Jepp, men uppkopplade är också vissa portabla ovan och jag känner till Easees funktioner. Har hela tiden varit inne på att skaffa en Easee men det känns som jag kommer ändå alltid bara ladda på natten och då är det ändå billigast så jag vet inte om jag har någon användning av dess smarta funktioner. Och flera portabla har ju också app med inställningsmöjligheter osv.LarsL skrev:Easee ärju en uppkopplad box med möjlighet till styrning av laddströmen tex.
Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Moderator: Redaktion
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Ioniq 5 FE AWD
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
De har sällan lastbalansering.MrRun skrev:Jepp, men uppkopplade är också vissa portabla ovan och jag känner till Easees funktioner. Har hela tiden varit inne på att skaffa en Easee men det känns som jag kommer ändå alltid bara ladda på natten och då är det ändå billigast så jag vet inte om jag har någon användning av dess smarta funktioner. Och flera portabla har ju också app med inställningsmöjligheter osv.LarsL skrev:Easee ärju en uppkopplad box med möjlighet till styrning av laddströmen tex.
Sedan är oftast de mobila EVSE inte heller lika vattentäta som de boxar som är gjorda för att sitta utomhus året runt.
Är även en klar fördel att inte behöva lossa/flytta box mellan garagevägg och frunk hela tiden.
Är så extremt liten kostnad i längden, och IMO dumt att snåla på sådana småsaker. Kan ha dessa länge, och återanvända för nästa elbil. Dessutom mer hållbar lösning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Känns inte som ni kollat på dom portabla jag länkade till.martinot skrev:ja.MrRun skrev:Har ingen elbil än men har funderat en del på laddbox osv. Har mestadels varit inne på en Easee men har insett att det även kan vara bra att ha en portabel EVSE för trefas och schuko så varför inte köpa endast en portabel? Gillar inte att lägga pengar på en så pass dyr sak som en portabel EVSE och mest låta den ligga i bilen. Tycker det verkar "smart" att ta med sig laddaren de gånger man åker på längre resa, besöker släkt och vänner osv
Vad har ni för tips, åsikter och erfarenheter av detta?
Mitt tips är följande;
1. Ha en fast EVSE där du normalt bor och laddar dagligen/nattligen (en mobil EVSE slits mer och är oftast inte lika väderskyddade). Tex. en Easee, Tesla WC eller Charge Amps Halo. Vissa kan även kopplas med lastbalansering så du slipper blåsa dina huvudsäkringar på vinterhalvåret.
2. Köp sedan en smidig mobil 3-fas EVSE och lägg i frunken på bilen, och låt den alltid ligga där så den finns till hands när du väl behöver den. Bästa är ett köpa en mobil EVSE utan "klump"/låda/box mitt på sladden. Tar mindre plats, och är oftast tåligare då det inte är en tung låda som tynger ner kabeln, eller ligget på blöt mark och lättare tränger in fukt.
T.ex Cteks är uppkopplad och har väggfäste så den kan sitta på väggen som en fast laddbox och att ta loss den och ta med den säg ett par ggr i månaden tror jag inte sliter nämnvärt.
Lastbalansering, bra tänkt där. Det har jag inte koll på hur man löser med portabel. I mitt fall kommer jag dock inte behöva det.
Det är just att slippa köpa en portabel som mestadels kommer ligga i bilen oanvänd som vore skönt. Men att ändå ha en som man kan ta med ifall man skulle behöva en på resan. Sen kan man ju köpa något roligare till bilen för pengarna.
Ioniq 5 FE AWD
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
- Ort: Degerfors
- Referralkod: ts.la/filip98503
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Håller med de flesta andra som svarat här.
Installera en bra laddbox hemma och använd schuko laddare de få gånger det inte finns laddning dit du ska.
Jag har ofta kört långt med min M3SR+ och destinationsladdat på massor av ställen men aldrig saknat en mobil 3-fasladdare.
Skaffa bilen först och köp till grejer om du ser att det behövs senare.
Vad blir det för bil?
Installera en bra laddbox hemma och använd schuko laddare de få gånger det inte finns laddning dit du ska.
Jag har ofta kört långt med min M3SR+ och destinationsladdat på massor av ställen men aldrig saknat en mobil 3-fasladdare.
Skaffa bilen först och köp till grejer om du ser att det behövs senare.
Vad blir det för bil?
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Just det som är så händigt.MrRun skrev:Det är just att slippa köpa en portabel som mestadels kommer ligga i bilen oanvänd som vore skönt.
Inte ofta jag använt den, men när jag väl behövt och haft nytta av den, så har jag inte alltid förutsett det.
Alltså perfekt att ha liggandes "standby" i frunken. Tar ytterst liten plats (speciellt de utan låda på mitten).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Använde min första resan under första veckan med min M3 under 2019!Skyvandrare skrev:Håller med de flesta andra som svarat här.
Installera en bra laddbox hemma och använd schuko laddare de få gånger det inte finns laddning dit du ska.
Jag har ofta kört långt med min M3SR+ och destinationsladdat på massor av ställen men aldrig saknat en mobil 3-fasladdare.
Skaffa bilen först och köp till grejer om du ser att det behövs senare.
Använde (samma laddare som jag flyttade med) andra dagen/natten efter jag hämtat ut min nya bil för ca. två veckor sedan. Bodde på hotell som hade lovat möjlighet till destinationsladdning (filtrerade på hotel.com för att välja rätt hotell), och när jag åkte ner i hotellets garage så hade de endast röda 16A trefasuttag. Varken Schuko eller Typ2 fanns i hela garaget, men 8 platser med röda 3-fas 16A CEE.
Guld värt i sådana lägen!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Jag köpte en accelev 11kkw med inbyggd lastbalansering och inkopplad med röd handske med 50% bidrag. Funkar bra och har massor med funktioner och kan tas med men lite klumpig. Väldigt bra att ha inbyggd lastbalansering när man laddar från en röd 400v som du inte känner till maxeffekten och annan belastning.
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Hade ju iofs räck med en adapter.
Bra med 3-fas EVSE men funkar bra med en enkel scuko också.
Bra med 3-fas EVSE men funkar bra med en enkel scuko också.
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
För oss kan det vara bra med en 3-fas i vissa lägen det ser jag redan nu, men visst, oftast klarar man sig nog utan.Skyvandrare skrev:Håller med de flesta andra som svarat här.
Installera en bra laddbox hemma och använd schuko laddare de få gånger det inte finns laddning dit du ska.
Jag har ofta kört långt med min M3SR+ och destinationsladdat på massor av ställen men aldrig saknat en mobil 3-fasladdare.
Skaffa bilen först och köp till grejer om du ser att det behövs senare.
Vad blir det för bil?
Kanske blir en Ioniq 5.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Jag använder en juice booster 2 (tyvärr ganska dyr och går inte att få bidrag) hemma som sitter med väggfäste på min primära plats. Tar bort den från fästet och flyttar den till annat 3-fas uttag vid behov (har två parkeringar+garage). Funkar kalas bra. Att ta bort den från fästet tar max 1s
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Bra där, inte så tokigt om man klarar sig med så långsam laddning.LarsL skrev:Hade ju iofs räck med en adapter.
Bra med 3-fas EVSE men funkar bra med en enkel scuko också.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Ja se där, det finns många alternativ nu. Både accelev och juicebooster har jag hört talas om men glömde bort.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Finns hundratals produkter att välja på, som löser lite olika problem.MrRun skrev:Ja se där, det finns många alternativ nu. Både accelev och juicebooster har jag hört talas om men glömde bort.
Accelev är främst en permanent EVSE att primärt monteras permanent. Juicebooster är främst en portabel och mobil EVSE att primärt ha med på resa.
Dessa två kategorier kan ju användas på andra sätt än vad de främst är avsedda för (du kan tex. Bjelkemodda en fast EVSE med en röd CEE-kontakt och ta med, eller montera en portable EVSE i en fast hållare). Men de är som sagt optimerade för att användas på sina primära sätt.
Som Lars är inne på så kan man ju även skaffa olika adaptrar. Tex. den från röd 16A trefas CEE-Schuko. Du får visserligen bara laddat på 1 av 3 faser, men kan ändå vara tillräckligt om man kan ladda längre stunder över natten (bättre än att inte kunna ladda alls).
Visst kostar det lite mer att ha en optimal setup, men ändå inte så farligt i längden. Dels får du 50% betalt av staten för fast monterad EVSE, och dels så kan du nyttja dessa produkter säkert en 10 år framåt till alla kommande elbilar. En mycket god och mycket prisvärd investering IMO.
Men alla gör sjävklart precis så de vill. Finns ju inga lagar eller direkta regler kring det (förutom vissa för just fast monterad EVSE).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Förr i tiden när Tesla var seriösa och förutom typ 2 kabel levererade en portabel 3-fas laddare med bilen var det enklare. Min sitter inpluggad i 3-fasuttaget i garaget hemma och tas med vid resor om det behövs. Täcker mina behov.
Men nu pratar jag ju om stenåldern när man kunde ringa till verkstan och få service värd namnet...
Men nu pratar jag ju om stenåldern när man kunde ringa till verkstan och få service värd namnet...
P85D 2015-4 fyrsitsig
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Jo, det var lite synd att de slutade med det.rollo skrev:Förr i tiden när Tesla var seriösa och förutom typ 2 kabel levererade en portabel 3-fas laddare med bilen var det enklare.
Men tror att det var främst före de hade den fasta Tesla WC att erbjuda. Den är ju trots allt en bättre och säkrare permanent laddlösning att ha hemma.
Sedan så gillar jag personligen bättre denna typ av portabel, som inte har den klumpiga boxen på mitten som Teslas har:
Grymt smidig att ha "permanent" i Teslan, och tar väldigt liten plats i frunken. Dessutom säkrare än Teslas med box på mitten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Behovet av 11 kW (eller mer om man har en Modell S/X) AC laddbox har minskat i och med utbyggnaden av snabbladdare och allt vanligare med Typ 2 som Taliz nämnde. Det är enbart när man kör långt utanför detta ändå hyfsat välbyggda laddnätverk samtidigt som man besöker mindre destinationer/hotell som inte erbjuder destinationsladdning som det kan behövas. Finns knappt kvar några sådana platser i Sverige. Är väl i princip enbart de allra östligaste delarna av Europa eller om man kör utanför Europa som behovet av en trefas laddbox blir stort.
Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.
Själv har jag möjlighet med Bjelkemetoden att dra med min "fast monterade" laddbox och kunna ladda min bil i 16,5 kW och enstaka äldre Model S i 22 kW men det finns inte många platser som klarar av dessa effekter även ifall de har trefasuttag, det märkte jag när jag sänkte en polsk mack...
Detta var för 4 år sedan, idag hade jag inte släpat med mig min Tesla Wallconnector på samma resa och det är inga problem att hitta laddplatser längre, då fanns 0 laddplatser mellan Gdansk och Warszawa. Skulle troligen inte använda något annat än Typ 2-kabel och snabbladdare. Eventuellt schuko dvs enfas på hotell.
Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.
Själv har jag möjlighet med Bjelkemetoden att dra med min "fast monterade" laddbox och kunna ladda min bil i 16,5 kW och enstaka äldre Model S i 22 kW men det finns inte många platser som klarar av dessa effekter även ifall de har trefasuttag, det märkte jag när jag sänkte en polsk mack...
Detta var för 4 år sedan, idag hade jag inte släpat med mig min Tesla Wallconnector på samma resa och det är inga problem att hitta laddplatser längre, då fanns 0 laddplatser mellan Gdansk och Warszawa. Skulle troligen inte använda något annat än Typ 2-kabel och snabbladdare. Eventuellt schuko dvs enfas på hotell.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Jag kan aldrig ladda "på destination" eftersom vi bor hos släkt, vänner och på B&B. Bor man på hotell så är det en annan sak, men vi bor i stort sett aldrig på hotell. De hotell jag har sett som har destinationsladdare har haft två stycken, räcker det verkligen?Svenssons skrev:Behovet av 11 kW (eller mer om man har en Modell S/X) AC laddbox har minskat i och med utbyggnaden av snabbladdare och allt vanligare med Typ 2 som Taliz nämnde. Det är enbart när man kör långt utanför detta ändå hyfsat välbyggda laddnätverk samtidigt som man besöker mindre destinationer/hotell som inte erbjuder destinationsladdning som det kan behövas. Finns knappt kvar några sådana platser i Sverige. Är väl i princip enbart de allra östligaste delarna av Europa eller om man kör utanför Europa som behovet av en trefas laddbox blir stort.
Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.
Själv har jag möjlighet med Bjelkemetoden att dra med min "fast monterade" laddbox och kunna ladda min bil i 16,5 kW och enstaka äldre Model S i 22 kW men det finns inte många platser som klarar av dessa effekter även ifall de har trefasuttag, det märkte jag när jag sänkte en polsk mack...
