InCharge/Vattenfall dålig effekt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av dfa »

Samma hos InCharge 120kw hos ICA Lindvallen. Har bara fått 60 vilket har överraskat mig då man plötsligt får planera in ett lite längre stopp.
Tack till TS som sätter fingret på vad som verkar vara ett generellt fel hos InCharge eller iaf hur laddhastigheten presenteras
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Lophornis »

Har någon talat med incharge om detta?
Står det på laddarna att det är så det är uppdelat?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av taliz »

Lophornis skrev:
Har någon talat med incharge om detta?
Står det på laddarna att det är så det är uppdelat?
Det står 120kw på såväl laddare som i app.
Har ringt dom och gett exempel på laddare från denna tråden. De har sagt att deras tekniker skall kika på det och återkomma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
Lophornis skrev:
Har någon talat med incharge om detta?
Står det på laddarna att det är så det är uppdelat?
Det står 120kw på såväl laddare som i app.
Har ringt dom och gett exempel på laddare från denna tråden. De har sagt att deras tekniker skall kika på det och återkomma.
Bra där Taliz! :)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av mans71 »

Förlåt, kunde inte låta bli, men kanske det är ”upp till 120kw” :D ;)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Elmil »

Jag tror det är så att InCharge generellt anger i appen vilken ström och effekt som laddstationen är installerad på, alltså utrustningens matning från nätet. Detta blir väldigt vilseledande för användaren, som självklart tror att det är detta som bilen kan använda.

Kolla t.ex. valfri 50kW-laddare i deras app. Där står det 80A 50kW, vilket man kanske inte reagerar på i första läget, men det betyder bara att stationen är inkopplad på en 80A-lina som klarar 50kW. På DC-sidan kan helt andra begränsningar gälla, specmässigt klarar ju dessa 125A men vissa begränsar utströmmen till 110A eller mindre, och därmed max uteffekt till 40-45kW. CCS- och Chademo-kablarna kan oftast inte användas samtidigt heller.

Det verkar ju som att stationens installerade effekt är det som anges i appen även för de nya 120kW-stationerna.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av taliz »

mans71 skrev:
Förlåt, kunde inte låta bli, men kanske det är ”upp till 120kw” :D ;)
Om det är tekniskt omöjligt att få mer än hälften, vilket det verkar vara, så är det snarare "upp till 60kw".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av mans71 »

taliz skrev:
mans71 skrev:
Förlåt, kunde inte låta bli, men kanske det är ”upp till 120kw” :D ;)
Om det är tekniskt omöjligt att få mer än hälften, vilket det verkar vara, så är det snarare "upp till 60kw".
Precis som med nerfade Teslor då, men det ser bra ut i reklamtexten! ;)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av taliz »

mans71 skrev:
taliz skrev:
mans71 skrev:
Förlåt, kunde inte låta bli, men kanske det är ”upp till 120kw” :D ;)
Om det är tekniskt omöjligt att få mer än hälften, vilket det verkar vara, så är det snarare "upp till 60kw".
Precis som med nerfade Teslor då, men det ser bra ut i reklamtexten! ;)
Alla nya Tesla klarar ju "reklamtexten".
I detta fallet spelar det ingen roll vad man har för bil, ingen överhuvudtaget kan nå annonserad hastighet vad det verkar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av taliz »

taliz skrev:
Lophornis skrev:
Har någon talat med incharge om detta?
Står det på laddarna att det är så det är uppdelat?
Det står 120kw på såväl laddare som i app.
Har ringt dom och gett exempel på laddare från denna tråden. De har sagt att deras tekniker skall kika på det och återkomma.
Inte fått någon återkoppling, inte helt oväntat kanske.
Nog bra om fler ringer.
Kanske något för media att belysa också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av mati »

Kan det vara så att det är strömmen som är den begränsade faktorn? Laddaren kanske kan leverera 120kW, men det kräver då kanske en bil med 800V.
Fick den idén från Guy på goingelectric.de
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Kan det vara så att det är strömmen som är den begränsade faktorn? Laddaren kanske kan leverera 120kW, men det kräver då kanske en bil med 800V.
Fick den idén från Guy på goingelectric.de
Skulle bli väldigt förvånad om de där ABB-laddarna överhuvudtaget klarar 800V.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av TiborBlomhall »

Kan vara effektavgiften som spökar. Största driftskostnaden för snabbladdare är effektavgiften som beräknas på högsta effekt en elförbrukare drar under en kalendermånad. Om de låter bara så en enda bil ladda 120 kW under en månad måste de betala runt 10 000 kronor i effektavgift den månaden - mot 5 000 kronor för 60 kW.

Kan det vara så att två bilar måste ha laddat samtidigt (och "sabbat" månadens effektavgift) för att de ska slå på 120 kW för resten av månaden?

Läs mer om kostnader på https://teslaclubsweden.se/sa-mycket-ko ... bbladdare/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av taliz »

TiborBlomhall skrev:
Kan vara effektavgiften som spökar. Största driftskostnaden för snabbladdare är effektavgiften som beräknas på högsta effekt en elförbrukare drar under en kalendermånad. Om de låter bara så en enda bil ladda 120 kW under en månad måste de betala runt 10 000 kronor i effektavgift den månaden - mot 5 000 kronor för 60 kW.

Kan det vara så att två bilar måste ha laddat samtidigt (och "sabbat" månadens effektavgift) för att de ska slå på 120 kW för resten av månaden?

Läs mer om kostnader på https://teslaclubsweden.se/sa-mycket-ko ... bbladdare/
Nä, jag har laddat tillsammans med en annan bil också, hjälpte inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Zalman3 »

TiborBlomhall skrev:
Kan vara effektavgiften som spökar. Största driftskostnaden för snabbladdare är effektavgiften som beräknas på högsta effekt en elförbrukare drar under en kalendermånad. Om de låter bara så en enda bil ladda 120 kW under en månad måste de betala runt 10 000 kronor i effektavgift den månaden - mot 5 000 kronor för 60 kW.

Kan det vara så att två bilar måste ha laddat samtidigt (och "sabbat" månadens effektavgift) för att de ska slå på 120 kW för resten av månaden?

Läs mer om kostnader på https://teslaclubsweden.se/sa-mycket-ko ... bbladdare/
Låter som jag måste köpa en Seres SF5 med V2V och konkurrera ut andra aktörer.

Kan jag vid högsäsong sälja 400kWh per dygn gånger 8 kr per kWh, debiterar jag ca 3.200kr per dygn.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av mati »

taliz skrev:
mati skrev:
Kan det vara så att det är strömmen som är den begränsade faktorn? Laddaren kanske kan leverera 120kW, men det kräver då kanske en bil med 800V.
Fick den idén från Guy på goingelectric.de
Skulle bli väldigt förvånad om de där ABB-laddarna överhuvudtaget klarar 800V.
Det gör de. 900V lite drygt brukar de kunna leverera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Zalman3 »

Tror det är en ABB 184 kW laddare I Skellefteå.
Screenshot_20210801-155725_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Kan det vara så att det är strömmen som är den begränsade faktorn? Laddaren kanske kan leverera 120kW, men det kräver då kanske en bil med 800V.
Fick den idén från Guy på goingelectric.de
Skulle bli väldigt förvånad om de där ABB-laddarna överhuvudtaget klarar 800V.
Det gör de. 900V lite drygt brukar de kunna leverera.
Nån med en 800V bil får testa och se om de får mer än 60kw. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Zalman3 »

Är det så att det krävs 800V för att få full effekt.
Då talar det ännu mera för att man måste köpa en bil med 800V.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Är det så att det krävs 800V för att få full effekt.
Då talar det ännu mera för att man måste köpa en bil med 800V.
Men i så fall är det ju nästan falsk marknadsföring. Operatören anger att laddaren har en effekt på 120kW, vilket i själva verket inte är särskilt mycket med dagens mått. Då utgår man naturligtvis ifrån att den kan leverera den effekten när man har en bil som kan ta emot den vid andra laddare. Att det för den här laddaren krävs en 800V-arkitektur, som bara 3 elbilsmodeller i världen har stöd för, kan man ju som konsument inte veta.
Får man göra så? Kolla här, en 50kW-laddare. Oj, din bil har bara 400V? Nej, då får du bara 25kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Är det så att det krävs 800V för att få full effekt.
Då talar det ännu mera för att man måste köpa en bil med 800V.
Men i så fall är det ju nästan falsk marknadsföring. Operatören anger att laddaren har en effekt på 120kW, vilket i själva verket inte är särskilt mycket med dagens mått. Då utgår man naturligtvis ifrån att den kan leverera den effekten när man har en bil som kan ta emot den vid andra laddare. Att det för den här laddaren krävs en 800V-arkitektur, som bara 3 elbilsmodeller i världen har stöd för, kan man ju som konsument inte veta.
Får man göra så? Kolla här, en 50kW-laddare. Oj, din bil har bara 400V? Nej, då får du bara 25kW.
Porsche Taycan
Audi GT
Kia EV6
Ioniq 5
BYD EA1

Har ju 800V teknik.
Massor av elbilar får ju 800V teknik 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av AAKEE »

Tråden kanske avser snabbladdare.

Bodde på hotell och hade bilen i ett P-hus som även hade incharge 11kW, 4 platser.
En snabb huvudräkning sa att det skulle bli klart tidigt på natten och att jag skulle blockera platsen om jag inte gick upp och flyttade bilen så jag valde att koppla i sb med frukost.

…eller snarare försöka koppla. Laddaren på min plats var upptagen enligt appen två andra tre lediga. I realiteten var de tre andra upptagna, men trots att min bil stod inkopplad så ansågs den upptagen av någon annan. :oops:

En Zoeägare kom och lämnade sin plats.
Fick igång laddningen där men den började väldigt långsamt med 1kW, som mest slog den mellan 3 och 4 enligt min M3 och efter 48minuter hade jag fått 2.86kWh.

En bedrövelse. Skaffade Incharge-appen när jag skaffade elbilen. Detta var mitt första försök att ladda utanför hem eller SuC. Tur jag hade ström att åka till närmsta SuC, behövde inte ladda utan det var mest för att testa.

Vattenfall/incharge kanske inte ska konsultera elbilsmotståndare att hantera deras app eller hårdvara? :roll:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Hmpftfhdns »

Zalman3 skrev:
Tror det är en ABB 184 kW laddare I Skellefteå.
Screenshot_20210801-155725_Chrome.jpg
Kan mycket väl vara den laddaren. Det här visar ju att den ska kunna använda högre effekt om bara en 400V-bil laddar — så då stämmer teorin att själva laddaren är felkonfigurerad av Skelleftekraft. Kan inte ha att göra med effektavgiften heller eftersom det är samma effekt om den ger full effekt med en bil eller halv effekt per bil om det är två.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av taliz »

Fick svar nu.
Hej,
Beklagar fördröjningen. Gällande våra 120kW-laddare så är de satta i Mode 2, vilket innebär att dom alltid ger upp till 60 kW som max ur varje laddpunkt beroende på vad bilen kan ta emot, oavsett om en eller två bilar laddar samtidigt.
Anledningen till att de inte kan ge full effekt är att vi först behöver invänta en mjukvaruuppdatering som preliminärt kommer ske i september.
Vi värderar din synpunkter och tar problematiken kring bristande information vidare.

Ha en fortsatt fin sommar!
Med vänliga hälsningar
Sarah

InCharge Kundservice
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev:
Fick svar nu.
Hej,
Beklagar fördröjningen. Gällande våra 120kW-laddare så är de satta i Mode 2, vilket innebär att dom alltid ger upp till 60 kW som max ur varje laddpunkt beroende på vad bilen kan ta emot, oavsett om en eller två bilar laddar samtidigt.
Anledningen till att de inte kan ge full effekt är att vi först behöver invänta en mjukvaruuppdatering som preliminärt kommer ske i september.
Vi värderar din synpunkter och tar problematiken kring bristande information vidare.

Ha en fortsatt fin sommar!
Med vänliga hälsningar
Sarah

InCharge Kundservice

Inte oväntat.
I mina ögon en usel strategi om man anser sig vara ett seriöst bolag på laddmarknaden.

Lite som att sätta upp 10st 22kw uttag och kalla det för en 220kW laddare. :evil:
Skriv svar