InCharge/Vattenfall dålig effekt
Moderator: Redaktion
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Samma hos InCharge 120kw hos ICA Lindvallen. Har bara fått 60 vilket har överraskat mig då man plötsligt får planera in ett lite längre stopp.
Tack till TS som sätter fingret på vad som verkar vara ett generellt fel hos InCharge eller iaf hur laddhastigheten presenteras
Tack till TS som sätter fingret på vad som verkar vara ett generellt fel hos InCharge eller iaf hur laddhastigheten presenteras
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Har någon talat med incharge om detta?
Står det på laddarna att det är så det är uppdelat?
Står det på laddarna att det är så det är uppdelat?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Det står 120kw på såväl laddare som i app.Lophornis skrev:Har någon talat med incharge om detta?
Står det på laddarna att det är så det är uppdelat?
Har ringt dom och gett exempel på laddare från denna tråden. De har sagt att deras tekniker skall kika på det och återkomma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Bra där Taliz!taliz skrev:Det står 120kw på såväl laddare som i app.Lophornis skrev:Har någon talat med incharge om detta?
Står det på laddarna att det är så det är uppdelat?
Har ringt dom och gett exempel på laddare från denna tråden. De har sagt att deras tekniker skall kika på det och återkomma.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Förlåt, kunde inte låta bli, men kanske det är ”upp till 120kw”
Model S P85DL+
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Jag tror det är så att InCharge generellt anger i appen vilken ström och effekt som laddstationen är installerad på, alltså utrustningens matning från nätet. Detta blir väldigt vilseledande för användaren, som självklart tror att det är detta som bilen kan använda.
Kolla t.ex. valfri 50kW-laddare i deras app. Där står det 80A 50kW, vilket man kanske inte reagerar på i första läget, men det betyder bara att stationen är inkopplad på en 80A-lina som klarar 50kW. På DC-sidan kan helt andra begränsningar gälla, specmässigt klarar ju dessa 125A men vissa begränsar utströmmen till 110A eller mindre, och därmed max uteffekt till 40-45kW. CCS- och Chademo-kablarna kan oftast inte användas samtidigt heller.
Det verkar ju som att stationens installerade effekt är det som anges i appen även för de nya 120kW-stationerna.
Kolla t.ex. valfri 50kW-laddare i deras app. Där står det 80A 50kW, vilket man kanske inte reagerar på i första läget, men det betyder bara att stationen är inkopplad på en 80A-lina som klarar 50kW. På DC-sidan kan helt andra begränsningar gälla, specmässigt klarar ju dessa 125A men vissa begränsar utströmmen till 110A eller mindre, och därmed max uteffekt till 40-45kW. CCS- och Chademo-kablarna kan oftast inte användas samtidigt heller.
Det verkar ju som att stationens installerade effekt är det som anges i appen även för de nya 120kW-stationerna.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Om det är tekniskt omöjligt att få mer än hälften, vilket det verkar vara, så är det snarare "upp till 60kw".mans71 skrev:Förlåt, kunde inte låta bli, men kanske det är ”upp till 120kw”
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Precis som med nerfade Teslor då, men det ser bra ut i reklamtexten!taliz skrev:Om det är tekniskt omöjligt att få mer än hälften, vilket det verkar vara, så är det snarare "upp till 60kw".mans71 skrev:Förlåt, kunde inte låta bli, men kanske det är ”upp till 120kw”
Model S P85DL+
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Alla nya Tesla klarar ju "reklamtexten".mans71 skrev:Precis som med nerfade Teslor då, men det ser bra ut i reklamtexten!taliz skrev:Om det är tekniskt omöjligt att få mer än hälften, vilket det verkar vara, så är det snarare "upp till 60kw".mans71 skrev:Förlåt, kunde inte låta bli, men kanske det är ”upp till 120kw”
I detta fallet spelar det ingen roll vad man har för bil, ingen överhuvudtaget kan nå annonserad hastighet vad det verkar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Inte fått någon återkoppling, inte helt oväntat kanske.taliz skrev:Det står 120kw på såväl laddare som i app.Lophornis skrev:Har någon talat med incharge om detta?
Står det på laddarna att det är så det är uppdelat?
Har ringt dom och gett exempel på laddare från denna tråden. De har sagt att deras tekniker skall kika på det och återkomma.
Nog bra om fler ringer.
Kanske något för media att belysa också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Kan det vara så att det är strömmen som är den begränsade faktorn? Laddaren kanske kan leverera 120kW, men det kräver då kanske en bil med 800V.
Fick den idén från Guy på goingelectric.de
Fick den idén från Guy på goingelectric.de
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Skulle bli väldigt förvånad om de där ABB-laddarna överhuvudtaget klarar 800V.mati skrev:Kan det vara så att det är strömmen som är den begränsade faktorn? Laddaren kanske kan leverera 120kW, men det kräver då kanske en bil med 800V.
Fick den idén från Guy på goingelectric.de
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Kan vara effektavgiften som spökar. Största driftskostnaden för snabbladdare är effektavgiften som beräknas på högsta effekt en elförbrukare drar under en kalendermånad. Om de låter bara så en enda bil ladda 120 kW under en månad måste de betala runt 10 000 kronor i effektavgift den månaden - mot 5 000 kronor för 60 kW.
Kan det vara så att två bilar måste ha laddat samtidigt (och "sabbat" månadens effektavgift) för att de ska slå på 120 kW för resten av månaden?
Läs mer om kostnader på https://teslaclubsweden.se/sa-mycket-ko ... bbladdare/
Kan det vara så att två bilar måste ha laddat samtidigt (och "sabbat" månadens effektavgift) för att de ska slå på 120 kW för resten av månaden?
Läs mer om kostnader på https://teslaclubsweden.se/sa-mycket-ko ... bbladdare/
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Nä, jag har laddat tillsammans med en annan bil också, hjälpte inte.TiborBlomhall skrev:Kan vara effektavgiften som spökar. Största driftskostnaden för snabbladdare är effektavgiften som beräknas på högsta effekt en elförbrukare drar under en kalendermånad. Om de låter bara så en enda bil ladda 120 kW under en månad måste de betala runt 10 000 kronor i effektavgift den månaden - mot 5 000 kronor för 60 kW.
Kan det vara så att två bilar måste ha laddat samtidigt (och "sabbat" månadens effektavgift) för att de ska slå på 120 kW för resten av månaden?
Läs mer om kostnader på https://teslaclubsweden.se/sa-mycket-ko ... bbladdare/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Låter som jag måste köpa en Seres SF5 med V2V och konkurrera ut andra aktörer.TiborBlomhall skrev:Kan vara effektavgiften som spökar. Största driftskostnaden för snabbladdare är effektavgiften som beräknas på högsta effekt en elförbrukare drar under en kalendermånad. Om de låter bara så en enda bil ladda 120 kW under en månad måste de betala runt 10 000 kronor i effektavgift den månaden - mot 5 000 kronor för 60 kW.
Kan det vara så att två bilar måste ha laddat samtidigt (och "sabbat" månadens effektavgift) för att de ska slå på 120 kW för resten av månaden?
Läs mer om kostnader på https://teslaclubsweden.se/sa-mycket-ko ... bbladdare/
Kan jag vid högsäsong sälja 400kWh per dygn gånger 8 kr per kWh, debiterar jag ca 3.200kr per dygn.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Det gör de. 900V lite drygt brukar de kunna leverera.taliz skrev:Skulle bli väldigt förvånad om de där ABB-laddarna överhuvudtaget klarar 800V.mati skrev:Kan det vara så att det är strömmen som är den begränsade faktorn? Laddaren kanske kan leverera 120kW, men det kräver då kanske en bil med 800V.
Fick den idén från Guy på goingelectric.de
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Tror det är en ABB 184 kW laddare I Skellefteå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Nån med en 800V bil får testa och se om de får mer än 60kw.mati skrev:Det gör de. 900V lite drygt brukar de kunna leverera.taliz skrev:Skulle bli väldigt förvånad om de där ABB-laddarna överhuvudtaget klarar 800V.mati skrev:Kan det vara så att det är strömmen som är den begränsade faktorn? Laddaren kanske kan leverera 120kW, men det kräver då kanske en bil med 800V.
Fick den idén från Guy på goingelectric.de
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Är det så att det krävs 800V för att få full effekt.
Då talar det ännu mera för att man måste köpa en bil med 800V.
Då talar det ännu mera för att man måste köpa en bil med 800V.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Men i så fall är det ju nästan falsk marknadsföring. Operatören anger att laddaren har en effekt på 120kW, vilket i själva verket inte är särskilt mycket med dagens mått. Då utgår man naturligtvis ifrån att den kan leverera den effekten när man har en bil som kan ta emot den vid andra laddare. Att det för den här laddaren krävs en 800V-arkitektur, som bara 3 elbilsmodeller i världen har stöd för, kan man ju som konsument inte veta.Zalman3 skrev:Är det så att det krävs 800V för att få full effekt.
Då talar det ännu mera för att man måste köpa en bil med 800V.
Får man göra så? Kolla här, en 50kW-laddare. Oj, din bil har bara 400V? Nej, då får du bara 25kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Porsche Taycanmati skrev:Men i så fall är det ju nästan falsk marknadsföring. Operatören anger att laddaren har en effekt på 120kW, vilket i själva verket inte är särskilt mycket med dagens mått. Då utgår man naturligtvis ifrån att den kan leverera den effekten när man har en bil som kan ta emot den vid andra laddare. Att det för den här laddaren krävs en 800V-arkitektur, som bara 3 elbilsmodeller i världen har stöd för, kan man ju som konsument inte veta.Zalman3 skrev:Är det så att det krävs 800V för att få full effekt.
Då talar det ännu mera för att man måste köpa en bil med 800V.
Får man göra så? Kolla här, en 50kW-laddare. Oj, din bil har bara 400V? Nej, då får du bara 25kW.
Audi GT
Kia EV6
Ioniq 5
BYD EA1
Har ju 800V teknik.
Massor av elbilar får ju 800V teknik 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Tråden kanske avser snabbladdare.
Bodde på hotell och hade bilen i ett P-hus som även hade incharge 11kW, 4 platser.
En snabb huvudräkning sa att det skulle bli klart tidigt på natten och att jag skulle blockera platsen om jag inte gick upp och flyttade bilen så jag valde att koppla i sb med frukost.
…eller snarare försöka koppla. Laddaren på min plats var upptagen enligt appen två andra tre lediga. I realiteten var de tre andra upptagna, men trots att min bil stod inkopplad så ansågs den upptagen av någon annan.
En Zoeägare kom och lämnade sin plats.
Fick igång laddningen där men den började väldigt långsamt med 1kW, som mest slog den mellan 3 och 4 enligt min M3 och efter 48minuter hade jag fått 2.86kWh.
En bedrövelse. Skaffade Incharge-appen när jag skaffade elbilen. Detta var mitt första försök att ladda utanför hem eller SuC. Tur jag hade ström att åka till närmsta SuC, behövde inte ladda utan det var mest för att testa.
Vattenfall/incharge kanske inte ska konsultera elbilsmotståndare att hantera deras app eller hårdvara?
Bodde på hotell och hade bilen i ett P-hus som även hade incharge 11kW, 4 platser.
En snabb huvudräkning sa att det skulle bli klart tidigt på natten och att jag skulle blockera platsen om jag inte gick upp och flyttade bilen så jag valde att koppla i sb med frukost.
…eller snarare försöka koppla. Laddaren på min plats var upptagen enligt appen två andra tre lediga. I realiteten var de tre andra upptagna, men trots att min bil stod inkopplad så ansågs den upptagen av någon annan.
En Zoeägare kom och lämnade sin plats.
Fick igång laddningen där men den började väldigt långsamt med 1kW, som mest slog den mellan 3 och 4 enligt min M3 och efter 48minuter hade jag fått 2.86kWh.
En bedrövelse. Skaffade Incharge-appen när jag skaffade elbilen. Detta var mitt första försök att ladda utanför hem eller SuC. Tur jag hade ström att åka till närmsta SuC, behövde inte ladda utan det var mest för att testa.
Vattenfall/incharge kanske inte ska konsultera elbilsmotståndare att hantera deras app eller hårdvara?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Kan mycket väl vara den laddaren. Det här visar ju att den ska kunna använda högre effekt om bara en 400V-bil laddar — så då stämmer teorin att själva laddaren är felkonfigurerad av Skelleftekraft. Kan inte ha att göra med effektavgiften heller eftersom det är samma effekt om den ger full effekt med en bil eller halv effekt per bil om det är två.Zalman3 skrev:Tror det är en ABB 184 kW laddare I Skellefteå.
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
Fick svar nu.
Hej,
Beklagar fördröjningen. Gällande våra 120kW-laddare så är de satta i Mode 2, vilket innebär att dom alltid ger upp till 60 kW som max ur varje laddpunkt beroende på vad bilen kan ta emot, oavsett om en eller två bilar laddar samtidigt.
Anledningen till att de inte kan ge full effekt är att vi först behöver invänta en mjukvaruuppdatering som preliminärt kommer ske i september.
Vi värderar din synpunkter och tar problematiken kring bristande information vidare.
Ha en fortsatt fin sommar!
Med vänliga hälsningar
Sarah
InCharge Kundservice
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt
taliz skrev:Fick svar nu.Hej,
Beklagar fördröjningen. Gällande våra 120kW-laddare så är de satta i Mode 2, vilket innebär att dom alltid ger upp till 60 kW som max ur varje laddpunkt beroende på vad bilen kan ta emot, oavsett om en eller två bilar laddar samtidigt.
Anledningen till att de inte kan ge full effekt är att vi först behöver invänta en mjukvaruuppdatering som preliminärt kommer ske i september.
Vi värderar din synpunkter och tar problematiken kring bristande information vidare.
Ha en fortsatt fin sommar!
Med vänliga hälsningar
Sarah
InCharge Kundservice
Inte oväntat.
I mina ögon en usel strategi om man anser sig vara ett seriöst bolag på laddmarknaden.
Lite som att sätta upp 10st 22kw uttag och kalla det för en 220kW laddare.