InCharge/Vattenfall dålig effekt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Kanske dum fråga (ber om ursäkt isf om det kanske upplevs som ofint att ställa den), men istället för att vänta på att andra skall flytta till er för att förtäta/föryngra, så har ni inte funderat själva på att flytta till andra ställen med “rätt mängd” folk och demografi som just ni önskar?
Jag har ju inte varit med i den här diskussionen förut men svarar ändå. Jag söker glesbygd att bo i. Självklart ser jag bilen som ett måste för att klara av att bo där och förväntar mig inte att det ska finnas kollektivtrafik. Jag hoppas på att självkörande bilar finns när jag inte själv kan köra så att jag kan fortsätta att bo på landet.

Anledningen till att jag föredrar glesbygd är att jag vill ha ensamheten. Jag vill inte ha några grannar tätt inpå. Jag vill ha tystnaden och naturen runt omkring mig. Och jag siktar på att "köpa ner mig" vad gäller boendet så att jag till slut inte har några bolån. Jag köper billigt, renoverar och säljer med vinst. Till slut kan man köpa det man vill ha utan att behöva ta lån. Så jag, för min personliga del, är inte intresserad av att fler flyttar ut på landet eftersom det skulle driva upp priserna på boendet.

Men om man ska diskutera landsbygdspolitik så har ju Norge länge haft en helt annan inställning till sin landsbygd och aktivt motarbetat avfolkningen genom skattelättnader och subventioner till dem som vill göra landsbygden levande.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
Kanske dum fråga (ber om ursäkt isf om det kanske upplevs som ofint att ställa den), men istället för att vänta på att andra skall flytta till er för att förtäta/föryngra, så har ni inte funderat själva på att flytta till andra ställen med “rätt mängd” folk och demografi som just ni önskar?
Självklart är det så. Men släkt, vänner och barnen har en avgörande betydelse. Och så råkar jag ha ett jobb som är guld värt. Och hör och häpna det jobbet finns nästan idag bara kvar på just avfolkningsområden.
Sen har jag en riktigt trevlig hobbyverksamhet tillsammans med min hund vilket också funkar riktig bra där jag bor.
Skillnaden mellan mig och Mati är dock att jag bor i tätorten. Där finns det dock en viss tillväxt, men den lever på att man avfolkar byarna och kommunerna än längre in i landet.
Vilken ort är sedan på tur när man tömt de byar och kommuner som redan nu ligger på fisens mosse? Jo våran så klart. För härifrån går strömmarna enbart mot kusten.
Sen kan man ju också stanna kvar av rent ideologiska skäl. För flyttade alla med kompetens så dräper man ju ut glesbygden på nolltid.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Robertrimmevik »

Jerker skrev:
martinot skrev:
Kanske dum fråga (ber om ursäkt isf om det kanske upplevs som ofint att ställa den), men istället för att vänta på att andra skall flytta till er för att förtäta/föryngra, så har ni inte funderat själva på att flytta till andra ställen med “rätt mängd” folk och demografi som just ni önskar?
Jag har ju inte varit med i den här diskussionen förut men svarar ändå. Jag söker glesbygd att bo i. Självklart ser jag bilen som ett måste för att klara av att bo där och förväntar mig inte att det ska finnas kollektivtrafik. Jag hoppas på att självkörande bilar finns när jag inte själv kan köra så att jag kan fortsätta att bo på landet.

Anledningen till att jag föredrar glesbygd är att jag vill ha ensamheten. Jag vill inte ha några grannar tätt inpå. Jag vill ha tystnaden och naturen runt omkring mig. Och jag siktar på att "köpa ner mig" vad gäller boendet så att jag till slut inte har några bolån. Jag köper billigt, renoverar och säljer med vinst. Till slut kan man köpa det man vill ha utan att behöva ta lån. Så jag, för min personliga del, är inte intresserad av att fler flyttar ut på landet eftersom det skulle driva upp priserna på boendet.

Men om man ska diskutera landsbygdspolitik så har ju Norge länge haft en helt annan inställning till sin landsbygd och aktivt motarbetat avfolkningen genom skattelättnader och subventioner till dem som vill göra landsbygden levande.
Lycka till med att köpa billigt och renovera och sälja med vinst om knappt någon vill flytta dit. ;)
Om jag var du och duktig på att renovera så skulle jag först renovera upp med vinst på nog många kåkar för att sedan använda dessa pengar och flytta till Ensamheten. Köpa en billig kåk där, renovera upp den för din egen trevnad och efter det så har du kanske till och med pengar över till ett fritidshus också. Allt beroende på hur bra det gått i dina bostadsaffärer innan du flyttar ut till Ensamheten.
Men låt säga att du har 2-3 miljoner på fickan så går den kalkylen ihop och du är skuldfri sedan.

PS. Varför jag skriver Ensamheten med stort E är att den byn finns. (Utanför Storuman) Och där går kalkylen ihop. Du får till och med in en stuga i Tärnafjällen ca 10 mil bort i den kalkylen.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Robertrimmevik »

Jerker skrev:

Men om man ska diskutera landsbygdspolitik så har ju Norge länge haft en helt annan inställning till sin landsbygd och aktivt motarbetat avfolkningen genom skattelättnader och subventioner till dem som vill göra landsbygden levande.
Nu är jag ute på tunn is här och inte påläst.
Men visst är det så att stora statliga bolag inte alltid skattar på de orter som de tar tillvara på stora naturtillgångar. Som till exempel vattenkraften, vindkraft, skogsnäring och gruvnäring. Hade man inte kommit bra långt bara på att skatta i de kommuner där tillgångarna finns. Då skulle det kanske inte ens behövas skattelättnader och subventioner. Jag tror politiken i sig självt avfolkat stora delar av glesbygden. Jag tror kommuner mår bäst av att få bära sina egna kostnader men då måste de ju få en ärlig chans.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Kanske dum fråga (ber om ursäkt isf om det kanske upplevs som ofint att ställa den), men istället för att vänta på att andra skall flytta till er för att förtäta/föryngra, så har ni inte funderat själva på att flytta till andra ställen med “rätt mängd” folk och demografi som just ni önskar?
Jag vill inte bo någon annanstans. Aldrig i livet. Jag flyttade ju hit från ett totalt överbefolkat land just för att jag ville bo såhär. Den dagen jag inte längre klarar av att bo här (på grund av ålder eller sjukdom) kommer jag hoppa från en klippa. Jag kan inte tänka mig att flytta till ett ställe där det bor andra människor. Precis som Jerker skriver så vill jag ha ensamheten, friheten och lugnet. Jag struntar egentligen fullständigt i vilka människor det är som bor här eller som flyttar hit, så länge det inte är många och så länge jag får vara ifred. Jag umgås ju ändå inte med någon av dem. Och det är kanske nånting vi har gemensamt, vi som bor härute. Vi vill helst vara för oss själva. Man hejar (många men inte alla), man pratar kanske med någon granne nån gång ibland. Men det är allt.
Och så är det såklart en stor fördel att boendekostnaderna är totalt obefintliga. Hela min privatekonomi bygger på att mitt boende är gratis. Jag skulle behöva ändra hela min livsstil (eller skaffa ett mycket bättre jobb) om jag plötsligt skulle behöva betala hyra eller amortera ett bolån. Jag vet att många (alla?) spekulerar på att deras hus ökar jättemycket i värde hela tiden, trots en massa bolån, och att man till sist kan tjäna en hacka på det hela. Men det bygger ju på att man någon gång ska sälja. Men det ska inte jag. Jag kommer dö här. Jag struntar i vad min kåk är värd. Den kommer inte gå i arv heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Jerker »

Robertrimmevik skrev:
Lycka till med att köpa billigt och renovera och sälja med vinst om knappt någon vill flytta dit. ;)
Om jag var du och duktig på att renovera så skulle jag först renovera upp med vinst på nog många kåkar för att sedan använda dessa pengar och flytta till Ensamheten. Köpa en billig kåk där, renovera upp den för din egen trevnad och efter det så har du kanske till och med pengar över till ett fritidshus också. Allt beroende på hur bra det gått i dina bostadsaffärer innan du flyttar ut till Ensamheten.
Men låt säga att du har 2-3 miljoner på fickan så går den kalkylen ihop och du är skuldfri sedan.

PS. Varför jag skriver Ensamheten med stort E är att den byn finns. (Utanför Storuman) Och där går kalkylen ihop. Du får till och med in en stuga i Tärnafjällen ca 10 mil bort i den kalkylen.
Har redan börjat den resan. Jag håller mig fortfarande i en attraktiv trakt (runt Nyköping) så man kan fortfarande hitta pärlor som är relativt billiga och förädla som sen går att sälja dyrt. Närheten till Sthlm drar upp priserna våldsamt. Sambon sålde sitt egenhändigt renoverade hus och gick därifrån med ett par miljoner på fickan (efter alla avdrag och skatt) och vi räknar med att kunna göra detsamma med mitt hus. Vi hoppas på att kunna hitta ett eller två sådana objekt till innan vi slår oss till ro och då flyttar vi nog till Värmland eftersom priserna är väldigt humana där. Men norrut flyttar vi inte eftersom vi har släkten här nere.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Sambon sålde sitt egenhändigt renoverade hus och gick därifrån med ett par miljoner på fickan (efter alla avdrag och skatt) och vi räknar med att kunna göra detsamma med mitt hus.
Och det är nog skillnaden jämfört med här. Visserligen har huspriserna ökat även här, och några kåkar har sålts för i mina ögon oförskämda priser. Men det handlade ändå alltid om nånting runt halvmiljonen, sällan mer än en miljon. Huset jag bor i köptes för 275k kronor för närmare 30 år sedan. Nu har jag ju piffat upp det, köpt till ytterligare två byggnader, renoverat dem och lagt en massa solceller på ladugården. Totalt är det fem byggnader och 6000kvm mark. Jag skulle gissa att jag idag eventuellt skulle få det dubbla av vad vi gav då, dvs 500-600k. Totalt sett tror jag att det skulle bli en minusaffär om jag skulle vilja sälja huset. Att "byta ner sig" och behålla mellanskillnaden skulle nog bli väldigt svårt. Men som sagt, det är ingenting jag tänker göra. Här får de bära ut mig med fötterna först, som jag brukar säga. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Robertrimmevik skrev:
Lycka till med att köpa billigt och renovera och sälja med vinst om knappt någon vill flytta dit. ;)
Om jag var du och duktig på att renovera så skulle jag först renovera upp med vinst på nog många kåkar för att sedan använda dessa pengar och flytta till Ensamheten. Köpa en billig kåk där, renovera upp den för din egen trevnad och efter det så har du kanske till och med pengar över till ett fritidshus också. Allt beroende på hur bra det gått i dina bostadsaffärer innan du flyttar ut till Ensamheten.
Men låt säga att du har 2-3 miljoner på fickan så går den kalkylen ihop och du är skuldfri sedan.

PS. Varför jag skriver Ensamheten med stort E är att den byn finns. (Utanför Storuman) Och där går kalkylen ihop. Du får till och med in en stuga i Tärnafjällen ca 10 mil bort i den kalkylen.
Har redan börjat den resan. Jag håller mig fortfarande i en attraktiv trakt (runt Nyköping) så man kan fortfarande hitta pärlor som är relativt billiga och förädla som sen går att sälja dyrt. Närheten till Sthlm drar upp priserna våldsamt. Sambon sålde sitt egenhändigt renoverade hus och gick därifrån med ett par miljoner på fickan (efter alla avdrag och skatt) och vi räknar med att kunna göra detsamma med mitt hus. Vi hoppas på att kunna hitta ett eller två sådana objekt till innan vi slår oss till ro och då flyttar vi nog till Värmland eftersom priserna är väldigt humana där. Men norrut flyttar vi inte eftersom vi har släkten här nere.
Hur tänker ni runt en potentiell fastighetskrasch?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Bjelke »

