Elbil, långresa och familj.

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av Jocce »

Jag kollar först om laddning finns, om jag har "spontanlandat" någonstans så löser man lätt laddning ändå, ett vanligt vägguttag fungerar ju. Frågar man snällt på rätt sätt så brukar de flesta kunna lösa det :)

Annars ett lite längre stopp på varje snabbladdare på vägen dit ger ju många extra mil.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av macky »

Inte alltid heller det duger med vanlig schuko då det är så grymt segt. Särskilt inte på vintern om man ska göra lite småturer och värma bilen. På e-tron kan man ju bara ställa in 50 eller 100% och jag vågar inte köra på 100 på okända eluttag, inte i stugor osv iaf. Blir då 1 kw in i batteriet. Sist jag var i fjällen fanns det ett trefasuttag och då är det ju lugnt.

Skulle definitvt kolla upp sånt i förväg och välja boende därefter. Orkar inte mecka med snabbladdning annat än på väg.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av Esterox »

Jocce skrev:
Jag kollar först om laddning finns, om jag har "spontanlandat" någonstans så löser man lätt laddning ändå, ett vanligt vägguttag fungerar ju. Frågar man snällt på rätt sätt så brukar de flesta kunna lösa det :)

Annars ett lite längre stopp på varje snabbladdare på vägen dit ger ju många extra mil.


/Jocce
Jag har frågat vid 4 tillfällen om jag får ladda elbilen via vägguttag. Sist i helgen, kan säga att BMW har inte gjort det lättare att övertyga folk att det är ofarligt.
Vid alla 4 tillfällen har jag blivit nekad med brand som motargument.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av Jocce »

Esterox skrev:
Jocce skrev:
Jag kollar först om laddning finns, om jag har "spontanlandat" någonstans så löser man lätt laddning ändå, ett vanligt vägguttag fungerar ju. Frågar man snällt på rätt sätt så brukar de flesta kunna lösa det :)

Annars ett lite längre stopp på varje snabbladdare på vägen dit ger ju många extra mil.


/Jocce
Jag har frågat vid 4 tillfällen om jag får ladda elbilen via vägguttag. Sist i helgen, kan säga att BMW har inte gjort det lättare att övertyga folk att det är ofarligt.
Vid alla 4 tillfällen har jag blivit nekad med brand som motargument.

Okej. Är förvisso ett tag sedan jag frågade men alltid fått ok.
Man kan också "smita runt" huset och kolla om de har komprimatorer eller ett kök. Där finns nästan alltid 3-fas att tillgå :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
Jag har frågat vid 4 tillfällen om jag får ladda elbilen via vägguttag. Sist i helgen, kan säga att BMW har inte gjort det lättare att övertyga folk att det är ofarligt.
Vid alla 4 tillfällen har jag blivit nekad med brand som motargument.
Då ska inte fråga igen… jag skulle bara bli upprörd om jag fick det svaret.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
Esterox skrev:
Jag har frågat vid 4 tillfällen om jag får ladda elbilen via vägguttag. Sist i helgen, kan säga att BMW har inte gjort det lättare att övertyga folk att det är ofarligt.
Vid alla 4 tillfällen har jag blivit nekad med brand som motargument.
Då ska inte fråga igen… jag skulle bara bli upprörd om jag fick det svaret.
Du kanske har kunskap så du kan motargumentera.
Jag kan inte. Men irriterande helt klart.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av Hmpftfhdns »

Esterox skrev:
LarsL skrev:
Esterox skrev:
Jag har frågat vid 4 tillfällen om jag får ladda elbilen via vägguttag. Sist i helgen, kan säga att BMW har inte gjort det lättare att övertyga folk att det är ofarligt.
Vid alla 4 tillfällen har jag blivit nekad med brand som motargument.
Då ska inte fråga igen… jag skulle bara bli upprörd om jag fick det svaret.
Du kanske har kunskap så du kan motargumentera.
Jag kan inte. Men irriterande helt klart.
Kunskap är viktigt här. Det finns ju en anledning till att Elsäkerhetsverket avråder till laddning i vanliga eluttag om man inte har koll på att det är säkert — trots att det i de allra flesta fall inte är några problem. Problemet blir hur folk ska veta när det kan vara farligt och när det är okej. @esterox: Såg att du nämnde BMW — har du också en iX3? Beroende på bilen så går det att ställa laddströmmen. Ställer du ner till 6A/1kW så är det bara som en halv vattenkokare — ska mycket till för att det ska skapa problem för elinstallationen. Viktigt bara att inte rycka ur vanliga kontakten medans det laddar och att inte ha nån timer eller dylikt mellan vägguttaget och laddaren. På 6A får man bara cirka 10 mil per natt, men bättre än inget.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av Esterox »

Hmpftfhdns skrev:
Esterox skrev:
LarsL skrev:
Esterox skrev:
Jag har frågat vid 4 tillfällen om jag får ladda elbilen via vägguttag. Sist i helgen, kan säga att BMW har inte gjort det lättare att övertyga folk att det är ofarligt.
Vid alla 4 tillfällen har jag blivit nekad med brand som motargument.
Då ska inte fråga igen… jag skulle bara bli upprörd om jag fick det svaret.
Du kanske har kunskap så du kan motargumentera.
Jag kan inte. Men irriterande helt klart.
Kunskap är viktigt här. Det finns ju en anledning till att Elsäkerhetsverket avråder till laddning i vanliga eluttag om man inte har koll på att det är säkert — trots att det i de allra flesta fall inte är några problem. Problemet blir hur folk ska veta när det kan vara farligt och när det är okej. @esterox: Såg att du nämnde BMW — har du också en iX3? Beroende på bilen så går det att ställa laddströmmen. Ställer du ner till 6A/1kW så är det bara som en halv vattenkokare — ska mycket till för att det ska skapa problem för elinstallationen. Viktigt bara att inte rycka ur vanliga kontakten medans det laddar och att inte ha nån timer eller dylikt mellan vägguttaget och laddaren. På 6A får man bara cirka 10 mil per natt, men bättre än inget.
Nä jag har en E-tron. Men det bilar som skapat rubriker gällande bränder och elbilar/laddhybrider är ju BMW. Och tidigare gånger bilar brunnit har det ju som du säger varit någon timer eller skarvsladd som varit boven.

Men sånt orkar man inte stå och säga till personen som bestämt säger nej till laddning för det faktiskt har brunnit massor utav ”elbilar” samt att det var förbud mot att ladda hybrider under en viss period iår.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av Hmpftfhdns »

Esterox skrev:
Nä jag har en E-tron. Men det bilar som skapat rubriker gällande bränder och elbilar/laddhybrider är ju BMW. Och tidigare gånger bilar brunnit har det ju som du säger varit någon timer eller skarvsladd som varit boven.

Men sånt orkar man inte stå och säga till personen som bestämt säger nej till laddning för det faktiskt har brunnit massor utav ”elbilar” samt att det var förbud mot att ladda hybrider under en viss period iår.
Nej, precis. Inte riktigt värt den fighten för några kWh. Snabbladdare och destinationsladdare som grund och sen kan man alltid fråga.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av Gargamel »

Esterox skrev:
I helgen som var åkte jag och min familj på en lite längre resa med våran elbil. När vi väl kom fram till vårat resmål hade jag 10% kvar utav batteriet, ingen laddplats fanns på destinationen och inte heller hotellet som vi bodde på hade laddplats.

Däremot fanns det möjlighet att långsamladda 2 km ifrån hotellet, platserna var dock upptagna när jag var där och skulle ladda.
Vi var där i 2 dagar så tid fanns att ställa bilen för laddning MEN hur gör ni vid sådana tillfällen. Jag känner att det blir lite pinsamt att säga till familjen att jag skall iväg och ställa bilen på laddning som gör att jag blir borta från dom ca 30-40 min om allt flyter på bra och men som blev 65 minuter för att jag fick åka till en annan plats och ställa bilen.

Det är ju inte heller populärt att när alla är trötta och vill åka hem åka till en snabbladdare det första man gör och vänta 30-40 min innan vi kan rulla hemåt.

Hur beter ni er vid sådana tillfällen ? Kollar ni alltid att hotellet har laddplats ? Väljer ni aktivt resmål där man kan ladda under tiden som familjen roar sig? Eller accepterar familjen att livet blir lite mer krångligt med elbil ?
Jag har förvisso en E-tron så en annan elbil kanske kunde löst problemet men samtidigt var det totalt en resa på nästan 70 mil ToR så alla hade behövt ladda någon gång.
Jag frågar alltid hotellet, och de flesta kan faktiskt slänga ut en förlängningskabel ur ett förråd, visserligen 2.2 kW men det blir många mil över natten.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
I helgen som var åkte jag och min familj på en lite längre resa med våran elbil. När vi väl kom fram till vårat resmål hade jag 10% kvar utav batteriet, ingen laddplats fanns på destinationen och inte heller hotellet som vi bodde på hade laddplats.

Däremot fanns det möjlighet att långsamladda 2 km ifrån hotellet, platserna var dock upptagna när jag var där och skulle ladda.
Vi var där i 2 dagar så tid fanns att ställa bilen för laddning MEN hur gör ni vid sådana tillfällen. Jag känner att det blir lite pinsamt att säga till familjen att jag skall iväg och ställa bilen på laddning som gör att jag blir borta från dom ca 30-40 min om allt flyter på bra och men som blev 65 minuter för att jag fick åka till en annan plats och ställa bilen.

Det är ju inte heller populärt att när alla är trötta och vill åka hem åka till en snabbladdare det första man gör och vänta 30-40 min innan vi kan rulla hemåt.

Hur beter ni er vid sådana tillfällen ? Kollar ni alltid att hotellet har laddplats ?
Det sista. Checkar först på hotels.com (filtrerar bort hotell som inte har elbilsladdning), och sedan ringer eller mailar jag hotellet för att bekräfta innan jag bokar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2405
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev:
Esterox skrev:
I helgen som var åkte jag och min familj på en lite längre resa med våran elbil. När vi väl kom fram till vårat resmål hade jag 10% kvar utav batteriet, ingen laddplats fanns på destinationen och inte heller hotellet som vi bodde på hade laddplats.

Däremot fanns det möjlighet att långsamladda 2 km ifrån hotellet, platserna var dock upptagna när jag var där och skulle ladda.
Vi var där i 2 dagar så tid fanns att ställa bilen för laddning MEN hur gör ni vid sådana tillfällen. Jag känner att det blir lite pinsamt att säga till familjen att jag skall iväg och ställa bilen på laddning som gör att jag blir borta från dom ca 30-40 min om allt flyter på bra och men som blev 65 minuter för att jag fick åka till en annan plats och ställa bilen.

Det är ju inte heller populärt att när alla är trötta och vill åka hem åka till en snabbladdare det första man gör och vänta 30-40 min innan vi kan rulla hemåt.

Hur beter ni er vid sådana tillfällen ? Kollar ni alltid att hotellet har laddplats ?
Det sista. Checkar först på hotels.com (filtrerar bort hotell som inte har elbilsladdning), och sedan ringer eller mailar jag hotellet för att bekräfta innan jag bokar.
Samma här (har aldrig haft problem med destinationsladdning)!

MVH :)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av Robertrimmevik »

Om jag ska destinationsladda på en vanlig trefas eller chucko så brukar jag börja med att säga att jag kan ladda säkert på 50% då det inte blir nån värmeutveckling då. Sedan erbjuder jag mig att svischa det vi kommer överens om.

Orkar inte alltid kolla upp i förväg men oftast löser det sig. Men åker man till obygden måste man givetvis göra klart innan man åker.

De som hyr ut kommer ganska snart inse att man ganska enkelt får en klar fördel om man erbjuder ladd.

Var på Gotland en vecka och hyrde ett hus, fick tillgång till trefas och kom överens med ägaren. Laddade ca 100kWh och svischade en hundring. Båda var nöjda. De råkade ha en 10A säkring i, jag sa fortsätt med det man kommer långt med 5kWh och det är 100% säkert. I alla fall med E-trons reseladdare. Den har jordfelsbrytare B.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av mati »

Jag har alltid haft detta bekymmer på min destination i Tyskland som jag brukade åka till när det begav sig. Igen destinationsladdning vid hotellet, förutom möjligen schuko. Men det är i ärlighetens namn inte värt besväret. I tidigare år har det inte funnits någon laddmöjlighet alls i samma stad. Vi fick åka några mil till en storstad och ladda där med hjälp av Chademo-adaptern vid stadens enda chademo-laddare, som dock stängdes av efter en timmes laddning. Det var alltid lite shaky, man visste ju aldrig om laddaren funkade och om den var ledig. Men eftersom det var mitt i centrala stan kunde man åtminstone tillbringa tiden med att handla osv.
På senare år har det tillkommit laddning på lite närmare håll. Fast fortfarande inte mer än 45kW eller så, dvs minst en timmes laddtid. Eftersom det inte fanns någonting som helst att göra runt omkring den laddaren brukade jag åka själv och bara vänta ut tiden. Sambon fick göra nåt annat (dvs roligare) under tiden. Det är vid dessa tillfällen som man verkligen hatar sin elbil och känner sig som en andra-klass bilist eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Jag har alltid haft detta bekymmer på min destination i Tyskland som jag brukade åka till när det begav sig. Igen destinationsladdning vid hotellet, förutom möjligen schuko. Men det är i ärlighetens namn inte värt besväret.
Håller med. Kan fungera med schuko om man kan vara länge och ladda vid hotellet/nattstället, men tar lätt 14-16 timmar om man kommit fram med låg SoC. Så sover man bara över 8-9 timmar så är det inte fullt på morgonen.

Med 3-fas CEE så är det dock inget problem att ladda över natten på hotell. Fungerar hur fint som helst. Brukar därför "manuellt" försöka fråga och checka innan vad för elbilsladdning som erbjuds, så att man undviker schuko med klen effekt. (ofta gamla motorvärmaruttag).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
mati skrev:
Jag har alltid haft detta bekymmer på min destination i Tyskland som jag brukade åka till när det begav sig. Igen destinationsladdning vid hotellet, förutom möjligen schuko. Men det är i ärlighetens namn inte värt besväret.
Håller med. Kan fungera med schuko om man kan vara länge och ladda vid hotellet/nattstället, men tar lätt 14-16 timmar om man kommit fram med låg SoC. Så sover man bara över 8-9 timmar så är det inte fullt på morgonen.

Med 3-fas CEE så är det dock inget problem att ladda över natten på hotell. Fungerar hur fint som helst. Brukar därför "manuellt" försöka fråga och checka innan vad för elbilsladdning som erbjuds, så att man undviker schuko med klen effekt. (ofta gamla motorvärmaruttag).
Hyr man boende veckovis tycker jag att en schuko är värd en del. Drar nog ihop mellan 20-30kWh om dagen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Hyr man boende veckovis tycker jag att en schuko är värd en del. Drar nog ihop mellan 20-30kWh om dagen.
Ja, då funkar det. Jag har en gång laddat via schuko och det tog nästan en vecka att få bilen fulladdad igen. Man använde den ju emellanåt också. Körde med 5A bara, eftersom vägguttaget var från stenåldern, och jag ville inte elda upp hela stugan. Fick ungefär 4km/h med min e-tron då. Seeeeegt.
Men i vanliga fall brukar vi inte vara borta längre än ett par nätter, och då är schuko ganska meningslöst, framförallt när man inte kan köra med max strömstyrka, vilket jag sällan vågar. På campingplatser går det däremot bra, där är uttagen gjorda för 16A.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av LarsL »

Schucko funkar ju utmärkt. Tricket är att ladda hela tiden när bilen står still.

Jag har ju kört två bilar 1-fas 10A som gått 7-8 mil per dag. Lägre är svårt att gå med en ett litet batteri som i Leaf, vi körde med 8A ett tag och då kunde det bli snålt om man kom hem sent och skulle iväg tidigt och hade extra ärenden. Men 10A funkade alltid.

Att dra en P90D med 1-fas 10 A är ju ännu enklare egentligen. Nej, den kommer inte vara ”fulladdad” (80%) dagen efter om du kommit hem med 1%, vilket jag gjorde första dagen jag hade den. Men det gör ju inget jag hade ju mer än tillräckligt med laddning nästa dag för att kunna åka ärenden eller en lite utflykt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av jonasl »

Det är ju en stor fördel med en snål bil. Men visst, när jag kom fram till Dalarna med 10% i batteriet så tog det över ett dygn innan det var helt fullt igen. För laddning på resor är det inte jättemeningsfullt men även 8-10 timmar i 8A ger ju rätt många mil till nästa morgon vilket förenklar logistiken. Tycker inte det ska underskattas, iaf inte med Model 3 och andra bilar som drar ungefär lika mycket. Med en X eller e-Tron kanske det inte känns lika meningsfullt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av Tars »

Kanske inte en långresa, men en resa från Märsta till Säfsen med 3 barn, fru, 3 cyklar, elcross, och en massa packning för en vecka. Takbox skulle ha fått plats, men ansåg inte att det behövdes. Till nästa gång så åker boxen på.Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Elbil, långresa och familj.

Inlägg av [JM] »

Vi kollar uppladdning.nu vad det finns för möjligheter ipå destinationen.

I Åre i vintras så fanns det ingen laddning vid stugan samt -25C hela veckan så jag blev tvungen att åka ner till Åre by där det finns två 50kW DC-laddare och vara borta ca 2h varje gång.
Jag gjorde det på kvällen när alla hade gått och lagt sig. Spenderade tiden med att kolla på film/YT i bilen.
Skriv svar