år. Det verkar mest vara ljuskygga affärer som görs med kontanter, typ svartjobb.

Numera behövs ju egentligen ingen plånbok utan det räcker ju med iPhone. Där finns ju kort, swich och Klarna.

Varför har inte laddstationer Klarna? Det hade ju varit väldigt enkelt att godkänna köpet i Klarna appen och sedan skickar laddaren räkningen när den är klar.

Ps. Jag använder i princip bara Klarna (eller deras konkurrenter) när jag handlar på nätet. Det är så mycket bättre att kunna hålla inne betalningen tills jag fått prylen och sett att de fungerar innan jag godkänner betalningen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Apropå byråkrati så kräver nu flera banker att man skaffar kontobevis översatta och stämplade av notarius publicus för överföring till personliga konton i vissa länder. Kan ta ett tag och kommer kosta en del för de som vill föra över pengar till familjemedlemmar i andra länder. Köper man mark så måste man fixa fram översättningar på lagfart eller liknande så att banken kan granska detta. Dessa regler gäller hos flera av de svenska bankerna. Att ta med kontanter till landet är enklare och billigare om man undantar själva resan dit. Så var det inte förr men de allt mer byråkratiska reglerna gör det svårare på vissa sätt att hantera kontanter men ökar kontanthanteringen på andra sätt.
Borde vara lätt att lösa med Bitcoin eller liknande krypto valuta.
Vet inte hur det skulle gå att få in bitcoins på bankkonto i tex Thailand.

Nätbanker och utländska banker är lösningen för att kunna skicka pengar över gränserna. Kontanter får man ta med sig när man besöker landet och växla på plats där. Svenska banker vill inte befatta sig med banköverföringar över landsgränserna för små aktörer eller kontanter längre. Problemet är att de flesta även aktivt stoppar alla typer av överföringar, inklusive kortbetalningar, till dessa nätbanker och utländska banker även ifall det är inom EU.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av JGur »

martinot skrev:
JGur skrev:
Jerker skrev:
Detta är ett mycket krångligare sätt att betala med men är bra som nödlösning om man glömt plånboken. Jag ska nog undersöka fler möjligheter att betala med mobilen. Mina barn säger att de i princip aldrig använder nåt betalkort när de handlar utan enbart mobilen. Jag har tidigare aldrig haft nåt incitament att undersöka detta närmare. Kortet är ju så enkelt och smidigt.
Men du har med dig mobilen? Lägg in dina kort i Apple Pay så har du dem också alltid med dig. Blipp med mobilen istället för kortet. Eller i Apple Watch.

Google Pay är väl liknande på Android (aldrig provat).

Bara på Emporia i Malmö man måste ha kort med sig. Parkeringsautomaterna behöver ett fysiskt kort.

Jag har använt min klocka att betala med bra länge nu.

Saknar din bank stöd för Apple Pay så kan du välja ett virtuellt kort att lägga framför, tex Curve.
Intressant! Har en AW och kanske skall testa detta med Apple Pay.

Tar dessa "mellankort" som Curve några avgifter, eller hur finansierar de sina tjänster? Säljer de data vidare om dig till tredje part?
Vet ej faktiskt. Har mest provat Curve för att se hur det funkar. Har ett Eurocard och det saknar stöd för Apple Pay. En av fördelarna med Curve är att man kan byta kort i efterhand på en transaktion om man betalar med fel bakomliggande kort. Har inte provat just det.

Min fördel ligger här i att jag kan använda mitt Eurocard OM jag skulle behöva det utan att jag har det med mig.

Mitt vanliga Visa används dagligen från klockan.

På tal om integritet, så delar man med sig av mindre info med Apple Pay än att betala med kortet.
// Mikael
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stämplar, betalsystem, byråkrati m.m.

Inlägg av Fredrik j »

JGur skrev:
En av fördelarna med Curve är att man kan byta kort i efterhand på en transaktion om man betalar med fel bakomliggande kort. Har inte provat just det.
Har en kompis som lägger oproportionerligt mycket tid på betalsystem, försäkringar, abonnemang och liknande. Ju mer komplicerad setup ju roligare tycker han. Han upptäckte att vissa kort registrerar poäng som inte backas när man byter kort. Ett köp kunde så resultera i poäng på flera kort. Antagligen ett kryphål som kanske är tätat nu?
Skriv svar