Detta var för 4 år sedan, idag hade jag inte släpat med mig min Tesla Wallconnector på samma resa och det är inga problem att hitta laddplatser längre, då fanns 0 laddplatser mellan Gdansk och Warszawa. Skulle troligen inte använda något annat än Typ 2-kabel och snabbladdare. Eventuellt schuko dvs enfas på hotell.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Jag har haft en sån här till mina Zoe och min Tesla 3 sedan 2016 och den har funkat superbra. En 1-fasadapter gör att man klarar sig överallt.
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Ja den där ser smidig och kompetent ut. Har du den med eller utan bluetooth?Jerker skrev:Jag har haft en sån här till mina Zoe och min Tesla 3 sedan 2016 och den har funkat superbra. En 1-fasadapter gör att man klarar sig överallt.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Bodde på ett av Radisson Blu hotell för två veckor sedan, och de hade åtta (eller om det kanske var 10, minns inte exakt) platser med 16A CEE eluttag för elbilar.mikebike skrev:Jag kan aldrig ladda "på destination" eftersom vi bor hos släkt, vänner och på B&B. Bor man på hotell så är det en annan sak, men vi bor i stort sett aldrig på hotell. De hotell jag har sett som har destinationsladdare har haft två stycken, räcker det verkligen?
Sedan så har jag laddat även på 3-fas hos vänner som haft röda CEE-uttag. Kan vara värt att kika i källare och garage där det ofta kan finnas.
Har även laddat på industrier, hamnplatser mm. på röda CEE. Är faktiskt mer vanligt än man först kan tro (hade aldrig direkt noterat innan jag skaffade elbil).
Har man sedan en adapter för att även kunna ladda på 1-fas Schuko och CEE så är man i princip "hemma".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Audi skickar med en EVSE som har både shucko och rött 16A CEE-uttag. Men ”klumpen” på kabeln är konstigt nog gigantisk!Svenssons skrev:Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.
Nackdelen är att man enbart kan välja 50 eller 100% laddeffekt (då man inte kan begränsa laddeffekten i bilen)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Har laddat hos släkt, vänner, B&B, hotell, Liseberg, Astrid Lindgrens värld, GeKås mfl ställen. Det finns mängder med laddmöjligheter men schuko och trefas bör undvikas och endast användas när man känner till installation och verkligen behöver destinationsladda. Det räcker med ett ladduttag, jag har aldrig laddat på mer än ett åt gången...mikebike skrev:Jag kan aldrig ladda "på destination" eftersom vi bor hos släkt, vänner och på B&B. Bor man på hotell så är det en annan sak, men vi bor i stort sett aldrig på hotell. De hotell jag har sett som har destinationsladdare har haft två stycken, räcker det verkligen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Min svåger har laddbox, men längst in i garaget, till vänster om bilen, med kort kabel.Svenssons skrev:Har laddat hos släkt, vänner, B&B, hotell, Liseberg, Astrid Lindgrens värld, GeKås mfl ställen. Det finns mängder med laddmöjligheter men schuko och trefas bör undvikas och endast användas när man känner till installation och verkligen behöver destinationsladda. Det räcker med ett ladduttag, jag har aldrig laddat på mer än ett åt gången...mikebike skrev:Jag kan aldrig ladda "på destination" eftersom vi bor hos släkt, vänner och på B&B. Bor man på hotell så är det en annan sak, men vi bor i stort sett aldrig på hotell. De hotell jag har sett som har destinationsladdare har haft två stycken, räcker det verkligen?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Förklara gärna vad som är bättre och säkrare. Jag behövde varken bidrag eller elektriker. Laddaren är såvitt jag vet godkänd och inte föremål för återkallelse. Fungerar fortfarande efter konstant bruk i 6 år.Men tror att det var främst före de hade den fasta Tesla WC att erbjuda. Den är ju trots allt en bättre och säkrare permanent laddlösning att ha hemma.
P85D 2015-4 fyrsitsig
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Kan vara så att jordfelsbrytare B tar stor plats därav gigantisk klump.Nect skrev:Audi skickar med en EVSE som har både shucko och rött 16A CEE-uttag. Men ”klumpen” på kabeln är konstigt nog gigantisk!Svenssons skrev:Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.
Nackdelen är att man enbart kan välja 50 eller 100% laddeffekt (då man inte kan begränsa laddeffekten i bilen)
Använder ofta min reseladdare från Audi. Den röda är guld värd för destinationsladdning. Tar ju alldeles för lång tid att använda shucko. Är jag osäker på installationen så drar jag ner till 50%.