Vätgas vs Batteri.

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av fth »

Kevork skrev:
Superkul om det skulle visa sig vara en teknik som fungerar att producera vätgas med. Men som andra sagt så ringer det ju ett gäng varningsklockor. Får liknande känsla som med en viss italienska energikatalysator som märkligt nog det är väldigt tyst om idag...
Ja, och även här handlar det ju om framsteg som sannolikt skulle resultera i (flera?) Nobelpris om det vore sant, känns lite osannolikt att det inte skulle finnas några vetenskapliga papper publicerade om detta, och att det endast manifesteras i form av en "helt fristående (hemlig) anläggning som inte är större än 3x3 meter". :?

Är det en anläggning som dessutom bara visas för några utvalda få som får den unika möjligheten att tidigt investera i denna revolutionerande teknik så kanske man skall dra öronen åt sig?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av Teslared »

Kevork skrev:
Superkul om det skulle visa sig vara en teknik som fungerar att producera vätgas med. Men som andra sagt så ringer det ju ett gäng varningsklockor. Får liknande känsla som med en viss italienska energikatalysator som märkligt nog det är väldigt tyst om idag...
Den italienska ska producera el och ska presenteras i Stockholm den 9/12 på webben i samarbeta med en partner, troligtvis svensk.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av Bonden Roger »

Teslared skrev:
Kevork skrev:
Superkul om det skulle visa sig vara en teknik som fungerar att producera vätgas med. Men som andra sagt så ringer det ju ett gäng varningsklockor. Får liknande känsla som med en viss italienska energikatalysator som märkligt nog det är väldigt tyst om idag...
Den italienska ska producera el och ska presenteras i Stockholm den 9/12 på webben i samarbeta med en partner, troligtvis svensk.
Var hittar du denna presentation ?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av fth »

Teslared skrev:
Kevork skrev:
Superkul om det skulle visa sig vara en teknik som fungerar att producera vätgas med. Men som andra sagt så ringer det ju ett gäng varningsklockor. Får liknande känsla som med en viss italienska energikatalysator som märkligt nog det är väldigt tyst om idag...
Den italienska ska producera el och ska presenteras i Stockholm den 9/12 på webben i samarbeta med en partner, troligtvis svensk.
Ok... vi snackar Andrea Rossi och kall fusion nu igen alltså? Nu börjar det ryka ur min BS-detektor, jag tror den är överbelastad :D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av GreenMachine »

fth skrev:
Kevork skrev:
Superkul om det skulle visa sig vara en teknik som fungerar att producera vätgas med. Men som andra sagt så ringer det ju ett gäng varningsklockor. Får liknande känsla som med en viss italienska energikatalysator som märkligt nog det är väldigt tyst om idag...
Ja, och även här handlar det ju om framsteg som sannolikt skulle resultera i (flera?) Nobelpris om det vore sant, känns lite osannolikt att det inte skulle finnas några vetenskapliga papper publicerade om detta, och att det endast manifesteras i form av en "helt fristående (hemlig) anläggning som inte är större än 3x3 meter". :?

Är det en anläggning som dessutom bara visas för några utvalda få som får den unika möjligheten att tidigt investera i denna revolutionerande teknik så kanske man skall dra öronen åt sig?

/fth
Det är väl som med all teknik som är under utveckling. Det är väl ingen som presenterar vad man jobbar på innan man är redo för att, ja just presentera vad man jobbat med. Kommer som sagt inte att argumentera omkring partiklar eller fysiken eller tekniken i detalj för att det känner jag inte till och det kan visst som du säger finnas saker som inte håller. Vad vet jag? Det är inte jag som utvecklat tekniken så det kan vi med andra ord hoppa över här men jag har som sagt själv fått detta demonstrerat för mig även om jag givetvis inte kan säga exakt vad som pågick inne i anläggningen.

Men vad jag vet med säkerhet dock är att det redan idag finns två anläggningar i drift som bygger på exakt samma teknik men där producerar man el in på elnätet istället och med tanke på att jag vet exakt vad beställarna av dessa betalade så är jag tämligen säker på att anläggningen gör det som de utav sig för att kunna göra. Vet även att ett stort svenskt industriföretag har ganska långtgående planer på att testa just två av dessa (hemliga) anläggningar för att kunna producera vätgas till interna transporter och att det just nu pågår ett projekt i ett europeiskt land för att producera vägas på detta sätt for att man behöver den i sin produktion.

Vad jag förstår så finns det en hel del forskning på det här området så det är nog bara en fråga om att hitta rätt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av BrooklynS »

Snake oil!
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av fth »

GreenMachine skrev:
Det är väl som med all teknik som är under utveckling. Det är väl ingen som presenterar vad man jobbar på innan man är redo för att, ja just presentera vad man jobbat med.

[...]

Vad jag förstår så finns det en hel del forskning på det här området så det är nog bara en fråga om att hitta rätt.
Skillnaden här är att om det handlar om exotiska atomer, muon-utbyte etc så är det grundforskning av den typ som endast kan bedrivas på anläggningar typ CERN etc, och resultat som publiceras och granskas enligt gängse metod i erkända vetenskapliga tidsskrifter.

Genombrott av den typ du beskriver är inte bara nya tillämpningar av kända processer, inte heller något som normalt (någonsin?) försigår bakom lyckta dörrar på R&D-avdelningen på något energibolag.

Jag är alltså fortsatt extremt skeptisk till att detta fungerar enligt din beskrivning, men jag blir förstås glad om det skulle visa sig stämma, och får då sannolikt också orsak att revidera iaf delar av min förståelse av dom grundläggande fysikaliska lagar som styr vårt universum ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av Teslared »

fth skrev:
Teslared skrev:
Kevork skrev:
Superkul om det skulle visa sig vara en teknik som fungerar att producera vätgas med. Men som andra sagt så ringer det ju ett gäng varningsklockor. Får liknande känsla som med en viss italienska energikatalysator som märkligt nog det är väldigt tyst om idag...
Den italienska ska producera el och ska presenteras i Stockholm den 9/12 på webben i samarbeta med en partner, troligtvis svensk.
Ok... vi snackar Andrea Rossi och kall fusion nu igen alltså? Nu börjar det ryka ur min BS-detektor, jag tror den är överbelastad :D :D

/fth
Andrea Rossi, det är inte fråga om kall fusion se länk https://www.researchgate.net/publicatio ... teractions
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av fth »

Teslared skrev:
Andrea Rossi, det är inte fråga om kall fusion se länk https://www.researchgate.net/publicatio ... teractions
Eh, jo, det är ju samma mumbojumbo som han har prånglat i alla år, han har förvisso kallat det för olika saker och hävdat olika underliggande principer för hur det egentligen fungerar genom åren, men det är i grund och botten samma sak.

Den dagen han får sina rön publicerade, granskade, och reproducerade av andra seriösa forskare så tänker jag börja lyssna på honom.

Detta kommer sannolikt aldrig att ske.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av Teslared »

fth skrev:
Teslared skrev:
Andrea Rossi, det är inte fråga om kall fusion se länk https://www.researchgate.net/publicatio ... teractions
Eh, jo, det är ju samma mumbojumbo som han har prånglat i alla år, han har förvisso kallat det för olika saker och hävdat olika underliggande principer för hur det egentligen fungerar genom åren, men det är i grund och botten samma sak.

Den dagen han får sina rön publicerade, granskade, och reproducerade av andra seriösa forskare så tänker jag börja lyssna på honom.

Detta kommer sannolikt aldrig att ske.

/fth
Ja vi får väl se!
Han hade ju en demo av en tidigare variant för några år sedan hos Kungliga Vetenskapsakademien i Stockholm där apparaten kunde granskas av kompetenta personer utan att man kunde påvisa något konstigt.
Men du var väl inte där eftersom du verkar säker på att det aldrig kommer att ske?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av MWall »

Teslared skrev:
fth skrev:
Teslared skrev:
Andrea Rossi, det är inte fråga om kall fusion se länk https://www.researchgate.net/publicatio ... teractions
Eh, jo, det är ju samma mumbojumbo som han har prånglat i alla år, han har förvisso kallat det för olika saker och hävdat olika underliggande principer för hur det egentligen fungerar genom åren, men det är i grund och botten samma sak.

Den dagen han får sina rön publicerade, granskade, och reproducerade av andra seriösa forskare så tänker jag börja lyssna på honom.

Detta kommer sannolikt aldrig att ske.

/fth
Ja vi får väl se!
Han hade ju en demo av en tidigare variant för några år sedan hos Kungliga Vetenskapsakademien i Stockholm där apparaten kunde granskas av kompetenta personer utan att man kunde påvisa något konstigt.
Men du var väl inte där eftersom du verkar säker på att det aldrig kommer att ske?

Det största beviset mot att det inte fungerar är att det aldrig blir något konkret av det.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av fth »

Teslared skrev:
Ja vi får väl se!
Han hade ju en demo av en tidigare variant för några år sedan hos Kungliga Vetenskapsakademien i Stockholm där apparaten kunde granskas av kompetenta personer utan att man kunde påvisa något konstigt.
Men du var väl inte där eftersom du verkar säker på att det aldrig kommer att ske?
Du menar testerna som beskrivs i det här inslaget?
https://sverigesradio.se/artikel/5872983

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Det största beviset mot att det inte fungerar är att det aldrig blir något konkret av det.
Exakt, han tar in pengar från nya investerare med jämna mellanrum och lovar guld och gröna skogar "real soon now".

Han har varit inblandad i mycket tveksamma projekt ända sedan början av 70-talet, och också suttit i fängelse vid flera tillfällen för olika brott som han har begått i samband med dessa projekt.

Jag har så oerhört svårt att förstå att det fortfarande finns någon som har något förtroende kvar för honom öht, men "there's a sucker born every minute" gäller tydligen fortfarande. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
Det största beviset mot att det inte fungerar är att det aldrig blir något konkret av det.
Exakt, han tar in pengar från nya investerare med jämna mellanrum och lovar guld och gröna skogar "real soon now".

/fth
Vill man vara lite elak så är det lite samma sak som med Elon och FSD. :lol: Fast inte alls på samma nivå förstås.
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av wing »

MWall skrev:
Vill man vara lite elak så är det lite samma sak som med Elon och FSD. :lol: Fast inte alls på samma nivå förstås.
Om det visade sig att det satt en mänsklig förare istället för en dator i trunken när de filmade demos så skulle det vara samma sak.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av MWall »

wing skrev:
MWall skrev:
Vill man vara lite elak så är det lite samma sak som med Elon och FSD. :lol: Fast inte alls på samma nivå förstås.
Om det visade sig att det satt en mänsklig förare istället för en dator i trunken när de filmade demos så skulle det vara samma sak.

Det hade på riktigt varit hysteriskt roligt. :lol:
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av Teslared »

fth skrev:
Teslared skrev:
Ja vi får väl se!
Han hade ju en demo av en tidigare variant för några år sedan hos Kungliga Vetenskapsakademien i Stockholm där apparaten kunde granskas av kompetenta personer utan att man kunde påvisa något konstigt.
Men du var väl inte där eftersom du verkar säker på att det aldrig kommer att ske?
Du menar testerna som beskrivs i det här inslaget?
https://sverigesradio.se/artikel/5872983

/fth
Nej, det var en demonstration i Stockholm, jag tror det var i november 2017. Exempelvis:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av fth »

Teslared skrev:
Nej, det var en demonstration i Stockholm, jag tror det var i november 2017. Exempelvis:
Ok, det där spektaklet var bara ytterligare en i raden av liknande demonstrationer som Rossi har genomfört genom åren, det vara bara inbjudna gäster (potentiella investerare), hela "experimentet" var helt under Rossis kontroll, inga oberoende mätningar tilläts, han fipplade med utrustningen innan mätningar, etc etc.

Demonstrationen genomfördes för övrigt på IVA Konferenscenter, inte i IVAs regi, valet av lokal var utan tvekan väldigt genomtänkt, Rossis egna beskrivning är att det genomfördes "at the IVA" ( :roll: ), men jag är rätt säker på att ingen seriös vetenskaplig institution vill bli associerade med detta öht.

Han tillåter aldrig någon opartisk kontroll av utrustningen eller resultaten, dom få (en?) gånger som det har skett något som liknar en verifierbar kontroll så har siffrorna varit helt annorlunda (vanligen 0), då jagade Rossi rosenrasande ut åskådare och kritiker. :D

Nej, jag är fullständigt säker på att det här är rent bondfångeri, i bästa fall bedrar han även sig själv, men jag är rätt säker på att han är mycket medveten om att detta är nys.

LENR är för övrigt det nya namnet på kall fusion, inte ens dom mest hårdnackade anhängarna ville längre bli associerade med det gamla namnet :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av LarsL »

MWall skrev:
fth skrev:
MWall skrev:
Det största beviset mot att det inte fungerar är att det aldrig blir något konkret av det.
Exakt, han tar in pengar från nya investerare med jämna mellanrum och lovar guld och gröna skogar "real soon now".

/fth
Vill man vara lite elak så är det lite samma sak som med Elon och FSD. :lol: Fast inte alls på samma nivå förstås.
Fast det är inte samma sak överhuvudtaget! FSD bryter inte mot de fysiska lagar vi känner utan är fullt möjligt i det här universumet.

Om Elon hade bluffat och kört bilar från baksätet när de filmat körningarna och då även de som nu har beta FSD så skulle det kunna jämföras med Nikolas självrullande lastbil.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av Teslared »

Ja vi får väl se, det kommer i alla fall att bli intressant och se presentationen! Det har ju skrattats åt folk förut som senare visat sig ha rätt!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av Jerker »

Det var när Ny Teknik skrev om Rossi och med hull och hår gick på hans vidlyftiga påståenden som jag slutade läsa den tidningen.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av RagWal »

Teslared skrev:
Ja vi får väl se, det kommer i alla fall att bli intressant och se presentationen! Det har ju skrattats åt folk förut som senare visat sig ha rätt!
För vilka och i vilket syfte hålls sagda presentation? Nya investerare?
Jag tror tyvärr att det på sin höjd kan bli god underhållning oxh intressanta rubriker.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Det var när Ny Teknik skrev om Rossi och med hull och hår gick på hans vidlyftiga påståenden som jag slutade läsa den tidningen.
Ja, det känns ju som oseriös journalistik kan jag hålla med om. Trodde faktiskt att NyT hade bättre koll än så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av wheels »

martinot skrev:
Jerker skrev:
Det var när Ny Teknik skrev om Rossi och med hull och hår gick på hans vidlyftiga påståenden som jag slutade läsa den tidningen.
Ja, det känns ju som oseriös journalistik kan jag hålla med om. Trodde faktiskt att NyT hade bättre koll än så.
NyT (och många andra) plankar nog många artiklar utan något som helst kritiskt tänkande
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vätgas vs Batteri.

Inlägg av fth »

wheels skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
Det var när Ny Teknik skrev om Rossi och med hull och hår gick på hans vidlyftiga påståenden som jag slutade läsa den tidningen.
Ja, det känns ju som oseriös journalistik kan jag hålla med om. Trodde faktiskt att NyT hade bättre koll än så.
NyT (och många andra) plankar nog många artiklar utan något som helst kritiskt tänkande
I det här fallet var det dock en journalist, Mats Lewan, som skrev alla de okritiska artiklarna om detta i Ny Teknik.

Han har sedan gjort sig något av en karriär på att skriva om och föreläsa i ämnet, han har bl.a. gett ut en bok, "The Impossible Invention" om detta, det är också han som är moderator vid spektaklet på IVA Konferenscenter 2017. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar