Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av MrRun »

LarsL skrev:
Hade ju iofs räck med en adapter.
Bra med 3-fas EVSE men funkar bra med en enkel scuko också.
Bra där, inte så tokigt om man klarar sig med så långsam laddning.
Ioniq 5 FE AWD
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av MrRun »

Ja se där, det finns många alternativ nu. Både accelev och juicebooster har jag hört talas om men glömde bort.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av martinot »

MrRun skrev:
Ja se där, det finns många alternativ nu. Både accelev och juicebooster har jag hört talas om men glömde bort.
Finns hundratals produkter att välja på, som löser lite olika problem.

Accelev är främst en permanent EVSE att primärt monteras permanent. Juicebooster är främst en portabel och mobil EVSE att primärt ha med på resa.

Dessa två kategorier kan ju användas på andra sätt än vad de främst är avsedda för (du kan tex. Bjelkemodda en fast EVSE med en röd CEE-kontakt och ta med, eller montera en portable EVSE i en fast hållare). Men de är som sagt optimerade för att användas på sina primära sätt.

Som Lars är inne på så kan man ju även skaffa olika adaptrar. Tex. den från röd 16A trefas CEE-Schuko. Du får visserligen bara laddat på 1 av 3 faser, men kan ändå vara tillräckligt om man kan ladda längre stunder över natten (bättre än att inte kunna ladda alls).

Visst kostar det lite mer att ha en optimal setup, men ändå inte så farligt i längden. Dels får du 50% betalt av staten för fast monterad EVSE, och dels så kan du nyttja dessa produkter säkert en 10 år framåt till alla kommande elbilar. En mycket god och mycket prisvärd investering IMO.

Men alla gör sjävklart precis så de vill. Finns ju inga lagar eller direkta regler kring det (förutom vissa för just fast monterad EVSE).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av rollo »

Förr i tiden när Tesla var seriösa och förutom typ 2 kabel levererade en portabel 3-fas laddare med bilen var det enklare. Min sitter inpluggad i 3-fasuttaget i garaget hemma och tas med vid resor om det behövs. Täcker mina behov.
Men nu pratar jag ju om stenåldern när man kunde ringa till verkstan och få service värd namnet... :cry:
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av martinot »

rollo skrev:
Förr i tiden när Tesla var seriösa och förutom typ 2 kabel levererade en portabel 3-fas laddare med bilen var det enklare.
Jo, det var lite synd att de slutade med det.

Men tror att det var främst före de hade den fasta Tesla WC att erbjuda. Den är ju trots allt en bättre och säkrare permanent laddlösning att ha hemma.

Sedan så gillar jag personligen bättre denna typ av portabel, som inte har den klumpiga boxen på mitten som Teslas har:

Bild

Bild

Grymt smidig att ha "permanent" i Teslan, och tar väldigt liten plats i frunken. Dessutom säkrare än Teslas med box på mitten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av Svenssons »

Behovet av 11 kW (eller mer om man har en Modell S/X) AC laddbox har minskat i och med utbyggnaden av snabbladdare och allt vanligare med Typ 2 som Taliz nämnde. Det är enbart när man kör långt utanför detta ändå hyfsat välbyggda laddnätverk samtidigt som man besöker mindre destinationer/hotell som inte erbjuder destinationsladdning som det kan behövas. Finns knappt kvar några sådana platser i Sverige. Är väl i princip enbart de allra östligaste delarna av Europa eller om man kör utanför Europa som behovet av en trefas laddbox blir stort.

Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.

Själv har jag möjlighet med Bjelkemetoden att dra med min "fast monterade" laddbox och kunna ladda min bil i 16,5 kW och enstaka äldre Model S i 22 kW men det finns inte många platser som klarar av dessa effekter även ifall de har trefasuttag, det märkte jag när jag sänkte en polsk mack...

Detta var för 4 år sedan, idag hade jag inte släpat med mig min Tesla Wallconnector på samma resa och det är inga problem att hitta laddplatser längre, då fanns 0 laddplatser mellan Gdansk och Warszawa. Skulle troligen inte använda något annat än Typ 2-kabel och snabbladdare. Eventuellt schuko dvs enfas på hotell.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av mikebike »

Svenssons skrev:
Behovet av 11 kW (eller mer om man har en Modell S/X) AC laddbox har minskat i och med utbyggnaden av snabbladdare och allt vanligare med Typ 2 som Taliz nämnde. Det är enbart när man kör långt utanför detta ändå hyfsat välbyggda laddnätverk samtidigt som man besöker mindre destinationer/hotell som inte erbjuder destinationsladdning som det kan behövas. Finns knappt kvar några sådana platser i Sverige. Är väl i princip enbart de allra östligaste delarna av Europa eller om man kör utanför Europa som behovet av en trefas laddbox blir stort.

Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.

Själv har jag möjlighet med Bjelkemetoden att dra med min "fast monterade" laddbox och kunna ladda min bil i 16,5 kW och enstaka äldre Model S i 22 kW men det finns inte många platser som klarar av dessa effekter även ifall de har trefasuttag, det märkte jag när jag sänkte en polsk mack...

Detta var för 4 år sedan, idag hade jag inte släpat med mig min Tesla Wallconnector på samma resa och det är inga problem att hitta laddplatser längre, då fanns 0 laddplatser mellan Gdansk och Warszawa. Skulle troligen inte använda något annat än Typ 2-kabel och snabbladdare. Eventuellt schuko dvs enfas på hotell.
Jag kan aldrig ladda "på destination" eftersom vi bor hos släkt, vänner och på B&B. Bor man på hotell så är det en annan sak, men vi bor i stort sett aldrig på hotell. De hotell jag har sett som har destinationsladdare har haft två stycken, räcker det verkligen?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av Jerker »

Jag har haft en sån här till mina Zoe och min Tesla 3 sedan 2016 och den har funkat superbra. En 1-fasadapter gör att man klarar sig överallt.
nrgkick_1024x1024.jpg
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av MrRun »

Jerker skrev:
Jag har haft en sån här till mina Zoe och min Tesla 3 sedan 2016 och den har funkat superbra. En 1-fasadapter gör att man klarar sig överallt.
Ja den där ser smidig och kompetent ut. Har du den med eller utan bluetooth?
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Jag kan aldrig ladda "på destination" eftersom vi bor hos släkt, vänner och på B&B. Bor man på hotell så är det en annan sak, men vi bor i stort sett aldrig på hotell. De hotell jag har sett som har destinationsladdare har haft två stycken, räcker det verkligen?
Bodde på ett av Radisson Blu hotell för två veckor sedan, och de hade åtta (eller om det kanske var 10, minns inte exakt) platser med 16A CEE eluttag för elbilar.

Sedan så har jag laddat även på 3-fas hos vänner som haft röda CEE-uttag. Kan vara värt att kika i källare och garage där det ofta kan finnas.

Har även laddat på industrier, hamnplatser mm. på röda CEE. Är faktiskt mer vanligt än man först kan tro (hade aldrig direkt noterat innan jag skaffade elbil).

Har man sedan en adapter för att även kunna ladda på 1-fas Schuko och CEE så är man i princip "hemma".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av Nect »

Svenssons skrev:
Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.
Audi skickar med en EVSE som har både shucko och rött 16A CEE-uttag. Men ”klumpen” på kabeln är konstigt nog gigantisk!

Nackdelen är att man enbart kan välja 50 eller 100% laddeffekt (då man inte kan begränsa laddeffekten i bilen)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av Svenssons »

mikebike skrev:
Jag kan aldrig ladda "på destination" eftersom vi bor hos släkt, vänner och på B&B. Bor man på hotell så är det en annan sak, men vi bor i stort sett aldrig på hotell. De hotell jag har sett som har destinationsladdare har haft två stycken, räcker det verkligen?
Har laddat hos släkt, vänner, B&B, hotell, Liseberg, Astrid Lindgrens värld, GeKås mfl ställen. Det finns mängder med laddmöjligheter men schuko och trefas bör undvikas och endast användas när man känner till installation och verkligen behöver destinationsladda. Det räcker med ett ladduttag, jag har aldrig laddat på mer än ett åt gången... ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av mikebike »

Svenssons skrev:
mikebike skrev:
Jag kan aldrig ladda "på destination" eftersom vi bor hos släkt, vänner och på B&B. Bor man på hotell så är det en annan sak, men vi bor i stort sett aldrig på hotell. De hotell jag har sett som har destinationsladdare har haft två stycken, räcker det verkligen?
Har laddat hos släkt, vänner, B&B, hotell, Liseberg, Astrid Lindgrens värld, GeKås mfl ställen. Det finns mängder med laddmöjligheter men schuko och trefas bör undvikas och endast användas när man känner till installation och verkligen behöver destinationsladda. Det räcker med ett ladduttag, jag har aldrig laddat på mer än ett åt gången... ;)
Min svåger har laddbox, men längst in i garaget, till vänster om bilen, med kort kabel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av rollo »

Men tror att det var främst före de hade den fasta Tesla WC att erbjuda. Den är ju trots allt en bättre och säkrare permanent laddlösning att ha hemma.
Förklara gärna vad som är bättre och säkrare. Jag behövde varken bidrag eller elektriker. Laddaren är såvitt jag vet godkänd och inte föremål för återkallelse. Fungerar fortfarande efter konstant bruk i 6 år.
P85D 2015-4 fyrsitsig
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av Robertrimmevik »

Nect skrev:
Svenssons skrev:
Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.
Audi skickar med en EVSE som har både shucko och rött 16A CEE-uttag. Men ”klumpen” på kabeln är konstigt nog gigantisk!

Nackdelen är att man enbart kan välja 50 eller 100% laddeffekt (då man inte kan begränsa laddeffekten i bilen)
Kan vara så att jordfelsbrytare B tar stor plats därav gigantisk klump.
Använder ofta min reseladdare från Audi. Den röda är guld värd för destinationsladdning. Tar ju alldeles för lång tid att använda shucko. Är jag osäker på installationen så drar jag ner till 50%.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?

Inlägg av Jerker »

MrRun skrev:
Jerker skrev:
Jag har haft en sån här till mina Zoe och min Tesla 3 sedan 2016 och den har funkat superbra. En 1-fasadapter gör att man klarar sig överallt.
Ja den där ser smidig och kompetent ut. Har du den med eller utan bluetooth?
Utan. Den med Bluetooth fanns inte att få tag på när jag köpte den. Iaf inte med rimlig leveranstid.
Skriv svar