Varför har inte fler bilar V2V?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av Zalman3 »

Varför har inte fler bilar V2V?

I vissa situationer kan V2V vara mycket praktiskt.
Seres SF5 verkar vara tidiga ute med denna teknik.

Och varför har man inte ännu högre effekt än 40 kW, när man ändå kör DC.
Tydligen är det inte helt enkelt att göra detta, eftersom mottagande bil bestämmer vilken spänning och ström man vill ha.
Å andra sidan kan man ju säga att elmotorn i bilen också "bestämmer" vilken ström och spänning den ska ha.
En av funktionerna som gör bilen speciell är att den stöder V2V-laddning (fordon till fordon).
Det betyder att du kan ladda en annan elbil från en Seres SF5.
Sedan överför den energi direkt från batteriet och över till den andra bilen med upp till 40 kW effekt.
https://www.elbil24.no/nyheter/ny-elbil ... r/73031656

Seres SF5
https://www.drivee.se/sv/seres-start/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Varför har inte fler bilar V2V?

I vissa situationer kan V2V vara mycket praktiskt.
Seres SF5 verkar vara tidiga ute med denna teknik.

Och varför har man inte ännu högre effekt än 40 kW, när man ändå kör DC.
Tydligen är det inte helt enkelt att göra detta, eftersom mottagande bil bestämmer vilken spänning och ström man vill ha.
Å andra sidan kan man ju säga att elmotorn i bilen också "bestämmer" vilken ström och spänning den ska ha.
En av funktionerna som gör bilen speciell är att den stöder V2V-laddning (fordon till fordon).
Det betyder att du kan ladda en annan elbil från en Seres SF5.
Sedan överför den energi direkt från batteriet och över till den andra bilen med upp till 40 kW effekt.
https://www.elbil24.no/nyheter/ny-elbil ... r/73031656

Seres SF5
https://www.drivee.se/sv/seres-start/

Håller med! Skitsmart funktion att en elbilist kan hjälpa en annan elbilist att som råkat ut för får låg SoC.

Detta borde alla elbilar ha som standard!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Varför har inte fler bilar V2V?

I vissa situationer kan V2V vara mycket praktiskt.
Seres SF5 verkar vara tidiga ute med denna teknik.

Och varför har man inte ännu högre effekt än 40 kW, när man ändå kör DC.
Tydligen är det inte helt enkelt att göra detta, eftersom mottagande bil bestämmer vilken spänning och ström man vill ha.
Å andra sidan kan man ju säga att elmotorn i bilen också "bestämmer" vilken ström och spänning den ska ha.
En av funktionerna som gör bilen speciell är att den stöder V2V-laddning (fordon till fordon).
Det betyder att du kan ladda en annan elbil från en Seres SF5.
Sedan överför den energi direkt från batteriet och över till den andra bilen med upp till 40 kW effekt.
https://www.elbil24.no/nyheter/ny-elbil ... r/73031656

Seres SF5
https://www.drivee.se/sv/seres-start/

Håller med! Skitsmart funktion att en elbilist kan hjälpa en annan elbilist att som råkat ut för får låg SoC.

Detta borde alla elbilar ha som standard!
Låt säga att man har en Cybertruck med 200 kWh batteri som man fyller med el från egna solceller.
Och att den kan ge 150 kW via V2V.
Bara att åka nära en Ionity laddstation och "bara" ta 8kr per kWh för elen.
:lol: :lol: :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av chaffis75 »

Gissar på
-dyrt och svårt att utveckla
-få som efterfrågar
-svårt med standard
-hönan och ägget, vem vill vara först.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av Bjelke »

Tyvärr är det inte lika enkelt som en lekman kan tro, mest för att båda bilar jobbar med ungefär
samma spänning i batterierna och då måste man konstruera en laddare i donatorbilen för att få upp
spänningen så att det räcker till.
Leker man med tanken att donatorn däremot jobbar med högre spänning redan från början (tex 800V) så
blir det kanske något enklare om mottagaren kör med 400V men utifrån dom kraven kan ju såklart inte
tekniken byggas.
Så en DC-laddare som jobbar med ”för låg” spänning måste implementeras i bilen, ganska dyr lösning men
påminner antagligen lite om det som Porsche mfl gör för att kunna ladda sina 800V-bilar på 400V-stolpar (vilket
möjligen borgar för att just dom bilarna skulle kunna implementera denna typ av teknik :) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av mikebike »

Hur vanligt är det problemet?
Hur ofta får man soppatorsk med elbil?
Jag har fått det en gång med bensinbil. På 42 år.

Min telefon kan ladda en annan telefon trådlöst. Aldrig använt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av Zalman3 »

mikebike skrev:
Hur vanligt är det problemet?
Hur ofta får man soppatorsk med elbil?
Jag har fått det en gång med bensinbil. På 42 år.

Min telefon kan ladda en annan telefon trådlöst. Aldrig använt.

Med nya lösningar så skapas nya möjligheter.
Om jag har en Cybertruck med V2V och åker ut till skogen med en eldriven ATV eller snöskoter på flaket.
Då vore det väldigt smidigt att kunna snabbladda dessa fordon direkt från Cybertrucken.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
mikebike skrev:
Hur vanligt är det problemet?
Hur ofta får man soppatorsk med elbil?
Jag har fått det en gång med bensinbil. På 42 år.

Min telefon kan ladda en annan telefon trådlöst. Aldrig använt.

Med nya lösningar så skapas nya möjligheter.
Om jag har en Cybertruck med V2V och åker ut till skogen med en eldriven ATV eller snöskoter på flaket.
Då vore det väldigt smidigt att kunna snabbladda dessa fordon direkt från Cybertrucken.
Just dom skulle ju funka även med VTL egentligen såvida man inte måste upp i hög effekt såklart…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
mikebike skrev:
Hur vanligt är det problemet?
Hur ofta får man soppatorsk med elbil?
Jag har fått det en gång med bensinbil. På 42 år.

Min telefon kan ladda en annan telefon trådlöst. Aldrig använt.

Med nya lösningar så skapas nya möjligheter.
Om jag har en Cybertruck med V2V och åker ut till skogen med en eldriven ATV eller snöskoter på flaket.
Då vore det väldigt smidigt att kunna snabbladda dessa fordon direkt från Cybertrucken.
Just dom skulle ju funka även med VTL egentligen såvida man inte måste upp i hög effekt såklart…

Taiga Snowmobiles are compatible with Level 1 and Level 2 charging, Level 3 charging capability is available as an upgrade.

Level 1 charging: ~14 hours
Level 2 charging: ~3 hours
Level 3 charging: ~30 minutes
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av Jerker »

Sono Sion ska ju ha det fast via typ 2, 11 kW. De motiverar det med att bilen har solceller, så de som inte kör så mycket och bilen står i solen och fyller batteriet så kan man dela med sig av elektronerna.
sono-motors-sion-bidirectional-charging-tesla-models.0x1000.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Sono Sion ska ju ha det fast via typ 2, 11 kW. De motiverar det med att bilen har solceller, så de som inte kör så mycket och bilen står i solen och fyller batteriet så kan man dela med sig av elektronerna.
Det är ju i princip samma sak som V2L och blir ganska mycket enklare iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av Zalman3 »


Leker man med tanken att donatorn däremot jobbar med högre spänning redan från början (tex 800V) så
blir det kanske något enklare om mottagaren kör med 400V men utifrån dom kraven kan ju såklart inte
tekniken byggas.

Måste ju fungera alldeles utmärkt att den bil som ger ström har 800V batterier och kan ge 400V.

Och alla elbilar kan ladda i 400V oavsett om de har 800 eller 400V batterier.

Edit:
Måste vara meningslöst att ha speciella batteribilar för att ladda andra bilar.

Men E-GAP i Italien har kommit lite längre.

De kör runt och levererar ström.

Du beställer dem vid en viss tid och plats i appen. En liten elektrisk skåpbil kommer och laddar din bil med en relativt snabb 60 kW.
Du betalar via appen och behöver inte vara närvarande.
https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55459
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:

Leker man med tanken att donatorn däremot jobbar med högre spänning redan från början (tex 800V) så
blir det kanske något enklare om mottagaren kör med 400V men utifrån dom kraven kan ju såklart inte
tekniken byggas.

Måste ju fungera alldeles utmärkt att den bil som ger ström har 800V batterier och kan ge 400V.

Och alla elbilar kan ladda i 400V oavsett om de har 800 eller 400V batterier.

Edit:
Måste vara meningslöst att ha speciella batteribilar för att ladda andra bilar.

Men E-GAP i Italien har kommit lite längre.

De kör runt och levererar ström.

Du beställer dem vid en viss tid och plats i appen. En liten elektrisk skåpbil kommer och laddar din bil med en relativt snabb 60 kW.
Du betalar via appen och behöver inte vara närvarande.
https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55459
Ja visst blir det lite enklare om den som levererar kör med 800V (till en med 400V) men det är egentligen lite väl
stor skillnad och man får lite onödigt stora förluster (antagligen helt OK ändå eftersom vi knappast
pratar om vardagsladdning här utan mer nödladdning typ) och ännu mer förluster blir det om man går
från 800V => 400V => 800V såklart…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av renes »

Zalman3 skrev:
Låt säga att man har en Cybertruck med 200 kWh batteri som man fyller med el från egna solceller.
Och att den kan ge 150 kW via V2V.
Bara att åka nära en Ionity laddstation och "bara" ta 8kr per kWh för elen.
:lol: :lol: :lol:
Undrar hur lång tid det kommer att ta innan Skatteverket lägger på förmånsskatt för V2V, eftersom man kan sälja el...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av martinot »

renes skrev:
Zalman3 skrev:
Låt säga att man har en Cybertruck med 200 kWh batteri som man fyller med el från egna solceller.
Och att den kan ge 150 kW via V2V.
Bara att åka nära en Ionity laddstation och "bara" ta 8kr per kWh för elen.
:lol: :lol: :lol:
Undrar hur lång tid det kommer att ta innan Skatteverket lägger på förmånsskatt för V2V, eftersom man kan sälja el...
Våra politiker (och i förlängningen SKV) brukar vara extremt snabba med att prioritera just denna typen av aktiviteter.

Kommer helt garanterat (om det inte redan är på plats idag med gällande regelverk).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför har inte fler bilar V2V?

Inlägg av Zalman3 »

renes skrev:
Zalman3 skrev:
Låt säga att man har en Cybertruck med 200 kWh batteri som man fyller med el från egna solceller.
Och att den kan ge 150 kW via V2V.
Bara att åka nära en Ionity laddstation och "bara" ta 8kr per kWh för elen.
:lol: :lol: :lol:
Undrar hur lång tid det kommer att ta innan Skatteverket lägger på förmånsskatt för V2V, eftersom man kan sälja el...
Varför har V2L dröjt så länge bland Europeiska elbilar?
Jag tror att elbolagen lobbar rejält mot detta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar