Hyr man boende veckovis tycker jag att en schuko är värd en del. Drar nog ihop mellan 20-30kWh om dagen.martinot skrev:Håller med. Kan fungera med schuko om man kan vara länge och ladda vid hotellet/nattstället, men tar lätt 14-16 timmar om man kommit fram med låg SoC. Så sover man bara över 8-9 timmar så är det inte fullt på morgonen.mati skrev:Jag har alltid haft detta bekymmer på min destination i Tyskland som jag brukade åka till när det begav sig. Igen destinationsladdning vid hotellet, förutom möjligen schuko. Men det är i ärlighetens namn inte värt besväret.
Med 3-fas CEE så är det dock inget problem att ladda över natten på hotell. Fungerar hur fint som helst. Brukar därför "manuellt" försöka fråga och checka innan vad för elbilsladdning som erbjuds, så att man undviker schuko med klen effekt. (ofta gamla motorvärmaruttag).
Elbil, långresa och familj.
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Elbil, långresa och familj.
Re: Elbil, långresa och familj.
Ja, då funkar det. Jag har en gång laddat via schuko och det tog nästan en vecka att få bilen fulladdad igen. Man använde den ju emellanåt också. Körde med 5A bara, eftersom vägguttaget var från stenåldern, och jag ville inte elda upp hela stugan. Fick ungefär 4km/h med min e-tron då. Seeeeegt.Robertrimmevik skrev:Hyr man boende veckovis tycker jag att en schuko är värd en del. Drar nog ihop mellan 20-30kWh om dagen.
Men i vanliga fall brukar vi inte vara borta längre än ett par nätter, och då är schuko ganska meningslöst, framförallt när man inte kan köra med max strömstyrka, vilket jag sällan vågar. På campingplatser går det däremot bra, där är uttagen gjorda för 16A.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbil, långresa och familj.
Schucko funkar ju utmärkt. Tricket är att ladda hela tiden när bilen står still.
Jag har ju kört två bilar 1-fas 10A som gått 7-8 mil per dag. Lägre är svårt att gå med en ett litet batteri som i Leaf, vi körde med 8A ett tag och då kunde det bli snålt om man kom hem sent och skulle iväg tidigt och hade extra ärenden. Men 10A funkade alltid.
Att dra en P90D med 1-fas 10 A är ju ännu enklare egentligen. Nej, den kommer inte vara ”fulladdad” (80%) dagen efter om du kommit hem med 1%, vilket jag gjorde första dagen jag hade den. Men det gör ju inget jag hade ju mer än tillräckligt med laddning nästa dag för att kunna åka ärenden eller en lite utflykt.
Jag har ju kört två bilar 1-fas 10A som gått 7-8 mil per dag. Lägre är svårt att gå med en ett litet batteri som i Leaf, vi körde med 8A ett tag och då kunde det bli snålt om man kom hem sent och skulle iväg tidigt och hade extra ärenden. Men 10A funkade alltid.
Att dra en P90D med 1-fas 10 A är ju ännu enklare egentligen. Nej, den kommer inte vara ”fulladdad” (80%) dagen efter om du kommit hem med 1%, vilket jag gjorde första dagen jag hade den. Men det gör ju inget jag hade ju mer än tillräckligt med laddning nästa dag för att kunna åka ärenden eller en lite utflykt.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Elbil, långresa och familj.
Det är ju en stor fördel med en snål bil. Men visst, när jag kom fram till Dalarna med 10% i batteriet så tog det över ett dygn innan det var helt fullt igen. För laddning på resor är det inte jättemeningsfullt men även 8-10 timmar i 8A ger ju rätt många mil till nästa morgon vilket förenklar logistiken. Tycker inte det ska underskattas, iaf inte med Model 3 och andra bilar som drar ungefär lika mycket. Med en X eller e-Tron kanske det inte känns lika meningsfullt.
Model Y LR AWD 2022
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Elbil, långresa och familj.
Kanske inte en långresa, men en resa från Märsta till Säfsen med 3 barn, fru, 3 cyklar, elcross, och en massa packning för en vecka. Takbox skulle ha fått plats, men ansåg inte att det behövdes. Till nästa gång så åker boxen på.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Elbil, långresa och familj.
Vi kollar uppladdning.nu vad det finns för möjligheter ipå destinationen.
I Åre i vintras så fanns det ingen laddning vid stugan samt -25C hela veckan så jag blev tvungen att åka ner till Åre by där det finns två 50kW DC-laddare och vara borta ca 2h varje gång.
Jag gjorde det på kvällen när alla hade gått och lagt sig. Spenderade tiden med att kolla på film/YT i bilen.
I Åre i vintras så fanns det ingen laddning vid stugan samt -25C hela veckan så jag blev tvungen att åka ner till Åre by där det finns två 50kW DC-laddare och vara borta ca 2h varje gång.
Jag gjorde det på kvällen när alla hade gått och lagt sig. Spenderade tiden med att kolla på film/YT i bilen.