Powerstop Mjölby

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av Esterox »

Bjelke skrev:
Esterox skrev:
Kan Mjölby ge förståelse för Volvo hur viktigt laddnätverket är ?
Det vet dom nog redan, precis som Audi BMW Mercedes osv också gör, men hur man hanterar det
är en helt annan femma :?
Du har troligtvis rätt. Sen måste vi ju också förstå att Sverige är inte ett prioriterat land oavsett vad man anser här på forumet. Vi är för få köpare utav bilar totalt för att vara någon som kan skrika efter förändringar.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av Nilp »

När jag var där förra veckan berättade dom att de skulle utöka från 4 till 6 platser som i måndags, har det hänt?
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
Ort: Norrköping

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av Lindstromer »

Nilp skrev:
När jag var där förra veckan berättade dom att de skulle utöka från 4 till 6 platser som i måndags, har det hänt?
Ja det är 3st laddare med 2 kontakter på varje. :)
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av FinaFisken »

Ja, 6 platser, kanske t.o.m 8? Var där i måndags och tisdags eftermiddagar och fick plats båda gångerna.

180 kW fick jag som mest i en M3 AWD LR. Rejält grova kablar!
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av TeslaRoq »

Det blir nog en passage på förmiddagen imorgon på väg från öst- till västkust.

Någon som vågar uttala sig om trycket där? Ska man räkna in en stunds kö i kalkylen?
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av Nilp »

Kul att dom utökat till 6 platser. :)
Var rätt bra tryck när jag var där förra veckan, men med 6 platser borde det flyta på bra.

Som jag skrev tidigare i tråden så tenderar vissa utnyttja gratisladdare med att tvunget ladda till 100%. Har man en bil som laddar relativt långsamt över 70-80% så blir det snabbt kö.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av TeslaRoq »

Nilp skrev:
Kul att dom utökat till 6 platser. :)
Var rätt bra tryck när jag var där förra veckan, men med 6 platser borde det flyta på bra.

Som jag skrev tidigare i tråden så tenderar vissa utnyttja gratisladdare med att tvunget ladda till 100%. Har man en bil som laddar relativt långsamt över 70-80% så blir det snabbt kö.
Ja 100%-arna som ju har rätt i att "gratis är gott" finns ju även på andra platser. Pengar, om än bara ett par tior, sätter plötsligt mångas hövlighet åt sidan.

Men då hoppas jag på att man klarar det, annars bär det vidare till vackra Ödeshög :D Bokade också en provkörningstid för att försäkra mig om en eventuell gräddfil.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av taliz »

Har dom de nya FWD-varianterna för provkörning?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av TeslaRoq »

taliz skrev:
Har dom de nya FWD-varianterna för provkörning?
Lovar en rapport!
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av Walker »

Aida skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
Var där idag och hade tur att få en laddplats medans jag provkörde en Polestar 2 med performance-paketet. Trevligt ställe och det var en hel del folk.
Gillade inte bilen dock. Den var ruskigt pigg och allt kändes premium - men det var väldigt klaustrofobisk fram och dålig sikt utåt. Stor skillnad mot vår nuvarande BMW i3S där det känns stort och rymligt fram med bra sikt! Och vad är det för konstigt ljud när man blinkar? Lät som en spräckt högtalare som "poppade".
Provkörde XC40 P8 Recharge i vintras och den kändes faktiskt bättre än PS2 med lite mer rymlig cockpit.
Jo, PS2 har ett av de lite mer märkliga blinkersljuden jag någonsin hört. Skall tydligen vara så "by design". Är ett sätt att skapa en (liten) USP och unik identitet för bilen.

Håller med om fin körkänsla (speciellt med Öhlinsdämparna), och normal god Volvokvalitet (premium, precis som "tyskarna"), men gillar inte heller den lite lätt klaustrofobiska och instängda känslan (som någon annan beskrev som att "sitta i en grop"). Men mycket trevlig och fin bil över lag. Kan absolut förstå att den tilltalar många.
Volvo är inte premium. Det faller på detaljer.
Såsom!? Jag skulle vilja säga att inredningskvaliten i min V90 är bättre än i min gamla E-klass!
Håller helt med. Det här med ”premium” är verkligen Kejsarens nya kläder. Körde chefens Mercedes CLS SB för några år sedan. Det knirra och knarra lite här och där. Trodde innertaket var på väg att lossna och känslan i materialen var helt ok, men jag tyckte då att min Škoda Octavia kändes bättre ihopskruvad. Min personliga känsla är att min nuvarande model 3 är den bäst ihopskruvade bil jag haft. Mycket mer premium än den audi etron som jag provade för ett tag sedan. Den hade gått 1000 mil och hade en hel radda felmeddelande och en panelpassning som skulle fått vilken Tesla som helst att rodna av skam. Kändes nästan som att den var smälld (vilket den inte var). Provade den på MøllerBil i Västerås. Nä, det här snacket om ”premium” och att det bara är MB, Audi och några få andra bilar som har, det ger jag inte mycket för. Andra tillverkare har kommit ikapp, och i vissa fall förbi.
(När jag växte upp var Audi VW’s gubbil, typ Škoda. Trist och intetsägande. Sen kom Quattron…. Idag väljer jag Škodan långt före Audin. Saker förändras.)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av Dodde »

Stannade här idag och laddade i 30 min. Riktigt trevligt, fanns lediga platser precis vid lunch.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av TeslaRoq »

taliz skrev:
Har dom de nya FWD-varianterna för provkörning?
Lite sent svar men jag fick bara provköra en AWD i en ny grön färg i torsdags. Mycket trevligare än väntat och tittade på en C40 de hade på plats med. Den var prototyp så man fick visst inte köra än men den såg ju mer sportig ut i formen.

Kanske stannar igen på vägen hem om en vecka eller två ;)
IMG_2646.jpg
IMG_2648.jpg
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av leiflodde »

Finns en popup även i Jönköping 4-5 bilar, nära övergången ner till hamnen.
Användarvisningsbild
guinness
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 sep 2017 09:00

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av guinness »

Stannade i Mjölby idag och provkörde värstingen med Brembo och Öhlins, trevlig bil. Provsatt även Polestar1, men den såg exakt ut som en Volvo XC60 -19 invändigt.
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av Jilldris »

Imorgon ska vara sista dagen för Powerstop Mjölby enligt informationen från Volvo/Polestar.
Det har ryktats att stationen blir kvar i någon annans regi. Men någon som vet vad som händer på måndag? Stängs den ner eller är det någon annan som tar över?
Hoppas den blir kvar då det ju är bästa icke-Tesla laddstationen mellan Stockholm och Göteborg. Men de kanske flyttar laddarna, och pop-upp visningen, till något lämpligt ställe på väg mot fjällen?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av Remuz »

Värdelös station om de inte tar betalt. Åkte förbi i torsdags vid 15.30 för mjölby är perfekt att stanna vid, 6 laddare upptagna och 3 bilar i kö. Orka... laddade för 220kr i Ödeshög istället utan kö.

Åker förbi imorn igen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av Jilldris »

Har laddat där 4 gånger i sommar, oftast utan kö. Max några minuter vid något tillfälle trots lunchtid, men har kanske haft tur. Men absolut betalar också hellre, har sett många som stått och skavt till 100%.
Men imorgon är sista gratisdagen så det problemet försvinner. Är ändå intresserad av ifall den blir kvar i någon annans regi. Tragiskt nog finns ingen annan icke-Tesla station med 6 DC laddare mellan Göteborg och Stockholm, finns väl knappt någon annan i hela Sverige förutom Ionity i Strömstad som också har 6 platser. Om man inte räknar de platser där det finns flera operatörer vid samma stop.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av martinot »

Laddade där i somras. Eller rättare sagt försökte ladda. Både laddplats 5 och 6 var lediga, men lyckades inte få igång laddning på någon av de trots mycket trixande och försök. Hade dagen innan även försökt att boka in tid för provkörning hos Volvo, men systemet för bokning var nere. Var inga lediga bilar eller tider för provkörning när vi kom dit, så trist att deras bokningstjänst inte fungerade. Fanns inte heller någon som ville ta ansvar för att laddningen inte fungerade, och var inte heller någon av personalen som var det minsta intresserade av att gå ut och kika på problemen.

Ridå. :(

Kom aldrig mer tillbaka till Powerstop Mjölby i sommar (även när vi passerade någon annan gång) för att orka göra nya försök med så loj personal och attityd. Kommer inte att sakna de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av macky »

Jilldris skrev:
Imorgon ska vara sista dagen för Powerstop Mjölby enligt informationen från Volvo/Polestar.
Det har ryktats att stationen blir kvar i någon annans regi. Men någon som vet vad som händer på måndag? Stängs den ner eller är det någon annan som tar över?
Hoppas den blir kvar då det ju är bästa icke-Tesla laddstationen mellan Stockholm och Göteborg. Men de kanske flyttar laddarna, och pop-upp visningen, till något lämpligt ställe på väg mot fjällen?
Frågade när jag var där för två veckor sen. Det berodde på om markägaren ville ta över var svaret. Så högst oklart mao. Jureskogs bredvid brukar ju ha laddare vid sina restauranger men inte riktigt så många. ;)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av Maw »

Jilldris skrev:
Har laddat där 4 gånger i sommar, oftast utan kö. Max några minuter vid något tillfälle trots lunchtid, men har kanske haft tur. Men absolut betalar också hellre, har sett många som stått och skavt till 100%.
Men imorgon är sista gratisdagen så det problemet försvinner. Är ändå intresserad av ifall den blir kvar i någon annans regi. Tragiskt nog finns ingen annan icke-Tesla station med 6 DC laddare mellan Göteborg och Stockholm, finns väl knappt någon annan i hela Sverige förutom Ionity i Strömstad som också har 6 platser. Om man inte räknar de platser där det finns flera operatörer vid samma stop.
Finns väl en med 6 laddare i Ljungby också. Hoppas också att den i Mjölby tas över av någon.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av martinot »

Jilldris skrev:
Imorgon ska vara sista dagen för Powerstop Mjölby enligt informationen från Volvo/Polestar.
Det har ryktats att stationen blir kvar i någon annans regi. Men någon som vet vad som händer på måndag? Stängs den ner eller är det någon annan som tar över?
Hoppas den blir kvar då det ju är bästa icke-Tesla laddstationen mellan Stockholm och Göteborg. Men de kanske flyttar laddarna, och pop-upp visningen, till något lämpligt ställe på väg mot fjällen?
Närmast är väl CK Linköping en ca 20 min bort längs med E4:an (strax söder om).

https://www.circlek.se/station/24297
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av lator »

martinot skrev:

Närmast är väl CK Linköping en ca 20 min bort längs med E4:an (strax söder om).

https://www.circlek.se/station/24297
Vände du just Sverige upp och ner? Sen att uppge avstånd i minuter... lite oklart. ;)
https://www.google.com/maps/dir/Dollars ... 057677!3e0
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av martinot »

lator skrev:
martinot skrev:

Närmast är väl CK Linköping en ca 20 min bort längs med E4:an (strax söder om).

https://www.circlek.se/station/24297
Vände du just Sverige upp och ner? Sen att uppge avstånd i minuter... lite oklart. ;)
https://www.google.com/maps/dir/Dollars ... 057677!3e0
Avser att CK-macken ligger strax söder om E4-avfarten till Linköping. Ber om ursäkt om jag gick att missförstå där.

Vad jag menar är att om man reser mellan Stockholm och Göteborg, eller vice versa, så klagades det på att det inte fanns andra snabbladdare längs sträckan. Då kanske 20 min resväg, som man ändå företar sig, är i praktiken ganska nära (tänkte jag).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av lator »

martinot skrev:

Avser att CK-macken ligger strax söder om E4-avfarten till Linköping. Ber om ursäkt om jag gick att missförstå där.

Vad jag menar är att om man reser mellan Stockholm och Göteborg, eller vice versa, så klagades det på att det inte fanns andra snabbladdare längs sträckan. Då kanske 20 min resväg, som man ändå företar sig, är i praktiken ganska nära (tänkte jag).
Aha, ursäkta, jag missförstod dig en aning där... ;) Sant att det är en bra laddstation i närheten men tyvärr bara två sladdar där och dessutom så är väl där också gratis än så länge så ofta upptaget. Sen finns det ju ett större antal slöare "snabbladdare" i Mjölby om man nu kan tänka sig att sega på med bara 50 kW.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Powerstop Mjölby

Inlägg av martinot »

lator skrev:
martinot skrev:

Avser att CK-macken ligger strax söder om E4-avfarten till Linköping. Ber om ursäkt om jag gick att missförstå där.

Vad jag menar är att om man reser mellan Stockholm och Göteborg, eller vice versa, så klagades det på att det inte fanns andra snabbladdare längs sträckan. Då kanske 20 min resväg, som man ändå företar sig, är i praktiken ganska nära (tänkte jag).
Aha, ursäkta, jag missförstod dig en aning där... ;) Sant att det är en bra laddstation i närheten men tyvärr bara två sladdar där och dessutom så är väl där också gratis än så länge så ofta upptaget. Sen finns det ju ett större antal slöare "snabbladdare" i Mjölby om man nu kan tänka sig att sega på med bara 50 kW.
Inga problem, inser att jag var lite otydlig och att det kan missförstås nu när jag läser det. :)

Jo, jag förstår exakt vad du menar.

Har varit förbi den CK-macken själv ett par gånger för att testa de nya 300kW-laddarna för skoj skull, men har aldrig lyckats ladda där. Detta då det just alltid varit fullt, och redan två bilar på kö innan mig väntandes på sin tur. Har inte haft tålamod att vänta, och istället varje gång åkt direkt därifrån utan att fått testat de.

I somras blev familjen rätt trött på mig när vi åkte från Göteborg till Stockholm. Först krånglet och det misslyckade besöket på Powerstop Mjölby. Frugan ville inte stanna, men dottern tycker det är kul när jag skall testköra nya elbilar och vill gärna följa med på provkörningen. Efter lite tjat gick frugan med på det, men sedan krånglade och strulade laddningen så var hon inte lika glad. Sedan fick vi inte heller någon provkörning av XC40 Recharge så var även dottern lite besviken och missnöjd. Då envisades jag dumt nog med att åka till CK i Linköping för att försöka testa dessa nya 300kW-laddare. Var lite gnäll från hela familjen om lite onödig omväg, men tjatade att det var ju bara några extra minuter söder om E4:an. När vi kom fram och det var fullt, och bilar på kö redan, så blev inte humöret hos övriga familjen bättre. Fick ge upp och körde till SuC Linköping, där frugan tyckt att vi skulle stannat från början.

Numera så får jag inte lov att stanna och försöka ladda på annat än Tesla SuC för familjen när vi är ute och reser med elbilen. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar