Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Elix747 »

lukasf skrev:
HelectriC skrev:
lukasf skrev:
Jag är nyfiken på vad andra Model 3 ägare har för vikter registrerade på sina bilar. Tycker min är sjukt låg lastvikt. Men det är ju mer intressant att se vad totalvikten är reggad och om det skiljer sig mellan samma modell.

Min M3 LR AWD:
Screenshot 2021-08-20 14.23.55.png
295 är nog det lägsta jag sett på en personbil. Då kan du alltså ha folk på alla platser om dom väger max 59kg. Det är ju helt sjukt. Och INGEN packning alls.
Det verkar som om de flesta M3 LR AWD är reggade med en totalvikt på 2305kg, jag har kollat fyra stycken 3:or som är byggda mellan 2019-02 och 2020-08. De har alla olika tjänstevikt men samma totalvikt, så lastvikten varierar; 325kg, 338kg, 365kg, 379kg.

Så något lurt med tjänstevikten är det ju, men det viktiga är ju totalvikten. Tyvärr var vågen stängd igår när jag var ute och åkte, men nu blir jag ju extra nyfiken på att väga min bil helt tom.
Åkte förbi en kontrollplats med fordonsvåg idag. Stannade på vågen och fick 1940 kg. Har 1927 kg som tjänstevikt och 2305 som totalvikt. Med kläder är jag nog drygt 75 kg tung och just nu har har jag takräcke på och några smågrejer i bagagen. Anser därmed att tjänstevikten stämmer bra. Lastvikt blir 378 kg.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av lukasf »

Elix747 skrev:

Åkte förbi en kontrollplats med fordonsvåg idag. Stannade på vågen och fick 1940 kg. Har 1927 kg som tjänstevikt och 2305 som totalvikt. Med kläder är jag nog drygt 75 kg tung och just nu har har jag takräcke på och några smågrejer i bagagen. Anser därmed att tjänstevikten stämmer bra. Lastvikt blir 378 kg.
Skönt att höra! Då håller jag tummarna för att jag hamnar ungefär där också och att min bil blivit felreggad när det gäller tjänstevikten :D Det viktiga är ju att totalvikten är samma för bilarna, då det inte borde skilja många kilon mellan bilarna.
M3 LR AWD 2020
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av heldiggrisen »

GreenMachine skrev:
heldiggrisen skrev:
iAkita skrev:
Hög totalvikt gör å andra sidan att man blir kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort. Hög maxlast = litet släp, och vice versa. Det är svårt att tillfredsställa allas preferenser.
Hur ofta man kör med tungt lastat släp (då man kanske sitter ensam, eller 2 i bilen) mot hur ofta man kör med fullastat bil (pax+baggage) är självklar något man måste väga upp.

I mitt fall så har jag bilen full av passagerare 10:1 mot när jag kör med släp, och då är TMY oanvändbar, och I5 på gränsen.

Fördelen med att regga en hög totalvikt, samt en högsta sammanlagda bruttovikt bil+släp, är att man har möjlighet att utöka sin behörighet för att köra lagligt.

Om producenten väljer att regga en låg totalvikt, så är det kört, även med BE-körkort.

Jag nekar att tro att medelsvensson känner till hur begränsat man är om man köper en TMY eller Ioniq 5.

I min värld förväntar jag mig att ha 5 vuxna i bilen, och bagaget fullt utan att få böter.

edit: Och nej, man blir inte "kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort", om Tesla reggar upp TMY till totalvikt 2500kg. Däremot är man kraftig begränsad om man inte kan lasta mer än 315kg i bilen.

Med tanke på hur många det är som ylar över släpvikt på detta och andra forum så är det väl inte så konstigt att tillverkarna gör den prioriteringen.
Man kan fint få ok släpvikt på en TMY om man reggar upp den till totalvikt 2500kg. Så kan man båda dra de flesta släp på B-körkort, och få plats till familjen. Sån TMY är reggat nu, så får svärmor sitta i släpet.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Fredrik j »

heldiggrisen skrev:

Fullkomligt absurd, någon politiker måste reagera?

Har vi någon riksdagspolitiker som kör elbil?
Politiker? Det är ju kunderna som ska reagera.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Fredrik j »

GreenMachine skrev:
heldiggrisen skrev:
iAkita skrev:
Hög totalvikt gör å andra sidan att man blir kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort. Hög maxlast = litet släp, och vice versa. Det är svårt att tillfredsställa allas preferenser.
Hur ofta man kör med tungt lastat släp (då man kanske sitter ensam, eller 2 i bilen) mot hur ofta man kör med fullastat bil (pax+baggage) är självklar något man måste väga upp.

I mitt fall så har jag bilen full av passagerare 10:1 mot när jag kör med släp, och då är TMY oanvändbar, och I5 på gränsen.

Fördelen med att regga en hög totalvikt, samt en högsta sammanlagda bruttovikt bil+släp, är att man har möjlighet att utöka sin behörighet för att köra lagligt.

Om producenten väljer att regga en låg totalvikt, så är det kört, även med BE-körkort.

Jag nekar att tro att medelsvensson känner till hur begränsat man är om man köper en TMY eller Ioniq 5.

I min värld förväntar jag mig att ha 5 vuxna i bilen, och bagaget fullt utan att få böter.

edit: Och nej, man blir inte "kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort", om Tesla reggar upp TMY till totalvikt 2500kg. Däremot är man kraftig begränsad om man inte kan lasta mer än 315kg i bilen.

Med tanke på hur många det är som ylar över släpvikt på detta och andra forum så är det väl inte så konstigt att tillverkarna gör den prioriteringen.
Man besöker transportstyrelsen och tar BE så är problemet borta. Kostar ca 4000 och är man normalbegåvad är det ju enkelt. Inte lika enkelt som att gnälla på internet men nästan.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Mickep »

Backa med släp? Tacka för det att man vill yla på nätet och klaga istället för att ta sig i kragen och fixa kortet.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Black »

M3 LRawd-19
Tjänstevikt (faktisk vikt)
1919 kg
Max lastvikt
386 kg
Totalvikt
2305 kg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av mati »

Elix747 skrev:
Åkte förbi en kontrollplats med fordonsvåg idag. Stannade på vågen och fick 1940 kg. Har 1927 kg som tjänstevikt och 2305 som totalvikt. Med kläder är jag nog drygt 75 kg tung och just nu har har jag takräcke på och några smågrejer i bagagen. Anser därmed att tjänstevikten stämmer bra. Lastvikt blir 378 kg.
Med största sannolikhet hade vågen en delning på 20kg. Den kan alltså bara visa 1920 eller 1940 kg. Och i ditt fall betyder det mao att bilen väger enligt vågen nånting mellan 1930 och 1950kg. Samtidigt är vågarna inte så exakta, framförallt när man väger en personbil. Man får komma ihåg att en vågplatta väger 10-tals ton. Att väga en personbil på den är som att väga upp knark på en badrumsvåg. Typ. De är dimensionerade för lastbilar.
Jag är ärligt talat förvånad att du hamnade så nära din angivna tjänstevikt. Och ja, jag är yrkesskadad vågnörd. :geek:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Elix747 skrev:
Och ja, jag är yrkesskadad vågnörd. :geek:
Det var ett vågat uttalande.

Ba-dum-tsch
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
Samtidigt är vågarna inte så exakta, framförallt när man väger en personbil. Man får komma ihåg att en vågplatta väger 10-tals ton. Att väga en personbil på den är som att väga upp knark på en badrumsvåg. Typ.
Kan det här vara foumets roligaste och mest påhittiga liknelse någonsin? Typ. :lol:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Credde »

heldiggrisen skrev:
Sån TMY är reggat nu, så får svärmor sitta i släpet.
Så du menar att Tesla faktisk gör oss en tjänst vid att ha så låg lastvikt - att vi kan säga till svärmor, sorry du får gå eller sitta i släpet :mrgreen:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av jpetters »

Denna satt i dörren på den Y jag tittade på idag.
Bild

Säger 416kg, inkl förare som jag tolkar det.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
mati skrev:
Elix747 skrev:
Och ja, jag är yrkesskadad vågnörd. :geek:
Det var ett vågat uttalande.

Ba-dum-tsch
Ja jag vet. Skämten som innehåller orden våg/våga/väg/väga finns många av. Outtömliga kombinationsmöjligheter. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
mati skrev:
Samtidigt är vågarna inte så exakta, framförallt när man väger en personbil. Man får komma ihåg att en vågplatta väger 10-tals ton. Att väga en personbil på den är som att väga upp knark på en badrumsvåg. Typ.
Kan det här vara foumets roligaste och mest påhittiga liknelse någonsin? Typ. :lol:
Kanske här på forumet. Men jag brukar använda den liknelsen gentemot kunder när jag ska förklara varför en tom bilkärra på 100kg inte är så lätt att upptäcka när man dundrar över en dynamisk våg i 30 knyck. Det brukar fungera som förklaring. Alla fattar liknelsen av någon anledning. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av lukasf »

jpetters skrev:
Denna satt i dörren på den Y jag tittade på idag.
Bild

Säger 416kg, inkl förare som jag tolkar det.
Och denna sitter på min Model 3. Lite skillnad mellan de två.
PXL_20210820_213038579.jpg
M3 LR AWD 2020
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av heldiggrisen »

jpetters skrev:
Denna satt i dörren på den Y jag tittade på idag.
Bild

Säger 416kg, inkl förare som jag tolkar det.
Du får oavsett inte överstiga totalvikten, som på den bilen högst sannolikt är 2371kg.
Om du väger bilen tom (utan förare) och sen väger 1955kg, så stämmer siffran som står i dörren.

Men som Mati säger, det är inte drogförsäljning polisen driver med, så jag är mycket tveksam om du bötas för att vågen stannar på 2500kg, om du ens blir vägd en enda gång under bilens levnadstid.

Sen är det konstigt att man registrerar en bil som man är dömt att bryta lagen med, även i normalfall.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av jpetters »

heldiggrisen skrev:
jpetters skrev:
Denna satt i dörren på den Y jag tittade på idag.
Bild

Säger 416kg, inkl förare som jag tolkar det.
Du får oavsett inte överstiga totalvikten, som på den bilen högst sannolikt är 2371kg.
Om du väger bilen tom (utan förare) och sen väger 1955kg, så stämmer siffran som står i dörren.

Men som Mati säger, det är inte drogförsäljning polisen driver med, så jag är mycket tveksam om du bötas för att vågen stannar på 2500kg, om du ens blir vägd en enda gång under bilens levnadstid.

Sen är det konstigt att man registrerar en bil som man är dömt att bryta lagen med, även i normalfall.
Givetvis. Ville påvisa vad det står på bilen, som gör det ännu mer förvirrande när det inte stämmer med den vikt som står i regbeviset.

På min S stämmer det inte heller, men åt andra hållet. Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Mickep »

Är lite av elbilars förbannelse att de är så tunga. (men också fördel då de är "säkra"(lätta småbilar drar kortaste strået vid krock) och har bastant tyngdpunkt).
Men för mig får bilar gärna bli lättare. Tror det är möjligt i framtiden (dock ej närtid)
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av mastodontfilmsmats »

ca 418 kilo lastvikt på min e-Niro.

Tjänstevikt
1 812 kg
Totalvikt
2 230 kg
Lastkapacitet
418 kg

300kg släpvagnsvikt...
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av themax »

Fick länken av en kollega. Tyvärr är min skoltyska inget att komma med… Är det något knas med pappersarbetet? Skulle inte förvåna mig om Tesla har fu%%at upp det.

--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av mati »

Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av mikebike »

mati skrev:
Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
Utöver föraren borde det vara?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av themax »

mati skrev:
Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
Tack. Då förändrar det inget i sak – Model Y har låg lastvikt för sin storlek.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av Klintan »

themax skrev:
mati skrev:
Enligt honom är det 416kg lastvikt (inkl förare alltså).
Han tycker att det är en bra lastvikt. Jag vet inte. Med fyra vuxna + bagage känns det ändå ganska tajt för en så pass stor bil.
Tack. Då förändrar det inget i sak – Model Y har låg lastvikt för sin storlek.
Och det är 315 kg +75 kg förare i regbeviset som gäller.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Inlägg av themax »

Klintan skrev:
Och det är 315 kg +75 kg förare i regbeviset som gäller.
Jo, det vet jag. Men det blir 390 kg. Och i videon säger de 416, och det står på skylten vid dörren. Alltså finns det något som inte stämmer och jag trodde han försökte reda ut det i videon (men som sagt – min tyska är haltande).

Ok, bara 26 kg skillnad, men det är ändå 4 lådor champagne … Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar