Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Moderator: Redaktion
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Behovet av 11 kW (eller mer om man har en Modell S/X) AC laddbox har minskat i och med utbyggnaden av snabbladdare och allt vanligare med Typ 2 som Taliz nämnde. Det är enbart när man kör långt utanför detta ändå hyfsat välbyggda laddnätverk samtidigt som man besöker mindre destinationer/hotell som inte erbjuder destinationsladdning som det kan behövas. Finns knappt kvar några sådana platser i Sverige. Är väl i princip enbart de allra östligaste delarna av Europa eller om man kör utanför Europa som behovet av en trefas laddbox blir stort.
Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.
Själv har jag möjlighet med Bjelkemetoden att dra med min "fast monterade" laddbox och kunna ladda min bil i 16,5 kW och enstaka äldre Model S i 22 kW men det finns inte många platser som klarar av dessa effekter även ifall de har trefasuttag, det märkte jag när jag sänkte en polsk mack...
Detta var för 4 år sedan, idag hade jag inte släpat med mig min Tesla Wallconnector på samma resa och det är inga problem att hitta laddplatser längre, då fanns 0 laddplatser mellan Gdansk och Warszawa. Skulle troligen inte använda något annat än Typ 2-kabel och snabbladdare. Eventuellt schuko dvs enfas på hotell.
Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.
Själv har jag möjlighet med Bjelkemetoden att dra med min "fast monterade" laddbox och kunna ladda min bil i 16,5 kW och enstaka äldre Model S i 22 kW men det finns inte många platser som klarar av dessa effekter även ifall de har trefasuttag, det märkte jag när jag sänkte en polsk mack...
Detta var för 4 år sedan, idag hade jag inte släpat med mig min Tesla Wallconnector på samma resa och det är inga problem att hitta laddplatser längre, då fanns 0 laddplatser mellan Gdansk och Warszawa. Skulle troligen inte använda något annat än Typ 2-kabel och snabbladdare. Eventuellt schuko dvs enfas på hotell.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Jag kan aldrig ladda "på destination" eftersom vi bor hos släkt, vänner och på B&B. Bor man på hotell så är det en annan sak, men vi bor i stort sett aldrig på hotell. De hotell jag har sett som har destinationsladdare har haft två stycken, räcker det verkligen?Svenssons skrev:Behovet av 11 kW (eller mer om man har en Modell S/X) AC laddbox har minskat i och med utbyggnaden av snabbladdare och allt vanligare med Typ 2 som Taliz nämnde. Det är enbart när man kör långt utanför detta ändå hyfsat välbyggda laddnätverk samtidigt som man besöker mindre destinationer/hotell som inte erbjuder destinationsladdning som det kan behövas. Finns knappt kvar några sådana platser i Sverige. Är väl i princip enbart de allra östligaste delarna av Europa eller om man kör utanför Europa som behovet av en trefas laddbox blir stort.
Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.
Själv har jag möjlighet med Bjelkemetoden att dra med min "fast monterade" laddbox och kunna ladda min bil i 16,5 kW och enstaka äldre Model S i 22 kW men det finns inte många platser som klarar av dessa effekter även ifall de har trefasuttag, det märkte jag när jag sänkte en polsk mack...
Detta var för 4 år sedan, idag hade jag inte släpat med mig min Tesla Wallconnector på samma resa och det är inga problem att hitta laddplatser längre, då fanns 0 laddplatser mellan Gdansk och Warszawa. Skulle troligen inte använda något annat än Typ 2-kabel och snabbladdare. Eventuellt schuko dvs enfas på hotell.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Jag har haft en sån här till mina Zoe och min Tesla 3 sedan 2016 och den har funkat superbra. En 1-fasadapter gör att man klarar sig överallt.
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Ja den där ser smidig och kompetent ut. Har du den med eller utan bluetooth?Jerker skrev:Jag har haft en sån här till mina Zoe och min Tesla 3 sedan 2016 och den har funkat superbra. En 1-fasadapter gör att man klarar sig överallt.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Bodde på ett av Radisson Blu hotell för två veckor sedan, och de hade åtta (eller om det kanske var 10, minns inte exakt) platser med 16A CEE eluttag för elbilar.mikebike skrev:Jag kan aldrig ladda "på destination" eftersom vi bor hos släkt, vänner och på B&B. Bor man på hotell så är det en annan sak, men vi bor i stort sett aldrig på hotell. De hotell jag har sett som har destinationsladdare har haft två stycken, räcker det verkligen?
Sedan så har jag laddat även på 3-fas hos vänner som haft röda CEE-uttag. Kan vara värt att kika i källare och garage där det ofta kan finnas.
Har även laddat på industrier, hamnplatser mm. på röda CEE. Är faktiskt mer vanligt än man först kan tro (hade aldrig direkt noterat innan jag skaffade elbil).
Har man sedan en adapter för att även kunna ladda på 1-fas Schuko och CEE så är man i princip "hemma".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Audi skickar med en EVSE som har både shucko och rött 16A CEE-uttag. Men ”klumpen” på kabeln är konstigt nog gigantisk!Svenssons skrev:Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.
Nackdelen är att man enbart kan välja 50 eller 100% laddeffekt (då man inte kan begränsa laddeffekten i bilen)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Har laddat hos släkt, vänner, B&B, hotell, Liseberg, Astrid Lindgrens värld, GeKås mfl ställen. Det finns mängder med laddmöjligheter men schuko och trefas bör undvikas och endast användas när man känner till installation och verkligen behöver destinationsladda. Det räcker med ett ladduttag, jag har aldrig laddat på mer än ett åt gången...mikebike skrev:Jag kan aldrig ladda "på destination" eftersom vi bor hos släkt, vänner och på B&B. Bor man på hotell så är det en annan sak, men vi bor i stort sett aldrig på hotell. De hotell jag har sett som har destinationsladdare har haft två stycken, räcker det verkligen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Min svåger har laddbox, men längst in i garaget, till vänster om bilen, med kort kabel.Svenssons skrev:Har laddat hos släkt, vänner, B&B, hotell, Liseberg, Astrid Lindgrens värld, GeKås mfl ställen. Det finns mängder med laddmöjligheter men schuko och trefas bör undvikas och endast användas när man känner till installation och verkligen behöver destinationsladda. Det räcker med ett ladduttag, jag har aldrig laddat på mer än ett åt gången...mikebike skrev:Jag kan aldrig ladda "på destination" eftersom vi bor hos släkt, vänner och på B&B. Bor man på hotell så är det en annan sak, men vi bor i stort sett aldrig på hotell. De hotell jag har sett som har destinationsladdare har haft två stycken, räcker det verkligen?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Förklara gärna vad som är bättre och säkrare. Jag behövde varken bidrag eller elektriker. Laddaren är såvitt jag vet godkänd och inte föremål för återkallelse. Fungerar fortfarande efter konstant bruk i 6 år.Men tror att det var främst före de hade den fasta Tesla WC att erbjuda. Den är ju trots allt en bättre och säkrare permanent laddlösning att ha hemma.
P85D 2015-4 fyrsitsig
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Kan vara så att jordfelsbrytare B tar stor plats därav gigantisk klump.Nect skrev:Audi skickar med en EVSE som har både shucko och rött 16A CEE-uttag. Men ”klumpen” på kabeln är konstigt nog gigantisk!Svenssons skrev:Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.
Nackdelen är att man enbart kan välja 50 eller 100% laddeffekt (då man inte kan begränsa laddeffekten i bilen)
Använder ofta min reseladdare från Audi. Den röda är guld värd för destinationsladdning. Tar ju alldeles för lång tid att använda shucko. Är jag osäker på installationen så drar jag ner till 50%.
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Utan. Den med Bluetooth fanns inte att få tag på när jag köpte den. Iaf inte med rimlig leveranstid.MrRun skrev:Ja den där ser smidig och kompetent ut. Har du den med eller utan bluetooth?Jerker skrev:Jag har haft en sån här till mina Zoe och min Tesla 3 sedan 2016 och den har funkat superbra. En 1-fasadapter gör att man klarar sig överallt.