Vätterleden 60 år - film

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Vätterleden 60 år - film

Inlägg av Jerker »

Vi är ju många som åker längs "Sveriges vackraste motorväg", Vätterleden. Jag missade att det den 13/12 2020 var 60 år sedan den första etappen invigdes. Här är en intressant dokumentär om byggandet av den:

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vätterleden 60 år - film

Inlägg av Bjelke »

Kul :) måste kolla på hela lite senare :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vätterleden 60 år - film

Inlägg av Jerker »

Intressant att se utvecklingen av arbetsmiljön under de år som projektet varade. Och några intressanta arbetsfordon som användes men som har försvunnit igen.

När kom de hydrauldrivna grävmaskinerna? Här syns enbart den gamla sorten som styrs med vajrar.

Ett mäktigt projekt! Kul att se hur glest det var på motorvägarna på den tiden, och som jag läst nån annan stans så gick de flesta bilarna inte så fort då heller. Många bilar hade sin toppfart runt 70 km/h. Då var det inga problem med fri fart, som det ju faktiskt var på vissa vägsträckor i Sverige. ;)

De byggde ju med en stor överkapacitet eftersom vägen fortfarande räcker till. Undrar om vi nånsin kommer att uppleva att den känns underdimensionerad? I Stockholmstrakten har ju många vägsträckor som från början var 2-filiga byggts om till 3-filiga för att svälja trafikvolymerna. Den här vägen skulle nog vara svår att anpassa för 3 filer.
Användarvisningsbild
guinness
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 sep 2017 09:00

Re: Vätterleden 60 år - film

Inlägg av guinness »

En kollega till mig som ”upptäckte” filmmaterialet som hans morfar eller farfar filmat under byggnadstiden på sin fritid. Riktigt kul att han dokumenterat.
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Vätterleden 60 år - film

Inlägg av themax »

Jerker skrev:
I Stockholmstrakten har ju många vägsträckor som från början var 2-filiga byggts om till 3-filiga för att svälja trafikvolymerna. Den här vägen skulle nog vara svår att anpassa för 3 filer.
I realiteten är vägarna fortfarande i stort sett tvåfiliga, eftersom alla kör i mitten- och vänsterfältet. I rusningstrafik går det nästan alltid snabbast att ligga till höger. Säg inget till nån, prova själv Bild

Men trafikanterna längs Vätterleden kanske har lite bättre trafikvett så det skulle fungera …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vätterleden 60 år - film

Inlägg av Jerker »

themax skrev:
Jerker skrev:
I Stockholmstrakten har ju många vägsträckor som från början var 2-filiga byggts om till 3-filiga för att svälja trafikvolymerna. Den här vägen skulle nog vara svår att anpassa för 3 filer.
I realiteten är vägarna fortfarande i stort sett tvåfiliga, eftersom alla kör i mitten- och vänsterfältet. I rusningstrafik går det nästan alltid snabbast att ligga till höger. Säg inget till nån, prova själv Bild

Men trafikanterna längs Vätterleden kanske har lite bättre trafikvett så det skulle fungera …
Jo, jag har noterat det. Mycket märkligt med rena väglöss som ligger i mittenfilen.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vätterleden 60 år - film

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ett misstag var ju att de drog E4:an rakt in i Jönköping. Nu är det ju ofta kö ut på motorvägen i högtrafik då avfarterna inte sväljer all trafik längre.
Skriv svar