Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
WLTP räckvidden används ju hela tiden i annonser, radioreklam, Tv-reklam etc.
Skulle de säga 49 mil istället 51 säljer det väl inte lika bra.
Verkar som att många tror att efter dessa mil stannar elbilen och du måste beställa bärgare till verkstaden.
Vore kanske bättre att annonsera 204 mil räckvidd med tre laddstopp.
Skulle de säga 49 mil istället 51 säljer det väl inte lika bra.
Verkar som att många tror att efter dessa mil stannar elbilen och du måste beställa bärgare till verkstaden.
Vore kanske bättre att annonsera 204 mil räckvidd med tre laddstopp.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Jag tycker mig ha noterat att amerikanska fordon ibland haft löjligt låga lastvikter redan lång innan den moderna elbilen såg dagens ljus. Jag har en känsla av att den låga vilken kan bero på något liknande även här?
Jag tycker inte det verkar som om lastvikten gör speciellt stor skillnad.
WLTP (och amerikanska EPA) sätter reglerna för hur testerna ska gå till där man bara lastar en del av maxvikten.
Jag skulle inte vilja se att den angivna WLTP-rangen( eller EPA) påverkades för mycket av maxlasten.
Jag körde 300km till SC i början på sommaren( ca 15 grader) , bara jag i bilen vilket tog från 100% till 34%.
Körde till Umeå SuC med familjen (ca 250kg last utöver mig, cirka 20 grader) under semestern, kom fram till SuC vilket är 4km längre med 32%, där ingick även förvärmning av batteriet. 4km längre blir ungefär 1% och jag gissar att förvärmningen tar i storleksordningen 1%.
Det var alltså ingen större skillnad i förbrukning.
ABRP ger 32% kvar vid Umeå SuC med bara mig i bilen och 31% med 260kg last.
Bara 1% skillnad mellan ”olastad” och med 80% av maxlast. Vilket stämmer rätt bra med mina två resor.
Förutom On-topic liten skillnad så off-topic:
-Jäkla vad ABRP verkar stämma bra. Har inte kollat bakåt på så vis innan.
Jag tycker inte det verkar som om lastvikten gör speciellt stor skillnad.
WLTP (och amerikanska EPA) sätter reglerna för hur testerna ska gå till där man bara lastar en del av maxvikten.
Jag skulle inte vilja se att den angivna WLTP-rangen( eller EPA) påverkades för mycket av maxlasten.
Jag körde 300km till SC i början på sommaren( ca 15 grader) , bara jag i bilen vilket tog från 100% till 34%.
Körde till Umeå SuC med familjen (ca 250kg last utöver mig, cirka 20 grader) under semestern, kom fram till SuC vilket är 4km längre med 32%, där ingick även förvärmning av batteriet. 4km längre blir ungefär 1% och jag gissar att förvärmningen tar i storleksordningen 1%.
Det var alltså ingen större skillnad i förbrukning.
ABRP ger 32% kvar vid Umeå SuC med bara mig i bilen och 31% med 260kg last.
Bara 1% skillnad mellan ”olastad” och med 80% av maxlast. Vilket stämmer rätt bra med mina två resor.
Förutom On-topic liten skillnad så off-topic:
-Jäkla vad ABRP verkar stämma bra. Har inte kollat bakåt på så vis innan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Tyvärr verkar just denna del av algoritmen i ABRP inte funka så bra, jag testade att öka Extra Weight till löjliga nivåer, och effekten på förbrukning blev obefintlig.AAKEE skrev:ABRP ger 32% kvar vid Umeå SuC med bara mig i bilen och 31% med 260kg last.
Jag har mycket svårt att tro att min förbrukning på motorväg 120 km/h bara skulle öka från 223 till 231 Wh/km om jag skulle lyckas trycka in två ton last i bilen, men det är vad ABRP påstår.
Jag håller helt med, när man har kalibrerat och angivit rätt parametrar för sitt fordon är ABRP mycket bra på att beräkna förbrukning, men för just den här parametern verkar det inte funka lika bra.AAKEE skrev:-Jäkla vad ABRP verkar stämma bra. Har inte kollat bakåt på så vis innan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Praktiskt sätt tror jag lastvikten inte har någon betydelse. (bilen går inte sönder eller blir mindre säker).
Men juridiskt, när man får böter blir det kännbart.
Att man sätter en vikt där bilen blir i praktiken obrukbar för att få en lång räckvidd är jag väl inte helt övertygad om.
Men det måst ställas i relation till annat. Vad är en normal vikt? (som andra bilar har).
Och kan man göra något för att påverka vad tillverkarna sätter?
Men juridiskt, när man får böter blir det kännbart.
Att man sätter en vikt där bilen blir i praktiken obrukbar för att få en lång räckvidd är jag väl inte helt övertygad om.
Men det måst ställas i relation till annat. Vad är en normal vikt? (som andra bilar har).
Och kan man göra något för att påverka vad tillverkarna sätter?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
”Ge sken av”Maw skrev:Killgissar att om MY hade haft samma höga lastvikt som ID4 så hade kanske ID4 haft 20-30 km bättre WLTP än MY trots att ID4 har högre luftmotstånd. För Tesla är det nog viktigt att ge sken av att deras drivlina är överlägsen alla andra elbilars.
Vill du jämföra siffror för ID4 och Model Y så titta på verklig räckvidd istället för WLTP. Björn Nylands Google sheeeet avslöjar följande vid test i ca 20˚C
Model Y LR med 70 kWh tillgänglig energi går 493 km i 90 km/h och 359 km i 120 km/h.
ID4 GTX med 75 kWh tillgänglig energi går 456 km i 90 km/h och 330 km i 120 km/h.
Är man helt faktaresistent, (vilket verkar vara ett problem här) så rekommenderas en provkörning för att förstå att Teslas drivlina är överlägsen.
Model Y P
Model S P
Model S P
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
När jag körde 700+ kilo ammunition i min gamla XC60 ökade förbrukningen mindre än 5%, men då hade jag redan höjt snittförbrukningen rejält genom att sätta upp två cyklar på taket.fth skrev:Tyvärr verkar just denna del av algoritmen i ABRP inte funka så bra, jag testade att öka Extra Weight till löjliga nivåer, och effekten på förbrukning blev obefintlig.AAKEE skrev:ABRP ger 32% kvar vid Umeå SuC med bara mig i bilen och 31% med 260kg last.
Jag har mycket svårt att tro att min förbrukning på motorväg 120 km/h bara skulle öka från 223 till 231 Wh/km om jag skulle lyckas trycka in två ton last i bilen, men det är vad ABRP påstår.
Jag håller helt med, när man har kalibrerat och angivit rätt parametrar för sitt fordon är ABRP mycket bra på att beräkna förbrukning, men för just den här parametern verkar det inte funka lika bra.AAKEE skrev:-Jäkla vad ABRP verkar stämma bra. Har inte kollat bakåt på så vis innan.
/fth
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Du menar faktaresistent som när Tesla fanboys framhärdar i att Teslor per definition är helt överlägsna alla andra bilar på allt? Även när Teslorna bara är någon procent bättre eller inte bättre alls när man tittar på objektiva fakta?Nicke Nyfiken skrev:Är man helt faktaresistent, (vilket verkar vara ett problem här) så rekommenderas en provkörning för att förstå att Teslas drivlina är överlägsen.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Det är väl klart att vikten påverkar köregenskaper. Kolla lite på älg testerna eller bromstesterna.Mickep skrev:Praktiskt sätt tror jag lastvikten inte har någon betydelse. (bilen går inte sönder eller blir mindre säker).
Men juridiskt, när man får böter blir det kännbart.
Att man sätter en vikt där bilen blir i praktiken obrukbar för att få en lång räckvidd är jag väl inte helt övertygad om.
Men det måst ställas i relation till annat. Vad är en normal vikt? (som andra bilar har).
Och kan man göra något för att påverka vad tillverkarna sätter?
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Böterna är inte särskilt kännbara heller.Mickep skrev:Praktiskt sätt tror jag lastvikten inte har någon betydelse. (bilen går inte sönder eller blir mindre säker).
Men juridiskt, när man får böter blir det kännbart.
Att man sätter en vikt där bilen blir i praktiken obrukbar för att få en lång räckvidd är jag väl inte helt övertygad om.
Men det måst ställas i relation till annat. Vad är en normal vikt? (som andra bilar har).
Och kan man göra något för att påverka vad tillverkarna sätter?
Procenten beräknas efter totalvikten på bilen. Så 10%, som också är gränsen för att få fortsätta resan, är alltså 250kg, 10% av 2500 kg och ger en 1000-lapp i böter. Och då måste alltså Polisen vara en riktigt @#&% som planerat länge att sätta dit elbilar och gått till långa omvägar för att hitta en våg som klarar dessa nivåer. Jag hade bjudit honom på en semesterdag i domstolen tillsammans med Mati (eller någon av hans kollegor) om jag inte fått åka vidare.
Överlast Belopp
1-4% 500 kr
5-9% 1 000 kr
10-14% 1 500 kr
15-19% 2 000 kr
20-24% 2 500 kr
25-29% 3 000 kr
30-34% 3 500 kr
35%- 4 000 kr
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Påverkar, ja, hur mycket beror på vart den placeras. Bara lite överlast på taket kan vara en katastrof tex.nek0 skrev:Det är väl klart att vikten påverkar köregenskaper. Kolla lite på älg testerna eller bromstesterna.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Jag vill inte veta hur denna [över]last påverkade bilens egenskaper när jag 2014 körde hem min pool.LarsL skrev:Påverkar, ja, hur mycket beror på vart den placeras. Bara lite överlast på taket kan vara en katastrof tex.nek0 skrev:Det är väl klart att vikten påverkar köregenskaper. Kolla lite på älg testerna eller bromstesterna.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Ja Tesla fanboys är precis lika tröttande som de som hela tiden ska klanka ner på Tesla i alla lägen. T ex de faktaresistenta som hävdar att Model Y inte alls har en bättre drivlina än ID4 fast objektiv fakta visar att Teslan har en överlägsen prestanda och går ca 16 % längre på samma mängd energi trotts att det är en större bil.Maw skrev:Du menar faktaresistent som när Tesla fanboys framhärdar i att Teslor per definition är helt överlägsna alla andra bilar på allt? Även när Teslorna bara är någon procent bättre eller inte bättre alls när man tittar på objektiva fakta?
Nä då är det bara något Tesla vill ge sken av.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Fast nu handlade det om Teslas dåliga lastvikt som skulle kunna bero på Teslas WLTP-sifferjakt och att Tesla sannolikt är angelägna om att det ska se ut som att MY har lika bra WLTP-range som ID4 även när man jämför mot en ID4 med 2wd.Nicke Nyfiken skrev:Ja Tesla fanboys är precis lika tröttande som de som hela tiden ska klanka ner på Tesla i alla lägen. T ex de faktaresistenta som hävdar att Model Y inte alls har en bättre drivlina än ID4 fast objektiv fakta visar att Teslan har en överlägsen prestanda och går ca 16 % längre på samma mängd energi trotts att det är en större bil.Maw skrev:Du menar faktaresistent som när Tesla fanboys framhärdar i att Teslor per definition är helt överlägsna alla andra bilar på allt? Även när Teslorna bara är någon procent bättre eller inte bättre alls när man tittar på objektiva fakta?
Nä då är det bara något Tesla vill ge sken av.
Det är inte jag som ska övertygas, jag skulle sannolikt välja en MY före en ID4 om jag skulle välja någon av dem. Det är allmänhetens intryck om vilken bil som har bäst range det handlar om. Då spelar det ganska liten roll att Tesla-Björn, som de flesta i allmänheten nog ser som en Tesla fanboy om de överhuvudtaget hört talas om honom, kommer fram till att det finns en modell av ID4 som har 16% sämre range än MY. Allmänhetens första intryck blir att ID4 med upp till 510(?) Km WLTP inte är helt underlägsen MY som väl har upp till 505 km.
Att Teslan kommer nästan lika långt med ett mindre batteri gör den bara något bättre på energieffektivitet vilket jag inte tror att majoriteten av allmänheten inte uppfattar eller inte bryr sig om.
Att jag menar att det skulle kunna vara så att Tesla vill ge sken av en bättre drivlina än de har är om de sätter en låg lastvikt för att boosta WLTP. Det skulle även gå i linje med hur de agerar i USA där Teslas EPA i allmänhet ligger längre från verkligheten än andra tillverkare eftersom Tesla pressar för att få så höga siffror som möjligt medans de andra i allmänhet vill ha så realistiska siffror som möjligt.
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Jag körde hem min M3 LR från Tyskland för ca 1 år sedan. Hade ganska exakt 375kg öl i bilen vilket var max vad jag fick lasta.Mickep skrev:Praktiskt sätt tror jag lastvikten inte har någon betydelse. (bilen går inte sönder eller blir mindre säker).
Men juridiskt, när man får böter blir det kännbart.
Att man sätter en vikt där bilen blir i praktiken obrukbar för att få en lång räckvidd är jag väl inte helt övertygad om.
Men det måst ställas i relation till annat. Vad är en normal vikt? (som andra bilar har).
Och kan man göra något för att påverka vad tillverkarna sätter?
Men jag kan helt ärligt säga att jag inte var kaxig längre, bromssräckan känns bra mycket längre, dämparna blir svampia och det kändes snarare som en gammal Volvo i väghållning.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Min Y tillverkad 2022-02-05 verkar detta problem i varje fall vara löst på.
565kg (+75kg) lastvikt på den.
881kg släpvikt med, på vanligt B, är ju en bra kompromiss också (bara att skaffa utökat eller E om man behöver dra mer).
565kg (+75kg) lastvikt på den.
881kg släpvikt med, på vanligt B, är ju en bra kompromiss också (bara att skaffa utökat eller E om man behöver dra mer).
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Vad menar du? Vid 120km/h är det väl helt uppenbart att den överlägset största faktorn för energiförbrukning är luftmotståndet. Luftmotståndet påverkast till ca 0,00% av mer vikt på insidan i bilen. Blir ju bara nästan obetydliga faktorer som tex ökat rullmotstånd i hjullager mm av att du ökar vikten vid sådana farter. Det är i stadstrafik, vid 40-50km/h och en massa start & stop, som du lär se stora skillnader på 2 ton extra i vikt.fth skrev:Tyvärr verkar just denna del av algoritmen i ABRP inte funka så bra, jag testade att öka Extra Weight till löjliga nivåer, och effekten på förbrukning blev obefintlig.AAKEE skrev:ABRP ger 32% kvar vid Umeå SuC med bara mig i bilen och 31% med 260kg last.
Jag har mycket svårt att tro att min förbrukning på motorväg 120 km/h bara skulle öka från 223 till 231 Wh/km om jag skulle lyckas trycka in två ton last i bilen, men det är vad ABRP påstår.
Jag håller helt med, när man har kalibrerat och angivit rätt parametrar för sitt fordon är ABRP mycket bra på att beräkna förbrukning, men för just den här parametern verkar det inte funka lika bra.AAKEE skrev:-Jäkla vad ABRP verkar stämma bra. Har inte kollat bakåt på så vis innan.
/fth
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?
Alla Y tillverkade 2022 verkar ha 565kg lastvikt.
Räckvidden är också höjd från 507 till 542km wltp.
Här testas "gamla" Y men går ändå 3,5 till 10 mil längre vs id4
https://alltomelbil.se/naf-motor-31-elb ... tern-2022/
Räckvidden är också höjd från 507 till 542km wltp.
Här testas "gamla" Y men går ändå 3,5 till 10 mil längre vs id4
https://alltomelbil.se/naf-motor-31-elb ... tern-2022/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler