Aktiebolag

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fix
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 apr 2021 00:27

Re: Aktiebolag

Inlägg av Fix »

Bilen tappar inget i värde för du köper den tex privat och den blir momssmittad.
Det är bara så att nästa köpare inte kan ha den som leasingbil på sitt företag och dra halva momsen.
Den kan eventuellt bli lite mer svårsåld, men inget jag märkt av på mina bil äffarer.


Pga att förmånsvärdet inte sjunker med ålder på gamla bilar kan man lika bra köpa en nyare, så är reglerna för att driva nybilsförsäljningen.

Sammanfattningsvis blir det ingen som vill betala tex 10000kr i förmånsvärde för en Tesla Performance från 2016 när det är samma på en 2020.

Det är typiskt bilhandlarsnack att den tappar i värde, men det spelar ingen roll vad du än gör så har dom en ursäkt att ge skambud till dig ändå. Svag marknad, höst, vår, eller vad som passar dom. När du ska köpa så är det brist, stor efterfrågan osv…
Nect
elbilist
Inlägg: 1593
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Aktiebolag

Inlägg av Nect »

alvenzo skrev:
Nect skrev:
Jag förstår inte vitsen?, om du kan betala marknadsmässig hyra så kan du lika gärna privatleasa samma bil till samma kostnad privat. Tom billigare eftersom bolaget måste betala bilen i sin tur där du får betala fullmoms. Dvs bilen i företaget blir momssmittad (om den inte leasas på företaget, men ska du leasa den vidare i sin tur tror jag inte det är OK med den som ursprungligen leasar ut bilen). Efter 3år får du i vilken fall inte köpa ut bilen billigt från bolaget, utköpspriset ska vara marknadsmässigt.

Utöver allt ovan krävs det att bolaget bedriver en verksamhet som påtalats tidigare. Att som syfte enbart hyra ut en bil till sig själv är inte ok. Kan du inte göra bokföring själv inkl bokslut så tillkommer det ca 10-15k/år för detta.
Vid privatleasing har jag betalat 300k på tre år och priset var 570k, alltså 270tkr kvar (eller ca 300k eftersom det är räntor och sånt). Vill jag då köpa bilen av leasingfirman får jag betala minst 400k för bilen jag redan betalat halva. Att jag skulle köpa ut den för ett marknadsmässigt pris av mitt eget bolag efter periodens slut är då inget problem eftersom de "extra" 100k skulle tillfalla mitt eget bolag i form av vinst istället för ett annat bolags vinst, hänger du med? Det skulle inte handla om att leasa och leasa vidare. Jag skulle kunnat göra bokföringen själv i så fall.
Då förstår jag tanken, men villkor för utköp av privatleasing kan man ibland förhandla innan man ingår avtalet (så kanske man får ner utköpspriset). Men är det väldigt rabatterade bilar t ex genom privatleasing så kommer du förmodligen inte billigare genom att ta den på företaget. Ofta är privatleasingen billig då de sätter högt restvärde för senare export. Tar du den på bolaget får man sällan den rabatten (du får betala mer för bilen).

Sedan om bilen ska genom bolaget måste först även bolaget få kapital till att köpa bilen, pengar som du måste skjuta till privat som aktieägartillskott och som du då missar avkastning på bland annat.
Men det största problemet är att företaget kommer inte kunna leasa bilen för att sedan leasa den vidare. Då krävs ett riktigt köp av bilen = företaget behöver kapital för bilköpet och företaget får därmed ej heller något avdrag för momsen. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Nect
elbilist
Inlägg: 1593
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Aktiebolag

Inlägg av Nect »

Fix skrev:
Bilen tappar inget i värde för du köper den tex privat och den blir momssmittad.
Det är bara så att nästa köpare inte kan ha den som leasingbil på sitt företag och dra halva momsen.
Den kan eventuellt bli lite mer svårsåld, men inget jag märkt av på mina bil äffarer.


Pga att förmånsvärdet inte sjunker med ålder på gamla bilar kan man lika bra köpa en nyare, så är reglerna för att driva nybilsförsäljningen.

Sammanfattningsvis blir det ingen som vill betala tex 10000kr i förmånsvärde för en Tesla Performance från 2016 när det är samma på en 2020.

Det är typiskt bilhandlarsnack att den tappar i värde, men det spelar ingen roll vad du än gör så har dom en ursäkt att ge skambud till dig ändå. Svag marknad, höst, vår, eller vad som passar dom. När du ska köpa så är det brist, stor efterfrågan osv…
Helt rätt! Bilen har samma värde, bara mer svårsåld då företag ofta inte köper/leasar bilar som är momssmittade. Problemet med svårsåld brukar ofta även beröra dyrare bilar som få privatpersoner köper. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Aktiebolag

Inlägg av alvenzo »

Mer svårsåld blir ju egentligen samma sak som lägre värde. Försvinner 70% an köparna så blir ju värdet efter betalviljan på de övriga 30. Såg en röd m3 sr+ 2020 med 1700 mil på mätaren gå för 408k på KVD, lite tillfälligheter etc men den var även smittad. Hade jag inte lagt barn och kommit ut 2 min för sent hade har köpt den som fan. Vill inte ge så mycket som folk vill ha på blocket men vill samtidigt inte köpa en ny och INTE ha så mycket som folk vill ha på blocket när jag säljer. Tänker troligen för mycket, borde väl bara klippa till.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Aktiebolag

Inlägg av mati »

Skattemasarna är inte helt dumma. De är högst medvetna om att folk är kreativa med att hitta olika sätt att komma runt skatten. Ett nystartat AB utan intäkter, men med en Tesla som enda tillgång i bolaget, väcker garanterat en hel del uppmärksamhet. Man måste nog räkna med en del jobbiga frågor som är svåra att besvara om man inte vill erkänna att bolagets enda syfte är att slippa betala momsen på en dyr bil.
Jag tror inte att SKV gillar sådana upplägg.
Ibland är det nog bättre att betala skatten och göra "rätt". Att kunna sova gott är mer värt än några tusenlappar i restvärde på en bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1593
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Aktiebolag

Inlägg av Nect »

alvenzo skrev:
Mer svårsåld blir ju egentligen samma sak som lägre värde. Försvinner 70% an köparna så blir ju värdet efter betalviljan på de övriga 30. Såg en röd m3 sr+ 2020 med 1700 mil på mätaren gå för 408k på KVD, lite tillfälligheter etc men den var även smittad. Hade jag inte lagt barn och kommit ut 2 min för sent hade har köpt den som fan. Vill inte ge så mycket som folk vill ha på blocket men vill samtidigt inte köpa en ny och INTE ha så mycket som folk vill ha på blocket när jag säljer. Tänker troligen för mycket, borde väl bara klippa till.
Håller inte riktigt med, bara för att kunderna/köparna är få så blir inte värdet mindre för det. Mångmiljonvillor sjunker inte i värdet för att det är färre som har råd med dem. De får bara vara ute lite längre på marknaden innan rätt köpte kommer.

Vill man däremot sälja snabbt så måste priset vara lägre än konkurrentens pris. Och det gäller allt som säljs inte bara bilar. Men värdet är fortfarande oförändrat. Bara det att köparen fått ”rabatt”. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Fix
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 apr 2021 00:27

Re: Aktiebolag

Inlägg av Fix »

Nect skrev:
Fix skrev:
Bilen tappar inget i värde för du köper den tex privat och den blir momssmittad.
Det är bara så att nästa köpare inte kan ha den som leasingbil på sitt företag och dra halva momsen.
Den kan eventuellt bli lite mer svårsåld, men inget jag märkt av på mina bil äffarer.


Pga att förmånsvärdet inte sjunker med ålder på gamla bilar kan man lika bra köpa en nyare, så är reglerna för att driva nybilsförsäljningen.

Sammanfattningsvis blir det ingen som vill betala tex 10000kr i förmånsvärde för en Tesla Performance från 2016 när det är samma på en 2020.

Det är typiskt bilhandlarsnack att den tappar i värde, men det spelar ingen roll vad du än gör så har dom en ursäkt att ge skambud till dig ändå. Svag marknad, höst, vår, eller vad som passar dom. När du ska köpa så är det brist, stor efterfrågan osv…
Helt rätt! Bilen har samma värde, bara mer svårsåld då företag ofta inte köper/leasar bilar som är momssmittade. Problemet med svårsåld brukar ofta även beröra dyrare bilar som få privatpersoner köper. :)

Det stämmer delvis inte...

Om ett företag normalt sätt ska köpa en bil och ha på leasing köper förmodligen 90% inte en begagnad till att börja med.
Givetvis finns det dom företag som köper begagnade bilar och sätter dom på leasing, men det är garanterat betydligt färre.
Sen är inte alla köpare företag som vill ha leasing, utan många privatpersoner...

Så en begagnad bil som är momssmittad är inte mindre värd, knappt inte heller mer svårsåld enligt mig.
Utan det är något som bilhandlarna börjat att köra med för att dom ska betala mindre för din bil.

Senast förra veckan fick jag det i ansiktet när jag ringde runt och frågade vad jag fick för min Volvo XC60...
Fick även många andra roliga kommentarer om bilen och varför dom ansåg att den inte var värd mer.

Så även om du ska byta in den och du har den på företagsleasing så kommer du att höra att den gått för många mil, just nu är det ingen efterfrågan.

Hade en Porsche 964 turbo i samlarskick som jag försökte sälja till en handlare som hade en nästan lika fin men inte Turbo utgåva som dom hade ett högt pris på.
Så tänkte jag att då vet dom vad jag har och jag bör få ett bra inbytespris för min...

Givetvis inte, det var 200000kr lägre än den dom själv sålde som var minst 200000kr lägre i pris då det inte var en Turbo.

Man gör som oftast alltid en dålig bilaffär...


Att tillägga kommer min nästa bil inte att vara på företagsleasing heller, då jag anser att det inte är lönt. Blir i princip samma pengar till slut. (Som fåmansbolag...)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Aktiebolag

Inlägg av tor-ake »

alvenzo skrev:
Mer svårsåld blir ju egentligen samma sak som lägre värde. Försvinner 70% an köparna så blir ju värdet efter betalviljan på de övriga 30. Såg en röd m3 sr+ 2020 med 1700 mil på mätaren gå för 408k på KVD, lite tillfälligheter etc men den var även smittad. Hade jag inte lagt barn och kommit ut 2 min för sent hade har köpt den som fan. Vill inte ge så mycket som folk vill ha på blocket men vill samtidigt inte köpa en ny och INTE ha så mycket som folk vill ha på blocket när jag säljer. Tänker troligen för mycket, borde väl bara klippa till.
408' för en SR+ på KvD var ju förvisso bra men inte något tokklipp. Var reservationspriset uppnått? Nypris var ju "bara" 508' när man räknar av MBP.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Aktiebolag

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är väl i stort sett ingen alls som företagsleasar en begagnad bil?

I vilken situation skulle en tre år gammal bil ha någon fördel av att inte vara momssmittad?

Jag kan tänka mig månad 1-12 kan det finnas kunder om det är en helt ny bilmodell.

Norge exporten är väl efter 7-8 månader när bonusen är utbetald? Inte vill väl norrmännen ha tre års bilar?
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Aktiebolag

Inlägg av alvenzo »

mati skrev:
Skattemasarna är inte helt dumma. De är högst medvetna om att folk är kreativa med att hitta olika sätt att komma runt skatten. Ett nystartat AB utan intäkter, men med en Tesla som enda tillgång i bolaget, väcker garanterat en hel del uppmärksamhet. Man måste nog räkna med en del jobbiga frågor som är svåra att besvara om man inte vill erkänna att bolagets enda syfte är att slippa betala momsen på en dyr bil.
Jag tror inte att SKV gillar sådana upplägg.
Ibland är det nog bättre att betala skatten och göra "rätt". Att kunna sova gott är mer värt än några tusenlappar i restvärde på en bil.
Här har du missförstått. Ingen kommer undan momsen och det är inte heller poängen, det är inte att blåsa staten på skatt som är syftet. Momsen kommer in oavsett och lika mycket.
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Aktiebolag

Inlägg av alvenzo »

tor-ake skrev:
alvenzo skrev:
Mer svårsåld blir ju egentligen samma sak som lägre värde. Försvinner 70% an köparna så blir ju värdet efter betalviljan på de övriga 30. Såg en röd m3 sr+ 2020 med 1700 mil på mätaren gå för 408k på KVD, lite tillfälligheter etc men den var även smittad. Hade jag inte lagt barn och kommit ut 2 min för sent hade har köpt den som fan. Vill inte ge så mycket som folk vill ha på blocket men vill samtidigt inte köpa en ny och INTE ha så mycket som folk vill ha på blocket när jag säljer. Tänker troligen för mycket, borde väl bara klippa till.
408' för en SR+ på KvD var ju förvisso bra men inte något tokklipp. Var reservationspriset uppnått? Nypris var ju "bara" 508' när man räknar av MBP.
Nej, men godtogs ändå.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Aktiebolag

Inlägg av tor-ake »

Då gissar jag att KvD vet att man kan få ut mer än 408, bara man har lite tålamod. De föreslår ett reservationspris som ligger prick på det de värderar bilen till.
Men kanske bara var säg 430 i just det fallet, och säljaren hade bråttom, och ville inte gneta för bara 22 till. Gissar jag.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar