Vilket innebär att det krävs dyrare däck för dessa tunga bilar.
Dessutom pratas det om att "elbilsdäcken" ser halvnötta ut redan som nya.
Man vill ha lågt rullmotstånd och därför har man mindre mönsterdjup och mindre med lameller som griper tag i underlaget.
Konsekvensen är sämre grepp, lättare att få vattenplaning och kortare livslängd.
Dessutom ger lågprofildäck sämre komfort.
Breda däck ger också högre ljudnivå.
Exempel.
https://teknikensvarld.se/nyheter/konsu ... -skjortan/Tunga elbilar kräver stora hjul och däck med högt belastningsindex för att få ekvationen att gå ihop. Men ekvationen brister kapitalt vad gäller kronor och ören – däcken blir svindyra.
Skoda Enyaq iV 80 standardutrustas med dimension 235/55 R19 fram och 255/50 R19 bak, dimensioner som för bara några år sedan var otänkbara till en vanlig familjebil. Räkna med minst 12 000 kronor för en ny uppsättning däck, monterat och klart. Vilket kan jämföras med runt 5 000-6 000 kronor för likvärdig omgång premiumdäck i standarddimension till exempelvis en Skoda Superb.