Ta en gränsövergång lite längre österut, var fem bilar framför oss när vi kom till övergången. Tog väl 10 min plus cirka 30-40 omväg (körde via Zagreb).
De större övergångarna har 3-4h kö enligt lokalradio.
Vi brukar ta den mellan Maribor-zagreb E59an. Var det den ni tog?
Hur funkar inträder i österrike, slovenien? Har lästa att man måste regga sig för inträde i slovenien?
Någon som har lite intryck att dela med sig av kring inresa och vistelse i Frankrike?
Inresa i Frankrike från Tyskland var inget problem, man kan inte ana att det är något annorlunda (inte där vi åkte iaf). Inne i Frankrike är det inga konstigheter, butiker och köpcentrum så där det munskydd på, annars känns allt normalt!
Någon som har lite intryck att dela med sig av kring inresa och vistelse i Frankrike?
Inresa i Frankrike från Tyskland var inget problem, man kan inte ana att det är något annorlunda (inte där vi åkte iaf). Inne i Frankrike är det inga konstigheter, butiker och köpcentrum så där det munskydd på, annars känns allt normalt!
Vet att på mina tidigare VW bilar kunde man ställa billarmet i ett läge så den inte drar igång på båten när det gungar och rycker. Har Teslan sådan funktion? Eller hur har ni gjort på båt-färden? Vill samtidigt gärna inte stänga av vaktläget då båtar är trånga och skador kan lätt uppstå...
Liten uppdatering, anlänt Porec utan missöden, inga köer förutom runt Hamburg, fick visa passen vid gränsen Slovenien-Kroatien, inga covid-kontroller öht på sju länder.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Vår resa till Frankrike börjar imorgon och då jag skall till Honfleur först var planen att åka precis där stormen skördat människoliv och skapat förödelse. Min Teslarelaterade fråga är om ni tror eller vet om bilens navigator tar sig runt det här på ett bra sätt eller om jag parallellt med andra kartor och appar måste navigera förbi det?
-Jimmy
Silver Model Y P 2024 med svart inredning Blå Model 3 LR 2021 med svart inredning
Liten väg, vi åkte direkt in, ingen kö. Skulle ändå ladda på Elen, CCS i Kanfanar, så det var inte någon större omväg och E751 såg ut som en parkeringsplats på kartan. Kul väg men hade hellre kört 3:an än S:en.
Kommer ta samma väg tillbaka imorgon upp mot Graz om E751 ser ut som i tisdags.
Liten väg, vi åkte direkt in, ingen kö. Skulle ändå ladda på Elen, CCS i Kanfanar, så det var inte någon större omväg och E751 såg ut som en parkeringsplats på kartan. Kul väg men hade hellre kört 3:an än S:en.
Kommer ta samma väg tillbaka imorgon upp mot Graz om E751 ser ut som i tisdags.
Sent from my ONEPLUS A6013 using Tapatalk
Tack för tips, testar nog också den om dom stora övergångarna ser chokade ut på onsdag.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Får se hur länge vi stannar, men vägen hem beror även på hur det ser ut i Österrike vid hemfärd. Hörde att dom väntar skyfall men vet inte om det finns någon substans i det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Vet att på mina tidigare VW bilar kunde man ställa billarmet i ett läge så den inte drar igång på båten när det gungar och rycker. Har Teslan sådan funktion? Eller hur har ni gjort på båt-färden? Vill samtidigt gärna inte stänga av vaktläget då båtar är trånga och skador kan lätt uppstå...
Ja det finns under säkerhet ett alternativ som heter något i stil med "Lutning/Intrång". Vi stänger av det nu på landet då flugor lätt blir instängda i bilen här och triggar rörelselarmet inne i bilen.
Drog oss hemåt idag. En timme tog gränskontrollen men pga vägarbete och olycka i södergående riktning så var det extrema köer runt Zadar, 4-5h på en sträcka som vanligtvis tar en kvart. Google Maps ledde oss runt som tur var.
Extremt lite trafik norrut, på fri fart-sträckorna så har man kunnat ligga på mil efter mil. Skönt när man kommer in i det och får lite flyt.
150 mil på 14h inkl lite detours och en timme gränsövergång.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Vi kom hem sent i förrgår natt från vår Europaturné, helt utan missöden och problem. Jag var väldigt skeptisk innan avfärd till hela idéen, men blev nedröstad av en res-svulten familj, vilket jag är glad för nu i efterhand.
Dag 1: Stockholm-Malmö, där vi hämtade dottern, spenderade en dag med svärson, innan vi lämnade honom med deras katt och drog vidare.
Dag 2: Malmö-Leipzig, lite köer runt Hamburg, annars fri fart, lite trångt vid Busdorf SuC, annars nästan tomt på övriga laddstopp. Leipzig är väldigt trevligt, vi brukar ofta stanna där på väg söderut, billig parkering i parkeringshuset i Höfe am Brühl (varuhus) med gratis Tesla destinationsladdare.
Dag 3: ursprunglig plan var någon alpsjö i Österrike (Achensee t.ex), men vädret var dåligt där så vi brände raka vägen ned till Porec i Kroatien.
Dag 4-10: Porec, Kroatien, lugnt och skönt, resort med bra gym och 14 tennisbanor. Märkbart färre turister än tidigare år, men ändå fler än vi hade väntat, mycket trängsel på gågator vissa tider, inga direkta begränsningar på restauranger etc.
Dag 10: Porec - Linz, via Grossglockner Hochalpenstrasse. Vi har kört många olika pass över alperna, men detta tar förstås priset, extrema hårnålskurvor med kraftig lutning, hyfsat höjdrädd familj satt och höll sig krampaktigt i sina säten. Tur med vädret, klarblå himmel och dryga 20 grader på toppen (2400m). Sen vidare till Hallstätter see (fint), och övernattning i Linz.
Dag 11: Linz - Prag - Hamburg
Dag 12: Hamburg - Leipzig, kort sträcka så vi kunde ta det lite lugnt i Hamburg sista dag/kväll.
Dag 13: Hamburg - Malmö - Stockholm, 07:00 - 01:30.
Munskydd överallt i Tyskland och Österrike, kontroll av vaccinpass/coronatest på restauranger etc., i övriga länder varken munskydd eller koll i någon större utsträckning. Vi testade barnen i Sverige innan avfärd (svindyrt), i Kroatien (billigt), och i Österrike (gratis), men vi fick inte visa varken pass eller covid-papper vid någon enda gräns.
SuC har som vanligt fungerat felfritt, lite trångt på flera stationer på hemvägen, men aldrig kö, fick dock dela stolpe några gånger, vilket förstås suger. Övriga nätverk är fortfarande en sorglig historia, testade tre olika betalstolpar (AC) under resan, bara en gick öht att få igång, i Prag tjyvladdade jag på ett trefasuttag i garaget när den flashiga stolpen vägrade starta och telefonnumret till operatören visade sig vara ogiltigt. Chargepoint, som jag skaffade tidigt i min elbilskarriär, men aldrig använt hittills, visade sig vara både bra och billigt i Tyskland, rekommenderas.
Frågor på detta?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Man undrar dock hur en sådan resa skulle bli nästa sommar om Elon då släppt på för alla elbilar att kunna ladda på SuC?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Man undrar dock hur en sådan resa skulle bli nästa sommar om Elon då släppt på för alla elbilar att kunna ladda på SuC?
Det blir nog sådär skulle jag tro. Körde Stockholm till Trelleborg igår och det var bra tryck på SuC och Ionity. Det var kort eller medium väntetid på flera av SuC längs vägen. Vid Ionity strax norr om Lagan SuC var det ordentlig kö (stannade på Jureskogs och köpte burgare då det var fullbokat på Toftaholm).
Behövs nog en ordentlig utbyggnad om man öppnar upp SuC för andra bilar. ID, Enyaq, Polestar 2, eTron, m.fl. börjar det blir riktigt gott om nu.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Man undrar dock hur en sådan resa skulle bli nästa sommar om Elon då släppt på för alla elbilar att kunna ladda på SuC?
Nu måste jag dryga mig lite Martin: ingen skillnad alls! (September 2022 släpps SuC fritt enligt rubriken på tråden här i forumet)
Bra poäng! Då går kanske även nästa sommar hyfsat OK med Tesla. "Sista sommaren med elbilen"
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik