Elkonvertera fler klassiker
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3620
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Elkonvertera fler klassiker
Den svenska produkten https://www.resolve-ev.com/ är helt ämnad till att återvända batteri, drivlina, bms, inverter osv från en Leaf.
För ca 10 000 kr så kan du använda de prylarna rakt av, som skrivits tidigare i tråden så går det att köpa en äldre bil för inte allt för mycket pengar och med Resolve EV blir konverteringen markant enklare än att plocka ihop delar från olika leverantörer. Klockrent!
Enda nackdelen är att du får dras med Chademo-snabbladdning - å andra sidan så fixar de flesta hemmabyggen ingen snabbladdning alls så det är ju ändå rätt bra.
För ca 10 000 kr så kan du använda de prylarna rakt av, som skrivits tidigare i tråden så går det att köpa en äldre bil för inte allt för mycket pengar och med Resolve EV blir konverteringen markant enklare än att plocka ihop delar från olika leverantörer. Klockrent!
Enda nackdelen är att du får dras med Chademo-snabbladdning - å andra sidan så fixar de flesta hemmabyggen ingen snabbladdning alls så det är ju ändå rätt bra.
Model Y LR AWD 2022
-
- Inlägg: 5426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elkonvertera fler klassiker
Någon på svenska Auto, Motor & Sport ska ut och köra en E-Leven – en Porsche 911 ombyggd till eldrift.
Är det något som någon här skulle vilja veta?
Ni kan ställa frågor här:
https://www.youtube.com/post/Ugkxsf2Umr ... 8k0l8Iw1LU
Är det något som någon här skulle vilja veta?
Ni kan ställa frågor här:
https://www.youtube.com/post/Ugkxsf2Umr ... 8k0l8Iw1LU
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elkonvertera fler klassiker
Tycker det är en fräsig bil (men tyvärr lite dyr…). Håller inte med Johnny om att man inte får röra bilar med motorer som så kallade ’Petrolheads’ dreglar över. Oavsett så skedde inte det i det här fallet…
Men. Ägaren har tydligen två barn och ett alternativ var visst en BMW i3. Undrar hur mycket säkrare den hade varit…
Men. Ägaren har tydligen två barn och ett alternativ var visst en BMW i3. Undrar hur mycket säkrare den hade varit…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elkonvertera fler klassiker
Om den går att konvertera tillbaks, så kanske man får stanna kvar däruppe
-
- Inlägg: 5426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elkonvertera fler klassiker
MWAHAHAHA!!!wheels skrev:Om den går att konvertera tillbaks, så kanske man får stanna kvar däruppe
[En bild som jag inte har någon förståelse alls för... (Min åsikt.)]
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elkonvertera fler klassiker
Med originalväxellådan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3620
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Elkonvertera fler klassiker
Två riktigt fint konverterade Saab:ar. Misstänker att de använt den svenska lösningen https://www.resolve-ev.com/ för att kunna använda både motor, inverter, laddare och batteri i olika kombinationer från Nissan Leaf men det är inget som nämns. Det löser mycket!
Två ödmjuka killar som byggt också.
Model Y LR AWD 2022
-
- Inlägg: 5426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elkonvertera fler klassiker
Undrar hur många ateister som håller med om det?...
Om jag är ateist?
Svar: Jajamänsan!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3620
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Elkonvertera fler klassiker
Ett annat kul bygge som är baserat på Nissan Leaf och Resolve-EV:
(hela bygget finns dokumenterat på youtube också)
(hela bygget finns dokumenterat på youtube också)
Model Y LR AWD 2022
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Elkonvertera fler klassiker
En ”padda” vore perfekt med eldrift:
..och om man verkligen får drömma:
Lite billigare förstås med en 2CV:
..men ändå för dyrt:
https://2cev.co.uk/pricing/
..och om man verkligen får drömma:
Lite billigare förstås med en 2CV:
..men ändå för dyrt:
https://2cev.co.uk/pricing/
-
- Inlägg: 5426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elkonvertera fler klassiker
Ytterligare en version av en elkonverterad 911.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elkonvertera fler klassiker
Varför ska man förstöra originalskicket på gamla fina bilar? Har väldigt svårt att se att utsläppen från dessa bilar skulle vara något problem.
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Elkonvertera fler klassiker
Svenska Caresto har en del idéer med konvertering till eldrift.
Sen att Tufvesson är en av Sveriges genom tiderna bästa bilbyggare gör ju inte saken mindre intressant.
Sen att Tufvesson är en av Sveriges genom tiderna bästa bilbyggare gör ju inte saken mindre intressant.
-
- Inlägg: 5426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elkonvertera fler klassiker
Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.
Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elkonvertera fler klassiker
Fast man kör ju inte så mycket med såna.SwedishAdvocate skrev: ↑21 nov 2023 20:05Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.
Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
Det gick en Ferrari 250 GTO för över en halv miljard nyligen. Tycker du den borde ha elmotor också?
Du är en extremist som ogillar bilar. Jag ser andra värden.
-
- Inlägg: 5426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elkonvertera fler klassiker
Inte elbilar...Verdi_ skrev: ↑21 nov 2023 20:28...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...SwedishAdvocate skrev: ↑21 nov 2023 20:05Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.
Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.
Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon...
Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar...
Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elkonvertera fler klassiker
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elkonvertera fler klassiker
Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...SwedishAdvocate skrev: ↑21 nov 2023 21:02Inte elbilar...Verdi_ skrev: ↑21 nov 2023 20:28...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...SwedishAdvocate skrev: ↑21 nov 2023 20:05Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.
Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon...
Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar...
Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig.
-
- Inlägg: 5426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elkonvertera fler klassiker
Jag tycker inte det är samma sak.Fredrik j skrev: ↑07 jan 2024 20:04Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...SwedishAdvocate skrev: ↑21 nov 2023 21:02Inte elbilar...Verdi_ skrev: ↑21 nov 2023 20:28...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...SwedishAdvocate skrev: ↑21 nov 2023 20:05Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.
Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon...
Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar...
Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elkonvertera fler klassiker
Vad är då grejen med att elkonvertera en klassiker? Uppskattar man bara dess visuella skönhet (och inte mekaniken under skalet) kan man väl låta den stå still, titta på den och köra med sin nya elbil istället?
Vissa bilar har dock karaktärssvaga motorer och en grundidé som nästan rentav kan förstärkas med en välintegrerad eldrivlina. Citroën DS, inte sportbilar.
Vissa bilar har dock karaktärssvaga motorer och en grundidé som nästan rentav kan förstärkas med en välintegrerad eldrivlina. Citroën DS, inte sportbilar.
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 4 gång.
Re: Elkonvertera fler klassiker
Hur är det annorlunda?SwedishAdvocate skrev: ↑07 jan 2024 21:21Jag tycker inte det är samma sak.Fredrik j skrev: ↑07 jan 2024 20:04Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...SwedishAdvocate skrev: ↑21 nov 2023 21:02Inte elbilar...Verdi_ skrev: ↑21 nov 2023 20:28...] Du är en extremist som ogillar bilar. [...SwedishAdvocate skrev: ↑21 nov 2023 20:05
Varför är det egentligen så viktigt att allting alltid är original? Det finns ett original på Porschemuseet i Zuffenhausen. Och det finns helt säkert mer än en annan originalbil någon annanstans också som back-up. Det räcker väl alldeles utmärkt. Och ifall nu alla originalbilar skulle försvinna och vi av någon anledning absolut inte skulle klara oss utan så går det ju faktiskt att bygga en ny. Det är ju bara att spara ritningarna.
Nu är ju inte det här aktuellt för egen del, men själv tycker jag de elkonverterade klassikerna är bra mycket coolare än de fossilbrännande exemplaren. Om jag kunde välja skulle jag aldrig vilja köra omkring i en som eldade bensin.Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon...
Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar...
Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig.
-
- Inlägg: 5426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elkonvertera fler klassiker
Men en bil är ju inte avsedd att vara ett statiskt konstföremål. Hela grejen med en bil är ju att den kan användas för att förflytta en eller flera människor samt X antal föremål av varierande storlek och vikt.
Och var det som du kallar för "klassiker" här avsett att vara en så kallad 'klassiker' när det skapades?... Det är inte min bild. Min bild är att bilen skapades primärt just för att man ska kunna förflytta sig med den. Sen fanns det väl säkerligen olika sorters avsikter med avseende på 'status', 'image', 'personal brand' mm./osv...
Man måste ju inte heller sätta vinkelslipen i chassi eller kaross. De allra flesta elkonverteringar av så kallade 'klassiker' är ju 100% reversibla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elkonvertera fler klassiker
Den fysiska "konst" som du avser här består ju av div. tavlor och skulpturer. Hur många av de här konstverken förbränner kolväten/fossila bränslen där de är utställda?... Vill man använda sig av en så kallad 'klassiker' med förbränningsmotor så är det ju ofrånkomligt att man just måste förbränna kolväten/fossila bränslen. Och med det följer ju de miljömässiga och säkerhetspolitiska implikationer som skapat den här marknaden för elkonvertera fler klassiker.Fredrik j skrev: ↑07 jan 2024 23:18Hur är det annorlunda?SwedishAdvocate skrev: ↑07 jan 2024 21:21Jag tycker inte det är samma sak.Fredrik j skrev: ↑07 jan 2024 20:04Är man tillräckligt rik kan man ju köpa konst och färglägga lite själv. Alltid retar det någon...SwedishAdvocate skrev: ↑21 nov 2023 21:02Inte elbilar...Har man råd att köpa en Ferrari för en halv miljard så varför inte. Alltid retar det någon...
Och Ferrari har också ett museeum och en bunke ritningar...
Och för övrigt så verkar det ju finnas en hel del 'elbilsextremister'... Hur många är de bara i den här tråden? Det sällskapet räcker gott åt mig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elkonvertera fler klassiker
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elkonvertera fler klassiker
Vill man bara förflytta sig snabbt och bekvämt så finns det nya bilar som ordnar den saken bättre. Den lilla mängd kolväten som klassiker värda att konvertera förbrukar är helt försumbar. Men visst, gillar man konverteringar så kör på det. Själv avnjuter jag gamla sportbilar som de var ämnade att njutas.SwedishAdvocate skrev: ↑08 jan 2024 00:25Men en bil är ju inte avsedd att vara ett statiskt konstföremål. Hela grejen med en bil är ju att den kan användas för att förflytta en eller flera människor samt X antal föremål av varierande storlek och vikt.
Och var det som du kallar för "klassiker" här avsett att vara en så kallad 'klassiker' när det skapades?... Det är inte min bild. Min bild är att bilen skapades primärt just för att man ska kunna förflytta sig med den. Sen fanns det väl säkerligen olika sorters avsikter med avseende på 'status', 'image', 'personal brand' mm./osv...
Man måste ju inte heller sätta vinkelslipen i chassi eller kaross. De allra flesta elkonverteringar av så kallade 'klassiker' är ju 100% reversibla.