Eldrift på husvagnen

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Eldrift på husvagnen

Inlägg av Zalman3 »

Med eldrift på husvagnen får man klart längre räckvidd.

Med e-trailern 400 km utan laddning över Alperna.

En husvagn dödar räckvidden för alla e-bilar. Om inte husvagnen har sin egen elektriska drivenhet.

Oavsett hur snabbt elektromobilitet utvecklas när det gäller hållbarhet, räckvidd och laddningshastighet: När tunga laster spelas in blir det ansträngande. En husvagn får till och med utbudet av fordon med ett gigantiskt batteri att smälta snabbare än en boll med stracciatella i den italienska solen. Det är precis dit våra kollegor från Caravaning-tidningen ville gå. Från Isny ​​i Allgäu till Gardasjön. Med husvagn och Audi E-tron 55 quattro. Den har ett batteri med användbar 83,6 kWh mellan hjulen och ska enligt Audi täcka maximalt 411 kilometer. Vägen till Riva del Garda kunde därför teoretiskt bemästras. Men definitivt inte med en släpvagn i släp. Åtminstone inte med en husvagn.

Nästan 400 kilometer och 4.870 meter i höjd
Situationen är annorlunda med prototypen E-Home Coco , som Dethleffs, Erwin Hymer Group och den gemensamma utvecklingspartnern ZF har satt på hjulen. Världens första e-husvagn, dvs. en husvagn med egen elektrisk drivning. En annan prototyp, men redan mogen nog att göra det över Alperna. Med honom på varje kilometer: Ingo Wagner, chefredaktör för specialtidningen Caravaning (rapport: Die Rekordfahrt på www.caravaning.de). Uppdraget: Den elektriska kombinationen får inte laddas på den nästan 400 kilometer långa sträckan, på vilken 4.870 meters höjd måste övervinnas. Bara en oavbruten semestertur med husvagn är en utmärkelse för fjärrtrafik och kan ta lite vind ur skeptikernas segel.

Ledande istället för att dra
Och det fungerade, förutom ett kort stopp på grund av ett felmeddelande utlöst av en växelriktare. När rekordförarna med E-Tron och E-Home anländer till ZFs marina avdelning i Arco (det är bara fem kilometer till Riva del Garda) visar skärmarna fortfarande batterinivåer på 19 och 22 procent. Detta skulle innebära att elteamet kunde gå mycket längre än Gardasjön. Den efterföljande dataanalysen visar hur bra prototypen utförde. Ingen gång behövde Audi dra mer än 20 kilo. Så han körde snarare husvagnen än att dra i den.

2x40 kWh batteri under husvagnen
Detta möjliggörs av en nyutvecklad drivenhet med dragavlastningsmodul i bogseranordningen. Den integrerade drivsensorn registrerar om dragfordonet accelererar, retarderar eller rullar smidigt och vidarebefordrar denna information till motorerna. Inom en tiondels sekund ger de exakt tillräckligt med dragkraft upp till drygt 100 km / h för att en viss släpbelastning inte överskrids. De två synkronmotorerna (en per hjul) kan generera upp till 90 kW (122 hk) under en kort tid. Bromsning sker nästan uteslutande genom återhämtning. Om du måste ta en paus kan du förse husvagnen (2x 40 kWh) med färsk energi med snabbladdaren.

Även om det tar ytterligare tre till fyra år att gå i serieproduktion och tekniken fortfarande måste minskas avsevärt till förmån för kostnader och vikt, visar rekorddriften att e-husvagnskonceptet faktiskt är en väg in i framtiden för elektriskt mobila resor kan.

https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... kordfahrt/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension