InCharge/Vattenfall dålig effekt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Sambon sålde sitt egenhändigt renoverade hus och gick därifrån med ett par miljoner på fickan (efter alla avdrag och skatt) och vi räknar med att kunna göra detsamma med mitt hus.
Och det är nog skillnaden jämfört med här. Visserligen har huspriserna ökat även här, och några kåkar har sålts för i mina ögon oförskämda priser. Men det handlade ändå alltid om nånting runt halvmiljonen, sällan mer än en miljon. Huset jag bor i köptes för 275k kronor för närmare 30 år sedan. Nu har jag ju piffat upp det, köpt till ytterligare två byggnader, renoverat dem och lagt en massa solceller på ladugården. Totalt är det fem byggnader och 6000kvm mark. Jag skulle gissa att jag idag eventuellt skulle få det dubbla av vad vi gav då, dvs 500-600k. Totalt sett tror jag att det skulle bli en minusaffär om jag skulle vilja sälja huset. Att "byta ner sig" och behålla mellanskillnaden skulle nog bli väldigt svårt. Men som sagt, det är ingenting jag tänker göra. Här får de bära ut mig med fötterna först, som jag brukar säga. ;)
Ja, det gäller att vara på rätt ställe. Därför ser vi Värmland som slutstationen, för det boendet tänker vi inte sälja dyrt utan köpa billigt och bo väldigt billigt i.

Huset jag bor i nu köpte jag för 375.000 för 20 år sedan. Först nu håller jag på med renovering och om- och tillbyggnad och värderingen är idag, före viktiga renoveringar som kök och badrum, c:a 2.500.000. Och jag har bara en friggebod på tomten och endast 1300 kvm. En liknande kåk härintill gick för 2.900.000 i somras. Då har jag pool och ett stort uterum, vilket det huset inte hade.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Jerker skrev:
Sambon sålde sitt egenhändigt renoverade hus och gick därifrån med ett par miljoner på fickan (efter alla avdrag och skatt) och vi räknar med att kunna göra detsamma med mitt hus.
Och det är nog skillnaden jämfört med här. Visserligen har huspriserna ökat även här, och några kåkar har sålts för i mina ögon oförskämda priser. Men det handlade ändå alltid om nånting runt halvmiljonen, sällan mer än en miljon. Huset jag bor i köptes för 275k kronor för närmare 30 år sedan. Nu har jag ju piffat upp det, köpt till ytterligare två byggnader, renoverat dem och lagt en massa solceller på ladugården. Totalt är det fem byggnader och 6000kvm mark. Jag skulle gissa att jag idag eventuellt skulle få det dubbla av vad vi gav då, dvs 500-600k. Totalt sett tror jag att det skulle bli en minusaffär om jag skulle vilja sälja huset. Att "byta ner sig" och behålla mellanskillnaden skulle nog bli väldigt svårt. Men som sagt, det är ingenting jag tänker göra. Här får de bära ut mig med fötterna först, som jag brukar säga. ;)
Hur f-n kan det vara så billiga hus? Huset som pappa byggde när jag var liten såldes tidigare i höst för 1,8 miljoner och det ligger i en liten by i nordvästra Hälsingland. Ligger fint vid en sjö och sådär men inget speciellt. 120 kvm byggt 1980.

Sen är det klart man får såna där orenoverade ruckel för några hundra tusen om man vill också. Men det är ju nåt annat.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Hur f-n kan det vara så billiga hus? Huset som pappa byggde när jag var liten såldes tidigare i höst för 1,8 miljoner och det ligger i en liten by i nordvästra Hälsingland. Ligger fint vid en sjö och sådär men inget speciellt. 120 kvm byggt 1980.

Sen är det klart man får såna där orenoverade ruckel för några hundra tusen om man vill också. Men det är ju nåt annat.
Läget, läget, läget. Ligger inte huset där folk vill bo, eller inte finns jobb, så går det inte att sälja dyrt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Hur f-n kan det vara så billiga hus? Huset som pappa byggde när jag var liten såldes tidigare i höst för 1,8 miljoner och det ligger i en liten by i nordvästra Hälsingland. Ligger fint vid en sjö och sådär men inget speciellt. 120 kvm byggt 1980.

Sen är det klart man får såna där orenoverade ruckel för några hundra tusen om man vill också. Men det är ju nåt annat.
Det är ju marknaden som bestämmer. Förra året såldes ett litet, men helrenoverat hus för 1.6 miljoner. Alla vi grannar var helt överens om att det var ett totalt omotiverat vansinnespris. Det högsta som någonsin har betalats för ett fristående gammalt hus utan mark här omkring. Jag fattar fortfarande inte hur de tänkte. Det fanns mig veterligen inga andra spekulanter heller. Huset bredvid, som är lika stort (eller litet) och också nyrenoverat, såldes året innan för betydligt mindre än hälften, knappt 700k tror jag, vilket jag inte heller hade velat betala. Så man kan få rätt bra betalt här också, men det är ingenting man ska räkna med. För några år sedan såldes ett annat hus, ganska stort och dessutom nyare, för 200k tror jag det var.
Det är ju som Jerker säger. Är det ingen som vill ha kåken så är den ju inte värd nånting. Folk som flyttar hit är ju dessutom sådana som vill bo billigt. De är inte beredda att lägga en massa miljoner på ett hus.
Det är en helt annan sak om det ingår skog och mark i fastigheten. Då sticker priserna iväg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3617
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av jonasl »

Samtidigt så är det ju otroligt fina omgivningar runt Kinnekulle. Skulle jag inte bo vid havet skulle det ligga bra till som alternativ om man ser ur det perspektivet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
Samtidigt så är det ju otroligt fina omgivningar runt Kinnekulle. Skulle jag inte bo vid havet skulle det ligga bra till som alternativ om man ser ur det perspektivet.
På och runt Kinnekulle är det helt andra priser. Som Jerker säger, läget läget läget. Jag har tur (eller otur, beroende på hur man ser det) att jag bor på ett ställe där ingen vill bo. Även åt andra hållet, bara några kilometer härifrån mot Vallebygden, är det dyrare.
Det är ju omgivningen som gör att jag vill bo här. Det är otroligt vacker natur häromkring. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ulff
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 okt 2021 17:04

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Ulff »

Vet ej om andra här har svarat men åtminstone ID.4 har enbart 125kW effekt helt i början om man är typ helt slut på batteri. Sen faller effekten av så om du laddar från 60% och uppåt får du nog inte mer än 50kW, kanske mindre. Det faller typ linjärt. Strategi för att ladda många km snabbt är därför att ha lite el i batteriet och sen ladda bara från t.ex. 5% till 30% och ladda ofta.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av iAkita »

Ulff skrev:
Vet ej om andra här har svarat men åtminstone ID.4 har enbart 125kW effekt helt i början om man är typ helt slut på batteri. Sen faller effekten av så om du laddar från 60% och uppåt får du nog inte mer än 50kW, kanske mindre. Det faller typ linjärt. Strategi för att ladda många km snabbt är därför att ha lite el i batteriet och sen ladda bara från t.ex. 5% till 30% och ladda ofta.
Nja, det där stämmer inte riktigt. Den håller 125 kW upp till knappt 35% och vid 80% laddar den fortfarande med nästan 70 kW. Om laddaren kan ge det vill säga, vilket InCharge's laddare inte kan i nuläget.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 567
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Elmil »

Ulff skrev:
Vet ej om andra här har svarat men åtminstone ID.4 har enbart 125kW effekt helt i början om man är typ helt slut på batteri. Sen faller effekten av så om du laddar från 60% och uppåt får du nog inte mer än 50kW, kanske mindre. Det faller typ linjärt. Strategi för att ladda många km snabbt är därför att ha lite el i batteriet och sen ladda bara från t.ex. 5% till 30% och ladda ofta.
Jag fortsätter med lite avvikande On-topic. :)

En sak som alla kanske inte känner till, är att de flesta moderna elbilar och speciellt de med stort batteri normalt drar en 50kW-laddare i strömgräns ganska långt upp i laddkurvan. Det betyder att strömmen blir vad laddaren klarar (100-125A vanligtvis) ända upp till sisådär 60% och mer. Det betyder i sin tur att det gamla mantrat "anländ till laddaren med så låg SOC som möjligt" inte gäller dessa laddare, eftersom när strömmen är konstant på max inträffar max laddeffekt när spänningen nått den inställda nivån.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Gargamel »

Dessa 2.40kr/minut kan bli dyrt om hastigheten inte kommer upp..
BED979F5-868D-42D5-9A8B-AF851D3BF34F.png
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av R_Edvinsson »

Gargamel skrev:
Dessa 2.40kr/minut kan bli dyrt om hastigheten inte kommer upp..
BED979F5-868D-42D5-9A8B-AF851D3BF34F.png
Ändå billigare än MERs 50kW laddare där de tar 5:-/kWh


Fikaladdade 68minuter på Mer i Vansbro och det gick på 227:-
Med 2.40/min hade det bara hamnat på 163:-
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3617
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av jonasl »

R_Edvinsson skrev:

Fikaladdade 68minuter på Mer i Vansbro och det gick på 227:-
Med 2.40/min hade det bara hamnat på 163:-
Beror ju helt på vad Incharge-laddaren kommer upp i för fart.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av R_Edvinsson »

jonasl skrev:
R_Edvinsson skrev:

Fikaladdade 68minuter på Mer i Vansbro och det gick på 227:-
Med 2.40/min hade det bara hamnat på 163:-
Beror ju helt på vad Incharge-laddaren kommer upp i för fart.
Testat deras 50kW kran en gång och den låg ganska stadigt på 46-48kW levererad effekt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Niklas Z »

R_Edvinsson skrev:
jonasl skrev:
R_Edvinsson skrev:

Fikaladdade 68minuter på Mer i Vansbro och det gick på 227:-
Med 2.40/min hade det bara hamnat på 163:-
Beror ju helt på vad Incharge-laddaren kommer upp i för fart.
Testat deras 50kW kran en gång och den låg ganska stadigt på 46-48kW levererad effekt.
Kommer jag fram med någorlunda varmt batteri får jag också liknande effekt hos Incharge 50 kW. Jag har en sådan laddare bara 3 km bort och åker jag dit direkt hemifrån blir det lägre effekt om det är kallt ute, men det är inte så konstigt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3617
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av jonasl »

Fick 42kW i snitt senast jag laddade, i Fagersta för några veckor sedan. Laddade 10,2kWh på 14 minuter så det borde bli runt 3 kr per kWh. Helt OK!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Gargamel »

Tänkte testa en av dem i Bromma när jag ändå måste till de schenker i spånga, på andra sidan stan än var jag bor.
Får se vad det grå för mig ikväll
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av taliz »

jonasl skrev:
Fick 42kW i snitt senast jag laddade, i Fagersta för några veckor sedan. Laddade 10,2kWh på 14 minuter så det borde bli runt 3 kr per kWh. Helt OK!
Huh? Priser är ju per kWh, inte minut? Eller du kanske har ngt annat abb du startade med?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3617
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av jonasl »

Jag går bara på vad som står i Chargefinder på den aktuella laddaren, har inte kollat vad jag faktiskt blev debiterad.
chargefinder.jpg
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av taliz »

jonasl skrev:
Jag går bara på vad som står i Chargefinder på den aktuella laddaren, har inte kollat vad jag faktiskt blev debiterad.
chargefinder.jpg
Ahh 50kw.... den här tråden handlar ju dock om de laddare som benämns 120kw. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3617
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av jonasl »

Jag svarade på inläggen precis mina, de handlade om 50kW-laddarna :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Gargamel »

Blev ingen ladda där, merca hade svårt att hitta dit
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av mati »

Jag har laddat Golfen två gånger hos InCharge/Vattenfall i Alingsås idag. Tyvärr var 50kW-laddaren hos McDonalds blockerad, jag hade alltså inget val.
Men alltså vilken jäkla skit på ren svenska. När jag kom första gången så stod det en tysk ID3 som laddade. Jag kopplade in Golfen, blippade, okänt fel. Nästa försök gick bra. Golfen började ladda, men ID3:an kickades ut. Jag ropade efter ägaren till ID3:an som inte fattade att jag pratade tyska med honom. Han ville prata engelska med mig (med horribel tysk brytning). Okej då. Han gav upp och åkte därifrån.
Sen kom en Mach-e. Det var deras första snabbladdning med den nya bilen. Och de fick såklart inte igång den. Även de åkte därifrån.
På hemvägen blev det samma skådespel. En ID4 stod och laddade, men så fort jag började blippa (jag hade inte ens kopplat in bilen) så sparkades ID4:an ut. Det gick dock bra att ladda Golfen. Ägaren till ID4 var föga förvånad. Han sa att samma sak hade hänt flera gånger innan jag kom. Själv fick jag ladda klart utan att bli utsparkad.
Men alltså allvarligt. Vad är detta för skräp? Fungerar alla Vattenfalls laddare såhär dåligt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av taliz »

I somras i Kalmar fick jag räkningen för den som laddat bredvid mig istället för min egen.
Han fick inte igång laddningen med appen, och hade inget kort, så supporten fick starta.
Men jag laddade nog lite mer kwh så jag klagade inte. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Niklas Z »

Mati, något sådant har jag aldrig råkat ut för på Incharge.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av mikebike »

Jag haft problem med min InCharge app hela november, den anser att min bil är inkopplad till ett uttag som jag aldrig använt.
Det slutade med att jag var tvungen att avinstallera appen och installera på nytt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar