Det är ju i princip samma sak som V2L och blir ganska mycket enklare iafJerker skrev:Sono Sion ska ju ha det fast via typ 2, 11 kW. De motiverar det med att bilen har solceller, så de som inte kör så mycket och bilen står i solen och fyller batteriet så kan man dela med sig av elektronerna.
Varför har inte fler bilar V2V?
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Varför har inte fler bilar V2V?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Varför har inte fler bilar V2V?
Måste ju fungera alldeles utmärkt att den bil som ger ström har 800V batterier och kan ge 400V.
Leker man med tanken att donatorn däremot jobbar med högre spänning redan från början (tex 800V) så
blir det kanske något enklare om mottagaren kör med 400V men utifrån dom kraven kan ju såklart inte
tekniken byggas.
Och alla elbilar kan ladda i 400V oavsett om de har 800 eller 400V batterier.
Edit:
Måste vara meningslöst att ha speciella batteribilar för att ladda andra bilar.
https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55459
Men E-GAP i Italien har kommit lite längre.
De kör runt och levererar ström.
Du beställer dem vid en viss tid och plats i appen. En liten elektrisk skåpbil kommer och laddar din bil med en relativt snabb 60 kW.
Du betalar via appen och behöver inte vara närvarande.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Varför har inte fler bilar V2V?
Ja visst blir det lite enklare om den som levererar kör med 800V (till en med 400V) men det är egentligen lite välZalman3 skrev:Måste ju fungera alldeles utmärkt att den bil som ger ström har 800V batterier och kan ge 400V.
Leker man med tanken att donatorn däremot jobbar med högre spänning redan från början (tex 800V) så
blir det kanske något enklare om mottagaren kör med 400V men utifrån dom kraven kan ju såklart inte
tekniken byggas.
Och alla elbilar kan ladda i 400V oavsett om de har 800 eller 400V batterier.
Edit:
Måste vara meningslöst att ha speciella batteribilar för att ladda andra bilar.https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55459
Men E-GAP i Italien har kommit lite längre.
De kör runt och levererar ström.
Du beställer dem vid en viss tid och plats i appen. En liten elektrisk skåpbil kommer och laddar din bil med en relativt snabb 60 kW.
Du betalar via appen och behöver inte vara närvarande.
stor skillnad och man får lite onödigt stora förluster (antagligen helt OK ändå eftersom vi knappast
pratar om vardagsladdning här utan mer nödladdning typ) och ännu mer förluster blir det om man går
från 800V => 400V => 800V såklart…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Varför har inte fler bilar V2V?
Undrar hur lång tid det kommer att ta innan Skatteverket lägger på förmånsskatt för V2V, eftersom man kan sälja el...Zalman3 skrev:Låt säga att man har en Cybertruck med 200 kWh batteri som man fyller med el från egna solceller.
Och att den kan ge 150 kW via V2V.
Bara att åka nära en Ionity laddstation och "bara" ta 8kr per kWh för elen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Varför har inte fler bilar V2V?
Våra politiker (och i förlängningen SKV) brukar vara extremt snabba med att prioritera just denna typen av aktiviteter.renes skrev:Undrar hur lång tid det kommer att ta innan Skatteverket lägger på förmånsskatt för V2V, eftersom man kan sälja el...Zalman3 skrev:Låt säga att man har en Cybertruck med 200 kWh batteri som man fyller med el från egna solceller.
Och att den kan ge 150 kW via V2V.
Bara att åka nära en Ionity laddstation och "bara" ta 8kr per kWh för elen.
Kommer helt garanterat (om det inte redan är på plats idag med gällande regelverk).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Varför har inte fler bilar V2V?
Varför har V2L dröjt så länge bland Europeiska elbilar?renes skrev:Undrar hur lång tid det kommer att ta innan Skatteverket lägger på förmånsskatt för V2V, eftersom man kan sälja el...Zalman3 skrev:Låt säga att man har en Cybertruck med 200 kWh batteri som man fyller med el från egna solceller.
Och att den kan ge 150 kW via V2V.
Bara att åka nära en Ionity laddstation och "bara" ta 8kr per kWh för elen.
Jag tror att elbolagen lobbar rejält mot detta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension