InCharge/Vattenfall dålig effekt
Moderator: Redaktion
InCharge/Vattenfall dålig effekt
Har laddat några ggr på incharge ”120kw” laddare i Värnamo, Kalmar och Kristianstad. Trots låg SOC och varmt batteri verkar jag aldrig få mer än 50-60kw i min ID4(svårt att säga exakt då varken bil eller laddare visar effekt, bilen säger 5km/min).
Varit ensam så ingen lastdelning.
Nån som fått bättre speed? Eller skall man inte räkna med att få mer än hälften av annonserad effekt?
Har skickat in klagomål men inte fått svar.
Varit ensam så ingen lastdelning.
Nån som fått bättre speed? Eller skall man inte räkna med att få mer än hälften av annonserad effekt?
Har skickat in klagomål men inte fått svar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Har inte testat dem själv men det är inte så att den delar effekten med stolpen bredvid? Eller har du varit ensam när du laddat? För övrigt helt värdelöst att ID4 inte visar laddhastighet i kW. Svårt att förstå hur de tänkte där.taliz skrev:Har laddat några ggr på incharge ”120kw” laddare i Värnamo, Kalmar och Kristianstad. Trots låg SOC och varmt batteri verkar jag aldrig få mer än 50-60kw i min ID4(svårt att säga exakt då varken bil eller laddare visar effekt, bilen säger 5km/min).
Varit ensam så ingen lastdelning.
Nån som fått bättre speed? Eller skall man inte räkna med att få mer än hälften av annonserad effekt?
Har skickat in klagomål men inte fått svar.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Har råkat ut för samma sak med min e-tron. Testade med båda portarna och vid två olika tillfällen vid freeport i Kungsbacka men fick bara 58 kw oavsett.
Har också förstått det som att stolpen lastbalanserar mellan uttagen men det verkar inte funka som det ska tyvärr.
Har också förstått det som att stolpen lastbalanserar mellan uttagen men det verkar inte funka som det ska tyvärr.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Mm ok, som jag misstänkte då.samme skrev:Har råkat ut för samma sak med min e-tron. Testade med båda portarna och vid två olika tillfällen vid freeport i Kungsbacka men fick bara 58 kw oavsett.
Har också förstått det som att stolpen lastbalanserar mellan uttagen men det verkar inte funka som det ska tyvärr.
Undra om dom överhuvudtaget vet vad dom köpt för laddare. Först stod det 145kw i appen vill jag minnas, se ändrat till 120kw.
Illa om de by design inte klarar mer än 60kw per uttag. Kanske är nått felinställt dock.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Jag har laddat en gång i Växjö på Incharge, fick 59-60 hela sessionen och funderade på om det var min PS2 som inte klarade av att ta emot mer. Det var bara jag på stolpen då.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Tar de inte betalt per minut? De är ju bedrägeri om de inte levererar vad de lovar i sådana fall. Sen ska man såklart vara uppmärksam så de inte är bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Vet inte om InCharge har lika över allt men deras laddare i Ånge säger 120 kW men den effekten delas på båda uttagen så man somtaliz skrev:Mm ok, som jag misstänkte då.samme skrev:Har råkat ut för samma sak med min e-tron. Testade med båda portarna och vid två olika tillfällen vid freeport i Kungsbacka men fick bara 58 kw oavsett.
Har också förstått det som att stolpen lastbalanserar mellan uttagen men det verkar inte funka som det ska tyvärr.
Undra om dom överhuvudtaget vet vad dom köpt för laddare. Först stod det 145kw i appen vill jag minnas, se ändrat till 120kw.
Illa om de by design inte klarar mer än 60kw per uttag. Kanske är nått felinställt dock.
mest får 60 kW oavsett om båda eller ett av uttagen nyttjas. (Displayen på laddaren när
Man ska välja uttag visar 120 kW på båda uttagen vilket är fel)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Någon har ju begått ett misstag helt klart. När både app och laddare säger 120kw på båda uttag så bör man ju få just 120kw på båda uttag.Nect skrev:Vet inte om InCharge har lika över allt men deras laddare i Ånge säger 120 kW men den effekten delas på båda uttagen så man somtaliz skrev:Mm ok, som jag misstänkte då.samme skrev:Har råkat ut för samma sak med min e-tron. Testade med båda portarna och vid två olika tillfällen vid freeport i Kungsbacka men fick bara 58 kw oavsett.
Har också förstått det som att stolpen lastbalanserar mellan uttagen men det verkar inte funka som det ska tyvärr.
Undra om dom överhuvudtaget vet vad dom köpt för laddare. Först stod det 145kw i appen vill jag minnas, se ändrat till 120kw.
Illa om de by design inte klarar mer än 60kw per uttag. Kanske är nått felinställt dock.
mest får 60 kW oavsett om båda eller ett av uttagen nyttjas. (Displayen på laddaren när
Man ska välja uttag visar 120 kW på båda uttagen vilket är fel)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Sambon har laddat min e-tron i Alingsås på en sådan 120kW-laddare häromveckan. Hon kom aldrig över 58kW. Eftersom det var första snabbladdningen sedan januari 2020 trodde jag att det kanske berodde på bilen.
Tydligen inte då.
Tydligen inte då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Laddade på Incharge i Växjö i helgen, ensam på dubbelladdaren med låg SoC: 58kW max. Verkar onekligen som om lastbalanseringen inte funkar som den ska alternativt inte existerar. 60kW per stolpe får man nog räkna med..
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Samma hos InCharge 120kw hos ICA Lindvallen. Har bara fått 60 vilket har överraskat mig då man plötsligt får planera in ett lite längre stopp.
Tack till TS som sätter fingret på vad som verkar vara ett generellt fel hos InCharge eller iaf hur laddhastigheten presenteras
Tack till TS som sätter fingret på vad som verkar vara ett generellt fel hos InCharge eller iaf hur laddhastigheten presenteras
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Har någon talat med incharge om detta?
Står det på laddarna att det är så det är uppdelat?
Står det på laddarna att det är så det är uppdelat?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Det står 120kw på såväl laddare som i app.Lophornis skrev:Har någon talat med incharge om detta?
Står det på laddarna att det är så det är uppdelat?
Har ringt dom och gett exempel på laddare från denna tråden. De har sagt att deras tekniker skall kika på det och återkomma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Bra där Taliz!taliz skrev:Det står 120kw på såväl laddare som i app.Lophornis skrev:Har någon talat med incharge om detta?
Står det på laddarna att det är så det är uppdelat?
Har ringt dom och gett exempel på laddare från denna tråden. De har sagt att deras tekniker skall kika på det och återkomma.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Förlåt, kunde inte låta bli, men kanske det är ”upp till 120kw”
Model S P85DL+
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Jag tror det är så att InCharge generellt anger i appen vilken ström och effekt som laddstationen är installerad på, alltså utrustningens matning från nätet. Detta blir väldigt vilseledande för användaren, som självklart tror att det är detta som bilen kan använda.
Kolla t.ex. valfri 50kW-laddare i deras app. Där står det 80A 50kW, vilket man kanske inte reagerar på i första läget, men det betyder bara att stationen är inkopplad på en 80A-lina som klarar 50kW. På DC-sidan kan helt andra begränsningar gälla, specmässigt klarar ju dessa 125A men vissa begränsar utströmmen till 110A eller mindre, och därmed max uteffekt till 40-45kW. CCS- och Chademo-kablarna kan oftast inte användas samtidigt heller.
Det verkar ju som att stationens installerade effekt är det som anges i appen även för de nya 120kW-stationerna.
Kolla t.ex. valfri 50kW-laddare i deras app. Där står det 80A 50kW, vilket man kanske inte reagerar på i första läget, men det betyder bara att stationen är inkopplad på en 80A-lina som klarar 50kW. På DC-sidan kan helt andra begränsningar gälla, specmässigt klarar ju dessa 125A men vissa begränsar utströmmen till 110A eller mindre, och därmed max uteffekt till 40-45kW. CCS- och Chademo-kablarna kan oftast inte användas samtidigt heller.
Det verkar ju som att stationens installerade effekt är det som anges i appen även för de nya 120kW-stationerna.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Om det är tekniskt omöjligt att få mer än hälften, vilket det verkar vara, så är det snarare "upp till 60kw".mans71 skrev:Förlåt, kunde inte låta bli, men kanske det är ”upp till 120kw”
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Precis som med nerfade Teslor då, men det ser bra ut i reklamtexten!taliz skrev:Om det är tekniskt omöjligt att få mer än hälften, vilket det verkar vara, så är det snarare "upp till 60kw".mans71 skrev:Förlåt, kunde inte låta bli, men kanske det är ”upp till 120kw”
Model S P85DL+
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Alla nya Tesla klarar ju "reklamtexten".mans71 skrev:Precis som med nerfade Teslor då, men det ser bra ut i reklamtexten!taliz skrev:Om det är tekniskt omöjligt att få mer än hälften, vilket det verkar vara, så är det snarare "upp till 60kw".mans71 skrev:Förlåt, kunde inte låta bli, men kanske det är ”upp till 120kw”
I detta fallet spelar det ingen roll vad man har för bil, ingen överhuvudtaget kan nå annonserad hastighet vad det verkar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Inte fått någon återkoppling, inte helt oväntat kanske.taliz skrev:Det står 120kw på såväl laddare som i app.Lophornis skrev:Har någon talat med incharge om detta?
Står det på laddarna att det är så det är uppdelat?
Har ringt dom och gett exempel på laddare från denna tråden. De har sagt att deras tekniker skall kika på det och återkomma.
Nog bra om fler ringer.
Kanske något för media att belysa också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Kan det vara så att det är strömmen som är den begränsade faktorn? Laddaren kanske kan leverera 120kW, men det kräver då kanske en bil med 800V.
Fick den idén från Guy på goingelectric.de
Fick den idén från Guy på goingelectric.de
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Skulle bli väldigt förvånad om de där ABB-laddarna överhuvudtaget klarar 800V.mati skrev:Kan det vara så att det är strömmen som är den begränsade faktorn? Laddaren kanske kan leverera 120kW, men det kräver då kanske en bil med 800V.
Fick den idén från Guy på goingelectric.de
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Kan vara effektavgiften som spökar. Största driftskostnaden för snabbladdare är effektavgiften som beräknas på högsta effekt en elförbrukare drar under en kalendermånad. Om de låter bara så en enda bil ladda 120 kW under en månad måste de betala runt 10 000 kronor i effektavgift den månaden - mot 5 000 kronor för 60 kW.
Kan det vara så att två bilar måste ha laddat samtidigt (och "sabbat" månadens effektavgift) för att de ska slå på 120 kW för resten av månaden?
Läs mer om kostnader på https://teslaclubsweden.se/sa-mycket-ko ... bbladdare/
Kan det vara så att två bilar måste ha laddat samtidigt (och "sabbat" månadens effektavgift) för att de ska slå på 120 kW för resten av månaden?
Läs mer om kostnader på https://teslaclubsweden.se/sa-mycket-ko ... bbladdare/
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Nä, jag har laddat tillsammans med en annan bil också, hjälpte inte.TiborBlomhall skrev:Kan vara effektavgiften som spökar. Största driftskostnaden för snabbladdare är effektavgiften som beräknas på högsta effekt en elförbrukare drar under en kalendermånad. Om de låter bara så en enda bil ladda 120 kW under en månad måste de betala runt 10 000 kronor i effektavgift den månaden - mot 5 000 kronor för 60 kW.
Kan det vara så att två bilar måste ha laddat samtidigt (och "sabbat" månadens effektavgift) för att de ska slå på 120 kW för resten av månaden?
Läs mer om kostnader på https://teslaclubsweden.se/sa-mycket-ko ... bbladdare/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Låter som jag måste köpa en Seres SF5 med V2V och konkurrera ut andra aktörer.TiborBlomhall skrev:Kan vara effektavgiften som spökar. Största driftskostnaden för snabbladdare är effektavgiften som beräknas på högsta effekt en elförbrukare drar under en kalendermånad. Om de låter bara så en enda bil ladda 120 kW under en månad måste de betala runt 10 000 kronor i effektavgift den månaden - mot 5 000 kronor för 60 kW.
Kan det vara så att två bilar måste ha laddat samtidigt (och "sabbat" månadens effektavgift) för att de ska slå på 120 kW för resten av månaden?
Läs mer om kostnader på https://teslaclubsweden.se/sa-mycket-ko ... bbladdare/
Kan jag vid högsäsong sälja 400kWh per dygn gånger 8 kr per kWh, debiterar jag ca 3.200kr per dygn.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension