Fikaladdade 68minuter på Mer i Vansbro och det gick på 227:-
Med 2.40/min hade det bara hamnat på 163:-
Beror ju helt på vad Incharge-laddaren kommer upp i för fart.
Testat deras 50kW kran en gång och den låg ganska stadigt på 46-48kW levererad effekt.
Kommer jag fram med någorlunda varmt batteri får jag också liknande effekt hos Incharge 50 kW. Jag har en sådan laddare bara 3 km bort och åker jag dit direkt hemifrån blir det lägre effekt om det är kallt ute, men det är inte så konstigt.
Jag har laddat Golfen två gånger hos InCharge/Vattenfall i Alingsås idag. Tyvärr var 50kW-laddaren hos McDonalds blockerad, jag hade alltså inget val.
Men alltså vilken jäkla skit på ren svenska. När jag kom första gången så stod det en tysk ID3 som laddade. Jag kopplade in Golfen, blippade, okänt fel. Nästa försök gick bra. Golfen började ladda, men ID3:an kickades ut. Jag ropade efter ägaren till ID3:an som inte fattade att jag pratade tyska med honom. Han ville prata engelska med mig (med horribel tysk brytning). Okej då. Han gav upp och åkte därifrån.
Sen kom en Mach-e. Det var deras första snabbladdning med den nya bilen. Och de fick såklart inte igång den. Även de åkte därifrån.
På hemvägen blev det samma skådespel. En ID4 stod och laddade, men så fort jag började blippa (jag hade inte ens kopplat in bilen) så sparkades ID4:an ut. Det gick dock bra att ladda Golfen. Ägaren till ID4 var föga förvånad. Han sa att samma sak hade hänt flera gånger innan jag kom. Själv fick jag ladda klart utan att bli utsparkad.
Men alltså allvarligt. Vad är detta för skräp? Fungerar alla Vattenfalls laddare såhär dåligt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
I somras i Kalmar fick jag räkningen för den som laddat bredvid mig istället för min egen.
Han fick inte igång laddningen med appen, och hade inget kort, så supporten fick starta.
Men jag laddade nog lite mer kwh så jag klagade inte.
Jag haft problem med min InCharge app hela november, den anser att min bil är inkopplad till ett uttag som jag aldrig använt.
Det slutade med att jag var tvungen att avinstallera appen och installera på nytt.
Jag har laddat Golfen två gånger hos InCharge/Vattenfall i Alingsås idag. Tyvärr var 50kW-laddaren hos McDonalds blockerad, jag hade alltså inget val.
Men alltså vilken jäkla skit på ren svenska. När jag kom första gången så stod det en tysk ID3 som laddade. Jag kopplade in Golfen, blippade, okänt fel. Nästa försök gick bra. Golfen började ladda, men ID3:an kickades ut. Jag ropade efter ägaren till ID3:an som inte fattade att jag pratade tyska med honom. Han ville prata engelska med mig (med horribel tysk brytning). Okej då. Han gav upp och åkte därifrån.
Sen kom en Mach-e. Det var deras första snabbladdning med den nya bilen. Och de fick såklart inte igång den. Även de åkte därifrån.
På hemvägen blev det samma skådespel. En ID4 stod och laddade, men så fort jag började blippa (jag hade inte ens kopplat in bilen) så sparkades ID4:an ut. Det gick dock bra att ladda Golfen. Ägaren till ID4 var föga förvånad. Han sa att samma sak hade hänt flera gånger innan jag kom. Själv fick jag ladda klart utan att bli utsparkad.
Men alltså allvarligt. Vad är detta för skräp? Fungerar alla Vattenfalls laddare såhär dåligt?
Trist!
Är just detta som gör att jag har svårt att tänka mig en elbil idag som inte har tillgång till ett bra laddnät som SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mati, något sådant har jag aldrig råkat ut för på Incharge.
Jag ska åka samma sträcka igen under veckan som kommer. Jag kommer försöka använda mig av Fortums laddare vid McD, men om den är upptagen igen så får vi se om Vattenfall blir samma strul som idag. Fast å andra sidan så fungerade ju allting för mig. Det var bara de andra tre bilarna som fick problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mati, något sådant har jag aldrig råkat ut för på Incharge.
Jag ska åka samma sträcka igen under veckan som kommer. Jag kommer försöka använda mig av Fortums laddare vid McD, men om den är upptagen igen så får vi se om Vattenfall blir samma strul som idag. Fast å andra sidan så fungerade ju allting för mig. Det var bara de andra tre bilarna som fick problem.
Det ser ut att vara en 120 kW laddare som maximalt ger 60 kW för två bilar i Alingsås. En sådan har jag ännu inte testat. Jag har nog bara använt 50 kW DC och 11-22 kW AC-laddare från Incharge. De har alltid fungerat som de ska, förutom en gång i Norrtälje.
Provade att ladda på InCharge 120 kW i Växjö igen. Effekten hoppade upp till 60 kW och låg sedan där trots att jag var själv vid laddaren så ingen förbättring tyvärr.
För prisjämförelse: vids SuC tror jag(någon får rätta om fel?) att man betalar per påfylld kilowatt i batterier dvs Elon Musk tar förlusterna på sitt konto.
På andra ställen verkar man betala för det som laddaren anser sig leverera ?