Då stannar man väl kvar i den fastighet man för tillfället bor (hyfsat billigt boende om man
kommit en bit på resan) och avvaktar uppgång igen (och fortsätter renovera såklart) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Hur tänker ni runt en potentiell fastighetskrasch?
Att hinna sälja mitt hus före den kraschen. Fred Harrison har studerat boprismarknaden under lång tid och funnit en 18-årscykel. Nästa krasch bör komma runt 2026.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... der-du-dig

I sin bok The power in the land från 1983 beskrev Harrison hur bostadspriserna skulle nå en topp 1989 och sedan rasa, vilket de gjorde.

2005 skedde det igen. I boken Boom bust: House prices, banking and the depression of 2010 förutspådde Harrison att bostadspriserna skulle nå en peak 2007 och sedan rasa. Den globala ekonomiska krisen 2008 har setts som den värsta sedan den stora depressionen på 1930-talet.

Vi får väl se... 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Sambon sålde sitt egenhändigt renoverade hus och gick därifrån med ett par miljoner på fickan (efter alla avdrag och skatt) och vi räknar med att kunna göra detsamma med mitt hus.
Och det är nog skillnaden jämfört med här. Visserligen har huspriserna ökat även här, och några kåkar har sålts för i mina ögon oförskämda priser. Men det handlade ändå alltid om nånting runt halvmiljonen, sällan mer än en miljon. Huset jag bor i köptes för 275k kronor för närmare 30 år sedan. Nu har jag ju piffat upp det, köpt till ytterligare två byggnader, renoverat dem och lagt en massa solceller på ladugården. Totalt är det fem byggnader och 6000kvm mark. Jag skulle gissa att jag idag eventuellt skulle få det dubbla av vad vi gav då, dvs 500-600k. Totalt sett tror jag att det skulle bli en minusaffär om jag skulle vilja sälja huset. Att "byta ner sig" och behålla mellanskillnaden skulle nog bli väldigt svårt. Men som sagt, det är ingenting jag tänker göra. Här får de bära ut mig med fötterna först, som jag brukar säga. ;)
Ja, det gäller att vara på rätt ställe. Därför ser vi Värmland som slutstationen, för det boendet tänker vi inte sälja dyrt utan köpa billigt och bo väldigt billigt i.

Huset jag bor i nu köpte jag för 375.000 för 20 år sedan. Först nu håller jag på med renovering och om- och tillbyggnad och värderingen är idag, före viktiga renoveringar som kök och badrum, c:a 2.500.000. Och jag har bara en friggebod på tomten och endast 1300 kvm. En liknande kåk härintill gick för 2.900.000 i somras. Då har jag pool och ett stort uterum, vilket det huset inte hade.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Jerker skrev:
Sambon sålde sitt egenhändigt renoverade hus och gick därifrån med ett par miljoner på fickan (efter alla avdrag och skatt) och vi räknar med att kunna göra detsamma med mitt hus.
Och det är nog skillnaden jämfört med här. Visserligen har huspriserna ökat även här, och några kåkar har sålts för i mina ögon oförskämda priser. Men det handlade ändå alltid om nånting runt halvmiljonen, sällan mer än en miljon. Huset jag bor i köptes för 275k kronor för närmare 30 år sedan. Nu har jag ju piffat upp det, köpt till ytterligare två byggnader, renoverat dem och lagt en massa solceller på ladugården. Totalt är det fem byggnader och 6000kvm mark. Jag skulle gissa att jag idag eventuellt skulle få det dubbla av vad vi gav då, dvs 500-600k. Totalt sett tror jag att det skulle bli en minusaffär om jag skulle vilja sälja huset. Att "byta ner sig" och behålla mellanskillnaden skulle nog bli väldigt svårt. Men som sagt, det är ingenting jag tänker göra. Här får de bära ut mig med fötterna först, som jag brukar säga. ;)
Hur f-n kan det vara så billiga hus? Huset som pappa byggde när jag var liten såldes tidigare i höst för 1,8 miljoner och det ligger i en liten by i nordvästra Hälsingland. Ligger fint vid en sjö och sådär men inget speciellt. 120 kvm byggt 1980.

Sen är det klart man får såna där orenoverade ruckel för några hundra tusen om man vill också. Men det är ju nåt annat.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Hur f-n kan det vara så billiga hus? Huset som pappa byggde när jag var liten såldes tidigare i höst för 1,8 miljoner och det ligger i en liten by i nordvästra Hälsingland. Ligger fint vid en sjö och sådär men inget speciellt. 120 kvm byggt 1980.

Sen är det klart man får såna där orenoverade ruckel för några hundra tusen om man vill också. Men det är ju nåt annat.
Läget, läget, läget. Ligger inte huset där folk vill bo, eller inte finns jobb, så går det inte att sälja dyrt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Hur f-n kan det vara så billiga hus? Huset som pappa byggde när jag var liten såldes tidigare i höst för 1,8 miljoner och det ligger i en liten by i nordvästra Hälsingland. Ligger fint vid en sjö och sådär men inget speciellt. 120 kvm byggt 1980.

Sen är det klart man får såna där orenoverade ruckel för några hundra tusen om man vill också. Men det är ju nåt annat.
Det är ju marknaden som bestämmer. Förra året såldes ett litet, men helrenoverat hus för 1.6 miljoner. Alla vi grannar var helt överens om att det var ett totalt omotiverat vansinnespris. Det högsta som någonsin har betalats för ett fristående gammalt hus utan mark här omkring. Jag fattar fortfarande inte hur de tänkte. Det fanns mig veterligen inga andra spekulanter heller. Huset bredvid, som är lika stort (eller litet) och också nyrenoverat, såldes året innan för betydligt mindre än hälften, knappt 700k tror jag, vilket jag inte heller hade velat betala. Så man kan få rätt bra betalt här också, men det är ingenting man ska räkna med. För några år sedan såldes ett annat hus, ganska stort och dessutom nyare, för 200k tror jag det var.
Det är ju som Jerker säger. Är det ingen som vill ha kåken så är den ju inte värd nånting. Folk som flyttar hit är ju dessutom sådana som vill bo billigt. De är inte beredda att lägga en massa miljoner på ett hus.
Det är en helt annan sak om det ingår skog och mark i fastigheten. Då sticker priserna iväg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av jonasl »

Samtidigt så är det ju otroligt fina omgivningar runt Kinnekulle. Skulle jag inte bo vid havet skulle det ligga bra till som alternativ om man ser ur det perspektivet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
Samtidigt så är det ju otroligt fina omgivningar runt Kinnekulle. Skulle jag inte bo vid havet skulle det ligga bra till som alternativ om man ser ur det perspektivet.
På och runt Kinnekulle är det helt andra priser. Som Jerker säger, läget läget läget. Jag har tur (eller otur, beroende på hur man ser det) att jag bor på ett ställe där ingen vill bo. Även åt andra hållet, bara några kilometer härifrån mot Vallebygden, är det dyrare.
Det är ju omgivningen som gör att jag vill bo här. Det är otroligt vacker natur häromkring. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ulff
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 okt 2021 17:04

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Ulff »

Vet ej om andra här har svarat men åtminstone ID.4 har enbart 125kW effekt helt i början om man är typ helt slut på batteri. Sen faller effekten av så om du laddar från 60% och uppåt får du nog inte mer än 50kW, kanske mindre. Det faller typ linjärt. Strategi för att ladda många km snabbt är därför att ha lite el i batteriet och sen ladda bara från t.ex. 5% till 30% och ladda ofta.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av iAkita »

Ulff skrev:
Vet ej om andra här har svarat men åtminstone ID.4 har enbart 125kW effekt helt i början om man är typ helt slut på batteri. Sen faller effekten av så om du laddar från 60% och uppåt får du nog inte mer än 50kW, kanske mindre. Det faller typ linjärt. Strategi för att ladda många km snabbt är därför att ha lite el i batteriet och sen ladda bara från t.ex. 5% till 30% och ladda ofta.
Nja, det där stämmer inte riktigt. Den håller 125 kW upp till knappt 35% och vid 80% laddar den fortfarande med nästan 70 kW. Om laddaren kan ge det vill säga, vilket InCharge's laddare inte kan i nuläget.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Elmil »

Ulff skrev:
Vet ej om andra här har svarat men åtminstone ID.4 har enbart 125kW effekt helt i början om man är typ helt slut på batteri. Sen faller effekten av så om du laddar från 60% och uppåt får du nog inte mer än 50kW, kanske mindre. Det faller typ linjärt. Strategi för att ladda många km snabbt är därför att ha lite el i batteriet och sen ladda bara från t.ex. 5% till 30% och ladda ofta.
Jag fortsätter med lite avvikande On-topic. :)

En sak som alla kanske inte känner till, är att de flesta moderna elbilar och speciellt de med stort batteri normalt drar en 50kW-laddare i strömgräns ganska långt upp i laddkurvan. Det betyder att strömmen blir vad laddaren klarar (100-125A vanligtvis) ända upp till sisådär 60% och mer. Det betyder i sin tur att det gamla mantrat "anländ till laddaren med så låg SOC som möjligt" inte gäller dessa laddare, eftersom när strömmen är konstant på max inträffar max laddeffekt när spänningen nått den inställda nivån.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Gargamel »

Dessa 2.40kr/minut kan bli dyrt om hastigheten inte kommer upp..
BED979F5-868D-42D5-9A8B-AF851D3BF34F.png
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av R_Edvinsson »

Gargamel skrev:
Dessa 2.40kr/minut kan bli dyrt om hastigheten inte kommer upp..
BED979F5-868D-42D5-9A8B-AF851D3BF34F.png
Ändå billigare än MERs 50kW laddare där de tar 5:-/kWh


Fikaladdade 68minuter på Mer i Vansbro och det gick på 227:-
Med 2.40/min hade det bara hamnat på 163:-
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av jonasl »

R_Edvinsson skrev:

Fikaladdade 68minuter på Mer i Vansbro och det gick på 227:-
Med 2.40/min hade det bara hamnat på 163:-
Beror ju helt på vad Incharge-laddaren kommer upp i för fart.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av R_Edvinsson »

jonasl skrev:
R_Edvinsson skrev:

Fikaladdade 68minuter på Mer i Vansbro och det gick på 227:-
Med 2.40/min hade det bara hamnat på 163:-
Beror ju helt på vad Incharge-laddaren kommer upp i för fart.
Testat deras 50kW kran en gång och den låg ganska stadigt på 46-48kW levererad effekt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Niklas Z »

R_Edvinsson skrev:
jonasl skrev:
R_Edvinsson skrev:

Fikaladdade 68minuter på Mer i Vansbro och det gick på 227:-
Med 2.40/min hade det bara hamnat på 163:-
Beror ju helt på vad Incharge-laddaren kommer upp i för fart.
Testat deras 50kW kran en gång och den låg ganska stadigt på 46-48kW levererad effekt.
Kommer jag fram med någorlunda varmt batteri får jag också liknande effekt hos Incharge 50 kW. Jag har en sådan laddare bara 3 km bort och åker jag dit direkt hemifrån blir det lägre effekt om det är kallt ute, men det är inte så konstigt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av jonasl »

Fick 42kW i snitt senast jag laddade, i Fagersta för några veckor sedan. Laddade 10,2kWh på 14 minuter så det borde bli runt 3 kr per kWh. Helt OK!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar