Varför har inte fler bilar V2V?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Sono Sion ska ju ha det fast via typ 2, 11 kW. De motiverar det med att bilen har solceller, så de som inte kör så mycket och bilen står i solen och fyller batteriet så kan man dela med sig av elektronerna.
Det är ju i princip samma sak som V2L och blir ganska mycket enklare iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av Zalman3 »


Leker man med tanken att donatorn däremot jobbar med högre spänning redan från början (tex 800V) så
blir det kanske något enklare om mottagaren kör med 400V men utifrån dom kraven kan ju såklart inte
tekniken byggas.

Måste ju fungera alldeles utmärkt att den bil som ger ström har 800V batterier och kan ge 400V.

Och alla elbilar kan ladda i 400V oavsett om de har 800 eller 400V batterier.

Edit:
Måste vara meningslöst att ha speciella batteribilar för att ladda andra bilar.

Men E-GAP i Italien har kommit lite längre.

De kör runt och levererar ström.

Du beställer dem vid en viss tid och plats i appen. En liten elektrisk skåpbil kommer och laddar din bil med en relativt snabb 60 kW.
Du betalar via appen och behöver inte vara närvarande.
https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55459
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:

Leker man med tanken att donatorn däremot jobbar med högre spänning redan från början (tex 800V) så
blir det kanske något enklare om mottagaren kör med 400V men utifrån dom kraven kan ju såklart inte
tekniken byggas.

Måste ju fungera alldeles utmärkt att den bil som ger ström har 800V batterier och kan ge 400V.

Och alla elbilar kan ladda i 400V oavsett om de har 800 eller 400V batterier.

Edit:
Måste vara meningslöst att ha speciella batteribilar för att ladda andra bilar.

Men E-GAP i Italien har kommit lite längre.

De kör runt och levererar ström.

Du beställer dem vid en viss tid och plats i appen. En liten elektrisk skåpbil kommer och laddar din bil med en relativt snabb 60 kW.
Du betalar via appen och behöver inte vara närvarande.
https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55459
Ja visst blir det lite enklare om den som levererar kör med 800V (till en med 400V) men det är egentligen lite väl
stor skillnad och man får lite onödigt stora förluster (antagligen helt OK ändå eftersom vi knappast
pratar om vardagsladdning här utan mer nödladdning typ) och ännu mer förluster blir det om man går
från 800V => 400V => 800V såklart…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av renes »

Zalman3 skrev:
Låt säga att man har en Cybertruck med 200 kWh batteri som man fyller med el från egna solceller.
Och att den kan ge 150 kW via V2V.
Bara att åka nära en Ionity laddstation och "bara" ta 8kr per kWh för elen.
:lol: :lol: :lol:
Undrar hur lång tid det kommer att ta innan Skatteverket lägger på förmånsskatt för V2V, eftersom man kan sälja el...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av martinot »

renes skrev:
Zalman3 skrev:
Låt säga att man har en Cybertruck med 200 kWh batteri som man fyller med el från egna solceller.
Och att den kan ge 150 kW via V2V.
Bara att åka nära en Ionity laddstation och "bara" ta 8kr per kWh för elen.
:lol: :lol: :lol:
Undrar hur lång tid det kommer att ta innan Skatteverket lägger på förmånsskatt för V2V, eftersom man kan sälja el...
Våra politiker (och i förlängningen SKV) brukar vara extremt snabba med att prioritera just denna typen av aktiviteter.

Kommer helt garanterat (om det inte redan är på plats idag med gällande regelverk).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av Zalman3 »

renes skrev:
Zalman3 skrev:
Låt säga att man har en Cybertruck med 200 kWh batteri som man fyller med el från egna solceller.
Och att den kan ge 150 kW via V2V.
Bara att åka nära en Ionity laddstation och "bara" ta 8kr per kWh för elen.
:lol: :lol: :lol:
Undrar hur lång tid det kommer att ta innan Skatteverket lägger på förmånsskatt för V2V, eftersom man kan sälja el...
Varför har V2L dröjt så länge bland Europeiska elbilar?
Jag tror att elbolagen lobbar rejält mot detta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar