Elkonvertera fler klassiker

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av jonasl »

Den svenska produkten https://www.resolve-ev.com/ är helt ämnad till att återvända batteri, drivlina, bms, inverter osv från en Leaf.

För ca 10 000 kr så kan du använda de prylarna rakt av, som skrivits tidigare i tråden så går det att köpa en äldre bil för inte allt för mycket pengar och med Resolve EV blir konverteringen markant enklare än att plocka ihop delar från olika leverantörer. Klockrent!

Enda nackdelen är att du får dras med Chademo-snabbladdning - å andra sidan så fixar de flesta hemmabyggen ingen snabbladdning alls så det är ju ändå rätt bra.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

Någon på svenska Auto, Motor & Sport ska ut och köra en E-Leven – en Porsche 911 ombyggd till eldrift.

Är det något som någon här skulle vilja veta?

Ni kan ställa frågor här:

https://www.youtube.com/post/Ugkxsf2Umr ... 8k0l8Iw1LU
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tycker det är en fräsig bil (men tyvärr lite dyr…). Håller inte med Johnny om att man inte får röra bilar med motorer som så kallade ’Petrolheads’ dreglar över. Oavsett så skedde inte det i det här fallet…

Men. Ägaren har tydligen två barn och ett alternativ var visst en BMW i3. Undrar hur mycket säkrare den hade varit…

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av wheels »

Om den går att konvertera tillbaks, så kanske man får stanna kvar däruppe
V8.JPG..jpg
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

wheels skrev:
Om den går att konvertera tillbaks, så kanske man får stanna kvar däruppe

[En bild som jag inte har någon förståelse alls för... (Min åsikt.)]
MWAHAHAHA!!! :twisted:

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

Med originalväxellådan.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av jonasl »



Två riktigt fint konverterade Saab:ar. Misstänker att de använt den svenska lösningen https://www.resolve-ev.com/ för att kunna använda både motor, inverter, laddare och batteri i olika kombinationer från Nissan Leaf men det är inget som nämns. Det löser mycket!

Två ödmjuka killar som byggt också.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

wheels skrev: 12 aug 2022 17:15
Om den går att konvertera tillbaks, så kanske man får stanna kvar däruppe

Bild
Undrar hur många ateister som håller med om det?...

Om jag är ateist?

Svar: Jajamänsan! :twisted:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av jonasl »

Ett annat kul bygge som är baserat på Nissan Leaf och Resolve-EV:



(hela bygget finns dokumenterat på youtube också)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av BEV[e-Rage] »

En ”padda” vore perfekt med eldrift:

..och om man verkligen får drömma:


Lite billigare förstås med en 2CV:

..men ändå för dyrt:
https://2cev.co.uk/pricing/
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ytterligare en version av en elkonverterad 911.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 837
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av Verdi_ »

Varför ska man förstöra originalskicket på gamla fina bilar? Har väldigt svårt att se att utsläppen från dessa bilar skulle vara något problem.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av R_Edvinsson »

Svenska Caresto har en del idéer med konvertering till eldrift.

Sen att Tufvesson är en av Sveriges genom tiderna bästa bilbyggare gör ju inte saken mindre intressant.

SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

Verdi_ skrev: 21 nov 2023 19:54
Varför ska man förstöra originalskicket på gamla fina bilar? Har väldigt svårt att se att utsläppen från dessa bilar skulle vara något problem.
Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.

Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 837
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av Verdi_ »

SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 20:05
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 19:54
Varför ska man förstöra originalskicket på gamla fina bilar? Har väldigt svårt att se att utsläppen från dessa bilar skulle vara något problem.
Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.

Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
Fast man kör ju inte så mycket med såna.

Det gick en Ferrari 250 GTO för över en halv miljard nyligen. Tycker du den borde ha elmotor också?

Du är en extremist som ogillar bilar. Jag ser andra värden.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 20:05
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 19:54
Varför ska man förstöra originalskicket på gamla fina bilar? Har väldigt svårt att se att utsläppen från dessa bilar skulle vara något problem.
Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.

Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...
Inte elbilar... ;)
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
...] Det gick en Ferrari 250 GTO för över en halv miljard nyligen. Tycker du den borde ha elmotor också? [...
Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon... :lol:

Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar... ;)

Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 21:02
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 20:05
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 19:54
Varför ska man förstöra originalskicket på gamla fina bilar? Har väldigt svårt att se att utsläppen från dessa bilar skulle vara något problem.
Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.

Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...
Inte elbilar... ;)
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
...] Det gick en Ferrari 250 GTO för över en halv miljard nyligen. Tycker du den borde ha elmotor också? [...
Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon... :lol:

Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar... ;)

Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig. ;)
Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 07 jan 2024 20:04
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 21:02
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 20:05
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 19:54
Varför ska man förstöra originalskicket på gamla fina bilar? Har väldigt svårt att se att utsläppen från dessa bilar skulle vara något problem.
Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.

Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...
Inte elbilar... ;)
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
...] Det gick en Ferrari 250 GTO för över en halv miljard nyligen. Tycker du den borde ha elmotor också? [...
Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon... :lol:

Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar... ;)

Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig. ;)
Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...
Jag tycker inte det är samma sak.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av Elof »

Vad är då grejen med att elkonvertera en klassiker? Uppskattar man bara dess visuella skönhet (och inte mekaniken under skalet) kan man väl låta den stå still, titta på den och köra med sin nya elbil istället?
Vissa bilar har dock karaktärssvaga motorer och en grundidé som nästan rentav kan förstärkas med en välintegrerad eldrivlina. Citroën DS, inte sportbilar.
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 4 gång.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 07 jan 2024 21:21
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 20:04
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 21:02
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 20:05

Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.

Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...
Inte elbilar... ;)
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
...] Det gick en Ferrari 250 GTO för över en halv miljard nyligen. Tycker du den borde ha elmotor också? [...
Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon... :lol:

Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar... ;)

Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig. ;)
Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...
Jag tycker inte det är samma sak.
Hur är det annorlunda?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

Elof skrev: 07 jan 2024 23:10
Vad är då grejen med att elkonvertera en klassiker? Uppskattar man bara dess visuella skönhet (och inte mekaniken under skalet) kan man väl låta den stå still, titta på den och köra med sin nya elbil istället? [...
Men en bil är ju inte avsedd att vara ett statiskt konstföremål. Hela grejen med en bil är ju att den kan användas för att förflytta en eller flera människor samt X antal föremål av varierande storlek och vikt.

Och var det som du kallar för "klassiker" här avsett att vara en så kallad 'klassiker' när det skapades?... Det är inte min bild. Min bild är att bilen skapades primärt just för att man ska kunna förflytta sig med den. Sen fanns det väl säkerligen olika sorters avsikter med avseende på 'status', 'image', 'personal brand' mm./osv...

Man måste ju inte heller sätta vinkelslipen i chassi eller kaross. De allra flesta elkonverteringar av så kallade 'klassiker' är ju 100% reversibla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 07 jan 2024 23:18
SwedishAdvocate skrev: 07 jan 2024 21:21
Fredrik j skrev: 07 jan 2024 20:04
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 21:02
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28

...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...
Inte elbilar... ;)
Verdi_ skrev: 21 nov 2023 20:28
...] Det gick en Ferrari 250 GTO för över en halv miljard nyligen. Tycker du den borde ha elmotor också? [...
Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon... :lol:

Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar... ;)

Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig. ;)
Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...
Jag tycker inte det är samma sak.
Hur är det annorlunda?
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av SwedishAdvocate »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Elkonvertera fler klassiker

Inlägg av Elof »

SwedishAdvocate skrev: 08 jan 2024 00:25
Elof skrev: 07 jan 2024 23:10
Vad är då grejen med att elkonvertera en klassiker? Uppskattar man bara dess visuella skönhet (och inte mekaniken under skalet) kan man väl låta den stå still, titta på den och köra med sin nya elbil istället? [...
Men en bil är ju inte avsedd att vara ett statiskt konstföremål. Hela grejen med en bil är ju att den kan användas för att förflytta en eller flera människor samt X antal föremål av varierande storlek och vikt.

Och var det som du kallar för "klassiker" här avsett att vara en så kallad 'klassiker' när det skapades?... Det är inte min bild. Min bild är att bilen skapades primärt just för att man ska kunna förflytta sig med den. Sen fanns det väl säkerligen olika sorters avsikter med avseende på 'status', 'image', 'personal brand' mm./osv...

Man måste ju inte heller sätta vinkelslipen i chassi eller kaross. De allra flesta elkonverteringar av så kallade 'klassiker' är ju 100% reversibla.
Vill man bara förflytta sig snabbt och bekvämt så finns det nya bilar som ordnar den saken bättre. Den lilla mängd kolväten som klassiker värda att konvertera förbrukar är helt försumbar. Men visst, gillar man konverteringar så kör på det. Själv avnjuter jag gamla sportbilar som de var ämnade att njutas.
Skriv svar