Problem med laddhanske som inte låser i bilen

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

tomenq
elbilist
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 maj 2021 09:26

Problem med laddhanske som inte låser i bilen

Inlägg av tomenq »

Hej!

Min laddbox hemma (Keba P30 som VW skickade med sina bilar i en drive för tre år sen) har börjat krångla. Bilen lyckas inte låsa laddhandsken och därmed blir det inte heller nån laddning. Man hör hur bilen försöker, men sen omedelbart lossar igen. Efter tre försök, blir statusljuset rött och appen meddelar att det inte gick att ladda och "Anslut laddningskabeln".

Schukokabeln som följde med bilen funkar som den ska och likaså gick det bra att ladda hos verkstaden senast jag var där. Jag har testat att ladda en annan bil, men den uppvisar samma beteende, så det verkar ju vara nåt med laddaren.

Jag har haft en elektriker här som anslöt nåt kontrollinstrument som visade att laddaren funkar som den ska. Han testade dessutom att koppla in sin typ 1-bil via en skarvsladd (som alltså inte låser min kabel) och det funkade som det skulle. Jag har rengjort kontakten och studerat den tämligen nogsamt, men ser inte att det skulle vara nåt fysiskt fel på den. Frågan är om det finns nåt annat jag kan testa, eller om det blir till att skriva av åtminstone laddhandsken (och kabeln?) och få dem utbytta? Kanske lika bra att byta hela lådan i så fall och få ny garanti och grejer...

Nån som råkat ut för det här problemet och lyckats lösa det? Nån som har nån tanke? Det känns inte som nåt vardagsproblem när jag letar lite, men hoppet lever ännu om den enkel och smidig lösning.

Tommy
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Problem med laddhanske som inte låser i bilen

Inlägg av tor-ake »

Antar att du kollat i botten på kontakterna att det inte är något skräp som fastnat mellan kontaktstiften och hindrar kontakten att gå hela vägen in? Det är det enda typ-2 "problemet" jag sett.
Men har du har kollat att det inte är något av kommunikationsstiften som backat in i kontakten, så att det inte når fram och får kontakt längre? Vanligt problem med åtminstone CHAdeMO-kontakter. Man kan dra ut det igen tillfälligt med en näbbtång, men lösningen i längden är i så fall att byta kontakten.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
tomenq
elbilist
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 maj 2021 09:26

Re: Problem med laddhanske som inte låser i bilen

Inlägg av tomenq »

Tack för tipsen! Jag tycker jag har tittat igenom den ordentligt, men det får nog bli en ny vända med det. Speciellt att nåt kommunikationsstift strular skulle ju kännas rimligt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Problem med laddhanske som inte låser i bilen

Inlägg av martinot »

tomenq skrev:
Hej!

Min laddbox hemma (Keba P30 som VW skickade med sina bilar i en drive för tre år sen) har börjat krångla. Bilen lyckas inte låsa laddhandsken och därmed blir det inte heller nån laddning. Man hör hur bilen försöker, men sen omedelbart lossar igen. Efter tre försök, blir statusljuset rött och appen meddelar att det inte gick att ladda och "Anslut laddningskabeln".

Schukokabeln som följde med bilen funkar som den ska och likaså gick det bra att ladda hos verkstaden senast jag var där. Jag har testat att ladda en annan bil, men den uppvisar samma beteende, så det verkar ju vara nåt med laddaren.

Jag har haft en elektriker här som anslöt nåt kontrollinstrument som visade att laddaren funkar som den ska. Han testade dessutom att koppla in sin typ 1-bil via en skarvsladd (som alltså inte låser min kabel) och det funkade som det skulle. Jag har rengjort kontakten och studerat den tämligen nogsamt, men ser inte att det skulle vara nåt fysiskt fel på den. Frågan är om det finns nåt annat jag kan testa, eller om det blir till att skriva av åtminstone laddhandsken (och kabeln?) och få dem utbytta? Kanske lika bra att byta hela lådan i så fall och få ny garanti och grejer...

Nån som råkat ut för det här problemet och lyckats lösa det? Nån som har nån tanke? Det känns inte som nåt vardagsproblem när jag letar lite, men hoppet lever ännu om den enkel och smidig lösning.

Tommy
Vilken bilmodell gäller det?

Har du testat om den kan låsa med en annan Typ2-laddare/kabel?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
tomenq
elbilist
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 maj 2021 09:26

Re: Problem med laddhanske som inte låser i bilen

Inlägg av tomenq »

Det är en VW e-Golf från 2018. Den laddar som den ska på andra ställen och med den medföljande schukosladden, så rimligen är det inte fel på bilsidan.

Tittade igenom kontakten igen och ett av de övre stiften ser ut att sitta några millimeter "nedtryckt" i sin hållare jämfört med grannen. Har försökt fiska upp det lite, men det är svårt (trångt), så jag funderar på att helt sonika byta boxen och få ny garanti. Det ser ju med 50 %-bidraget inte ut att behöva bli så blodigt för en trefas, 16A. Då är ju bara frågan vilken modell man vill ha. Ett ämne för en annan tråd om jag inte får till det här ganska snart.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Problem med laddhanske som inte låser i bilen

Inlägg av Bernando »

tomenq skrev:
Det är en VW e-Golf från 2018. Den laddar som den ska på andra ställen och med den medföljande schukosladden, så rimligen är det inte fel på bilsidan.

Tittade igenom kontakten igen och ett av de övre stiften ser ut att sitta några millimeter "nedtryckt" i sin hållare jämfört med grannen. Har försökt fiska upp det lite, men det är svårt (trångt), så jag funderar på att helt sonika byta boxen och få ny garanti. Det ser ju med 50 %-bidraget inte ut att behöva bli så blodigt för en trefas, 16A. Då är ju bara frågan vilken modell man vill ha. Ett ämne för en annan tråd om jag inte får till det här ganska snart.
Den ena pinnen ska väl sitta djupare? Är det inte kommunikationspinnen som sitter djupare så att den bryter innan jorden(?) bryter. Kan ha fel i själva funktionen på pinnarna, men nåt sånt har jag hört om innan i vart fall (att en pinne ska sitta djupare för att bryta innan den/de andra)
MS P85 2014
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Problem med laddhanske som inte låser i bilen

Inlägg av tor-ake »

Jag hade för mig samma sak, men kollade precis i typ2-handsken innan jag pluggade in, och stifthylsorna för kommunikationen sitter på exakt samma djup, 3-4? millimeter in i handsken.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
tomenq
elbilist
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 maj 2021 09:26

Re: Problem med laddhanske som inte låser i bilen

Inlägg av tomenq »

Glömt den här tråden lite, men tack för svar!

Det slutade med att jag bytte boxen mot en Easee. Ny garanti, lokal elektriker om nåt skulle strula och, tack vare bidraget, inte mycket mer pengar än det skulle kosta att byta handske. Skönt med en box som funkar igen!
Skriv svar