Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av Nect »

Svenssons skrev:
Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.
Audi skickar med en EVSE som har både shucko och rött 16A CEE-uttag. Men ”klumpen” på kabeln är konstigt nog gigantisk!

Nackdelen är att man enbart kan välja 50 eller 100% laddeffekt (då man inte kan begränsa laddeffekten i bilen)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av Svenssons »

mikebike skrev:
Jag kan aldrig ladda "på destination" eftersom vi bor hos släkt, vänner och på B&B. Bor man på hotell så är det en annan sak, men vi bor i stort sett aldrig på hotell. De hotell jag har sett som har destinationsladdare har haft två stycken, räcker det verkligen?
Har laddat hos släkt, vänner, B&B, hotell, Liseberg, Astrid Lindgrens värld, GeKås mfl ställen. Det finns mängder med laddmöjligheter men schuko och trefas bör undvikas och endast användas när man känner till installation och verkligen behöver destinationsladda. Det räcker med ett ladduttag, jag har aldrig laddat på mer än ett åt gången... ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av mikebike »

Svenssons skrev:
mikebike skrev:
Jag kan aldrig ladda "på destination" eftersom vi bor hos släkt, vänner och på B&B. Bor man på hotell så är det en annan sak, men vi bor i stort sett aldrig på hotell. De hotell jag har sett som har destinationsladdare har haft två stycken, räcker det verkligen?
Har laddat hos släkt, vänner, B&B, hotell, Liseberg, Astrid Lindgrens värld, GeKås mfl ställen. Det finns mängder med laddmöjligheter men schuko och trefas bör undvikas och endast användas när man känner till installation och verkligen behöver destinationsladda. Det räcker med ett ladduttag, jag har aldrig laddat på mer än ett åt gången... ;)
Min svåger har laddbox, men längst in i garaget, till vänster om bilen, med kort kabel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av rollo »

Men tror att det var främst före de hade den fasta Tesla WC att erbjuda. Den är ju trots allt en bättre och säkrare permanent laddlösning att ha hemma.
Förklara gärna vad som är bättre och säkrare. Jag behövde varken bidrag eller elektriker. Laddaren är såvitt jag vet godkänd och inte föremål för återkallelse. Fungerar fortfarande efter konstant bruk i 6 år.
P85D 2015-4 fyrsitsig
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av Robertrimmevik »

Nect skrev:
Svenssons skrev:
Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.
Audi skickar med en EVSE som har både shucko och rött 16A CEE-uttag. Men ”klumpen” på kabeln är konstigt nog gigantisk!

Nackdelen är att man enbart kan välja 50 eller 100% laddeffekt (då man inte kan begränsa laddeffekten i bilen)
Kan vara så att jordfelsbrytare B tar stor plats därav gigantisk klump.
Använder ofta min reseladdare från Audi. Den röda är guld värd för destinationsladdning. Tar ju alldeles för lång tid att använda shucko. Är jag osäker på installationen så drar jag ner till 50%.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av Jerker »

MrRun skrev:
Jerker skrev:
Jag har haft en sån här till mina Zoe och min Tesla 3 sedan 2016 och den har funkat superbra. En 1-fasadapter gör att man klarar sig överallt.
Ja den där ser smidig och kompetent ut. Har du den med eller utan bluetooth?
Utan. Den med Bluetooth fanns inte att få tag på när jag köpte den. Iaf inte med rimlig leveranstid.
Skriv svar