V2G i Umeå

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

V2G i Umeå

Inlägg av Zalman3 »

Parkerade elbilar kan bidra till hållbart energisystem
Visste du att en bil står parkerad 95 procent av dess liv, vad skulle hända om man kunde nyttja el-bilar under den tiden för att hjälpa till med omställningen till ett mer hållbart energisystem?

Vehicle-to-grid (V2G) och Vehicle-to-building (V2B) är en teknologi som innebär att elbilar laddas från elnätet, men också kan ge energi tillbaka, vilket kan ge bättre balans i elproduktion och belastning på nätet.

Teknisk simulering av p-huset Nanna
Under våren 2021 har två projekt genomförts, dels en aktörskartläggning med fokus på aktörer, roller, möjligheter och hinder för implementering av V2G-system i parkeringshuset Nanna samt en teknisk simulering av V2G.

Minskade energikostnader
Resultaten från kartläggningen visar på möjligheten att minska energikostnaderna för parkeringshuset Nanna under ett år med upp till 54 500 kronor vilket motsvarar 18 procent av 2019 års energikostnader.
https://www.umea.se/byggaboochmiljo/sam ... 714b0.html

https://www.umea.se/download/18.54602ca ... 0Sweco.pdf

https://www.umea.se/download/18.54602ca ... _Nanna.pdf
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: V2G i Umeå

Inlägg av heldiggrisen »

Från .pdfen
En vanlig kritik mot dubbelriktad laddning är att det kan leda högre batteridegradering i samband att antalet laddningscykler ökar. Ettbatterihar ett visst antal laddningscykler inom dess livstid och genom att antalet cykler ökar när batteriet laddas ur kanlivslängden förkortas. Ett batteris degraderingstaktberor på hur batteriet används och hur det utsätts för olika stressfaktorer såsom kapacitetsgenomströmning, temperaturoch SoCsamtstorleken på i-och urladdningsström. Forskningvisar dock olika resultat vad gäller just V2G-inducerad batteridegradering och det råder ingen konsensus kring detta. I grunden beror batteripåverkan på vilken typ av laddningsstrategi som används,där enklare algoritmer för styrning avladdningen kan ha negativ påverkan på batteriet. Medansmarta algoritmer,som enbart gertillgång till batteriet,istället öka desslivslängd
Konsensus råder på att V2G försämrar batterikapaciteten, man är bara oense hur mycket. Oavsett hur smarta algoritmer man kreerar, så är jag mycket osäker på att majorteten av användarna får en ökad livslängd på sina batterier.

Om ett P-hus sparar ~55k på ett år, så bör en del av den besparingen komma bilägaren till godo, men vad pratar vi om då? Någon 10a per år?

Nej tack. då är det bättre att Phuset köper sig en batteribank som den använder sig av, och som gör samma nytta.

Till mitt eget hus däremot, där är jag nog mer positiv.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G i Umeå

Inlägg av Zalman3 »

ISO 15118 är en internationell standard för kommunikationsgränssnittet mellan fordon och nät. Denna
ska revideras till en ny version, ISO 15118–20, för att möjliggöra mer avancerade smarta
laddningsscenarier, inklusive dubbelriktad laddning. Detta är en nyckelkomponent i
standardiseringsekosystemet för elfordon som talar om hur laddstationer och elbilar synkroniseras och
kommunicerar samt ger möjlighet till dynamisk styrning och dubbelriktade kraftflöden. Den möjliggör
även så kallad ”Plug and charge” med automatisk autentisering och debitering samtidigt som
datasäkerhet ska garanteras. Kommunikation av SoC kommer att vara valfri men fordonet kommer att
kunna kommunicera den energi som behövs för full laddning [17].
En del av V2G-funktionaliteten för CCS och Typ 2 är dock redan färdig och kommer att fortsätta
implementeras stegvis. Renault har exempelvis redan genomfört V2G-projekt med Typ 2-kontakten,
medan ett många andra biltillverkare förväntas vänta till lanseringen av årets modell innan
funktionaliteten i ISO 15118 aktiveras [4]. Ett flertal ytterligare biltillverkare satsar på V2G, bland annat
Polestar (Elbilstillverkaren Polestar har nyligen ingått i samarbete med elbilsladdningsföretaget Ctek och teknikföretaget Ferroamp kring
V2G)
, Volkswagen och Honda. Nissan är för närvarande den enda biltillverkaren som har ett
fullständigt kunderbjudande för V2G som innefattar garantier.
Ferroamp inleder ett utvecklingsprojekt tillsammans med bland andra Polestar och CTEK, för utveckling av Vehicle-to-Everything (V2X) baserat på Ferroamps teknikplattform.

Vehicle-to-Grid (V2G) och Vehicle-to-Home (V2H), eller mer generellt Vehicle-to-Everything (V2X), gör det möjligt för parkerade bilar att bidra med sin batterikapacitet för exempelvis minskning av effekttoppar, reservkraft vid strömavbrott eller stödtjänster för elnätet.

- Hittills har laddning av elbilar setts som en utmaning som ytterligare riskerar att öka effektbristen i våra stora städer eller lokalt i våra fastigheter. Smart laddning och smarta styrsystem kan delvis hantera dessa utmaningar, men med de olika applikationer som V2X medger, blir elbilen istället en viktig del av lösningen. En flotta av elfordon kan minska fastigheters effektbehov, elbilsägare kan få en intäkt genom att låta bilens batteri leverera stödtjänster till elnätet, villaägaren kan få reservkraft från bilen vid strömavbrott och många andra spännande tillämpningar, säger Björn Jernström, CTO på Ferroamp.

https://investor.ferroamp.com/pressmedd ... ctek-84606

The New Features and Timeline for ISO 15118-20.
https://v2g-clarity.com/blog/new-featur ... o15118-20/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: V2G i Umeå

Inlägg av ChristerSjo »

Zalman3 skrev:
ISO 15118 är en internationell standard för kommunikationsgränssnittet mellan fordon och nät. Denna
ska revideras till en ny version, ISO 15118–20, för att möjliggöra mer avancerade smarta
laddningsscenarier, inklusive dubbelriktad laddning. Detta är en nyckelkomponent i
standardiseringsekosystemet för elfordon som talar om hur laddstationer och elbilar synkroniseras och
kommunicerar samt ger möjlighet till dynamisk styrning och dubbelriktade kraftflöden. Den möjliggör
även så kallad ”Plug and charge” med automatisk autentisering och debitering samtidigt som
datasäkerhet ska garanteras. Kommunikation av SoC kommer att vara valfri men fordonet kommer att
kunna kommunicera den energi som behövs för full laddning [17].
En del av V2G-funktionaliteten för CCS och Typ 2 är dock redan färdig och kommer att fortsätta
implementeras stegvis. Renault har exempelvis redan genomfört V2G-projekt med Typ 2-kontakten,
medan ett många andra biltillverkare förväntas vänta till lanseringen av årets modell innan
funktionaliteten i ISO 15118 aktiveras [4]. Ett flertal ytterligare biltillverkare satsar på V2G, bland annat
Polestar (Elbilstillverkaren Polestar har nyligen ingått i samarbete med elbilsladdningsföretaget Ctek och teknikföretaget Ferroamp kring
V2G)
, Volkswagen och Honda. Nissan är för närvarande den enda biltillverkaren som har ett
fullständigt kunderbjudande för V2G som innefattar garantier.
Ferroamp inleder ett utvecklingsprojekt tillsammans med bland andra Polestar och CTEK, för utveckling av Vehicle-to-Everything (V2X) baserat på Ferroamps teknikplattform.

Vehicle-to-Grid (V2G) och Vehicle-to-Home (V2H), eller mer generellt Vehicle-to-Everything (V2X), gör det möjligt för parkerade bilar att bidra med sin batterikapacitet för exempelvis minskning av effekttoppar, reservkraft vid strömavbrott eller stödtjänster för elnätet.

- Hittills har laddning av elbilar setts som en utmaning som ytterligare riskerar att öka effektbristen i våra stora städer eller lokalt i våra fastigheter. Smart laddning och smarta styrsystem kan delvis hantera dessa utmaningar, men med de olika applikationer som V2X medger, blir elbilen istället en viktig del av lösningen. En flotta av elfordon kan minska fastigheters effektbehov, elbilsägare kan få en intäkt genom att låta bilens batteri leverera stödtjänster till elnätet, villaägaren kan få reservkraft från bilen vid strömavbrott och många andra spännande tillämpningar, säger Björn Jernström, CTO på Ferroamp.

https://investor.ferroamp.com/pressmedd ... ctek-84606

The New Features and Timeline for ISO 15118-20.
https://v2g-clarity.com/blog/new-featur ... o15118-20/
Men var någonstans står det vad "batteriägaren" skall få för ersättning? Finns inget som är evigt idag definitivt inte batterier.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G i Umeå

Inlägg av Zalman3 »

ChristerSjo skrev:
Zalman3 skrev:
ISO 15118 är en internationell standard för kommunikationsgränssnittet mellan fordon och nät. Denna
ska revideras till en ny version, ISO 15118–20, för att möjliggöra mer avancerade smarta
laddningsscenarier, inklusive dubbelriktad laddning. Detta är en nyckelkomponent i
standardiseringsekosystemet för elfordon som talar om hur laddstationer och elbilar synkroniseras och
kommunicerar samt ger möjlighet till dynamisk styrning och dubbelriktade kraftflöden. Den möjliggör
även så kallad ”Plug and charge” med automatisk autentisering och debitering samtidigt som
datasäkerhet ska garanteras. Kommunikation av SoC kommer att vara valfri men fordonet kommer att
kunna kommunicera den energi som behövs för full laddning [17].
En del av V2G-funktionaliteten för CCS och Typ 2 är dock redan färdig och kommer att fortsätta
implementeras stegvis. Renault har exempelvis redan genomfört V2G-projekt med Typ 2-kontakten,
medan ett många andra biltillverkare förväntas vänta till lanseringen av årets modell innan
funktionaliteten i ISO 15118 aktiveras [4]. Ett flertal ytterligare biltillverkare satsar på V2G, bland annat
Polestar (Elbilstillverkaren Polestar har nyligen ingått i samarbete med elbilsladdningsföretaget Ctek och teknikföretaget Ferroamp kring
V2G)
, Volkswagen och Honda. Nissan är för närvarande den enda biltillverkaren som har ett
fullständigt kunderbjudande för V2G som innefattar garantier.
Ferroamp inleder ett utvecklingsprojekt tillsammans med bland andra Polestar och CTEK, för utveckling av Vehicle-to-Everything (V2X) baserat på Ferroamps teknikplattform.

Vehicle-to-Grid (V2G) och Vehicle-to-Home (V2H), eller mer generellt Vehicle-to-Everything (V2X), gör det möjligt för parkerade bilar att bidra med sin batterikapacitet för exempelvis minskning av effekttoppar, reservkraft vid strömavbrott eller stödtjänster för elnätet.

- Hittills har laddning av elbilar setts som en utmaning som ytterligare riskerar att öka effektbristen i våra stora städer eller lokalt i våra fastigheter. Smart laddning och smarta styrsystem kan delvis hantera dessa utmaningar, men med de olika applikationer som V2X medger, blir elbilen istället en viktig del av lösningen. En flotta av elfordon kan minska fastigheters effektbehov, elbilsägare kan få en intäkt genom att låta bilens batteri leverera stödtjänster till elnätet, villaägaren kan få reservkraft från bilen vid strömavbrott och många andra spännande tillämpningar, säger Björn Jernström, CTO på Ferroamp.

https://investor.ferroamp.com/pressmedd ... ctek-84606

The New Features and Timeline for ISO 15118-20.
https://v2g-clarity.com/blog/new-featur ... o15118-20/
Men var någonstans står det vad "batteriägaren" skall få för ersättning? Finns inget som är evigt idag definitivt inte batterier.

Nu när elbilar får någon form av eluttag så öppnas en plentoria av möjligheter.
För min egen del så vill jag ha gratis el i min lägenhet.
Jag jobbar för att min BRF ska ha IMD och bara nettodebiteras för den el jag förbrukar under året, oavsett om jag laddar min elbil eller steker köttbullar.
Om jag då laddar min elbil med egna solceller i sommarstugan på helgerna/semester och laddar in i BRFen på veckorna, så kan jag i teorin ladda på så mycket ström under sommaren att det tar ut den el jag tar ut på vintern. Alltså debiteras jag inte för någon ström alls under en 12 månadersperiod.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: V2G i Umeå

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
ChristerSjo skrev:
Zalman3 skrev:
ISO 15118 är en internationell standard för kommunikationsgränssnittet mellan fordon och nät. Denna
ska revideras till en ny version, ISO 15118–20, för att möjliggöra mer avancerade smarta
laddningsscenarier, inklusive dubbelriktad laddning. Detta är en nyckelkomponent i
standardiseringsekosystemet för elfordon som talar om hur laddstationer och elbilar synkroniseras och
kommunicerar samt ger möjlighet till dynamisk styrning och dubbelriktade kraftflöden. Den möjliggör
även så kallad ”Plug and charge” med automatisk autentisering och debitering samtidigt som
datasäkerhet ska garanteras. Kommunikation av SoC kommer att vara valfri men fordonet kommer att
kunna kommunicera den energi som behövs för full laddning [17].
En del av V2G-funktionaliteten för CCS och Typ 2 är dock redan färdig och kommer att fortsätta
implementeras stegvis. Renault har exempelvis redan genomfört V2G-projekt med Typ 2-kontakten,
medan ett många andra biltillverkare förväntas vänta till lanseringen av årets modell innan
funktionaliteten i ISO 15118 aktiveras [4]. Ett flertal ytterligare biltillverkare satsar på V2G, bland annat
Polestar (Elbilstillverkaren Polestar har nyligen ingått i samarbete med elbilsladdningsföretaget Ctek och teknikföretaget Ferroamp kring
V2G)
, Volkswagen och Honda. Nissan är för närvarande den enda biltillverkaren som har ett
fullständigt kunderbjudande för V2G som innefattar garantier.
Ferroamp inleder ett utvecklingsprojekt tillsammans med bland andra Polestar och CTEK, för utveckling av Vehicle-to-Everything (V2X) baserat på Ferroamps teknikplattform.

Vehicle-to-Grid (V2G) och Vehicle-to-Home (V2H), eller mer generellt Vehicle-to-Everything (V2X), gör det möjligt för parkerade bilar att bidra med sin batterikapacitet för exempelvis minskning av effekttoppar, reservkraft vid strömavbrott eller stödtjänster för elnätet.

- Hittills har laddning av elbilar setts som en utmaning som ytterligare riskerar att öka effektbristen i våra stora städer eller lokalt i våra fastigheter. Smart laddning och smarta styrsystem kan delvis hantera dessa utmaningar, men med de olika applikationer som V2X medger, blir elbilen istället en viktig del av lösningen. En flotta av elfordon kan minska fastigheters effektbehov, elbilsägare kan få en intäkt genom att låta bilens batteri leverera stödtjänster till elnätet, villaägaren kan få reservkraft från bilen vid strömavbrott och många andra spännande tillämpningar, säger Björn Jernström, CTO på Ferroamp.

https://investor.ferroamp.com/pressmedd ... ctek-84606

The New Features and Timeline for ISO 15118-20.
https://v2g-clarity.com/blog/new-featur ... o15118-20/
Men var någonstans står det vad "batteriägaren" skall få för ersättning? Finns inget som är evigt idag definitivt inte batterier.

Nu när elbilar får någon form av eluttag så öppnas en plentoria av möjligheter.
För min egen del så vill jag ha gratis el i min lägenhet.
Jag jobbar för att min BRF ska ha IMD och bara nettodebiteras för den el jag förbrukar under året, oavsett om jag laddar min elbil eller steker köttbullar.
Om jag då laddar min elbil med egna solceller i sommarstugan på helgerna/semester och laddar in i BRFen på veckorna, så kan jag i teorin ladda på så mycket ström under sommaren att det tar ut den el jag tar ut på vintern. Alltså debiteras jag inte för någon ström alls under en 12 månadersperiod.
Vem ska betala din del av nätavgifterna?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G i Umeå

Inlägg av Zalman3 »


Vem ska betala din del av nätavgifterna
BRFen måste alltid köpa ström på nätterna av Umeå Energi.
Och därmed betala en överföringsavgift.
Om jag levererar en del av den strömmen på natten, på sommaren, så blir det inte dyrare än att betala överföringsavgiften på vintern.

Så om jag trycker in ca 3.000 kWh på sommaren för 1 kr per kWh. Ca 40 öre el, 20 öre överföring och 40 öre skatt.

Och tar tillbaka dessa på vintern, så blir det ingen extra kostnad för BRFen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar