Dyra däck till elbilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Dyra däck till elbilar

Inlägg av Zalman3 »

Tyvärr är åtminstone vissa elbilar ganska tunga.
Vilket innebär att det krävs dyrare däck för dessa tunga bilar.
Dessutom pratas det om att "elbilsdäcken" ser halvnötta ut redan som nya.
Man vill ha lågt rullmotstånd och därför har man mindre mönsterdjup och mindre med lameller som griper tag i underlaget.
Konsekvensen är sämre grepp, lättare att få vattenplaning och kortare livslängd.
Dessutom ger lågprofildäck sämre komfort.
Breda däck ger också högre ljudnivå.


Exempel.
Tunga elbilar kräver stora hjul och däck med högt belastningsindex för att få ekvationen att gå ihop. Men ekvationen brister kapitalt vad gäller kronor och ören – däcken blir svindyra.

Skoda Enyaq iV 80 standardutrustas med dimension 235/55 R19 fram och 255/50 R19 bak, dimensioner som för bara några år sedan var otänkbara till en vanlig familjebil. Räkna med minst 12 000 kronor för en ny uppsättning däck, monterat och klart. Vilket kan jämföras med runt 5 000-6 000 kronor för likvärdig omgång premiumdäck i standarddimension till exempelvis en Skoda Superb.
https://teknikensvarld.se/nyheter/konsu ... -skjortan/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dyra däck till elbilar

Inlägg av mikebike »

Min gamla bil hade 255 breda 20" på sommaren och 235 mm 17" på vintern.
Tjänstevikten var 150 kg lägre än för min Tesla, men totalvikten var högre eftersom den fick lasta dubbelt så mycket.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Dyra däck till elbilar

Inlägg av Aida »

Jag håller med! Ioniq 5 standardutrustas med däck i hastighetsklass W vilket innebär max 270 km/h! Toppfarten på bilarna är 185 km/h!! Gäller såväl 19 som 20 tum. Volvo gör likadant fastän de har en toppfartsspärr på alla bilar på 180 km/h. Tyskarna har iofs gjort samma med max 300 km/h med toppfartsspärrar på 250 km/h.

Men just på elbilen sticker det ut något våldsamt!
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Dyra däck till elbilar

Inlägg av Esterox »

Skulle tro att det är pga det direkta vridet från botten som ställer till det.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Dyra däck till elbilar

Inlägg av Teslared »

Jag köpte Conti elbilsdäck till vår Leaf för några år sedan och de hade sämre livslängd än Michelin energy saver, samma dimension. Så jag gick tillbaks till Michelin nästa byte, upplevde inga fördelar med elbilsdäcken, något dyrare.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Dyra däck till elbilar

Inlägg av wheels »

Teslared skrev:
Jag köpte Conti elbilsdäck till vår Leaf för några år sedan och de hade sämre livslängd än Michelin energy saver, samma dimension. Så jag gick tillbaks till Michelin nästa byte, upplevde inga fördelar med elbilsdäcken, något dyrare.
Jag köpte Michelin e-primacy i stället för Nexendäcket. Den minskade energiförbrukningen med c:a 100wh+.
Men det finns ingen rim och reson med så dyra däck om man inte har en akut räckviddsångest :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dyra däck till elbilar

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Jag håller med! Ioniq 5 standardutrustas med däck i hastighetsklass W vilket innebär max 270 km/h! Toppfarten på bilarna är 185 km/h!! Gäller såväl 19 som 20 tum. Volvo gör likadant fastän de har en toppfartsspärr på alla bilar på 180 km/h. Tyskarna har iofs gjort samma med max 300 km/h med toppfartsspärrar på 250 km/h.

Men just på elbilen sticker det ut något våldsamt!
Kan tilläggas att även Tesla kör med olika former av mjukvarumässiga toppfartsspärrar av säkerhetsskäl (känner bäst till M3 där LR är spärrad till 231 km/h och P, med bakre spoiler monterad, är spärrad till 264 km/h). Minns dock inte vad däcken som är på som standard är begränsade till.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Dyra däck till elbilar

Inlägg av MWall »

Visste inte ens att det fanns elbilsdäck. Kul att lära sig nya saker efter mer än fyra år och uppåt 15 tusen mil...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dyra däck till elbilar

Inlägg av LarsL »

Oj, jag som bara gått på vanliga däck med mina vanliga kraft på ljudnivå och fäste i vid regn.
Skriv svar