Europaresor sommar 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av taliz »

rolundb skrev:
Niklas Z skrev:
rolundb skrev:
Vi planerar att åka ned mot Tyskland om några dagar, genom Danmark. Att resa in i Tyskland verkar vara totalt okomplicerat men för Danmark kan man behöva uppvisa negativt antigen eller PCR-test. Nu till min fråga.

Någon som vet om antigen-självtester accepteras eller om det måste utföras av vårdpersonal med intyg? Lyckas inte hitta någon info om detta.
Jag är i Tyskland sedan i fredags. Vi åkte genom Danmark (Helsingör – Rödby). Jag är fullvaccinerad, men min son har bara fått första sprutan. Vi ordnade ett negativt covidtest med intyg kvällen innan vi åkte. Det var ingen kontroll av våra intyg varken då vi körde in i Danmark eller Tyskland.

Det är lite olika bestämmelser i de olika tyska delstaterna, men räkna med att det krävs negativt test för att kunna ta in på hotell och kanske även på inomhusrestauranger. För restaurangbesök kan det krävas negativt test som är max 24 timmar gammalt. Hotellen kräver negatoivt test som är max 48 timmar gammalt. Det är gott om teststationer i Tyskland. Min son testade sig i lördags och i måndags. Svar på testet kommer inom mindre än en timme på den e-postadress man angivt. Det fungerar smidigt. Ena gången kostade det 29 Euro, andra gången var det gratis.

Ett litet tillägg: Jag har bara laddat två gånger på SuC i Tyskland. All övrig laddning har skett i städer vi besökt, ibland på 22 kW-stolpar (fast M3 tar bara emot 11 kW), ibland på 50 kW-DC-stolpar. Jag använder apparna från Energie Baden-Würtemberg (EnBW) och Maingau. Det fungerar smidigt och det finns gott om lediga stolpar. Visst är supercharger smidigt och snabbt, men jag passar hellre på att ladda när jag äter en god måltid, besöker sevärdheter, m m.
Tack för all info! :)

Det låter väldigt omständligt med att konstant behöva testa sig. Vi har tänkt resa runt mycket med många in- och utcheckningar. Kanske får hålla oss till Airbnb för att slippa det.
Kräver dom konstanta test fastän man är fullvaccinerad?!
Enda anledningen jag vaccinerar mig är just för att slippa behöva testa mig, hatar det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3256
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av Niklas Z »

Jag är fullvaccinerad och behöver inte testa mig. Innan jag reste skrev jag ut ett intyg och det har räckt hela tiden. Min son, som fått första sprutan men inte andra, behöver testa sig varannan dag.
I Schlesvig-Holstein krävdes negativt test (Max 24 h gammalt) för att gå på inomhusrestaurang. I Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Hessen och Bayern har de inte frågat efter negativt test eller vaccination på restauranger. Däremot har hotell krävt test (Max 48 timmar gammalt), eller intyg på vaccination med två doser, i alla delstater. Det är som sagt väldigt enkelt att hitta teststationer. Testandet är väldigt mycket mer utbyggt än i Sverige. En gång fick vi betala 29 Euro, annars har det varit gratis. Svar kommer efter cirka 30 min i e-posten.
Munskydd krävs i alla inomhusmiljöer jag besökt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av fth »

Efter långt övervägande och mycket forskning bestämde vi oss till slut för att ge oss iväg söderut, mot Porec i Kroatien. Hittills har allt funkar problemfritt, vi har inte behövt visa några covid-papper någonstans.

Lite trafik, enda stoppet var runt Hamburg där det var rätt mycket vägbyggen, annars har det rullat på i valfri hastighet. Första natten i Leipzig, nu fortsätter vi mot Porec, räknar med att vara framme c:a 20:00 ikväll om allt flyter på som det ska. Det enda orosmomentet egentligen är gränsövergång Slovenien, som ju kan vara lite besvärlig även under normala omständigheter.

Munskydd PPF2 krävs för att komma in på mackar, Donken etc, enkla blå duger alltså inte, vi fick slinka in på Lidl och köpa.

Jag är lika glatt överraskad som vanligt över bilens förbrukning när man lämnar svenska asfalten, jag snittar nu c:a 210Wh/km i 130 km/h med min X90 från 2016, oerhört bra. Bilen verkar förvånad själv, energigrafen visar fel hela tiden :D :D

Ställ frågor om ni har så svarar jag efter bästa förmåga.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av dd88 »

Ta en gränsövergång lite längre österut, var fem bilar framför oss när vi kom till övergången. Tog väl 10 min plus cirka 30-40 omväg (körde via Zagreb).

De större övergångarna har 3-4h kö enligt lokalradio.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Ta en gränsövergång lite längre österut, var fem bilar framför oss när vi kom till övergången. Tog väl 10 min plus cirka 30-40 omväg (körde via Zagreb).

De större övergångarna har 3-4h kö enligt lokalradio.
Oj, vilken ska man ta då? ABRP har ruttat oss via Villach och A11, tänkte kanske stanna till vid Bled och titta lite, ska tydligen vara fint där. Är det en av dom med kö tror du?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Skaman
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 sep 2019 14:55

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av Skaman »

dd88 skrev:
Ta en gränsövergång lite längre österut, var fem bilar framför oss när vi kom till övergången. Tog väl 10 min plus cirka 30-40 omväg (körde via Zagreb).

De större övergångarna har 3-4h kö enligt lokalradio.
Vi brukar ta den mellan Maribor-zagreb E59an. Var det den ni tog?
Hur funkar inträder i österrike, slovenien? Har lästa att man måste regga sig för inträde i slovenien?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av dd88 »

Här körde vi över:

https://goo.gl/maps/H7VsXgjo31p7jy5b9

Som sagt en del småvägar innan, men det man förlorade där fick man med råge tillbaka då det inte var någon kö.

Österrike och Slovenien hade inga kontroller alls, var vid gränsen Slovenien/Kroatien som vi fick visa pass och anti-gen första gången.

Stannade i Salzburg på vägen ner.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av rolundb »

Någon som har lite intryck att dela med sig av kring inresa och vistelse i Frankrike? :)
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Audi Driver
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 jul 2021 20:09
Ort: Stockholm

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av Audi Driver »

rolundb skrev:
Någon som har lite intryck att dela med sig av kring inresa och vistelse i Frankrike? :)
Inresa i Frankrike från Tyskland var inget problem, man kan inte ana att det är något annorlunda (inte där vi åkte iaf). Inne i Frankrike är det inga konstigheter, butiker och köpcentrum så där det munskydd på, annars känns allt normalt!
Brages
Inlägg: 122
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av Brages »

Audi Driver skrev:
rolundb skrev:
Någon som har lite intryck att dela med sig av kring inresa och vistelse i Frankrike? :)
Inresa i Frankrike från Tyskland var inget problem, man kan inte ana att det är något annorlunda (inte där vi åkte iaf). Inne i Frankrike är det inga konstigheter, butiker och köpcentrum så där det munskydd på, annars känns allt normalt!
Har samma erfarenhet
Användarvisningsbild
Skaman
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 sep 2019 14:55

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av Skaman »

Vet att på mina tidigare VW bilar kunde man ställa billarmet i ett läge så den inte drar igång på båten när det gungar och rycker. Har Teslan sådan funktion? Eller hur har ni gjort på båt-färden? Vill samtidigt gärna inte stänga av vaktläget då båtar är trånga och skador kan lätt uppstå...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av fth »

Liten uppdatering, anlänt Porec utan missöden, inga köer förutom runt Hamburg, fick visa passen vid gränsen Slovenien-Kroatien, inga covid-kontroller öht på sju länder.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Brages
Inlägg: 122
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av Brages »

Kan vi hålla oss till resediskussioner tack ;)
Användarvisningsbild
avtryck
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 03 mar 2021 20:47
Ort: Stockholm

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av avtryck »

Vår resa till Frankrike börjar imorgon och då jag skall till Honfleur först var planen att åka precis där stormen skördat människoliv och skapat förödelse. Min Teslarelaterade fråga är om ni tror eller vet om bilens navigator tar sig runt det här på ett bra sätt eller om jag parallellt med andra kartor och appar måste navigera förbi det?

-Jimmy
Silver Model Y P 2024 med svart inredning
Blå Model 3 LR 2021 med svart inredning
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av TiborBlomhall »

Brages skrev:
Kan vi hålla oss till resediskussioner tack ;)
Håller med. Rensat bort ett antal inlägg med Covid- och vaccinspekulationer som historiskt har visat sig ha en tendens att urarta.

/Moderatorn
Användarvisningsbild
oset
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 10 apr 2015 23:04
Ort: Täby

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av oset »

Appropå gränsövergång Slovenien-Kroatien. Tog den här i tisdags på väg till Pula.

MPOP Sočerga
https://maps.app.goo.gl/99ckSZE7d7ZekHq6A

Liten väg, vi åkte direkt in, ingen kö. Skulle ändå ladda på Elen, CCS i Kanfanar, så det var inte någon större omväg och E751 såg ut som en parkeringsplats på kartan. Kul väg men hade hellre kört 3:an än S:en.

Kommer ta samma väg tillbaka imorgon upp mot Graz om E751 ser ut som i tisdags.


Sent from my ONEPLUS A6013 using Tapatalk
S100D: midnight silver, 2018-09, 3LR AWD: vit, 2019-10
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av fth »

oset skrev:
Appropå gränsövergång Slovenien-Kroatien. Tog den här i tisdags på väg till Pula.

MPOP Sočerga
https://maps.app.goo.gl/99ckSZE7d7ZekHq6A

Liten väg, vi åkte direkt in, ingen kö. Skulle ändå ladda på Elen, CCS i Kanfanar, så det var inte någon större omväg och E751 såg ut som en parkeringsplats på kartan. Kul väg men hade hellre kört 3:an än S:en.

Kommer ta samma väg tillbaka imorgon upp mot Graz om E751 ser ut som i tisdags.


Sent from my ONEPLUS A6013 using Tapatalk
Tack för tips, testar nog också den om dom stora övergångarna ser chokade ut på onsdag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av dd88 »

Får se hur länge vi stannar, men vägen hem beror även på hur det ser ut i Österrike vid hemfärd. Hörde att dom väntar skyfall men vet inte om det finns någon substans i det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av flipmac »

Skaman skrev:
Vet att på mina tidigare VW bilar kunde man ställa billarmet i ett läge så den inte drar igång på båten när det gungar och rycker. Har Teslan sådan funktion? Eller hur har ni gjort på båt-färden? Vill samtidigt gärna inte stänga av vaktläget då båtar är trånga och skador kan lätt uppstå...
Ja det finns under säkerhet ett alternativ som heter något i stil med "Lutning/Intrång". Vi stänger av det nu på landet då flugor lätt blir instängda i bilen här och triggar rörelselarmet inne i bilen.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av dd88 »

Drog oss hemåt idag. En timme tog gränskontrollen men pga vägarbete och olycka i södergående riktning så var det extrema köer runt Zadar, 4-5h på en sträcka som vanligtvis tar en kvart. Google Maps ledde oss runt som tur var.

Extremt lite trafik norrut, på fri fart-sträckorna så har man kunnat ligga på mil efter mil. Skönt när man kommer in i det och får lite flyt.

150 mil på 14h inkl lite detours och en timme gränsövergång.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av fth »

Vi kom hem sent i förrgår natt från vår Europaturné, helt utan missöden och problem. Jag var väldigt skeptisk innan avfärd till hela idéen, men blev nedröstad av en res-svulten familj, vilket jag är glad för nu i efterhand.

Dag 1: Stockholm-Malmö, där vi hämtade dottern, spenderade en dag med svärson, innan vi lämnade honom med deras katt och drog vidare.

Dag 2: Malmö-Leipzig, lite köer runt Hamburg, annars fri fart, lite trångt vid Busdorf SuC, annars nästan tomt på övriga laddstopp. Leipzig är väldigt trevligt, vi brukar ofta stanna där på väg söderut, billig parkering i parkeringshuset i Höfe am Brühl (varuhus) med gratis Tesla destinationsladdare.

Dag 3: ursprunglig plan var någon alpsjö i Österrike (Achensee t.ex), men vädret var dåligt där så vi brände raka vägen ned till Porec i Kroatien.

Dag 4-10: Porec, Kroatien, lugnt och skönt, resort med bra gym och 14 tennisbanor. Märkbart färre turister än tidigare år, men ändå fler än vi hade väntat, mycket trängsel på gågator vissa tider, inga direkta begränsningar på restauranger etc.

Dag 10: Porec - Linz, via Grossglockner Hochalpenstrasse. Vi har kört många olika pass över alperna, men detta tar förstås priset, extrema hårnålskurvor med kraftig lutning, hyfsat höjdrädd familj satt och höll sig krampaktigt i sina säten. Tur med vädret, klarblå himmel och dryga 20 grader på toppen (2400m). Sen vidare till Hallstätter see (fint), och övernattning i Linz.

Dag 11: Linz - Prag - Hamburg

Dag 12: Hamburg - Leipzig, kort sträcka så vi kunde ta det lite lugnt i Hamburg sista dag/kväll.

Dag 13: Hamburg - Malmö - Stockholm, 07:00 - 01:30.

Munskydd överallt i Tyskland och Österrike, kontroll av vaccinpass/coronatest på restauranger etc., i övriga länder varken munskydd eller koll i någon större utsträckning. Vi testade barnen i Sverige innan avfärd (svindyrt), i Kroatien (billigt), och i Österrike (gratis), men vi fick inte visa varken pass eller covid-papper vid någon enda gräns.

SuC har som vanligt fungerat felfritt, lite trångt på flera stationer på hemvägen, men aldrig kö, fick dock dela stolpe några gånger, vilket förstås suger. Övriga nätverk är fortfarande en sorglig historia, testade tre olika betalstolpar (AC) under resan, bara en gick öht att få igång, i Prag tjyvladdade jag på ett trefasuttag i garaget när den flashiga stolpen vägrade starta och telefonnumret till operatören visade sig vara ogiltigt. Chargepoint, som jag skaffade tidigt i min elbilskarriär, men aldrig använt hittills, visade sig vara både bra och billigt i Tyskland, rekommenderas.

Frågor på detta?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av martinot »

Bra rapport! :)

Man undrar dock hur en sådan resa skulle bli nästa sommar om Elon då släppt på för alla elbilar att kunna ladda på SuC?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Bra rapport! :)

Man undrar dock hur en sådan resa skulle bli nästa sommar om Elon då släppt på för alla elbilar att kunna ladda på SuC?
Nu måste jag dryga mig lite Martin: ingen skillnad alls! (September 2022 släpps SuC fritt enligt rubriken på tråden här i forumet) ;)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av jpetters »

martinot skrev:
Bra rapport! :)

Man undrar dock hur en sådan resa skulle bli nästa sommar om Elon då släppt på för alla elbilar att kunna ladda på SuC?
Det blir nog sådär skulle jag tro. Körde Stockholm till Trelleborg igår och det var bra tryck på SuC och Ionity. Det var kort eller medium väntetid på flera av SuC längs vägen. Vid Ionity strax norr om Lagan SuC var det ordentlig kö (stannade på Jureskogs och köpte burgare då det var fullbokat på Toftaholm).
Behövs nog en ordentlig utbyggnad om man öppnar upp SuC för andra bilar. ID, Enyaq, Polestar 2, eTron, m.fl. börjar det blir riktigt gott om nu.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Europaresor sommar 2021

Inlägg av fth »

Några bilder (pics or it didn’t happen)

Tomt på Middlefart SuC
3CC680F7-5544-4215-8952-483B8CD5DD7F.jpeg
Hm, jag känner igen dörrarna från någonstans
E2C90E30-07E5-4A75-A018-09819BDB4F20.jpeg
Magiskt vatten i Kroatien
49EF7F09-2AAD-4820-B7C7-78F0A6E19EE8.jpeg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar