Åkte förbi en kontrollplats med fordonsvåg idag. Stannade på vågen och fick 1940 kg. Har 1927 kg som tjänstevikt och 2305 som totalvikt. Med kläder är jag nog drygt 75 kg tung och just nu har har jag takräcke på och några smågrejer i bagagen. Anser därmed att tjänstevikten stämmer bra. Lastvikt blir 378 kg.lukasf skrev:Det verkar som om de flesta M3 LR AWD är reggade med en totalvikt på 2305kg, jag har kollat fyra stycken 3:or som är byggda mellan 2019-02 och 2020-08. De har alla olika tjänstevikt men samma totalvikt, så lastvikten varierar; 325kg, 338kg, 365kg, 379kg.HelectriC skrev:295 är nog det lägsta jag sett på en personbil. Då kan du alltså ha folk på alla platser om dom väger max 59kg. Det är ju helt sjukt. Och INGEN packning alls.lukasf skrev:Jag är nyfiken på vad andra Model 3 ägare har för vikter registrerade på sina bilar. Tycker min är sjukt låg lastvikt. Men det är ju mer intressant att se vad totalvikten är reggad och om det skiljer sig mellan samma modell.
Min M3 LR AWD:
Så något lurt med tjänstevikten är det ju, men det viktiga är ju totalvikten. Tyvärr var vågen stängd igår när jag var ute och åkte, men nu blir jag ju extra nyfiken på att väga min bil helt tom.
Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Moderator: Redaktion
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Skönt att höra! Då håller jag tummarna för att jag hamnar ungefär där också och att min bil blivit felreggad när det gäller tjänstevikten Det viktiga är ju att totalvikten är samma för bilarna, då det inte borde skilja många kilon mellan bilarna.Elix747 skrev:
Åkte förbi en kontrollplats med fordonsvåg idag. Stannade på vågen och fick 1940 kg. Har 1927 kg som tjänstevikt och 2305 som totalvikt. Med kläder är jag nog drygt 75 kg tung och just nu har har jag takräcke på och några smågrejer i bagagen. Anser därmed att tjänstevikten stämmer bra. Lastvikt blir 378 kg.
M3 LR AWD 2020
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Man kan fint få ok släpvikt på en TMY om man reggar upp den till totalvikt 2500kg. Så kan man båda dra de flesta släp på B-körkort, och få plats till familjen. Sån TMY är reggat nu, så får svärmor sitta i släpet.GreenMachine skrev:heldiggrisen skrev:Hur ofta man kör med tungt lastat släp (då man kanske sitter ensam, eller 2 i bilen) mot hur ofta man kör med fullastat bil (pax+baggage) är självklar något man måste väga upp.iAkita skrev:Hög totalvikt gör å andra sidan att man blir kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort. Hög maxlast = litet släp, och vice versa. Det är svårt att tillfredsställa allas preferenser.
I mitt fall så har jag bilen full av passagerare 10:1 mot när jag kör med släp, och då är TMY oanvändbar, och I5 på gränsen.
Fördelen med att regga en hög totalvikt, samt en högsta sammanlagda bruttovikt bil+släp, är att man har möjlighet att utöka sin behörighet för att köra lagligt.
Om producenten väljer att regga en låg totalvikt, så är det kört, även med BE-körkort.
Jag nekar att tro att medelsvensson känner till hur begränsat man är om man köper en TMY eller Ioniq 5.
I min värld förväntar jag mig att ha 5 vuxna i bilen, och bagaget fullt utan att få böter.
edit: Och nej, man blir inte "kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort", om Tesla reggar upp TMY till totalvikt 2500kg. Däremot är man kraftig begränsad om man inte kan lasta mer än 315kg i bilen.
Med tanke på hur många det är som ylar över släpvikt på detta och andra forum så är det väl inte så konstigt att tillverkarna gör den prioriteringen.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Politiker? Det är ju kunderna som ska reagera.heldiggrisen skrev:
Fullkomligt absurd, någon politiker måste reagera?
Har vi någon riksdagspolitiker som kör elbil?
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Man besöker transportstyrelsen och tar BE så är problemet borta. Kostar ca 4000 och är man normalbegåvad är det ju enkelt. Inte lika enkelt som att gnälla på internet men nästan.GreenMachine skrev:heldiggrisen skrev:Hur ofta man kör med tungt lastat släp (då man kanske sitter ensam, eller 2 i bilen) mot hur ofta man kör med fullastat bil (pax+baggage) är självklar något man måste väga upp.iAkita skrev:Hög totalvikt gör å andra sidan att man blir kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort. Hög maxlast = litet släp, och vice versa. Det är svårt att tillfredsställa allas preferenser.
I mitt fall så har jag bilen full av passagerare 10:1 mot när jag kör med släp, och då är TMY oanvändbar, och I5 på gränsen.
Fördelen med att regga en hög totalvikt, samt en högsta sammanlagda bruttovikt bil+släp, är att man har möjlighet att utöka sin behörighet för att köra lagligt.
Om producenten väljer att regga en låg totalvikt, så är det kört, även med BE-körkort.
Jag nekar att tro att medelsvensson känner till hur begränsat man är om man köper en TMY eller Ioniq 5.
I min värld förväntar jag mig att ha 5 vuxna i bilen, och bagaget fullt utan att få böter.
edit: Och nej, man blir inte "kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort", om Tesla reggar upp TMY till totalvikt 2500kg. Däremot är man kraftig begränsad om man inte kan lasta mer än 315kg i bilen.
Med tanke på hur många det är som ylar över släpvikt på detta och andra forum så är det väl inte så konstigt att tillverkarna gör den prioriteringen.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Backa med släp? Tacka för det att man vill yla på nätet och klaga istället för att ta sig i kragen och fixa kortet.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
M3 LRawd-19
Tjänstevikt (faktisk vikt)
1919 kg
Max lastvikt
386 kg
Totalvikt
2305 kg
Tjänstevikt (faktisk vikt)
1919 kg
Max lastvikt
386 kg
Totalvikt
2305 kg
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Med största sannolikhet hade vågen en delning på 20kg. Den kan alltså bara visa 1920 eller 1940 kg. Och i ditt fall betyder det mao att bilen väger enligt vågen nånting mellan 1930 och 1950kg. Samtidigt är vågarna inte så exakta, framförallt när man väger en personbil. Man får komma ihåg att en vågplatta väger 10-tals ton. Att väga en personbil på den är som att väga upp knark på en badrumsvåg. Typ. De är dimensionerade för lastbilar.Elix747 skrev:Åkte förbi en kontrollplats med fordonsvåg idag. Stannade på vågen och fick 1940 kg. Har 1927 kg som tjänstevikt och 2305 som totalvikt. Med kläder är jag nog drygt 75 kg tung och just nu har har jag takräcke på och några smågrejer i bagagen. Anser därmed att tjänstevikten stämmer bra. Lastvikt blir 378 kg.
Jag är ärligt talat förvånad att du hamnade så nära din angivna tjänstevikt. Och ja, jag är yrkesskadad vågnörd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Det var ett vågat uttalande.mati skrev:Elix747 skrev:Och ja, jag är yrkesskadad vågnörd.
Ba-dum-tsch
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Kan det här vara foumets roligaste och mest påhittiga liknelse någonsin? Typ.mati skrev:Samtidigt är vågarna inte så exakta, framförallt när man väger en personbil. Man får komma ihåg att en vågplatta väger 10-tals ton. Att väga en personbil på den är som att väga upp knark på en badrumsvåg. Typ.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Så du menar att Tesla faktisk gör oss en tjänst vid att ha så låg lastvikt - att vi kan säga till svärmor, sorry du får gå eller sitta i släpetheldiggrisen skrev:Sån TMY är reggat nu, så får svärmor sitta i släpet.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Denna satt i dörren på den Y jag tittade på idag.
Säger 416kg, inkl förare som jag tolkar det.
Säger 416kg, inkl förare som jag tolkar det.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Ja jag vet. Skämten som innehåller orden våg/våga/väg/väga finns många av. Outtömliga kombinationsmöjligheter.Gargamel skrev:Det var ett vågat uttalande.mati skrev:Elix747 skrev:Och ja, jag är yrkesskadad vågnörd.
Ba-dum-tsch
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Kanske här på forumet. Men jag brukar använda den liknelsen gentemot kunder när jag ska förklara varför en tom bilkärra på 100kg inte är så lätt att upptäcka när man dundrar över en dynamisk våg i 30 knyck. Det brukar fungera som förklaring. Alla fattar liknelsen av någon anledning.iAkita skrev:Kan det här vara foumets roligaste och mest påhittiga liknelse någonsin? Typ.mati skrev:Samtidigt är vågarna inte så exakta, framförallt när man väger en personbil. Man får komma ihåg att en vågplatta väger 10-tals ton. Att väga en personbil på den är som att väga upp knark på en badrumsvåg. Typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Och denna sitter på min Model 3. Lite skillnad mellan de två.jpetters skrev:Denna satt i dörren på den Y jag tittade på idag.
Säger 416kg, inkl förare som jag tolkar det.
M3 LR AWD 2020
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Du får oavsett inte överstiga totalvikten, som på den bilen högst sannolikt är 2371kg.jpetters skrev:Denna satt i dörren på den Y jag tittade på idag.
Säger 416kg, inkl förare som jag tolkar det.
Om du väger bilen tom (utan förare) och sen väger 1955kg, så stämmer siffran som står i dörren.
Men som Mati säger, det är inte drogförsäljning polisen driver med, så jag är mycket tveksam om du bötas för att vågen stannar på 2500kg, om du ens blir vägd en enda gång under bilens levnadstid.
Sen är det konstigt att man registrerar en bil som man är dömt att bryta lagen med, även i normalfall.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Givetvis. Ville påvisa vad det står på bilen, som gör det ännu mer förvirrande när det inte stämmer med den vikt som står i regbeviset.heldiggrisen skrev:Du får oavsett inte överstiga totalvikten, som på den bilen högst sannolikt är 2371kg.jpetters skrev:Denna satt i dörren på den Y jag tittade på idag.
Säger 416kg, inkl förare som jag tolkar det.
Om du väger bilen tom (utan förare) och sen väger 1955kg, så stämmer siffran som står i dörren.
Men som Mati säger, det är inte drogförsäljning polisen driver med, så jag är mycket tveksam om du bötas för att vågen stannar på 2500kg, om du ens blir vägd en enda gång under bilens levnadstid.
Sen är det konstigt att man registrerar en bil som man är dömt att bryta lagen med, även i normalfall.
På min S stämmer det inte heller, men åt andra hållet.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Är lite av elbilars förbannelse att de är så tunga. (men också fördel då de är "säkra"(lätta småbilar drar kortaste strået vid krock) och har bastant tyngdpunkt).
Men för mig får bilar gärna bli lättare. Tror det är möjligt i framtiden (dock ej närtid)
Men för mig får bilar gärna bli lättare. Tror det är möjligt i framtiden (dock ej närtid)
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
ca 418 kilo lastvikt på min e-Niro.
Tjänstevikt
1 812 kg
Totalvikt
2 230 kg
Lastkapacitet
418 kg
300kg släpvagnsvikt...
Tjänstevikt
1 812 kg
Totalvikt
2 230 kg
Lastkapacitet
418 kg
300kg släpvagnsvikt...
Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Fick länken av en kollega. Tyvärr är min skoltyska inget att komma med… Är det något knas med pappersarbetet? Skulle inte förvåna mig om Tesla har fu%%at upp det.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7559
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Utöver föraren borde det vara?mati skrev:Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Tack. Då förändrar det inget i sak – Model Y har låg lastvikt för sin storlek.mati skrev:Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Och det är 315 kg +75 kg förare i regbeviset som gäller.themax skrev:Tack. Då förändrar det inget i sak – Model Y har låg lastvikt för sin storlek.mati skrev:Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
Elbilist sedan 2014
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Jo, det vet jag. Men det blir 390 kg. Och i videon säger de 416, och det står på skylten vid dörren. Alltså finns det något som inte stämmer och jag trodde han försökte reda ut det i videon (men som sagt – min tyska är haltande).Klintan skrev:Och det är 315 kg +75 kg förare i regbeviset som gäller.
Ok, bara 26 kg skillnad, men det är ändå 4 lådor champagne …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.